معرفی و دانلود کتاب فروید و سندرم حافظه کاذب

عکس جلد کتاب فروید و سندرم حافظه کاذب
قیمت:
25000 تومان - 2.99€
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب فروید و سندرم حافظه کاذب و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب فروید و سندرم حافظه کاذب و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب فروید و سندرم حافظه کاذب

فیل مالن در کتاب فروید و سندرم حافظه کاذب، به بررسی اندیشه‌های «فروید» درباره سندروم حافظه کاذب می‌پردازد و بیان می‌کند که حافظه کاذب، بیماری روانی است که در نتیجه اقدامات درمانی یا پزشکی مضر ایجاد می‌شود.

از سال 1992، مناقشه‌ علمی و حقوقی بی‌امانی حول این اتهام پدید آمد که روان‌کاوها گاهی خاطرات غلطی درباره‌ سوء استفاده جنسی دوران کودکی را در ذهن بیمار می‌پرورانند. برخی فروید را مقصر دانسته و می‌گویند که او از 100 سال پیش بذر «سندروم حافظه‌ کاذب» را پاشیده است. آیا فروید پدر بدی بود که ایده‌های غلط‌اندازی را به جامعه القا کرد که یک قرن بعد هیولایی آفرید؟ یا آیا نابغه‌ای حیرت‌انگیز بود که درک موشکافانه‌اش از ذهن و حافظه زمان او بسیار جلوتر بود؟ فروید که بیشتر به تازیانه‌ نقد گرفته شده و ندرتاْ به درستی خوانده شده، همچنان با مسائلی در پیوند است که ذهن روانشناسی و جامعه‌ امروز را به خود مشغول داشته است.

کتاب فروید و سندروم حافظه‌ی کاذبِ (Freud And False Memory Syndrome) فیل مالن به بررسی صحت و سقم این ادعاها می‌پردازد و روایتی موجز از تجربیات بالینی اولیه‌ی فروید و نظریات سرکوب و ماهیت حافظه‌ وی ارائه می‌کند. بحث فیل مالن (Phil Mollon) درباره‌ی برخی پرونده‌های ابتدایی فروید این امکان را برای خواننده فراهم می‌سازد تا درباره‌ی ریشه‌های بسط نظریات فروید تصوری به دست آورد. مالن بحث خود را با مختصری درباره‌ی جنبه‌های تجربیات بالینی اولیه‌ی فروید در باب بازیابی ظاهری خاطرات سوء استفاده‌ی جنسی دوران کودکی، عمدتاً در طول روان‌کاوی، آغاز می‌کند. با این‌ حال تا زمانی که به ایده‌های فروید درباره‌ی خاطرات اوایل دوران کودکی نپرداخته و ادعاهای بالینی فروید در ابتدای پیشه‌ی روان‌کاوی‌اش را به‌دقت بررسی نمی‌کند، درباره‌شان اظهار نظری نمی‌کند.

در بخشی از کتاب فروید و سندرم حافظه کاذب می‌خوانیم:

باورهای غلط و اتهامات نادرست در رابطه با تجربیات سوء استفاده‌ی جنسی می‌تواند موجب تروما و تشویش احساسی بسیار زیادی شود. دانش کنونی ما درباره‌ی حافظه نشان می‌دهد که حافظه می‌تواند دستخوش تحریف‌های متعددی شود. به یاد آوردن، بیش از این‌ که فرآیند دسترسی به شرحی دقیق از یک واقعه باشد، فرآیندی از بازسازی است. در واقع، احتمالی موجه است که برخی از انواع «درمان» یا اسلوب‌هایی از مصاحبه که تلقین، تشویق به یادآوری، فشاری گروهی یا دست کشیدن هر دویِ بیمار یا درمان‌گر از یک چشم‌انداز حساس و فکورانه می‌تواند از شکل‌پذیری اغفال‌ کننده‌ی حافظه سوء استفاده کند و به روایت‌هایی کذب از دوران کودکی یک شخص منتهی شود.

فهرست مطالب کتاب

پیشگفتار مترجم
سندروم حافظه‌ی کاذب
آیا تقصیر فروید است؟
دیدگاه‌های فروید در باب آسیب‌شناسی روانی
پژوهش‌هایی در باب هیستری
صحنه‌های ناخوشایند
تفسیر
نظریه‌ی آسیب روان‌شناختی فروید درباره‌ی سوء استفاده‌ی جنسی
نظریه‌ی دو آسیب
آسیب‌شناسی هیستری
دست کشیدن فروید از «نظریه‌ی اغفال»
دیدگاه فروید درباره‌ی حافظه
فروید و بازسازی در روان‌کاوی
مفهوم سرکوب فروید
نتیجه‌گیری: فروید در باب حافظه و سوء استفاده
امروزه در روان‌کاوی چه اتفاقی می‌افتد؟
ملاحظه‌ای پیرامون خاطرات کاذب

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب فروید و سندرم حافظه کاذب
نویسنده
مترجممحسن محمودی
ناشر چاپیانتشارات مهرگان خرد
سال انتشار۱۳۹۴
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات83
زبانفارسی
شابک978-600-95496-7-2
موضوع کتابکتاب‌های روانشناسی بزرگسالان
قیمت نسخه الکترونیک
25000 ت - 2.99 یورو
خرید کتاب الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب فروید و سندرم حافظه کاذب

Masume Kaffash
۱۳۹۷/۷/۱۴
از بهترین کتاب‌هایی که تا به امروز مطالعه کردم
احمد ابراهیم زاده
۱۳۹۷/۲/۳۱
سلام
این که مقاله بود نه کتاب ولی من پسندیدم
وحید صوفی محمودی
۱۳۹۸/۶/۶
بسیار جذاب ودستیابی به کتابه راحت است
شاهین نعمتی
۱۳۹۸/۶/۲
کتاب خوبی بود اما ترجمه گاهاً اذیت میکرد.
محمدرضا علی بابایی
۱۳۹۸/۵/۲
سلام خسته نباشید. لطفا از کتابهای نورعلی الهی استفاده کنید.
Masume Kaffash
۱۳۹۷/۷/۱۴
بسیار عالی و مفید
مشاهده همه نظرات 6

راهنمای مطالعه کتاب فروید و سندرم حافظه کاذب

برای دریافت کتاب فروید و سندرم حافظه کاذب و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.