معرفی و دانلود کتاب شب تلخ

عکس جلد کتاب شب تلخ
قیمت:
36000 تومان - 4.49€
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب شب تلخ و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب شب تلخ و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب شب تلخ

کتاب شب تلخ فیلمنامه‌ای اجتماعی به قلم شاهین فولادوند، ماجرای جنایی دختر دانشجویی که مرتکب به قتل شده است را بازگو می‌کند.

ترانه دختر بیست و پنج ساله‌ای است که در یک درگیری، دختری هم و سن و سال خودش به نام ستاره پورمند را با یک گلدان چینی به قتل می‌رساند. داستان از صحنه‌ی ارتکاب قتل شروع می‌شود.

خانم سرگرد توکلی همراه با مأموران نیروی انتظامی به محل حادثه می‌رسند و ترانه شوکه از اتفاقی که پیش آمده میان جمع قرار گرفته است. ظاهراً سرگرد توکلی و ترانه از قبل با هم آشنا هستند. به این دلیل که توکلی، ترانه را در اولین برخورد به اسم کوچک صدا می‌زند. مأمورین ترانه را سوار ماشین می‌کنند و با خود می‌برند و ماجرا با پیگیری این قتل ادامه دارد.

اغلب بر این باورند که فیلمنامه‌نویسی یک اثر مستقل نمی‌باشد و صحنه‌ها و سکانس‌هایی خام‌اند که برای به تصویر کشیدن، نیازمند یک کارگردان است. شاهین فولادوند نویسنده‌ی کتاب این اعتقاد را قبول ندارد و معتقد است نمی‌توان گفت که یک سناریوی نوشته شده‌ی کامل، بی‌اساس و ماده‌ی خامی می‌باشد که باید حتماً به فیلم تبدیل شود.

عده‌ای دیگر هم بر این باورند که اگر یک فیلمنامه به فیلم تبدیل نشود دیگر فیلمنامه نیست و ممکن است که این حرف تا حدودی درست باشد ولی باز هم برای تمامی فیلمنامه‌ها سازگاری ندارد. برخی فیلمنامه‌ها هستند که به فیلم تبدیل نشده‌اند اما می‌توان بارها آن‌ها را خواند و از خواندنشان هم لذت برد و این کار می‌تواند یک هدف آموزشی برای علاقه‌مندان به این حرفه تلقی گردد.

خواندن فیلمنامه‌ها به دلیل کم بودن حجمشان برای خوانندگان جوان و کم‌طاقت امروز که از خواندن داستان‌های طولانی فاصله گرفته‌اند، می‌تواند لذت خواندن یک روایت ادبی را به آن‌ها بچشاند. فیلمنامه‌ها هم جزیی از ادبیات داستانی‌اند و چه به فیلم تبدیل شوند و چه نشوند، نباید اصالت و ظرافت نویسنده اثر از بین برود.

در بخشی از کتاب شب تلخ می‌خوانیم:

فریال: توی بازجوئی‌ها، ترانه حرفای عجیبی می‌زنه یا چیزهایی می‌نویسه که آدمو به شک می‌اندازه... به کل عوض شده، اصلاً اون قدر جرأت نداشت که یه روزی بخواد دست به قتل کسی بزنه؟!
نگین: آدم‌ها توی شرایط‌شون جرأت نشون می‌دن...!
فریال: [باخته] توی دار دنیا بعد از شهادت همسرم، دو تا دوست برام موند، ترانه و شقایق... حالا یکی زیر تیغه یکی هم غصه‌دار عشق از دست رفته اش...!
نگین: [جا خورده] می‌دونم که وضعیت شقایق رو از چشم من می‌بینین ولی باور کنین که...
فریال: نه عزیزم، منظورم تو نیستی!
نگین: ولی از نظر شقایق من یه مجرم‌ام...؟!
فریال: [از او دفاع می‌کند] نه این طور نیس، تو کسی توی زندگی نداشتی که به خواسته‌ی سیامک تن دادی، این سیامک که مجرمه و باید تاوان جرم‌شو بده... [مکث] تو یه زن تنها بودی...
نگین: آدم تنها، قانون و شرع نمی‌شناسه؟!
فریال: تو کار غیر شرع انجام ندادی...!
نگین: اما همه با نگاهشون منو مقصر می‌دونن...
فریال: تو وکیل خوبی هستی نگین، نباید به خودت سخت بگیری و خودتو دست کم بگیری... یه زن تنها همیشه به یه هم‌دم نیاز داره...
نگین: ولی از دید همه یه زن مطلقه فقط به یه مرد نیاز داره...
فریال: احساس ضعف نکن، تو هر کاری کردی عاقلانه تصمیم گرفتی، من می‌دونم...

فهرست مطالب کتاب

یادداشت نویسنده
شخصیت‌های اصلی فیلمنامه
متن کامل فیلمنامه

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب شب تلخ
نویسنده
ناشر چاپینشر روزگار
سال انتشار۱۳۹۶
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات191
زبانفارسی
شابک978-964-374-758-9
موضوع کتابفیلمنامه
قیمت نسخه الکترونیک
36000 ت - 4.49 یورو
خرید کتاب الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب شب تلخ

مهدیس
۱۳۹۹/۴/۳۰
با سلام. ممنون از کتابراه به خاطر اشتراک گذاری این اثر خوب. به نظرم کتابی بسیار قوی، پخته، هیجان‌انگیز و با کلی شخصیت‌های دقیق و پردازش شده هست. تا بیست صفحه اول کتاب چون داره پرسوناژها رو معرفی می‌کنه یه کم کند پیش میره اما بعدش وارد تم اصلی داستان میشه. نوع نگارش فیلمنامه نویسی نویسنده خیلی جالب و روان هست و اصلا آدمو خسته نمیکنه انگار داری یه رمان میخونی. نویسنده دست روی موضوع حساسی چون تجاوز گذاشته و برخلاف باقی نویسنده‌ها که تاکنون آثار زیادی در این زمینه نگاشتن و قلم فرسایی کردن این روایت کلا بدیع و نو بود و از این بابت به نویسنده کتاب دست مریزاد میگم. بهترین لحظه‌های کار بازگشت به گذشته یا همون فلاش بگ هاست که خیلی جالب و خواندنی نوشته شده و همه چیز رو درست و منطقی روشن می‌کنه. یه قسمت هم از کتاب گذری داره به دوران دفاع مقدس که به نظرم اوج قصه ست و بسیار روس کار شده و منو یاد فیلم تارا و تب توت فرنگی انداخت. چون باز هم یه دختر جوان عاشق یه رزمنده میشه و عشقو پیدا میکنه. از همه مهمتر شخصیت ساناز بود که بسیار دقیق شخصیت پردازی شده بود و قصه این آدم رو دوست داشتم چون واقعا عاشق فرشید بود و نمیتونست ازش دست بکشه. در کل یه کتاب بسیار زیبا و جالب و خواندنی هست که خوندنش رو به همه علاقه‌مندان به آثار اجتماعی معمایی توصیه میکنم و مطمئن باشید از خوندنش پشیمون نمیشید. بی صبرانه منتظر کارهای بعدی این نویسنده هستم.
صبا باوفای حقیقی
۱۴۰۲/۱۱/۹
داستان تلخ و گزنده بود. درسته که واقعیت‌های جامعه رو به تصویر کشیده بود ولی فکر میکنم وقتش شده که باورهای جامعه نسبت به زنها عوض بشه. تنها زندگی کردن یک زن یا دختر دلیل بر منحرف شدنش نیست. زن‌های مطلقه انقدر نیازمند نیستند که خودشون رو اویزون هر مردی کنند. در حق ساناز خیلی ظلم شد در داستان. چون هیچ کس حاضر نشد بهش حق بده که زندگی تباه شده اش یک جهنم بوده. تازه اسم کارش شد خیانت. در صورتی که خیانت اصلی رو پدر مادرش کردند که یک ازدواج اجباری براش رقم زدند. جناب بهزاد خان هم که شد فرشته معصوم قربانی! سیامک بعد از ان همه شیادی به خودش حق داد شقایق بازم دوستش داشته باشه. از همه بدتر ترانه خودش رو بی عفت و ننگین می دونست و خودکشی کرد! کی قراره دخترهای جامعه ما عفت و ناموسشون رو این قدر بی ارزش بدونند که حتی وقتی قربانی هستند مقصر شناخته بشوند؟؟ امیدوارم آگاهی جامعه ان قدر افزایش پیدا کنه که زن در جایگاه انسانی خودش دیده بشه نه قربانی سلطه گری‌های جامعه مرد پرست.
امین
۱۴۰۱/۹/۲۰
شب تلخ، بسیار جذاب و خواندنی است. از امتیازات این اثر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
*ایده جالب و روایت غیرخطی فیلمنامه
*فلاش‌بک‌های به‌موقع و حساب‌شده
*دیالوگ‌های ارزنده و ماندگار
*دارابودن مؤلفه‌های یک فیلمنامه بلند و عالی
*ریتم مناسب
تعدد شخصیت‌ها و قصه‌هایشان زیاد است اما نویسنده دقیق و
مناسب همه را به هم ربط می‌دهد، بدون اینکه مخاطب گیج یا خسته شود. منطق داستانی قصه عالی است. خوب گره‌گشایی می‌شود. پایان قصه غافلگیرکننده است. روی تک‌تک لحظات کار شده و کاملاً دقت و ظرافت نویسنده‌ی اثر روی تمام متن مشخص است. قصه‌ی ساناز و فرشید را دوست داشتم، درحدی عالی پرداخته شده بود که هنوز خط‌به‌خط در ذهنم یادآوری می‌شود. احسنت به نویسنده‌ی کتاب. از آثار این نویسنده بیشتر بگذارید.
arman Omidian
۱۳۹۹/۵/۳۱
یکی از بهترین کتاب‌های نشر شده ایرانه. مرسی آقای فولادوند عزیز❤️
زیبا فولادوند
۱۳۹۹/۵/۲۹
کتاب بسیار عالی بود انشالله شاهد چاپ کتابهای بعدی شما باشیم
عشق یعنی کتاب کتاب
۱۳۹۸/۱/۳۱
واقعا کتاب زیبا و خواندنی است
آتنا ولی
۱۴۰۰/۳/۳۱
بسیار عالی
بهترین فیلمنامه‌ای بود که تاحالا خونده بودم
مشاهده همه نظرات 7

راهنمای مطالعه کتاب شب تلخ

برای دریافت کتاب شب تلخ و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.