معرفی و دانلود کتاب سفرنامه سوئد

برای دانلود قانونی کتاب سفرنامه سوئد و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب سفرنامه سوئد و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب سفرنامه سوئد

کتاب سفرنامه سوئد، ملاحظات و مشهودات عبدالله بهرامی از اخلاق و طرز زندگانی اجتماعی مردم کشور سوئد بدون هرگونه داخل کردن احساسات شخصی و خاطره‌نویسی است. بهرامی در سال 1334 قمری به خاطر مأموریت اداری به مدت شش ماه در این کشور حضور داشته است.

بهرامی تمام یادداشت‌های خود را از روی دقت و بصیرت جمع‌آوری کرده و سعی نموده‌، ملت جوان سوئد را همان طوری که هست به هموطنان خود معرفی نماید.

رسالۀ «تاریخ ظهور طاعون در ایران در سنوات مختلفه» نوشته دکتر ژوزف دزیره تولوزان (Joseph Daesirae Tholozan) با مقدمه «تشخیص سبب امراض عامه و وسایل حفظ از امراض» آغاز و با نتیجه‌گیری «نبود طاعون فراگیر در ایران» خاتمه می‌یابد. در این میان، مطالب مختلف رساله، در شش فصل و دو باب تنظیم شده است.

دکتر تولوزان ضمن تأکید بر انتشار حاصل تجارب و پژوهش‌هایش دربارۀ طاعون در ایران، هدف نگارش این رساله را تکذیب گزارۀ «وجود طاعون در همۀ ایران» مطرح می‌کند.

اصل رساله به زبان فرانسه است که حدود یکصد و پنجاه سال پیش میرزا علیقلی اعتضادالسلطنه آن را در روزنامه ایران وقت، به تدریج ترجمه کرده است و اینک برای اولین بار مصحح، متن ترجمه شده را با متن اصلی مقابله و تصحیح نموده است.

در بخشی از کتاب سفرنامه سوئد می‌خوانیم:

از پتروگراد ما به سرحد سوئد حرکت کرده و در شهر کوچک هاپاراندا وارد خاک آن مملکت گردیدیم. اختلاف این دو منطقه به خوبی در آن‌جا آشکار بود. در روسیه مردم به حالت سکوت و خشم به خارجی نگاه می‌کردند و به جز به زبان روسی به زبان دیگری با آن‌ها حرف نمی‌زدند. در هاپاراندا تمام السنۀ اروپایی معمول و متداول بود و با بشاشت از مسافرین پذیرایی می‌کردند. در هاپاراندا پلیس و ژاندارم در کوچه‌ها دیده نمی‌شد در صورتی که در خاک روسیه در هر چند قدم یک نفر مأمور مخفی مواظب گفتار و حرکات مردم بود. در آخرین سرحد روسیه در ادارۀ گمرک عده‌ای صاحب‌ منصبان قشون بودند که مسافرین را تفتیش نموده و مخصوصاً دقت می‌کردند که مسافرین نقشه یا نوشته‌ای از سرحد خارج نسازند.

من از تهران دو کاغذ به زبان سوئدی که افسران ژاندارمری و نظمیه برای منسوبان خود نوشته بودند در بغل داشتم ولی به آن اهمیتی نداده و تصور نمی‌کردم که می‌بایست قبلاً آن را به مأمورین ارائه دهم. صاحب‌ منصبی که اشیاء چمدان مرا تفتیش می‌کرد کاملاً به زبان فرانسه آشنا نبود و من ملتفت نشدم که او از این بابت سوالی از من می‌نماید. بعد که تفتیش چمدان تمام شد او شروع نمود در جیب بغل و کیف پول تجسس نمودن، اتفاقاً این دو پاکت در همان‌جا بود. صاحب منصب عصبانی شده و فریاد می‌زد و من ملتفت نمی‌شدم که او چه می‌گوید. پاکت را از هم گشود و همین که مشاهده کرد که به زبان سوئدی است بیشتر به خشم او اضافه گشت. یکی از رفقای خود را صدا کرد و با او مدتی صحبت کرد بعد زنگ زده و ژاندارمی را صدا کرد و دستوری به او داد. آن ژاندارم با خشونت دست مرا گرفت و خارج از آن محوطه در اطاقی که پشت در آن قراول ایستاده بود حبس نمود. مدت چندین ساعت من در آن اطاق با افکار تیره و غمگین بسر می‌بردم زیرا که من تا آن وقت از فرط اشتیاقی که به این مسافرت داشتم ابداً متوجه به این نکته نشده بودم که در این مراسلات صاحب‌ منصبان سوئدی به بستگان خود چه نوشته‌اند یا راجع به اوضاع جنگ هم در آن‌ها اشاره شده است.

فهرست مطالب کتاب

سفرنامه سوئد
پیشگفتار
سوئد
عبدالله بهرامی
مقدمه
فصل اول: انگیزه سفر
فصل دوم: از تهران تا استکهلم
انزلی
بادکوبه
پتروگراد
مهمان محبس روس‌ها
هاپاراندا
فصل سوم: سوئد
استکهلم
ادارۀ نظمیه
موزه جنایی
سگ‌های پلیس
پلیس اخلاقی
پلیس صحی
ملت سوئد
تابستان سوئد
رسم سلام کردن
معارف سوئد
عالم نسوان
اعیاد بزرگ ملی
اسپرت و ورزش‌های بدنی
صنعت، تجارت و اقتصادیات
مؤسسات اجتماعی
دولت، جراید و ادارات
شهر اوپسالا
بندر گوتنبورگ
هیئت مأمورین سوئدی
فصل چهارم: بازگشت
از پتروگراد تا بادکوبه
تهران
کتابنامه
رسالۀ «تاریخ ظهور طاعون در ایران در سنوات مختلفه» اثر دکتر تولوزان
پیشگفتار
دکتر تولوزان
میرزا اعتضادالسلطنه
رسالۀ حاضر
مقدمه
باب اول: طاعون در ایران از زمان‌های قدیم تا آغاز قرن نوزدهم
فصل اول: در شرح طاعون موافق قول مصنفین عرب و ایران
فصل دوم: در باب اسنادی که از یادداشت‌ها و تواریخ و سفرنامه‌ها اخذ شده است
فصل سوم: در باب اسنادی که به مائۀ هجدهم و ابتدای مائۀ نوزدهم مسیحی تعلق دارد
فصل چهارم: مبنی بر خلاصه و تعمیم مطالب فوق الذکر
باب ثانی
فصل پنجم: در باب طاعون شدیدی که از سنۀ 1829-1835 مطابق سنۀ 1245-1251 شیوع داشت
فصل ششم: در باب طاعون کردستان در سنه 1871
نتیجه‌گیری
کتابنامه

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب سفرنامه سوئد
نویسنده،
مترجممیرزا علیقلی اعتضادالسلطنه، سید مهدی سیدقطبی، فرزانه بابایی
ناشر چاپیانتشارات نسیم آفتاب
سال انتشار۱۳۹۷
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات236
زبانفارسی
شابک978-600-6894-56-0
موضوع کتابکتاب‌های سفرنامه
قیمت نسخه الکترونیک
20000 ت - 2.49 یورو
خرید کتاب الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب سفرنامه سوئد

محمد افخمی
۱۳۹۷/۱۲/۲۸
این کتاب با توجه به زمان نگارش مطالب بسیار ارزشمند است. بنده از خواندن این کتاب بسیار لذت بردم و به واقع متوجه شدم چرا کشور سوئد اینقدر پیشرفته و خوب است. سطح دانشی و اندیشه‌ام درباره سوئد و رفاه اجتماعی و عدالت بکلی تغییر یافت. همچنین بخش دوم کتاب که درباره تاریخ طاعون در ایران بود نشان داد که از برخی افراد غیرایرانی برای ایمن نشان دادن ایران چقدر زحمت کشیده و رنج برده‌اند. به هر حال مطالعه این کتاب و چند کتاب زیر را به همه علاقمندان تاریخ قدیم جهان توصیه مینمایم: گذر از ایران با لباس مبدل و یادداشت‌های شورش هندوستان، واحه مرو، پنج سفرنامه خراسان
Amir Etbaei
۱۳۹۷/۱۱/۳۰
علت پیشرفته بودن کشور سوئد در حال حاضر را کاملا می‌توان درک کرد.
مشاهده همه نظرات 2

راهنمای مطالعه کتاب سفرنامه سوئد

برای دریافت کتاب سفرنامه سوئد و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.