معرفی و دانلود کتاب مجموعه‌سازی و خدمات تحویل مدرک

عکس جلد کتاب مجموعه‌سازی و خدمات تحویل مدرک
قیمت:
60000 تومان - 6.49€
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب مجموعه‌سازی و خدمات تحویل مدرک و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب مجموعه‌سازی و خدمات تحویل مدرک و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب مجموعه‌سازی و خدمات تحویل مدرک

در کتاب مجموعه‌سازی و خدمات تحویل مدرک نوشته حمید محسنی، به بررسی مجموعه‌سازى و فرآیندهای آن، ساختار و تشکیلات بخش مجموعه‌سازی، کارکنان بخش سفارش، انواع منابع اطلاعاتى و مجموعه‌سازى و تولید، توزیع و قیمت‌گذارى منابع اطلاعاتى می‌پردازد.

مجموعه‌سازی واژه‌ای است به معنی عمل یا فرآیند تهیه، خریدن یا کسب یک چیز معنی شده است که در فرهنگ کتابداری به معنی فراهم‌آوری یا مجموعه‌سازی برای کتابخانه یا مراکز اطلاع رسانی تعریف شده است. هدف اصلی مجموعه‌سازی، دسترس پذیز ساختن محتوا است.

عوامل مؤثر بر مجموعه‌سازی عبارتند از:

1- حجم زیاد انتشارات
2- کمبود منابع مالی
3- کمبود فضا و تحولات فنی

به حجم زیاد انتشارات، پدیده انفجار اطلاعات هم گفته می‌شود که از مشکلات اساسی این مورد آلودگی یا تورم اطلاعات است و در کنار این مشکل باید به کمبود منابع مالی کتابخانه‌ها نیز اشاره کرد. با گسترش روز افزون امانت بین کتابخانه‌ای، اشتراک منابع و خدمات تحویل مدرک در می‌یابیم که کتابخانه‌ها سیاست دسترسی به منابع اطلاعاتی را به شکل فزآینده‌ای جایگزین و مکمل سیاست نگهداری و مالکیت منابع اطلاعاتی نموده‌اند که در این صورت کتابداران باید به این نکته توجه کنند که:

1- تهیه تمامی منابع اطلاعاتی ممکن نیست.
2- تهیه تمامی منابع اطلاعاتی اقتصادی ممکن نیست.
3- بسیاری از منابع اطلاعاتی دارای معادل چاپی نیستند.
4- بسیاری از منابع اطلاعاتی در شبکه‌های رایانه‌ای به طور رایگان قابل دسترسی‌اند.
5- در انتخاب منابع اطلاعاتی باید به موجود بودن آن توجه کافی داشت.
6- در انتخاب منابع اطلاعاتی، به اشتراک در خرید منابع اطلاعاتی یا کتابخانه‌های دیگر توجه داشته باشیم.

حمید محسنی عضو هیأت علمی و محقق در حوزه مجموعه‌سازی، خدمات تحویل مدرک، اقتصاد اطلاعات و نشر است. وی تا کنون ده‌ها مقاله، بیش از 10 عنوان کتاب و 7 طرح پژوهشی در حوزه‌های فوق تالیف و منتشر نموده است. همچنین 6 عنوان کتاب دیگر توسط همین نویسنده ترجمه و تدوین شده است. کتاب درسی مجموعه‌سازی 1 و 2 از همین نویسنده توسط دانشگاه پیام نور منتشر شده است مخاطبان اصلی این کتاب دانشجویان و کتابداران کتابخانه‌ها و مراکز اطلاع رسانی هستند و در حد امکان سعی شده است تا مسائل مختلف مجموعه‌سازی به ترتیب در 3 بخش جداگانه کلیات مجموعه‌سازی، انتخاب منابع اطلاعاتی، سفارش و خدمات تحویل مدرک آورده شود. از ویژگی‌های این کتاب می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1. نکته‌های مهم هر صفحه در حاشیه همان صفحه درج شده است.
2. کتابی است آموزشی، همراه با پرسش‌های خودآزمایی، طرح مباحث کارورزی، تکالیف و کارهای گروهی در کلاس، و معرفی مراجع برای مطالعه بیشتر
3. انتشار سوالات چند گزینه‌ای، مطالب مکمل مجموعه‌سازی در سایت ناشر و روز آمد نمودن مطالب کتاب در اینترنت، از ویژگی خاص این کتاب در زبان فارسی است.
4. فصل‌های مختلف این کتاب برای آموزش سطوح مختلف کاردانی، کارشناسی و کارشناسی ارشد مناسب است. اساتید محترم می‌توانند به صورت گزینشی، مطالب کتاب را ارائه کنند.
5. برخی از مباحث برای دوره‌های کاردانی و کارشناسی، به تشخیص استاد مربوطه اختیاری است. مطالبی نیز برای مطالعه بیشتر آورده شده است که با رنگی متمایز مشخص شده است.

در بخشی از کتاب مجموعه‌سازی و خدمات تحویل مدرک می‌خوانید:

یکى از مهم‌ترین و حساس‌ترین فعالیت‌هایى که بخش سفارش همواره با آن روبرو است و مستلزم صرف زمان زیادى است، انجام مراحل گشایش اعتبار ارزى براى ادوارى‌هاى غیرفارسى است. هر چند در بیشتر سازمان‌ها، مراحل ادارى این کار به عهده امور مالى سازمان مربوطه است، ولى درگیرى بخش سفارش در این کار گریز ناپذیر است. با توجه به این که اشتراک ادوارى‌ها از اول سال میلادى مسیحى شروع مى‌شود و عدم پرداخت به موقع صورت‌حساب ممکن است به ناقص ماندن دوره‌هاى آن منجر شود، لازم است بخش سفارش به موقع پیش‌ صورت‌ حساب مورد نیاز را از ناشر یا کارگزار مربوطه دریافت کند تا فرصت کافى براى انتقال ارز داشته باشد. گاهی انتقال ارز به جهت محدودیت‌هاى مالى و همچنین طولانى بودن فرآیند کارى، ماه‌ها به طول مى‌انجامد، به همین دلیل لازم است بخش سفارش با توجه به حساسیت مسئله و طولانى بودن فرآیند کارى، پیگیرى‌هاى لازم را به موقع انجام دهد تا از مشکلات احتمالى جلوگیرى شود. در انتقال ارز براى اشتراک ادوارى‌ها یا تهیه سایر منابع اطلاعاتى، مراحل اساسى زیر باید انجام شود:

1. تهیه پیش‌ صورت‌حساب از ناشر یا کارگزار مربوطه؛
2. تأمین اعتبار ارزى و ریالى از سازمان مربوطه؛
3. ارسال پیش‌ صورت‌حساب به بانک مرکزى برای صدور مجوز ورود نشریات به داخل کشور به بانک کارگزار (بانکى که متقاضى در آن سپرده ریالى یا ارزى دارد) و انجام مراحل ادارى مربوطه؛
4. واریز مبلغ ریالى پیش‌ صورت‌حساب‌ها توسط سازمان درخواست‌ کننده به بانک کارگزار و انجام امور ادارى مربوطه؛
5. ارسال ارز مورد نظر به ناشر یا کارگزاران مربوطه توسط بانک کارگزار.

فهرست مطالب کتاب

فصل 1: مجموعه‌سازى و فرآیندهای آن
فصل 2: ساختار و تشکیلات بخش مجموعه‌سازی
فصل 3: کارکنان بخش سفارش
فصل 4: انواع منابع اطلاعاتى و مجموعه‌سازى
فصل 5: تولید، توزیع و قیمت‌گذارى منابع اطلاعاتى
فصل 6: انواع کتابخانه‌ها و مجموعه‌سازى
فصل 7: اصول، سیاست‌ها و کمیته انتخاب
فصل 8: ابزارهاى انتخاب و دسترسی به منابع اطلاعاتى
فصل 9: نیازسنجى
فصل 10: معیارهاى ارزیابى منابع اطلاعاتى
فصل 11: انتخاب مجلات
فصل 12: انتخاب پایگاه‌هاى اطلاعاتى
فصل 13: ارزشیابى مجموعه و وجین
فصل 14: مراحل و روش‌هاى انتخاب
فصل 15: اینترنت و مجموعه‌سازی
فصل 16: دریافت تقاضا و برگه‌هاى سفارش
فصل 17: انواع سفارش
فصل 18: مراحل فراهم آوری / تهیه
فصل 19: بایگانى در سفارش
فصل 20: خدمات تحویل مدرک
فصل 21: همکارى بین کتابخانه‌اى
فصل 22: امور مالى

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب مجموعه‌سازی و خدمات تحویل مدرک
نویسنده
ناشر چاپیانتشارات کتابدار
سال انتشار۱۳۹۶
فرمت کتابPDF
تعداد صفحات449
زبانفارسی
شابک978-600-241-055-9
موضوع کتابکتابداری
قیمت نسخه الکترونیک
60000 ت - 6.49 یورو
خرید کتاب الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب مجموعه‌سازی و خدمات تحویل مدرک

مهدی نوروزی
۱۴۰۰/۳/۱۵
درسیه ولی کیفیت اسکنش خوبه
کوثر اکبری
۱۳۹۹/۱۱/۲۹
کتاب درسی هست و نظری ندارم: /
مشاهده همه نظرات 2

راهنمای مطالعه کتاب مجموعه‌سازی و خدمات تحویل مدرک

برای دریافت کتاب مجموعه‌سازی و خدمات تحویل مدرک و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.