معرفی و دانلود کتاب شناخت و بررسی عوامل اعتیاد و روش‌های پیشگیری آن در جامعه دانش‌آموزی

عکس جلد کتاب شناخت و بررسی عوامل اعتیاد و روش‌های پیشگیری آن در جامعه دانش‌آموزی
قیمت:
24000 تومان - 2.99€
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب شناخت و بررسی عوامل اعتیاد و روش‌های پیشگیری آن در جامعه دانش‌آموزی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب شناخت و بررسی عوامل اعتیاد و روش‌های پیشگیری آن در جامعه دانش‌آموزی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب شناخت و بررسی عوامل اعتیاد و روش‌های پیشگیری آن در جامعه دانش‌آموزی

کتاب شناخت و بررسی عوامل اعتیاد و روش‌های پیشگیری آن در جامعه دانش‌آموزی نوشته‌ی پریسا آقارفیعی، به بررسی روش‌های پیشگیری از اعتیاد در محیط‌های آموزشی می‌پردازد.

یافته‌های پژوهشی نشان داده آگاهی دانش‌آموزان از توانایی‌هایشان باعث می‌شود خود را فردی شایسته حس کنند و ظرفیت‌های بالقوه خود را به مرحله فعلیت برسانند و هویت واقعی‌شان شکل بگیرد، لذا کمتر در دام انحرافات اجتماعی مانند اعتیاد گرفتار می‌شوند. عوامل خانوادگی، فردی، آموزشگاهی متعددی هم باعث شکست تحصیلی شده؛ بنابراین دچار شکست روحی و روانی شده و برای رهایی از این مشکلات به مواد دخانی روی می‌آورند. سستی یکی از سه نهاد خانه، مدرسه و جامعه، در جلوگیری از اعتیاد دانش‌آموزان، اقتدار دیگری را در پیشگیری تضعیف می‌نماید و همکاری و هماهنگی این سه نهاد پیشگیری از اعتیاد را بهبود می‌بخشد. ورزش و تحرک به آنان کمک می‌کند تا روحیه رقابت سالم و مبارزه با بیماری‌هایی مانند افسردگی را یاد بگیرند و از گرایش به اعتیاد دوری کنند. دانش‌آموزان زمانی به ضرر و زیان مواد مخدر و سیگار پی می‌برند که آن را تجربه کنند چون تجربه مواد مخدر، اعتیاد به دنبال می‌آورد و جبران آن گران تمام می‌شود پس تا جایی که امکان دارد باید اعمال آن‌ها را با عوارض اعتیاد آشنا کرد و آن‌ها را راهنمایی نمود تا در دام اعتیاد اسیر نشوند.

امروزه جوامع بشری مشکلات فرهنگ خود را با بکارگیری نیروی عظیم انسانی و مشکلات اقتصادی، سیاسی، مالی و صنعتی خود را با تقویت نیروی فکری انسان‌ها حل می‌کنند. تردیدی نیست در جوامعی که مغزهای متفکر و اندیشمندان آن متعهد و پایبند به اصول انسانی‌اند، رشد و ترقی بیشتری دیده می‌شود و مشکلات یکی پس از دیگری رفع می‌شود و بالعکس، جوامعی که از این نیرو بهره کمتری می‌برند، ضعف و مشکلات آن‌ها بیشتر است. آری، اندیشه و فکر انسان چاره‌ساز است، با خود فرهنگ می‌آورد، اعتقادات را قوی، ارزش‌های آن‌ها را تقویت، افراد را فرمان‌بردار احکام الهی و دنیا و آخرت را آباد می‌کند و اگر قدری به کیفیت اندیشه خود فکر کنیم، شاید بتوانیم این نیروی بزرگ خداداد را در جهت رشد و شکوفایی خود و جامعه بکار بگیریم.

بررسی وضعیت قاچاق مواد مخدر و اعتیاد نشان می‌دهد که ایران از مهم‌ترین راه‌های حمل مواد افیونی به اروپا و غرب بوده است اما پس از انقلاب کمتر شده است. در نتیجه بر تالش باندهای قاچاق افزوده است. با همه این‌ها این مواد همچنان قربانی می‌گیرد و این هشدار جدی برای دولت و مردم است تا با شیوه‌های موثرتری به مقابله برخیزند بنابراین برای جلوگیری از این بلای خانمان‌سوز باید بیش از هر ابزاری به اقدامات فرهنگی در خانه و مدارس متوسل شد.

پزشکان می‌گویند «پیشگیری همیشه بهتر از درمان است «این مسئله در اعتیاد اهمیت زیادتری دارد. از این رو کارشناسان مبارزه با مواد مخدر معتقدند مبارزه با اعتیاد را باید از مهد کودک و دبستان شروع کرد و تا دانشگاه پیگیری کرد. در پیشگیری از اعتیاد خانواده و آموزش و پرورش 5 رکن مهم‌اند و مربیان و والدین نقش زیادی در نجات نسل جوان از گرداب اعتیاد برعهده دارند، بهترین راه مبارزه با اعتیاد، پیشگیری است و بهترین راه پیشگیری آگاه کردن نسل جوان از خطرات مواد مخدر است. دامنه آسیب ناشی از اعتیاد نسل جوان، چنان گسترده است که در صورت عدم همکاری مدارس می‌تواند پایه‌های استقرار نظام جمهوری اسلامی را، در حد تهدیدات خارجی، تضعیف نماید: از جهت اقتصادی، عدم توفیق در پیشگیری و انحراف ناشی از اعتیاد نیازمند هزینه‌های مالی زیادی برای درمان و مقابله دارد و از طرف دیگر باعث افت تحصیلی و از دست رفتن سرمایه‌گذاری‌های خانواده و دولت در آموزش می‌شود، از جهت فرهنگی – اجتماعی، شکست‌های تحصیلی، اعتیاد، بیکاری و نامطلوب چهره جامعه با وجود افراد معتاد بر جامعه تحصیل می‌شود، از بعد امنیتی، اعتیاد با خود انحرافات و کجروی‌هایی مانند سرقت به همراه دارد، از لحاظ سیاسی نیز پیشگیری نکردن از اعتیاد، بسیاری از برنامه‌ریزی‌های اقتصادی و فرهنگی کشور دچار اختلال و مشکل می‌شوند.

بخشی از خسارت‌های ناشی از عدم پیشگیری از اعتیاد در نوجوانی و جوانی قابل محاسبه عددی است مانند خسارت‌های مادی تحصیلی ولی بخش مهم آن قابل بیان با عدد و رقم نیست مانند تبعات روانی و امنیتی بر فرد، خانواده و جامعه که در هر دو، جامعه و کشور متضرر می‌شود و اعتیاد که می‌شود با هزینه اندک پیشگیری شود به مرحله بحران و خسارت نرسد. اهمیت و ضرورت این موضوع از 5 بعد کاربردی و نظری قابل توجه است: از یک جهت پایه‌های تئوری و عملی جهت شناخت یکی از مسائل مبتال به امروز جامعه یعنی اعتیاد به مواد مخدر را فراهم می‌کند و از طرف دیگر متناسب با آن راهکارهایی برای بهبود وضعیت پیشگیری ارائه خواهد داد تا مسئولین اقدامات عملی انجام دهند.

در بخشی از کتاب شناخت و بررسی عوامل اعتیاد و روش‌های پیشگیری آن در جامعه دانش‌آموزی می‌خوانیم:

یکی از موضوع‌های مهم در زمینه پیشگیری و مبارزه با اعتیاد، آموزش نوجوانان در مدارس است. این آموزش‌ها باید در تمامی مقاطع تحصیلی به اشکال مختلف وجود داشته باشد. یک آموزش استاندارد و هدفمند در زمینه پیشگیری از اعتیاد باید از مقطع راهنمایی آغاز شود به گونه‌ای که مربیان مربوطه بحث پیشگیری از اعتیاد و مبارزه با مواد مخدر را به دانش‌آموزان آموزش دهند و آن‌ها را با خطرات احتمالی که در کمین‌شان است، آشنا کنند. علاوه بر این، آموزش مهارت‌های زندگی باید مورد توجه مربیان آموزشی قرار گیرد.

در واقع می‌توان گفت اگر این آموزش‌ها همزمان با هم صورت گیرد، می‌توانیم به میزان قابل توجهی دانش‌آموزان را در برابر اعتیاد واکسینه کنیم. در این راستا وزارت آموزش و پرورش، حرکت‌های آموزشی را شروع کرد اما این آموزش‌ها در حد استاندارد و تاثیرگذار نیست و باید به صورت گسترده‌تر صورت گیرد. همان‌طور که بیان شد آموزش در زمینه اعتیاد نباید فقط معطوف به مقطع خاصی باشد. قبل از دوره راهنمایی، مربیان آموزشی باید با آموزش سلامت و مراقبت از خود، مهارت‌های مقابله با معضلات اجتماعی را به کودکان بیاموزند. این آموزش‌ها با مراقبت از بدن و چگونگی حفظ سلامتی آغاز می‌شود.

به عنوان نمونه به کودکان آموزش داده شود که باید به بدن خود توجه کنند و مواردی که سلامتی آن‌ها را به خطر می‌اندازند را بشناسند و سعی کنند به سلامت روح و جسم خود اهمیت بدهند. همچنین تقبیح سیگار و الکل و به طور کلی مواد مخدر در آگاه کردن کودکان از معضل اعتیاد بسیار تاثیرگذار خواهد بود. این آموزش‌ها باید در مقطع پیش دبستانی و دبستان صورت بگیرد تا کودکان با آگاهی‌ای که در این مقطع به دست می‌آورند وارد دوره راهنمایی شوند و آن‌جا نیز آموزش‌های پیشگیری از اعتیاد را خواهند دید.

فهرست مطالب کتاب

پیش گفتار
تعریف اعتیاد
چگونگی تشخیص اعتیاد
تفاوت اصلی عادت و اعتیاد
با فرزندان‌تان وارد نزاع نشوید
اعتیاد یک اختلال قابل پیشگیری است
چگونه ازسیگاری شدن فرزندمان جلوگیری کنیم؟
شناخت و بررسی عوامل اعتیاد جوانان و نوجوانان به مواد مخدر
چگونه دانش آموزان را با اعتیاد آشنا کنیم؟
علل اصلی گرایش 45 هزار دانش آموز ایرانی به اعتیاد
چرا دانش آموزان معتاد می‌شوند؟
اعتیاد در مدارس زنگ خطری برای دانش آموزان و اولیا
اما چرا گروه همسال به سمت مصرف مواد گرایش پیدا می‌کند؟
الگوپذیری از خانواده؛ عامل گرایش نوجوانان به اعتیاد
آموزش صرف به تنهایی مؤثر نخواهد بود
فعالیت 360 مدرس برای پیشگیری از اعتیاد در مدارس
اهمیت آموزش‌های پیشگیری از اعتیاد دانش آموزان در مدارس/ طرح تقسیم کار ملی برای کنترل آسیب
طرح همکاری خانه و مدرسه با هدف ارتقای مهارت‌های ارتباطی
نقش مهم مدرسه در سازندگی شخصیت کودکان و نوجوانان
طرح تقسیم کار ملی برای کنترل آسیب‌ها
10 توصیه کارآمد
آیا سیگار می‌تواند مشکلات روانی و اضطراب شما را کاهش دهد؟
آسیب شناسی اعتیاد
مواد اعتیادآور با مغز چه می‌کنند؟
تبادل اطلاعات در مغز چگونه انجام می‌شود؟
مواد اعتیادآور با مغز چه می‌کنند؟
استفاده مداوم از مواد اعتیادآور به کجا می‌رسد؟
شخص با چند مرتبه استفاده از مواد اعتیاد آور معتاد می‌شود؟
اگر اعتیاد یک بیماری است، آیا درمان‌پذیر هم هست؟
ویژگی‌های ظاهری معتادان
برخورد درست با اعتیاد فرزندان
روش‌های پیشگیری از اعتیاد دانش آموزان
چند پیشنهاد برای حل معضل اعتیاد
نتیجه‌گیری
منابع

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب شناخت و بررسی عوامل اعتیاد و روش‌های پیشگیری آن در جامعه دانش‌آموزی
نویسنده
ناشر چاپیانتشارات نظری
سال انتشار۱۳۹۷
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات112
زبانفارسی
شابک978-622-209-089-0
موضوع کتابکتاب‌های سلامتی و بهداشت، کتاب‌های علوم تربیتی
قیمت نسخه الکترونیک
24000 ت - 2.99 یورو
خرید کتاب الکترونیک

راهنمای مطالعه کتاب شناخت و بررسی عوامل اعتیاد و روش‌های پیشگیری آن در جامعه دانش‌آموزی

برای دریافت کتاب شناخت و بررسی عوامل اعتیاد و روش‌های پیشگیری آن در جامعه دانش‌آموزی و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.