معرفی و دانلود کتاب عقاید یک دلقک

عکس جلد کتاب عقاید یک دلقک
قیمت:
۱۴۰۰۰ 7000 تومان ۵۰%
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب عقاید یک دلقک و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب عقاید یک دلقک و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب عقاید یک دلقک

کتاب عقاید یک دلقک، تالیف هاینریش بل، روایت زندگی «هانس شنیر»، فردی از یک خانواده متمول با طرز فکری منحصر است. هانس خانه پدری را به خاطر تفاوت در نوع نگرش به زندگی و مذهب ترک گفته و به عنوان یک دلقک مشغول به کار است.

شنیر که به نظر خود از بیماری افسردگی، سردرد، تنبلی و تک‌ همسری رنج می‌برد تنها قادر است در کنار یک نفر آرامش یابد و نه هیچ‌کس یا بهتر بگویم، هیچ زن دیگری. «ماری»؛ دختری است کاتولیک و بسیار مذهبی که علی‌رغم احساس گناه، شش سال با «هانس» زندگی می‌کند بدون این‌ که با او ازدواج نماید. از نظر دلقک، ازدواج روی کاغذ امری است واهی و دین همچون سایر عقاید، مسأله‌ای شخصی بوده که اجازه دخالت و ورود به حریم افراد را ندارد.

«هانس» اعتقادی غیر از اعتقاد حاکم را در پیش گرفته و این سبب می‌شود نه او جامعه را بپذیرد و نه جامعه او را. در واقع داستان کتاب از آن جا آغاز می‌شود که «ماری» تحملش تمام شده و دلقک را بدون هیچ توافق یا گفتگویی رها کرده و با شخص دیگری به صورت رسمی ازدواج می‌کند. «هانس» هم که به نظرش معنا و مفهوم ازدواج، با هم‌ بودن و چیزی فراتر از ثبت در یک برگه بلکه یک نوع تعهد قلبی است، «ماری» را به خیانت و زنا متهم کرده، دچار افسردگی شده و به قولی ادبی «عقده دل می‌گشاید» و به نوعی با خواننده درد دل می‌نماید. در واقع در کتاب عقاید یک دلقک ریاکاری‌ها و تلخی‌های دنیا از پس صورتک یک دلقک مطرح شده و اگرچه در زمره داستان‌های عشقی طبقه‌بندی می‌شود، اما دارای مضامین انتقادی و اعتقادی بسیار عمیقی است.

رمان عقاید یک دلقک یک درام رئال و غم‌انگیز و برنده جایزه نوبل ادبیات ۱۹۷۲ و گئورگ بوخنر ۱۹۶۷ است. این رمان بعد از انتشار در سال ۱۹۶۳ به دلیل ماهیت انتقادی محتوایش و به خاطر نگاه منفی آن به کلیسای کاتولیک و دیدگاه آزاداندیش «هاینریش بُل»، نویسنده آلمانی‌اش، راجع به مذهب و مسائل اجتماعی، خشم محافظه‌کاران را در آلمان برانگیخت و باعث درگرفتن بحث و جدل در مطبوعات فراوان گشت.

«عقاید یک دلقک» از رمان‌های تاثیرگذار قرن بیستم بوده که در میان آثار هانریش بل (Heinrich Boll) به دلیل مضمون عاشقانه، نام جذاب و فضای نوستالژیک و عاطفی‌اش، شهرت بیشتری پیدا کرده است. او که اعتقاد زیادی به کوتاه‌نویسی داشت و به باور اکثر نویسندگان آلمانی‌ زبان، برجسته‌ترین نویسنده آلمان در قرن بیستم بوده است. تضاد دوران جنگ و پس از جنگ در آلمان، موضوع فاشیسم و حمایت کلیسا از طبقه مرفه، جزء مضامین اصلی بل است. صدراعظم آلمان در بزرگداشتی که در سالگرد درگذشت وی برگزار شده بود، یادداشتی نوشت با این مضمون:

«زنده باد یاد همواره یاری‌گر محرومان... او فردی مبارزه‌جو و نا آرام بود که برای دولت دردسر درست می‌کرد؛ ولی همواره قابل‌ احترام بود و جایش برای همیشه در جامعه ما خالی خواهد بود.»

طبق آخرین نظرسنجی‌ها در آلمان بین کتابخوان‌ها و منتقدان، آثار «هاینریش بل» هنوز هم پرمخاطب بوده و فروش‌شان به ۳۵ میلیون نسخه در دنیا رسیده و به ۴۵ زبان نیز ترجمه شده است. در ایران نیز به دلیل اهمیت‌ دادن او به انسان و محتوای انتقادی آثارش، از سویی و پرداختن به موضوع جنگ و پیامدهای آن از سوی دیگر، آثارش محبوبیت خاصی پیدا کرده، تا جایی که فیلم «سنتوری» ساخته «داریوش مهرجویی» برداشت آزادی از این رمان است.

در بخشی از کتاب عقاید یک دلقک می‌خوانیم:

دلقکی که الکل را درمان دردش قرار دهد، سقوطش از بالای شیروانی به مراتب خیلی سریع‌تر از یک شیروانی‌ساز مست اتفاق می‌افتد. وقتی با حالت مستی وارد صحنه می‌شوم، در هنگام اجرای نمایش خطاهای زیادی مرتکب می‌شوم، چون دیگر آن دقتی را که لازم است داشته باشم را ندارم و همین سبب می‌شود که دچار دامی پردردسر شوم. یعنی به رفتاری که روی صحنه به نمایش در می‌آورم می‌خندم، که این خود بسیار نگران کننده و ترسناک است. ولی تا موقعی که هوشیار هستم، هول و استرس قبل از روی صحنه رفتن تا زمان اجرای نمایش زیاد می‌شود (اکثراً باید با زور و هل روی صحنه بروم) و آن‌ چیزی که برخی منتقدان نامش را «شادی حیاتی پنهانی در تپش قلب» نهاده‌اند برای من چیزی جزء یک سرمای مأیوس کننده نبود که به سبب آن تبدیل به یک عروسک خیمه‌ شب‌بازی می‌شدم و ترسناک‌تر از آن زمانی بود که نخ این عروسک پاره می‌شد و من باید فقط به خودم متکی می‌شدم.

احساس می‌کنم کسانی همچون راهبان که در هنگام مراقبه به عنوان یک تارک دنیا عمیق می‌شوند هم به چنین حالتی رسیده‌اند و به عنوان یک تجربه آن را پشت سر گذاشته‌اند.

ماری همیشه با ادبیات صوفی آشنایی داشت و من خوب به یاد دارم که کلمه‌هایی مثل «تهی» و «هیچ» را بسیار تکرار می‌کرد.

از سه هفته قبل بیشتر موقع‌ها هوشیار نبودم و با نوعی اعتمادبه‌نفس دروغین و ساختگی روی صحنه حاضر می‌شدم. نتیجه این کارم خیلی زودتر از یک دانش‌آموز تنبل و سهل‌انگار خیالباف که منتظر کارنامه‌اش است، برایم آشکار شد. شش ماه مدت زیادی برای خیالبافی است.

الآن سه هفته می‌شود که دیگر گل و گلدانی در اتاقم وجود ندارد. در اواسط ماه دوم در اتاق بدون حمام سر می‌کردم و در شروع ماه سوم به‌جای کنیاک برایم مشروبات ارزان‌قیمت سفارش می‌دادند. نمایشی در کار نبود و در عوض پشت درهای بسته بر علیه من تشکیل جلسه می‌دادند. صحنه‌های عجیب و غریبی که نور بسیار کمی هم داشت را برای اجرای برنامه‌هایم انتخاب می‌کردند.

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب عقاید یک دلقک
نویسنده
مترجمرضا زارع، مرتضی سعیدی تبار
ناشر چاپیانتشارات پر
سال انتشار۱۳۹۷
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات296
زبانفارسی
شابک978-600-8137-97-9
موضوع کتابکتاب‌های داستان و رمان خارجی
قیمت نسخه الکترونیک
۱۴۰۰۰ 7000 ت ۵۰%
خرید کتاب الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب عقاید یک دلقک

حسن میرباقری
۱۴۰۲/۳/۲۰
روایت کتاب به صورت سیال ذهن هست همونطور که در جایی از کتاب میخونیم چیزی که برای دیگران واقعی به نظر میرسه از نظر من تخیلی و غیر واقعی است و در واقع دلقک بیشتر نجواهای ذهنش رو بیان میکنه و از این نظر بیانی شیوا و عالی داره هرچند ممکنه خسته کننده به نظر برسه. در مورد مفهوم کتاب باید گفت نویسنده سعی و داره اساس مذهب رو به چالش بکشه که بنده هم کاملا موافقم به نظرم هر جا نامی از مذهب باشه کنارش تعصب و در ادامه توجیه و فساد ظاهر میشه در واقع نویسنده هم بیان میکنه که مذهب هر جایی به مشکل میخوره قانون سازی میکنه و پشت این قوانین و تبصره‌های ساختگی خودش قایم میشه. بدتر از خود مذهب طرفداران اون هستن که جریان تعصب در رگهاشون جاری میشه و بینش بدون قضاوت رو از دست میدن.
در موردنوشتار کتاب هم باید گفت ویراست ضعیف همراه با غلط‌های املایی فراوان دارد که ضعف کوچکی نیست.
فواد شجیرات
۱۳۹۸/۹/۸
اولین بار در دوره خدمت سربازیم با این کتاب اشنا شدم دقیقا ۱۷سال پیش الان این کتاب خواندم بسار زیبا بود چون همیشه شخصیت خودمه شبیه شخصیت این دلقک می‌بینم درست مثل اون فکر می‌کنم، وضعیت فعلی جامعه ما درست مثل وضعیت المان اواخر دهه چهل و پنجاه می‌باشد این نویسنده هم تبدیل شد به نویسندهای که من واقعا و افسوس می‌خورم که دیگه در کنار ما نیستن خیلی دوست داشتم تو یک روز بارانی با ایشون در یکی از کافه‌های برلین قهوه بخورم در مورد عقاید شخصیمون صحبت کنیم.
ایمان غباری
۱۳۹۸/۱/۷
خیلی دستکاری شده و پر از سانسور اینجوری توهین به کسی که این کتاب رو میخونه.
javad delikhoon
۱۳۹۷/۳/۹
به نظرم کاملا کتاب چرتی بود. اخه خیلی تعریفش رو شنیده بودم و هر جا میرفتم صحبتش بود ولی زمانی که خوندم واقعا چیز شگفت انگیزی در این کتاب من ندیدم. کتاب در مورد شخصیتی هست که دلقک هست و شغل و پیشش دلقک بودنه و به نظرم خوده شخصیت اول داستان کاملا انسان از خود مچکر و غیر منطقی هست و افکاری که داره ازش باعث میشه بقیه دور بشن و حق هم داره. در کل به نظرم نمی‌ارزید وقت براش بذارم. از طرفی هم این جور کتاب‌ها با ایمان ادم سرو کار داره وممکن هی ایمان انسان رو به چالش بکشه. زیر هجده سال فکر نمیکنم خوندنش براشون مناسب باشه
Timaasssinger
۱۴۰۲/۸/۴
نویسنده با دقت کردن به جزییات و زوایای مخفی شخصیت یک دلقک سعی در به تصویر کشیدن انزوای شخصیت اصلی داستان دارد
فردی اجتماعی ولی تنها و در تکاپوی فرار از تمام رنج‌های زندگی
با تکیه بر خوشی‌ها و لذتهای کوچک زندگی... من در مقام یک نقد کننده یا تحلیل گر نیستم ولی به نظرم فقط تنها اشکال موجود در قسمتهایی از کتاب، کلیشه‌ای بودن بعضی از حالت‌های شخصیت داستان است
در کل،
هاینریش بل دوست داشتنیه
زهرا ترکی
۱۳۹۹/۱/۲۳
فضاسازی و توصیف‌هایی ک شده بود قشنگ بود. بعضی دیالوگ هاشم زیبا بود. مثه اونجا ک گفته بود بهترین جا برای یک حرفه‌ای بین غیرحرفه ای‌ها بودنه. و از طرفی خیلی قشنگ تا وسطای رمان تو اصن نمیفهمی قضیه چیه ینی نویسنده تو میکشونه به جلو تا کتابو بخونی... این پوعن مثبتی بود. من فقط نفهمیدم اخرش ینی ماری واقعا رفته با اون اون پسره. پس هانس چی میشه ینی به این زندگی اسف تاکش ادامه میده؟
امیرحسین قاسمی
۱۳۹۸/۱۰/۱۲
مزخرف
داستان ضعیف بود
یا بهتره بگم داستان نبود این کتاب
بیشتر شبیه خوندن خاطرات نه چندان جذاب یه شخص توسط خودش بود
قضاوت هاش درباره مذهب‌های مختلف مسیحیت هم عملا به درد ما نمیخوره
درباره‌ی اشخاص بیش از حد قضاوت میکرد
به نظرم در حدی نبود که بخواد افراد دیگه رو مورد قضاوت قرار بده
پایان داستان هم افتضاح
یه دلقک بد که حداقل داشت آبرومندانه کار میکرد
تبدیل میشه به یه نوازنده خیابونی..
مزخرف
همین
حسین ایزدی
۱۳۹۸/۳/۱۲
فقط میتونم بگم به کتاب عالی که باید با دقت خونده بشه که در نگاه اول و با بی‌دقت خوندن یه کتاب خسته کنندس ولی با دقت که بخونیم و به ریزه کاریاش دقت کنیم میشه یه کتاب پر معنی با سطح بالا. صحنه سازیاشو دوس دارم عاشق صحنه عوض کردنشم مثلا داره یه قضیه مربوط به چند سال قبلو تعریف میکنه بعد یهو میاد تو زمان حال. کلا کتاب عالی ایه❤
معصومه رضائی
۱۳۹۸/۵/۱۱
این رمان بخوبی سرگشتگی بک انسان و ویرانگری خودخواسته همراه با نوعب لجبازی را نشان میدهد، انسانی که درگیر وابستگی شدیدیست به طوریکه بدون آن شخق حس پوچی دارد، او انسانی عصیانگر است که علیه همه چیز حتی خودش جبهه گرفته و خودش را کاملا به جریان ناملایمات سپرده.... این رمان را شدیدا توصیه میکنم برای انسان در عصر امروزی بسیار پند آموز است
Fereshteh M
۱۳۹۸/۹/۱۶
من خودم کتابهای عاشقانه رو دوس دارم
این کتاب هم که البته من بیرون خریدمش مناسب آدمایی هست که اهل سیاست هستن
خودم زیاد از لغاتی که نویسنده بکار برده سردر نیاوردم
خلاصه کسی که منطقی واهل سیاست باشه از خوندنش لذت میبره
پنج ستاره دادم چون خواهروبرادرم که خوندن خیلی دوسش داشتن⁦❤️⁩
احسان چینی فروشان
۱۴۰۱/۲/۱۳
من ۲ بار این کتاب رو سعی کردم بخونم ۱ بار تا یک سوم و چند ماه بعد تا نصفه ولی هیچ ارتباطی و درک درستی ازش نگرفتم و اصلا متوجه داستان نشدم. کاملا پراکنده و نامفهوم هست و مشخص نیست چی میخواد بگه پیشنهاد میکنم وقت نذارید.
Abolfazl Rafiei
۱۳۹۸/۱۰/۲۴
خیلی با این اثر همزاد پنداری کردم.. وابستگی زیاد و ازدست رفتن همه چی و ادمای به درد نخور اطرافش.. تفکر نقدانه‌اش نسبت به تعصبات مذهبی و برده‌های پول و مقام و جامعه خورده بورژوایی و شرایط سختی که پیش روش بود خیلی چیزا رو بهم یاد داد
AMIRREZ AMRI
۱۳۹۸/۷/۱۱
من کمی از این کتاب رو خوندم برام جالب نبود اما بعد یه مدت نسخه غیر فارسی همین کتابو پیدا کردم، وقتی اون نسخرو میخوندم فهمیدم که کتاب به شدت سانسور شده،،، کتاب خیلی خوبیه ولی پیشنهاد میکنم به فارسی نخونین
امین نور
۱۴۰۱/۲/۵
این کتاب از عقاید یک دلقک میگوید از اینکه چطور با همسرش آشنا شد، چطور با نازی‌ها آشنا شد، ورودش به عرصه دلقکی و برخورد با مشکلات مالی و بی پولی و مشکلات مذهبی با همسرش و طرد شدن توسط او و نوع زندگیش سخن می‌گوید.
سیما قهرمانی
۱۴۰۰/۱۱/۲۱
این کتاب را اولین بار ۱۲ سال پیش وقتی نوجوان بودم خواندم و بسیار از ان لذت بردم
فضاسازی و توصیف‌ها نشان از ذهن خلاق نویسنده دارد.
یه کتاب عالی که حتما همهٔ عزیزان باید حداقل یکبار در طول زندگی بخوانند.
مشاهده همه نظرات 104

راهنمای مطالعه کتاب عقاید یک دلقک

برای دریافت کتاب عقاید یک دلقک و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.