معرفی و دانلود رایگان کتاب غرب زدگی

عکس جلد کتاب غرب زدگی
قیمت:
رایگان - 0€
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب غرب زدگی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب غرب زدگی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب غرب زدگی

غرب زدگی آفتی است که ار غرب می‌آید و ما کشورهای جهان سومی و از پیشرفت وامانده را مانند طاعون گرفتار و بیمار می‌کند. آدم غرب زده ریشه و بنیادی ندارد، هرهری مآب و سرتاپا از آداب و سنن و فرهنگ غرب تقلید می‌کند.
جلال در این باره می‌گوید: «غرب زدگی می‌گویم همچون وبازدگی. و اگر به مذاق خوشایند نیست، بگوییم همچون سرمازدگی یا گرمازدگی. اما نه، دست کم چیزی است در حدود سن زدگی».
و در جای دیگر: «آدم غرب زده هرهری مذهب است به هیچ چیز اعتقاد ندارد اما به هیچ چیز هم بی‌اعتقاد نیست. یک آدم التقاطی است و نان به نرخ روز خور است همه چیز برایش علی‌السویه است. خودش باشد و خرش از پل بگذرد، دیگر بود و نبود پل هیچ است.»
نگاه جلال به مقوله ی غرب‌زدگی نگاهی‌ آسیب‌شناسانه است. غرب و شرق برای او در قدم اول نه سیاسی است و نه فلسفی و نه حتی جغرافیایی، بلکه بیشتر مفهوم اقتصادی و اجتماعی دارد. «غرب شامل همة ممالکی است که قادرند به کمک ماشین، مواد خام را به صورت پیچیده‌تری درآورند و همچون کالایی به بازار عرضه کنند.» به نظر او این مواد خام، فقط سنگ آهن نیست، یا نفت یا روده یا هم هست وبه طور کلی نثر جلال آل احمد تلگرافی، شلاقی، عصبی، پرخاشگر، حساس، دقیق، تیزبین، صریح، صمیمی، منزه طلب، حادثه آفرین، فشرده، کوتاه، بریده، و در عین حال بلیغ است. نثر وی به طور خاص در مقالات، سنگین گزارشی و روزنامه‌نگارانه است. جلال آل احمد دارای نثری برون‌گرا است یعنی نثرش بر خلاف نثر صادق هدایت در خدمت تحلیل ذهن و باطن شخصیت‌ها نیست. جلال آل احمد با استفاده از دو عامل نثر کهن فارسی و نثر نویسندگان پیشرو فرانسوی به نثر خاص خود دست یافته است.

آل احمد کوشیده تا در نثر خود تا آنجا که امکان داشته فعل، حروف اضافه، مضاف‌الیه ها، دنباله ضرب‌المثل‌ها و خلاصه هر آنچه که ممکن بوده است را حذف کند. حذف بسیاری از بخش‌های جمله باعث شده نثر آل احمد ضرب‌آهنگی تند و شتابزده بیابد. آل احمد در شکستن برخی از سنت‌های ادبی و قواعد دستور زبان فارسی شجاعتی کم نظیر داشت و این ویژگی در نامه‌های او به اوج می رسد. از ویژگی‌های دیگر نثر جلال آل احمد می‌توان به نیمه رها کردن بسیاری از جملات، تعبیرات و اندیشه‌ها و استفاده از علامت «...» به جای آن‌ها اشاره کرد، که این امر در راستای ایجاز نوشته‌ها و ضرب‌آهنگ سریع آن‌هاست.

فهرست مطالب کتاب

1 : شانزده تُن
2 : پیش در آمد
3 : طرح یک بیماری
4 : نخستین ریشه های بیماری
5 : سرچشمه ی اصلی سیل
6 : نخستین گندیدگی ها
7 : جُنگ تضادها
8 : راه شکستن طلسم
9 : خری در پوست شیر ، یا شیر علم ؟
10 : اجتماعی به هم ریخته
11 : فرهنگ و دانشگاه چه می کنند ؟
12 : کمی هم از ماشین زدگی
13 : اقتربت الساعه
پی نوشتها

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب غرب زدگی
نویسنده
سال انتشار۱۳۸۴
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات164
زبانفارسی
موضوع کتابکتاب‌های علوم اجتماعی
قیمت نسخه الکترونیک
رایگان - 0 یورو
افزودن به کتابخانه

نقد، بررسی و نظرات کتاب غرب زدگی

Mohammad Bagheri
۱۳۹۸/۹/۱۵
قلم استاد جلال آل احمد همیشه قلم سنگینی بوده که درک محتوای نوشته‌های اون همیشه به کمی تفکر نیاز داشته، اما به نظر می‌رسه دیدگاه ایشون در زمانی که داریم به سمت جهانی شدن پیش می‌ریم کمی مغرضانه و وسواسگونه باشه، بطوریکه انگار ما همه شرقی‌ها و آفریقایی‌ها و آمریکای جنوبی‌ها یک طرف و غرب یعنی منحصرا و اروپا آمریکای شمالی یک طرف، و این یه جورایی آدم رو یاد تئوری بیگانه هراسی سینمای هالیوود می‌ندازه، لازمه بقا و کیفیت بقا در گذر زمان همیشه هماهنگ بودن با روش‌ها و ساختارهای جدیده، البته این به اون معنا نیست که ما فقط تاثیرپذیر از این روش‌ها و ساختارهای جدید باشیم، نه، این یعنی اینکه ما باید سعی کنیم برای بقا و بالا بردن کیفیت بقایمون روش‌ها و ساختارهای جدیدی رو طرحریزی و مدون کنیم، اما متاسفانه فرهنگی که نتونه جای خودش رو تو این نوآوری باز کنه به ورطه نابودی کشیده می‌شه، اما چرا ایران نتونست همین الان هم تو خیلی زمینه‌ها نوآور و الگو باشه، پیشنهاد می‌کنم در این زمینه کتاب انسان خردمند: تاریخ مختصر بشر اثر آقای یووال نوح هراری رو مطالعه کنین، در بخشی از این کتاب ایشون به علل عدم تاثیرگذاری کشورهای با ریشه و اصالتی مثل ایران در تحولات علمی روز دنیا اشاره می‌کنن که واقعا قابل تامله.
Ahmad
۱۴۰۲/۵/۱۴
با سلام
به نظر من این کتاب یک داستان منسجم نیست و فقط یک گزارش کار است و فقط یک سری اطلاعات از هر جایی داده است و به همین دلیل نظم منطقی ندارد
و بیشتر شبیه یک گزارشی است که هنوز کامل نیست و در واقع نسخه چک نویس است.
بیشتر مطالب به هم ریخته و بی نظم است و کلی اسامی بی معنی و درهم و برهم نوشته و
شده است که هیچ ارتباطی به هم ندارند فقط انگار می‌خواهد ادای روشنفکری و آدم‌های با اطلاعات را در بیاورد و من اصلا از خواندن این داستان لذت نبردم و به هیچ وجه برای من جذابیت نداشت و اولا مدت‌های زیادی فقط یک یا دو صفحه از آن را فقط به صورت چشم خوانی سریع می‌کردم و باز خواندن را رها می‌گردم و چند بار اصلا اینقدر اعصابم از سبک نوشتن نویسنده خورد شد که خواستم آن را پاک کنم و در مجموع حوصله خواندن این کتاب را نداشتم و از آن لذت نبردم و بیشتر آن را رد کردم تا ببینم در آخر چه می‌شود که متاسفانه در آخر هم چیزی برای گفتن نداشت و به هیچ کس توصیه نمی‌کنم وقتش را برای خواندن این کتاب تلف کند.
این کتاب هم مانند کتاب سفر فرنگ اطلاعات زیاد و در هم و برهم و به درد نخور داده است و جز گیج کردن خواننده هیچ فایده‌ای ندارد
من در کل این کتاب و سفر فرنگ را به هیچ وجه توصیه نمی‌کنم
خاطره اسماعیل نژاد
۱۴۰۱/۱۰/۱۲
زندگی در دنیای امروز تعامل وبرقراری ارتباط باسایر ملت‌ها ودولتها را می‌طلبد واجتناب ناپذیر است
قطعا با ورود تکنولوزی به هر جامعه‌ای اثرات مثبت ومنفی را به همراه دارد
جناب ال احمد اگر در این دوره به سر می‌بردند چه فریادها از ماشین وتکنولوزی سر می‌دادند
به هر حال زندگی وزنده ماندن به حفظ تعادل به
بستگی دارد.
پذیرفتن ماشین وزندگی وابسته ان مستلزم آموزش ویادگیری است
جناب جلال با ورود مستشار به کشور جهت اموزش مشکل داشتند. بارفتن واعزام دانشجو برای اموزش هم موافق نبودند
و وقتی هم بخواهیم با ازمون وخطا همه چیز را یاد بگیریم وتجربه کنیم زمان را ازدست می‌دهیم وصدمات جبران ناپذیری را هم می‌بینیم
امروز روز هم که دستی براتش داریم بنزین تصفیه می‌کنیم سیمان وگچ و ادوات ساختمان وخیلی چیزهای دیگر که بسیار پیش پا افتاده است رامی سازیم
ماهواره به فضا می‌فرستیم وادوات جنگی می‌سازیم وخودمان همه کاره شدیم نه تنها غرب زدگی کمتر نشده بلکه بیش تر هم شده
۵۰ سال پیش دانشجو می‌رفته درس می‌خوانده ومیومده به مملکت خدمت کنه
اما ایا امروز هم این گونه است یا این که بچه هامون دانشگاه‌های عالی قبول میشن تا راحت تر پذیرش دانشگاه‌های اون ور اب روبگیرند وبعدش هم که همون جا ماندگار می‌شوند
در نهایت در مورد خود کتاب خیلی جا‌ها که اشاره به وقایع واتفاقاتی از تاریخ میکنه که اگه درمورد اون اتفاق توضیح داده میشد برای خوانندگان امروزقابل فهم تر بود.
پری سامانی
۱۴۰۳/۱/۲۹
غرب زدگی، اثر جلال آل احمد، نویسنده و روشنفکر برجسته ایرانی، یکی از مهم‌ترین و جنجالی‌ترین کتاب‌های تاریخ ادبیات ایران است که در سال 1340 منتشر شد. این کتاب به بررسی علل و پیامدهای نفوذ فرهنگ و تمدن غربی در جامعه ایران می‌پردازد و نقدی تند بر روشنفکران غرب زده آن زمان ارائه می‌دهد. غرب زدگی به که و موضوعی می‌پردازد در زمان نگارش کتاب حتی امروزه نیز از اهمیت زیادی برای جامعه ایران برخوردار است. نفوذ فرهنگ غرب در ایران سابقه‌ای دیرینه دارد و همواره چالش‌ها و فرصت‌های متعددی را برای این کشور به وجود آورده است. جلال آل احمد در این کتاب با لحنی صریح و جسورانه به نقد روشنفکران غرب زده می‌پردازد و از بیان انتقادات تند و صریح خود ابایی ندارد. نویسنده با استفاده از استدلال‌های قوی و شواهد متعدد، نظرات خود را در مورد غرب زدگی به خواننده ارائه می‌دهد. غرب زدگی کتابی بسیار تأثیرگذار است که در زمان انتشار خود سر و صدای زیادی به پا کرد و تا به امروز نیز بر اندیشه و تفکر روشنفکری در ایران اثرگذار بوده است. برخی منتقدان معتقدند که آل احمد در این کتاب رویکردی یکجانبه به موضوع غرب زدگی داشته و به جنبه‌های مثبت تمدن غرب توجه کافی نکرده است. زبان کتاب تا حدودی دشوار است و فهم کامل آن نیاز به دانش ادبی و آشنایی با مفاهیم فلسفی و سیاسی دارد. کتاب بیشتر بر طبقه روشنفکر تمرکز دارد و به سایر اقشار جامعه کمتر می‌پردازد. به طور کلی، غرب زدگی کتابی ارزشمند و خواندنی است که به علاقه مندان به تاریخ، به سیاست، فلسفه و ادبیات ایران دید عمیقی ارائه می‌دهد.
محمد حیدری
۱۴۰۲/۳/۲۹
یکی از بهترین کتاب‌های جلال ال احمد هست که البته من نسخه‌ی قدیمی و قبل از انقلابش رو از کتابخونه پدرم خوندم.
بنظر من چالشی که مطرح کرده بود، حتی امروز هم یکی از بزرگترین چالش‌های کشور ماست. اینکه در فرآیند پیشرفت جهانی، همه چیز ماشینی میشه و کسی که متخصص‌های این ماشین‌ها رو داشته باشه، بر بقیه ما
حکومت میکنه.
جلال میگه کشور چون تولید کننده علم نیست و صرفا مصرف کننده هست، حتی اگر ما مشین‌های به روز و تکنولوژی رو وارد کنیم، چون متخصص نداریم، مجبوریم برای استفاده‌ی مداوم از این تکنولوژی، وابسته‌ی کشور صادرکننده باشیم و اگر فکری به حالش نکنیم، در طولانی مدت همه‌ی منابع مون هم حتی از بین میره. این تکنولوژی برای کشوری که صنعت نداره و حتی کشاورزیش به طور عمده سنتی انجام میشه، خروجی قابل توجهی نخواهد داشت.
حتی در بحث آموزش هم جلال میگه ما وابسته ایم و نمیتونیم تولید علمی داشته باشیم، چون آموزش درستی نداریم و نتیجتا در این امر هم وابسته میمونیم. البته که همه‌ی صحبت جلال درست نیس ولی مطرح کردن چنین بحثی تقریبا ۶۰ سال پیش، نشون میده که چه دید وسیعی داشته.
Milad Kome
۱۳۹۷/۳/۲۸
اگه کمی دقت کنیم می‌بینیم که مشکلاتی که آل احمد توی این کتاب که ماله ده‌ی 40هست، نوشته هنوزهم به قوت خودش باقیه. مبارزه با غرب زدگی منزوی شدن نیست داشتن روابط صحیح و درست با غربه
Mohammad Alimirzaei
۱۳۹۷/۱۰/۷
سلام دوستان عزیز به نظر بنده خوندن این کتاب نه تنها واسه هر ایرانی بلکه واسه هر مسلمون متعهد و دلسوخته لازم و واجبه تا بدونه پشت پرده خیلی از اتفاقاتی که باعث شدن ملت‌های مسلمان بالاخص ملت شریف ایران دچار عقب افتادگی و عقب ماندگی بشوند چیست و شاید بتوان با مطالعه این کتاب سودمند و مفید فکری به حال خودمان بکنیم تا دیگر هم جلوی خیلی از عقاید غلط و دست و پا گیر از طرف خودمان و استثمار و استعمار کشورمان از طرف خارج را بگیریم یا اقل کم کمی دغدغه مند شویم و به فکر راه چاره و رهایی باشم برای ایجاد ایرانی هر چه قوی تر و عزت مند تر. یه امید فردا‌های روشن و بالنده تر برای کشور عزیزمان ان شا الله.
علی بیسلم
۱۴۰۰/۶/۲۴
با سلام من کتاب را کامل مطالعه کردم علی رغم گذشت چندین سال از زمان نقارش آن به نظر مطالب آن بسیار به روز و نشان از اشرافیت کامل اطلاعات و علمی این نویسنده بزرگ بخصوص به مسایل روز بوده است لذا پیشنهاد دارم حتما مطالعه گردد و در مفاد آن نیز اندیشیده شود بلکه ذهنهای ما که مقداری در این شلوغی دوران و و هیاهوی رسانه‌ای غبار گرفته صیقل پیدا کند برای یه عده که هنوز هم دنبال غرب و غرب زدگی بعد سالها هستند متوجه شوند این مرد زمان شناس و موقعیت شناس و جامعه شناس عصر حاضر چقدر حاذق بوده در تحلیل مسایل وچرا مغفول مانده نظرات گرانقدر این صاحب نظر در امور اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی و...
ابوالفضل قنبری
۱۴۰۲/۱۲/۳
نگارنده در همان ابتدای کتاب شمشیر را از رو می‌بندد و با غربزدگی به عنوان یک بیماری برخورد می‌کند. جهان به دو بخش غرب (کشورهای متروپل و پیشرفته) و شرق (کشورهای عقب مانده) تقسیم می‌شود. غرب نه تنها صادر کننده‌ی محصولات و کالاهای صنعتی است بل که موسیقی، اسطوره‌ها و اصول عقایدش را هم به پیکره‌ی جوامع و سنتی تزریق می‌کند. برای نگارنده دو مفهوم غرب شرق به معنای ممالک سیر و گرسنه است. ممالک گرسنه بازاری است برای مصرف محصولات غرب و منبعی است برای تامین مواد اولیه و خام برای تولیدات صنعتی کشورهای متروپل.
بهزاد آقاخانی
۱۴۰۱/۱۱/۲۶
تماما تعریف‌هایی که از انسان غرب زده این آقا می‌کند که نان به نرخ روز خور است و به هیچ چیز اعتقاد ندارد، اگر یه کم در موردش تحقیق کنید می‌بینید که مصداق خودش و خانمش سیمین دانشور هست، هر چه ما میکشیم از دست این روشن فکر نماهایی چون جلال آل احمد شاملو و... در دهه ۴۰و۵۰ است، چپ‌های کمونیستی که فقط بلد بودند نقد کنند وراه حلی نمیدادند و تاثیر گذاریشون روی جوانان آن دوره رو نتیجه‌اش رو همه میدونیم
zahra forughi
۱۳۹۹/۴/۲۹
کتابی خوب هست ولی یک نتیجه در نهایت مهم هست از اونجایی که تو زندگی اکثر انسان‌ها به فکر خودشون خونواده و دوستان شون هستن این مسئله غرب و شرق نداره مسئله انسانی هست پس دیدگاه میشه سطح رفاه خیلی ساده نگاه کنیم این یه دیدگاه در مورد غرب هست که در نهایت تبدیل به کتاب شده ولی واقعیت‌ها رو کسی نمی‌تونه و عوض کنه حتی نادیده هم بگیره منکرش نمی‌تونه باشه غرب با وجود تمام این مشکلات سطح رفاه زندگی شون رو با شرق مقایسه کنید
ایوب آدینه
۱۴۰۲/۶/۵
از خوندن این کتاب راضی هستم. این کتاب در مورد تقلید افراطی و بی استدلال خیلی از ماها از فرهنگ‌هایی بیگانه صحبت میکنه که مخصوص آن فرهگ و کشور اشت و برای آن‌ها معنایی دارد و در حالیکه هیچ ارتباطی به منا ندارد.. مثلا یک انگلیسی آخرین چهارشنبه سال از روی آتیش بپره مردم اونجا چه دیدی نسبت به اون دارن؟ البته هیچ فرهنگی را نباید نقض کرد چون هر چیزی فلسفه‌ای داره.. ولی تقلید بی جا ناهنجاری به بار میاره
جواد توکل
۱۳۹۷/۶/۲
به اونا اشاره کرده بعد از چند سال به نقطه قوت تبدیل شده
مثل اونجایی که میگه سربازگیری بعد از محاصره هرات دیگه هیچ وقت به کار نیومده اما به محض شروع جنگ توسط عراق منقضی خدمت‌های سال۵۵و۵۶دومرتبه فراخونده میشن و این یعنی سربازگیری که آل احمد بهش منتقد بوده کار درستی بوده و خیلی از فرماندهان جوان ما در اونموقع تنها دانش نظامیشون سزبازی بوده که قبل انقلاب رفته بودن
علی راستبیان
۱۳۹۶/۱/۳۱
مطالبی بود که انگار با گذشت این همه سال باز فرقی نکرده باز مردم، غیر را در فکر و موهومات ساختگی آن‌ها بر درستی و راستی خود برتری می‌دهند بماند که هنوز قراضه‌های انها را علاوه بر اینکه می‌خوریم حالا بهتر هم می‌خریم با حرف دهن پر کن آلمانیه یا ژاپنیه یا کدام گورستان
محسن شاه بداغی
۱۳۹۸/۷/۱۷
کتاب مذکور از کتاب‌هایی که واجب است هر ایرانی مطالعه کند. همچون کتاب آسیا در برابر غرب مرحوم شایگان. این کتاب فاخر جلال نشان از دقیق بینی و نکته سنجی‌اش می‌باشد. الحق که در کنار مرحوم شریعتی و شایگان جز روشنفکران اسلامی هستند. ممنون از برنامه کتاب راه. لطفا کتاب در خدمت و خیانت روشنفکران را هم اضافه نمایید
مشاهده همه نظرات 224

راهنمای مطالعه کتاب غرب زدگی

برای دریافت کتاب غرب زدگی و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.