معرفی و دانلود کتاب صداهایی از چرنوبیل؛ تاریخ شفاهی یک فاجعه‌ی اتمی

عکس جلد کتاب صداهایی از چرنوبیل؛ تاریخ شفاهی یک فاجعه‌ی اتمی
قیمت:
۴۵۵۰۰ 27300 تومان ۴۰%
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب صداهایی از چرنوبیل؛ تاریخ شفاهی یک فاجعه‌ی اتمی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب صداهایی از چرنوبیل؛ تاریخ شفاهی یک فاجعه‌ی اتمی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب صداهایی از چرنوبیل؛ تاریخ شفاهی یک فاجعه‌ی اتمی

صداهایی از چرنوبیل؛ تاریخ شفاهی یک فاجعه‌ی اتمی (Voices from chernonyl) اثر سوتلانا الکسویچ (Sverlana Alexievich) برنده جایزه نوبل ادبیات سال ۲۰۱۵ است که روایتی متفاوت از فاجعه اتمی چرنوبیل را ۲۹ سال پس از حادثه روایت می‌کند.

الکسیویچ در کتاب صداهایی از چرنوبیل از زبان بالغ بر 500 شاهد عینی، شامل: پزشکان، فیزیکدانان، آتش‌نشان‌ها، پاک‌سازی‌کننده‌ها و مردم معمولی به بررسی ابعاد این فاجعه پرداخته است.
عموما برندگان جایزه نوبل ادبیات به خاطر آثار داستانی و یا آثار زیبا و شعر گونه خود موفق به دریافت این جایزه شده‌اند ولی خانم سوتلانا الکسیویچ توانسته است برای نوشتن اثری که ترکیبی است از مصاحبه‌ها و تکنیک‌های داستانی و خلق ژانر جدیدی که حاصل این سبک نوشتن است؛ برنده این جایزه شود.

کتاب صداهایی از چرنوبیل حاصل تلاش ده ساله‌ی الکسیویچ برای جمع‌آوری مستندات و نقب‌زدن در این حادثه از طریق گفت‌وگو با مردمی‌ست که از صبح 26 آوریل 1986 درگیر بزرگ‌ترین فاجعه تکنولوژیک قرن بیستم شدند و هنوز هم با عواقب آن دست به گریبانند. این کتاب درباره آثار حادثه چرنوبیل بر مردم و یا صدمات آن بر طبیعت و ژنتیک انسانی نیست بلکه تأثیر این واقعه و این تجربه تلخ بر روی زندگی و روح و روان مردمان در رویارویی‌شان با این واقعه است.

در 29 آوریل 1986، دستگاه‌ها سطوح بالایی ازپرتوها را در لهستان، آلمان، اتریش و رومانی نشان دادند. در 30 اُم آوریل، در سوئیس و شمال ایتالیا؛ اول و دوم مه در فرانسه، بلژیک، هلند، بریتانیای کبیر و شمال یونان؛ و سوم مه در اسرائیل، کویت و ترکیه... ذرات هوابرد گازی در اطراف زمین سفر می‌کردند. دوم مه، در ژاپن ثبت شدند؛ 5 اُم مه در هند؛ و 5 اُم و 6 اُم مه در ایالات متحده. ظرف کمتر از یک هفته، چرنوبیل به معضلی برای کل جهان تبدیل شد.

به نظر ما غیرممکن است که جسد شوهر یا پسرتان را به شما تحویل دهند. آنها آلوده به مواد رادیواکتیویته هستند و قرار است در گورستانی که در مسکو قرار دارد به طور خاصی سوزانده شوند. در تابوت محافظی از جنس روی، زیر آجرهای سیمانی. و لازم است شما این سند‌ی که اینجاست را امضا کنید.

در بخش پایانی این کتاب می خوانید:

در دفترش می‌نویسد: «وقتی مردم، منو بسوزون، دلم نمی‌خواد بترسی.» شایعاتی بود که چرنوبیلی‌ها حتی بعد از مرگ هم رادیواکتیوی بودند. در جایی خوانده بودم که قبرهای آتش‌نشان‌های چرنوبیل که در بیمارستان مسکو مُردند و در گورستانی به نام میتینو، نزدیک مسکو به خاک سپرده شدند، هنوز هم آلوده به رادیواکتیو است و مردم از نزدیکش رد نمی‌شوند و خویشاوندان‌شان را هم آنجا دفن نمی‌کنند. حتی مُرده‌ها هم از مُرده‌های چرنوبیلی می‌ترسند؛ چون هیچ‌کس نمی‌داند چرنوبیل چیست.

همچنین در پشت جلد این کتاب نیز می خوانید: جهان به دو بخش تقسیم شده است: یک طرف ماییم؛ چرنوبیلی‌ها و طرف دیگر شما ایستاده‌اید؛ دیگران. دقت کرده‌اید؟ اینجا هیچ‌کس نمی‌گوید روسی، بلاروسی یا اوکراینی‌ست. ما خودمان را چرنوبیلی می‌نامیم. «ما چرنوبیلی هستیم.» «من یک چرنوبیلی‌ام.» انگار مردمی دیگریم؛ ملتی نو.

فهرست مطالب کتاب

درباره‌ی نویسنده
سخن مترجم
یادداشت‌های تاریخی
صدای انسانی در انزوا
بخش اول: سرزمین مردگان
تک‌گویی درباره‌ی آنچه می‌توان به مردگان و زندگان گفت
تک‌گویی‌ درباره‌ی سراسر زندگی‌ای که بر درها نوشته شده بود
همسرایی سربازان
تک‌گویی درباره‌ی اینکه تشعشعات چه شکلی هستند
تک‌‌گویی درباره‌ی آوازی بی‌کلام
سه تک‌گویی درباره‌ی یک وطن
تک‌گویی در باره‌ی توبه
تک‌گویی‌های کسانی که بازگشتند
بخش دوم: سرزمین زندگان
تک‌گویی درباره‌ی پیشگویی‌های قدیمی
تک‌گویی درباره‌ی چشم‌اندازی مهتابی
تک‌گویی درباره‌ی مردی که هنگام زمین خوردن مسیح دندان درد داشت
سه تک‌گویی در باره‌ی یک گلوله
تک‌گویی درباره‌ی اینکه چطور نمی‌توانیم بدون تولستوی و چخوف زندگی کنیم
تک‌گویی درباره‌ی فیلم‌های جنگی
یک فریاد
تک‌گویی در باره‌ی ملتی نو
تک‌گویی درباره‌ی نوشتن از چرنوبیل
تک‌گویی درباره‌ی حقیقت‌ها و دروغ‌ها
همسرایی مردم
بخش سوم: خلسه‌ی حزن و اندوه
تک‌گویی درباره‌ی اینکه نمی‌دانستیم می‌شود مرگ هم خیلی زیبا باشد
تک‌گویی درباره‌ی بیل و اتم
تک‌گویی درباره‌ی اندازه گیری‌ها
تک‌گویی درباره‌ی اینکه چطور وحشتناک ترین پیشامدها در زندگی خیلی خوب و طبیعی اتفاق می‌افتند!
تک‌گویی درباره‌ی پاسخ‌ها
تک‌گویی درباره‌ی خاطرات
تک‌گویی درباره‌ی عشق به فیزیک
تک‌گویی درباره‌ی آزادی و آرزوی یک مرگ طبیعی
تک‌گویی درباره‌ی سایه‌ی مرگ
تک‌گویی درباره‌ی کودکان استثنایی
تک‌گویی درباره‌ی استراتژی سیاسی
تک‌گویی یکی از حامیان حکومت شوروی
تک‌گویی درباره‌ی دستورالعمل‌ها
تک گویی درباره‌ی حقایق
تک گویی درباره اینکه چرا چرنوبیل را دوست داریم
همسرایی کودکان
صدای انسانی در انزوا
به جای مؤخره

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب صداهایی از چرنوبیل؛ تاریخ شفاهی یک فاجعه‌ی اتمی
نویسنده
مترجمحدیث حسینی
ناشر چاپیانتشارات کتاب کوله پشتی
سال انتشار۱۳۹۴
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات320
زبانفارسی
شابک978-600-7642-81-8
موضوع کتابکتاب‌های تاریخ جهان
قیمت نسخه الکترونیک
۴۵۵۰۰ 27300 ت ۴۰%
خرید کتاب الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب صداهایی از چرنوبیل؛ تاریخ شفاهی یک فاجعه‌ی اتمی

سهیلا صفری
۱۳۹۸/۷/۲۳
این کتاب یکی از تاثیرگذارترین کتاب‌هایی بود که من تا الان خوندم و مطالعه اون رو به همه دوستان توصیه می‌کنم (البته اگر روحیه خیلی حساسی ندارین چون به شدت تکان دهنده و غم انگیز هست). دردناک‌ترین بخش کتاب اینه که سرگذشت انسان‌هایی واقعی است و نه یک داستان که زائیده ذهن نویسنده باشه. این کتاب به یکی از فجایع تاریخ بشر یعنی انفجار نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل پرداخته. البته اطلاعات زیادی در مورد خود حادثه و دلایل آن ارایه نمی‌کند، بلکه حادثه را از دیدگاه مردم عادی و همه افرادی که به نوعی تحت تاثیر این رویداد قرار گرفتند مورد بررسی قرار داده و شرح واقعه و پیامدهای بعد از آن و تاثیراتی که بر زندگی افراد مختلف جامعه از کودکان و زنان باردار گرفته تا رؤسا و فرماندهای در بخش‌های مختلف جامعه. بر جای گذاشت را به شکلی بی‌پیرایه و بی‌طرفانه ذکر کرده است. مردمی رنج دیده که بدون داشتن کمترین اطلاعی در مورد اتم و انفجار هسته‌ای و پیامدهای آن به یکباره مجبور شدند به خاطر انجام وظیفه، آگاهانه زندگی خود رو به خطر بندازن، خانه و کاشانه خود را ترک کنند و سبک زندگی خود را عوض کنند و بعدها با مرگ عزیزانشون روبرو بشن و حتی انگ چرنوبیلی بودن بخورن و از جامعه طرد بشن. یکی از نکات قابل توجه در این کتاب این بود که دولت یا حکومت وقت کشور در آن زمان، مردم را در بی‌خبری نگه داشته و تلاش زیادی می‌کرده که اوضاع را عادی جلوه دهد و همین مسئله به عمق فاجعه افزوده است و در واقع امنیت، سلامت و بهزیستی انسان‌های بی‌گناه در جامعه فدای ایدئولوژی و باورهای سیاسی شده و این بسیار غم انگیزه.
Njst Rafael
۱۴۰۰/۱۱/۱۶
ما تاریخ می‌خونیم... صدها و هزاران جلد کتاب که ما رو آشنا میکنن با سرنوشت دولت‌ها، احزاب، ارتش‌ها و... درباره سربازان و فرماندهان و جنگ‌ها و فجایع می‌خونیم. اما در لابه لای صفحات تاریخ این مردم هستن که مثل بازیگران سیاهی‌لشکر در حاشیه قرار میگیرن و صداشون به گوش ما نمیرسه. این ضعف تاریخه و اینجاست که ادبیات میتونه (و باید که) وارد بشه. در دفاع از شایستگی خانم الکسیویچ برای دریافت نوبل ادبیات این سوال مطرحه که ادبیات باید چه باشد؟ قراره وقت تلف کردن باشه؟ قراره سراسر غوطه‌ور در دنیای هری پاتر‌ها و رومئو و ژولیت‌ها باشه؟ من در مورد عظمت این آثار شک نمی‌کنم اما ادبیات تنها محدود به این آثار نیست و اتفاقا ارزش خودش رو در ورود به زندگی واقعی عامه مردم و بازتاب رنج‌ها و آرزوهای مردم پیدا میکنه. ادبیات روسیه یک مثال قابل توجه و ارزشمنده. در این بخش از ادبیات هست که صدای مردم شنیده میشه و تجربیات، احساسات و تفکراتشون اهمیت پیدا می‌کنه و به قول بلینسکی منتقد ادبی روس «نشانه‌های زندگی و حرکت» در اون دیده میشه. سوتلانا الکسیویچ به عنوان یک خبرنگار (یک ناداستان نویس!) تونسته صدای بخشی از این مردم باشه. برای من جای تردیدی نیست که این کتاب به اندازه ارزشش مورد توجه و تقدیر بوده و نه بیشتر و معتقدم اگه فقط چند کتاب باشه که باید تا پیش از مرگ خوند حتما این کتاب فوق العاده یکی از آثاریه که باید در این لیست قرار بدید.
محمد حسین صفاری
۱۳۹۸/۱۲/۲۹
با وجود اینکه با خوندن این کتاب، درد رو با همه وجودتون حس ولمس میکنید، ولی توصیه میکنم حتما بخونیدش، چون با خوندن و مطالعه هست که مردم چشم و گوش‌شون باز میشه تا از اونا عبرت بگیرن و مجبور نباشن تاریخ رو دوباره و صد باره تجربه کنن، کاش مردم ما با مطالعه به آگاهی میرسیدن. لعنت به هر چی ایدوئولوژی و و عقاید مزخرفه. چقدر مردم بیچاره فدای همین عقاید ایدوئولوژی‌های گندی میشن ک بعد از اتمام اون حکومتها دیگه تاریخ مصرفشون تمام میشه و دیگه کارایی ندارن، ولی چه فایده، این وسط چی میتونه این همه عمر و جونِ آدمایی ک بخاطر اونا نابود شدن رو جبران کنه؟به مردم دروغ میگن، فریب‌شون میدن، واسه چی؟واسه هیچ و پوچ، واسه یه سری عقاید و اصول و افکار بی‌ارزشلعنتلعنت لعنت به هر چی دیکتاتور و حکومت مستبد هست
Az D
۱۳۹۸/۵/۲۱
قبل از خوندن این کتاب چیزی درباره چرنوبیل نمیدونستم وقتی شروع ب خوندنش کردم کنجکاو شدم از جاهای مختلف و تحلیلهای مختلف این حادثه رو خوندم حادثه خیلی تکان دهندست و توی کتاب به موضاعاتی اشاره شده که ادم رو ب فکر می‌ندازه ادمهایی ک میدونستن اونجا چه خبره و داوطلبانه میرفتن و دولتی که ب مردمش اهمیت این نمیده شاید موضوعی قدیمی باشه و نمونشو در خیلی از کشورها دیده باشیم اما داستان چرنوبیل فرق داره یک جنگ نیست ملموس نیست حس نمیشه‌ی اتفاقه که برای کم کردن اثراتش نیاز ب اگاهی بوده چیزی که انگار اون زمان نه در مردم وجود داشته نه در رده‌های بالاتر حتی جلوی این اگاهی خیلی از دانشمندان و سیاستمداران اون زمان هم با تعصب پوشیده شده بود. این واقعیت خیلی حرفها برای گفتن داره
MT Ghomian
۱۳۹۸/۶/۷
معنای عشق رو میشه لابه‌لای سخنان دو زنی که شاهد بیماری هسرانشون بودن شنید.
معنای جنگ رو میشه لابه‌لای سخنان مردمانی که مرگ خاموش در چرنوبیل رو به خشونت عریان سرزمین مبداشون ترجیح دادن فهمید.
معنای دیکتاتوری رو میشه لابه‌لای شرح وقایع از خفقان حکومت کمونیستی شوروی اون هم موقعی که تازه در آزادترین
دوران خودش به سر می‌برده، فهمید.
کتاب احتمالا دنبال توصیف هیچ کدوم از این مفاهیم نبوده و به خوبی همه‌شون رو توصیف کرده...
دردناک و غم‌انگیز...
Mohammad Mahdi Mahdavi
۱۳۹۷/۱۰/۲۹
من این کتاب رو خوندم. اسپویل نمیکنم فقط پیشنهاد میدم که مطالعه کنید. ارزشش رو داره. مطالب مختلف و در ظاهر بی‌ارتباطی مطرح میشه که نقطه اشتراکشون چرنوبیله. و چرنوبیل مثل یک بندر، محل اجتماع آدم‌های گوناگون از روستایی گرفته تا مقامات جذب کمونیست، برای ایستادن پای ارزش‌ها شون هست.
محمود پورحیدری
۱۳۹۸/۳/۲۵
هر کسی یه تعریفی از درد داره؛ برای بعضیا یک بیماریه لاعلاج یا شکست در یک رابطه‌ی احساسی یا فقدان یکی از دوست داشتنی‌ترین افراد زندگی ولی درد یعنی چرنوبیل
زهره حسین پور
۱۳۹۸/۳/۲۷
مطالعه تاریخ تشون داده که همیشه انسانها قربانی دولت‌ها و اهدافشون بودن. و قسمت جالب اینه که چیزهایی که تو همه جای دنیا میتونن مفید باشن مثل انرژی اتمی تو کشور ما و جایی مثل چرنوبیل بیشتر برای مردم ضرر هستن تا مفید
tayebeh sharifiyan
۱۳۹۸/۱۲/۲۶
مطلبی که از قلب بیاید به قلب هم مینشیند. واقعا همه کلمات رو زندگی کردم. خیلی داستان غم انگیریست کوچک شمردن جان و زندگی انسان ها. پیشنهاد میکنم حتما برای تجربه احساس جدید این کتاب رو بخونید
Monir Naghikhani
۱۴۰۰/۲/۱۹
نمیدونم چی بگم، واقعا تو خونه نشستی بی خبر از اینکه در اطرافت چه فجایعی رخ میدهد، وقدرت طلبان چه برسر دیگران می‌آورند، دلم درد میگیرد از انسان بودنم!!!!
وحید حیدرپور
۱۳۹۸/۳/۱۷
اگر میخواهید با سرنوشت کشوری که کمونیستی و دیکتاتوریه آشنا بشید حتما کتاب رو بخونید. بیانی روان و در عین حال تلخ از سرگذشت مردم بیگناه
Tara
۱۳۹۸/۱۲/۲۷
الان که ۲۷ اسفند ۹۸ هست و بخاطر کرونا همه در قرنطینه ایم خواندن این کتاب شروع میکنم فک کنم بی‌مناسبت نباشه
samaneh Ebrahimian
۱۳۹۸/۱۲/۹
حتما بخونید. یک کتاب عالی هر چند غم انگیز اما واقعی. ترجمه به شدت خوب بود. جایزه نوبل واقعا برازنده‌ی کتاب بود.
زهرا 😊
۱۳۹۶/۶/۷
با اینکه مقدار زیادی از کتاب رو نخوندم... اما بیش از پیش ترغیب به خوندنش شدم... بنظرم خییییلی خوب بود
مَیسا
۱۴۰۲/۱۱/۸
خوندن این کتاب و به تمام متفکرین پیشنهاد میکنم. کتاب عالی بود.
روح تمام قهرمانان و قربانیان چرنوبیل در آرامش.
مشاهده همه نظرات 40

راهنمای مطالعه کتاب صداهایی از چرنوبیل؛ تاریخ شفاهی یک فاجعه‌ی اتمی

برای دریافت کتاب صداهایی از چرنوبیل؛ تاریخ شفاهی یک فاجعه‌ی اتمی و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.