معرفی و دانلود کتاب سویه زنانه نظریه جامعه: جهت گیری جنسیتی نظریه‌های جامعه شناسی

عکس جلد کتاب سویه زنانه نظریه جامعه: جهت گیری جنسیتی نظریه‌های جامعه شناسی
قیمت:
28000 تومان - 3.49€
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب سویه زنانه نظریه جامعه: جهت گیری جنسیتی نظریه‌های جامعه شناسی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب سویه زنانه نظریه جامعه: جهت گیری جنسیتی نظریه‌های جامعه شناسی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب سویه زنانه نظریه جامعه: جهت گیری جنسیتی نظریه‌های جامعه شناسی

کتاب سویه زنانه نظریه جامعه: جهت گیری جنسیتی نظریه‌های جامعه شناسی به قلم عباس محمدی اصل، نظریه‌های عمده جامعه‌شناسی را مورد مطالعه قرار داده و می‌کوشد سمت و سوی جهت‌گیری زنانه نظریه‌های جامعه‌شناسی را نشان دهد.

نظریه‌های جامعه‌شناسی تا همین اواخر از کوررنگی جنسیتی رنج می‌بردند. اما دیری نپایید که ضرورت پرداختن این نظریه‌ها به مسائل زنان پیش آمد. در ابتدای راه نیز طرح موضوع جنسیت در عرصه جامعه‌شناسی صرفا مبحثی بود در کنار سایر مباحث؛ اما رفته رفته این موضوع به چشم‌اندازی مبدل شد که کلیه مباحث این عرصه معرفتی را به چالش کشید.

عقلانیت جامعه‌شناسی از همان ابتدای پیدایش این علم متوجه افسون‌زدایی از کلیت زندگی انسانی - اجتماعی بوده و هست. این عقلانیت ضمن مرزبندی علم جامعه‌شناسی با فلسفه و خصوصا مقوله ارزش، به اعتباری قوانین کلیات اعیان اجتماعی را متمایز از اجزاء مد نظر آورده است.

نظریه‌های جامعه‌شناسی از این نیت به موضوعات مختلفی مانند اقتصاد، خانواده، فرهنگ، دین، سیاست، نابرابری، جرم، جهانی شدن و امثال آن‌ها پرداخته و به شکل انتزاعی به تحلیل‌شان همت می‌گمارند. مع‌هذا چنین نیز نیست که ذهن مخاطب به هنگام مطالعه آن‌ها نیم نگاهی به شرایط و اوضاع و احوال زندگی اجتماعی خویش نیافکنده و قیاسی هرچند غیر سیستماتیک در این میان به عمل نیاورد.

دریافت پیچیدگی زندگی اجتماعی بدون نظریه‌های جامعه‌شناسی ممکن نیست. این نظریه‌ها کمک می‌کنند تا فراتر از تجربیات خود را نیز ببینید و بتوانید الگوهای تعامل نیروهای اجتماعی را دریابید که زندگی شما و اطرافیان‌تان را پوشش می‌دهند. بی‌شک خود جامعه‌شناس هم می‌تواند از این نظریه‌ها منتفع گردد؛ اما خصوصا عدم انطباق کامل آن‌ها با شرایط زندگی او است که وی را به طرح نظریات تکمیلی سوق می‌دهد.

اگر جنسیت از فرهنگ (سطح کلان) به شخصیت (سطح خرد) تعلق گیرد، می‌توان از نسبت نابرابری‌های قومی (الگوهای رفتاری سطح خرد) با قدرت (حاکمیت سیاسی سطح کلان) سراغ گرفت.

کتاب سویه زنانه نظریه جامعه در تلاش است تا ضمن زمینه‌سازی برای درک نظریه‌های جامعه‌شناختی، شیوه برساخته شدن نظریه‌ها را به قرینه تجربه واقعیت اجتماعی نشان دهد و تأثیر چنین دریافتی را در برساخته شدن مجدد نظریات جدید و از آن طریق، کل جریان زندگی شاهد باشد. در این پرتو است که سویه زنانه نظریه جامعه عیان می‌گردد.

در بخشی از کتاب سویه زنانه نظریه جامعه می‌خوانیم:

مبادله اجتماعی برخلاف نیاز مبادله اقتصادی به پول، از انتظارات متنوع سود برمی‌گیرد: «تبادل اجتماعی مستلزم تأمین مزایایی است موجد التزامات منتشره آینده. ماهیت بازگشت همواره از پیش تصریح نشده، نمی‌توان در موردش چانه زد و باید به اختیار تقریر کننده‌اش وانهاده شود. به طور کلی [شخص] متوقع برخی اظهارد تقدیر آمیز و قدردانی از خویش در قبال کاری است که برای دیگران انجام داده، اما همواره نمی‌تواند با آن‌ها بر سر چگونگی مقابله به مثل یا وادار کردن شان به مقابله به مثل چانه زند... اسمیت متمایز التزامات اجتماعی نه تنها مستلزم این است که نامشخص باقی مانده، بلکه متضمن این واقعیت هم می‌شود که کالاهای اجتماعی در تمایز از کالاهای اقتصادی، قیمت دقیقی برای تسهیل تلاقی این لوازم ندارند.

از آن جا که دریافت کننده، کسی است که تصمیم می‌گیرد چه زمانی و چگونه برای نفعی مقابله به مثل کند یا اینکه آیا به طور کلی به مقابله به مثل دست زند، تبادل اجتماعی نیاز به اعتماد به دیگران دارد در حالی که انتقال بلافصل کالاها با قرارداد رسمی است که اجرای شان می‌تواند اعتمادی از این دست را در مبادلات اقتصادی ایجاد کند.

با این حال معمولا روابط مبادله اجتماعی در فرایندی آهسته تکامل یافته، با مبادلات جزئی نیازمند اعتماد اندک شروع می‌شود، زیرا این حالت کم خطرتر است و در آن هر دو طرف می‌توانند اعتماد متقابل شان را ثابت کنند، رابطه را بگسترند و وارد مبادلات عمده شوند». (1974: 209. Blau) متعادل کردن عدم توازن در مبادله اجتماعی اما همچنان مشکل است یک پارادوکس مبادله اجتماعی این است که نه تنها به ایجاد پیوندهای دوستی بین حمالات، بل به ایجاد تفاوت شتون بین افراد می‌انجامده (1974)

فهرست مطالب کتاب

فصل یکم: جامعه‌شناسان کلاسیک
فصل دوم: جامعه‌شناسان معاصر
فصل سوم: جامعه‌شناسی جنسیت
فصل چهارم: نتیجه

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب سویه زنانه نظریه جامعه: جهت گیری جنسیتی نظریه‌های جامعه شناسی
نویسنده
ناشر چاپی موسسه فرهنگی آرمان رشد
سال انتشار۱۳۹۶
فرمت کتابPDF
تعداد صفحات165
زبانفارسی
شابک978-600-8693-06-2
موضوع کتابکتاب‌های علوم اجتماعی، کتاب‌های فلسفه و منطق
قیمت نسخه الکترونیک
28000 ت - 3.49 یورو
خرید کتاب الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب سویه زنانه نظریه جامعه: جهت گیری جنسیتی نظریه‌های جامعه شناسی

فاطیما جعفری
۱۴۰۰/۱۰/۱۳
اولین کتاب جامعه شناسی بود که مطالعه کردم و میتونم بگم واقعا به همچین کتاب‌هایی علاقه مند شدم و مشتاقم بیشتر مطالعه کنم 👌
مشاهده همه نظرات 1

راهنمای مطالعه کتاب سویه زنانه نظریه جامعه: جهت گیری جنسیتی نظریه‌های جامعه شناسی

برای دریافت کتاب سویه زنانه نظریه جامعه: جهت گیری جنسیتی نظریه‌های جامعه شناسی و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.