معرفی و دانلود کتاب صلیب و صلابت: داستان زندگی حلاج

عکس جلد کتاب صلیب و صلابت: داستان زندگی حلاج
قیمت:
49000 تومان - 5.49€
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب صلیب و صلابت: داستان زندگی حلاج و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب صلیب و صلابت: داستان زندگی حلاج و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب صلیب و صلابت: داستان زندگی حلاج

سید یحیی یثربی در کتاب صلیب و صلابت: داستان زندگی حلاج، با نثر روان و سادۀ خود، زندگی یکی از بزرگ‌ترین عارفان ایرانی را با تکیه بر منابع و کتاب‌های معتبر تاریخی متعدد به صورت داستان درآورده، او به اقتضای طبع داستان‌نویسی که داشته برداشت‌های خود را از منظر عرفانی و یا مسائل سیاسی ارائه داده و سعی کرده با دیدگاه امروزی این کتاب را بنویسد.

این کتاب بر اساس آثار حلاج و همچنین دقت‌ها و نکته‌سنجی‌های پژوهشگرانی مانند لویی ماسینیون به رشته تحریر درآمده است. تمامی اشعاری که در کتاب صلیب و صلابت آورده شده گفته‌های عربی منصور حلاج است که یثربی به فارسی برگردانده.

منصور حلاج که بود؟

حسین بن منصور حلاج با نام اصلی ابوالمغیث عبدالله بن ابی طاهر در سال 244 هجری قمری چشم به جهان گشود. او که معروف‌ترین عارف و شاعر در قرن سوم هجری قمری بود، به دلیل عقایدش که به گفته علمای اسلامی آن زمان مصداق کفرگویی شناخته می‌شد، تکفیر شد. حاکم وقت بغداد به دستور خلیفه عباسی آن زمان ابوالفضل جعفر مقتدر حکم قصاصش را صادر کرد و حلاج در سال 309 هجری قمری بعد از شکنجه و شلاق در حضور مردم، به جرم کفرگویی و الحاد به دار آویخته شد. آن‌ها به این امر هم بسنده نکردند و پیکرش را سلاخی کردند و سپس سوزاندند.

شاعران معروفی مثل حافظ، سعدی، مولوی، عطار و... درباره او شعر سروده‌اند.

در بخشی از کتاب صلیب و صلابت می‌خوانیم:

- حلاج کسى بود که حافظ قرآن بود و به قرآن و حدیث، عالم بود. همیشه روزه مى‌گرفت و شب تا صبح به عبادت مى‌پرداخت. دیگران را با گریه پند مى‌داد و سخنانى هم مى‌گفت که من نمى‌فهمیدم. اکنون چه‌سان بگویم که او کافر است!

بار دیگر آن نوجوان بانگ برداشت، شما با حلاج چه کار دارید که آیا از اولیاى خدا بود، یا زندیق و کافر؟! اما مى‌بینید که او را خدا نکشت، بلکه خلیفه و وزیر و فقهاى دین کشتند. اکنون وظیفه‌ى شما چیست؟ او را شناختن و راهش را ادامه دادن، یا از فضایل او سخن گفتن و مرثیه خواندن؟!

در آن میان، یکى شبلى را دید که از بس نعره زده و گریه کرده، تاب و توان از دست داده و بر زمین نشسته است. سلامش کرد و گفت:

- حلاج نیز همان سخنان را مى‌گفت که تو مى‌گویى، پس چرا او را کشتند و تو را نکشتند؟
شبلى که مدت‌ها با دولت مردان زندگى کرده بود و خود مدت‌ها حاکم دماوند بود، در پاسخ او گفت:
- مرا دیوانگى‌ام‌ نجات بخشید و حلاج را عقلش به کشتن داد. جوان در حالى که اشک مى‌ریخت گفت:
- آرى! راست گفتى! او در سیاست دخالت مى‌کرد و نمى‌دانست که عقل و تدبیر در انحصار قدرتمندان است!

فهرست مطالب کتاب

رویاى عروج!
این لقمه ربایان!
جوانه‌ى عشق!
من از چه توبه کنم؟
عشق و بلا!
از شریعت تا طریقت
شما کجا و محمد (ص) کجا!
سجده بر بوزینه
در جستجوى او!
ملول از خانقاه و خرقه
نوروز من!
در جستجوى کل!
تنها عامل رهایى، دانش و آگاهى است!
سیم و زر نمى‌خواهم!
هان! اى طلاپرستان!
غم عشق!
تو منى اى دوست!
از عشق بگو!
من اسلحه به دست مردم نمى‌دهم
نخستین فتواى قتل
باز هم در بند و زندان
حلاج در اسارت
باز هم محاکمه!
حلاج در برابر وزیر!
حلاج در زندان
کاش مخالفانش، او را مى‌شناختند!
سختگیرى و بازجویى
محاکمه نهایى
یاران بى‌وفا!
لحظه‌ى دیدار نزدیک است!
بگو! اى یار بگو!
مژده که سورى رسید!

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب صلیب و صلابت: داستان زندگی حلاج
نویسنده
ناشر چاپیانتشارات جامی
سال انتشار۱۳۹۴
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات280
زبانفارسی
شابک978-600-176-118-8
موضوع کتابکتاب‌های داستان و رمان ایرانی
قیمت نسخه الکترونیک
49000 ت - 5.49 یورو
خرید کتاب الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب صلیب و صلابت: داستان زندگی حلاج

Niloofar Shams
۱۴۰۰/۱۰/۸
من اصلا لذت نبردم ادبیات نویسنده خیلی خیلی ابتدایی هست اگر از قبل مطالعاتی در زمینه عرفان و تصوف داشتید این کتاب واقعا براتون کودکانه شمرده میشه تازه من مطالعه تخصصی عمیقی هم نداشتم اما این نویسنده دیگه واقعا یه جوری داستان رو روایت میکنه انگار داره برای بچه‌های دبستانی قصه تعریف میکنه، نمیخوام بگم بد بود اما واقعا سادگیش نسبت به محتوی بیش از حد بود، کتاب گاهی نا چیزی مرگ برلی مثال به زندگی ابن عربی میپردازه که او هم مثل حلاج زندگی پر فراز و نشیبی داشته نثر سنگینی هم نداره اما وقتی بعد از اون اینو خوندم هرچی تلاش کردم نتونستم رابطه برقرار کنم و رها کردم
مریم طالبی
۱۳۹۹/۵/۲۷
زمان زندگی حلاج خیلی دور از ماست و به غیر از اسم افراد و شهرها، نوع توضیح دیدگاه‌های عرفانی و سیاسی حلاج به نظر م بیشتر نظر شخص نویسنده امد تا حلاج. نوع مطالبی که در کتاب دیگری از حلاج خواندم و مسایل پیچیده‌ای که مطرح میکند به این شکل نیست در ضمن اینکه مطلب مهم عرفانی دیگری هم حلاج دارد که کلا در و این کتاب نیست. البته واضح است که همه مفاهیم عرفا برای عوام قابل شرح نیست.
البته نظریات نویسنده هم خوب بود خوب هم از حلاج دفاع کرده ولی اینکه حرف خود حلاج باشد نمیدانم.
maede m
۱۳۹۹/۹/۱۸
این کتاب مرجع تقریبا خوبی برای شناخت عقاید حلاج بود.... قسمتی‌های پایانی کتاب حالات و رویاهای حلاج و سخن او با فرشته‌ای قبل مرگ رو شرح میده که قابل شهود توسط حاضران نبود... و نمیدانم پس چطور این رویاها در کتاب بیان شده درصورتی که خود حلاج از آن نتوانسته سخن بگوید و بعدش به شهادت رسیده؟!
شنیده خون
بودم حلاج بعد از مرگ به صورت انا الحق بر زمین جاری شده!.... بهتر بود در مورد این موضوع در کتاب سخنی میشد، یعنی یا قبول یا رد میکرد.
مهدی صانع
۱۳۹۹/۱/۱۷
در خصوص حلاج اطلاعات کمی داشتم و آنهم نادرست، حال حلاج را آنچنان شناختم که میبایست میشناختم، مهمتر اینکه اطاعات کلی و بوبژه مدهبی‌ام خبلی تصیحیح شد، متشکرم از نوسنده محترم جناب یثربی و ممنون از سابت کتابراه که این دوران کرونا با همه رنجهایش شرایط پرباری برامون ساخت این سایت را برای کل گروه مون در سراسر کشور فرستادم و تشویق شون کردم که از مطالعه آثار ارزشمند ش حداکثر استفاده را ببرن متشکرم، صانع
زهرا احمدی
۱۴۰۱/۱۱/۹
خیلی کتاب خوبی بود، پر از نکته‌های خوب و نویسنده خیلی قشنگ حلاج رو معرفی کرده بود، من برای قسمت‌هایی از این کتاب و سرنوشت و غفلت انسان‌ها اشک ریختم. انگار همین روزگار بود واقعن. هیچ چیز عوض نشده و هنوز بشر به معرفت و دانش و آگاهی اهمیت نمیده
مجید Tav
۱۴۰۰/۱/۱۳
نویسنده‌ای توانا و آگاه که در معرفی شخصیتهای نامدار این سرزمین قلم زیبا و موثری دارند... از ایشان کتاب «قلندر و قلعه» را خوانده بودم که در مورد شیخ اشراق شهاب‌الدین سهروردی نگاشته بودند...
کاوه جغتاپور
۱۳۹۹/۶/۵
این کتاب نقش ایثار یک فرد در بیان حقیقت را به خوبی نشان می‌دهد و این حقیقت را نمایان می‌کند که حکومت‌های به اصطلاح دینی تا چه اندازه می‌توانند ظالم و فریبکار باشند.
پریسا دمیرچی
۱۳۹۹/۱/۱
این کتاب به شدت حالم را دگرگون کرد به حدی که در انتها مدت زیادی اشک می‌ریختم. حتما مطالعه کنید
Roya Fazlollahi
۱۴۰۰/۱۰/۶
کتاب فوق العاده زیبایی. نویسنده ذهن و فکر و چنان درگیر میکنه که کاملا تصور و حس کردم که اونجا حضور دارم.
سعید فریدی
۱۳۹۹/۵/۱۹
در حوزه عرفان کتاب بسیار عالی هست. من مدتها دنبال این کتاب بودم.
zz nn
۱۴۰۰/۵/۲۵
واقعا عالی بود و اگر با صدای دلنشین جناب پاکدل خوانده شود بهتر هم میشود
زهرا میسمی
۱۴۰۰/۱/۱۳
متن روان و نویسندگی قوی، مطالعه‌ی این کتاب را لذت بخش میکند
محمد صادق خلیل نیا
۱۴۰۱/۱۲/۲۴
عالی بود من از زندگی حلاج بسیار معنی حق را درک کردم
کامران بخت آور
۱۴۰۱/۱/۲۰
بسیار بسیار زیبا حتما بخوانید آفرین بر حلاج
حسین محمدیان
۱۴۰۲/۶/۲۴
به مقام انسان کامل وشهادت رسید
مشاهده همه نظرات 15

راهنمای مطالعه کتاب صلیب و صلابت: داستان زندگی حلاج

برای دریافت کتاب صلیب و صلابت: داستان زندگی حلاج و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.