معرفی و دانلود کتاب مجموعه مقالات دومین همایش ملی نحو و رده‌شناسی

عکس جلد کتاب مجموعه مقالات دومین همایش ملی نحو و رده‌شناسی
قیمت:
۱۵,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب مجموعه مقالات دومین همایش ملی نحو و رده‌شناسی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب مجموعه مقالات دومین همایش ملی نحو و رده‌شناسی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب مجموعه مقالات دومین همایش ملی نحو و رده‌شناسی

کتاب مجموعه مقالات دومین همایش ملی نحو و رده‌شناسی نوشته ارسلان گلفام، به بررسی مفعول‌نمایی در زبان کردی، تاثیر آرایش واژه بر روی مطابقه‌ی فعل و بررسی رده‌شناختی دو مفهوم «خوردن» و «آشامیدن» در زبان فارسی می‌پردازد.

هر زبانی برای نشان دادن روابط میان سازه‌های جمله از روش یا روش‌های ویژه‌ای بهره می‌برد. روشی که یک زبان از آن برای نمایش مفعول استفاده می‌کند را مفعول‌ نمایی می‌نامند. این پژوهش به بررسی روش‌های مفعول نمایی در زبان کردی می‌پردازد. آرایش واژه‌ی پایه در زبان کردی SOV است‌ اما جمله‌ها در این زبان می‌توانند در آرایش نشان‌دار OSV نیز نمایان شوند.

در کردی در جمله‌هایی که دارای آرایش بی‌نشان (SOV) هستند، مفعول به کمک جایگاه آن شناخته می‌شود و بر روی فعل تنها مطابقه‌ی نهاد می‌آید؛ اما اگر جمله دارای آرایش نشان‌دار (OSV) باشد آن‌گاه هم نشانه‌ی مطابقه‌ی نهاد و هم مفعول پدیدار می‌شود. این شیوه‌ی نمایش مفعول و تاثیر آرایش واژه بر روی مطابقه‌ی فعل از دید رده‌شناختی دارای اهمیت است و زبان کردی را در رده‌ی زبان‌هایی جای می‌دهد که برای مفعول‌نمایی هم از آرایش واژه بهره می‌جوید هم مطابقه‌ی فعل.

در راستای برگزاری همایش‌های ملی که از سوی انجمن زبان‌شناسی ایران در سال 92 برگزار گردیده، گروه نحو و رده‌شناسی انجمن با همکاری و همیاری اساتید بزرگوار، دانشجویان گرامی و همه‌ی علاقه‌مندان به مباحث زبان‌شناختی نیز در 8 اسفند ماه همایشی را با همین عنوان برگزار کرد. مبحث‌های مربوط به حوزه‌ی نحو و نظریه‌های نحوی از انتشار کتاب ساخت‌های نحوی چامسکی (1957) بی‌شک از جذاب‌ترین و چالش برانگیزترین حوزه‌های زبان‌شناسی محسوب می‌شود.

در این همایش به گمان برگزار کنندگان مجال دیگری فراهم گردیده تا اساتید و دانشجویان زبان‌شناسی بتوانند دیدگاه‌های خود را به همکاران و علاقه‌مندان دیگر ارائه کنند. بی‌تردید کمترین پیامد چنین نشست‌هایی آشنایی هر چه بیشتر زبان‌شناسان با دلبستگی‌های پژوهشی دیگر همکاران و قدم برداشتن در جهت گشایش ناگفته‌ها و افتادگی‌ها خواهد بود.

در بخشی از کتاب مجموعه مقالات دومین همایش ملی نحو و رده‌شناسی می‌خوانیم:

در جمع‌آوری داده‌های این پژوهش، به تطبیق موضوعات مورد بررسی در متون گفتاری و نوشتاری توجه بسیار شده است، لذا جملات مورد بررسی در این تحقیق، در پیکره نوشتاری از هجده مبحث کتاب‌های شیمی دبیرستان انتخاب شده‌اند، و جملات مورد بررسی در پیکره گفتاری نیز از صدای ضبط شده آموزگاران به هنگام تدریس همان هجده مبحث مذکور در کتاب، در کلاس‌های درسی استفاده شده است؛ شایان ذکر است، مطالب صوتی ضبط شده با حفظ کامل ویژگی‌های گونه گفتاری به صورت متن برگردانده شده تا مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد. لازم به ذکر است تعداد کل جملات مورد بررسی 2595 جمله می‌باشد که از این تعداد 1797 جمله مربوط به پیکره گفتاری و 798 جمله مربوط به پیکره نوشتاری می‌باشد. به دلیل ماهیت کاملا متفاوت دو پیکره در انتقال معانی، امکان برابرسازی داده‌های دو پیکره وجود نداشته و درنتیجه برای قابل قبول بودن مقایسه‌ها و نتایج به دست آمده، در هر مورد درصد گزارش شده است.

پس از جمع‌آوری داده‌ها، جملات در هر یک از پیکره‌ها، بر اساس فرآیندهای مادی، ذهنی، رابطه‌ای، کلامی، وجودی و رفتاری طبقه‌بندی شده و بر اساس آن فرآیندهایی که بیش‌ترین نقش را، در تعبیر تجربیات بشر در زمینه علم شیمی از طریق زبان بر عهده دارند، مشخص گردیدند و تفاوت‌ها و شباهت‌های دو پیکره مورد بررسی نیز، ارزیابی شدند.

فهرست مطالب کتاب

مفعول‌نمایی در زبان کردی: تاثیر آرایش واژه بر روی مطابقه‌ی فعل
بررسی رده‌شناختی دو مفهوم «خوردن» و «آشامیدن» در زبان فارسی: رویکردی شناختی
حالت‌نمایی و مطابقه در گویش سورانی (گونه‌ی‌ اردلان)
تعامل دو حوزه نحو و معنی‌شناسی در خوانش «فعل کمکی + صفت مفعولی» در دستور زبان فرانسه: نگرشی رده‌شناختی
استخراج خودکار پیکره‌ی نحوی زایشی با استفاده از پیکره‌ی مبتنی بر دستور وابستگی
بررسی دستور زبان گونه‌های گفتاری و نوشتاری زبان علم فارسی بر مبنای فرانقش اندیشگانی هلیدی
رده‌بندی ضمایر تأکیدی در زبان فارسی
نگاهی تازه به وجود فرآیند ارتقاء در زبان فارسی
نظام حالت‌دهی در ترازوی رویکردهای نحوی و ساخت‌واژی
فرآیند نحوی جذب در بندهای موصولی زبان فارسی
بررسی ساخت نحوی فعل‌های کمکی وجهی فارسی بر پایه‌ی نظریه فازها (چامسکی 2001)

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب مجموعه مقالات دومین همایش ملی نحو و رده‌شناسی
نویسنده
ناشر چاپیانتشارات نویسه پارسی
سال انتشار۱۳۹۲
فرمت کتابPDF
تعداد صفحات214
زبانفارسی
شابک978-600-7030-09-7
موضوع کتابکتاب‌های زبان شناسی
قیمت نسخه الکترونیک

راهنمای مطالعه کتاب مجموعه مقالات دومین همایش ملی نحو و رده‌شناسی

برای دریافت کتاب مجموعه مقالات دومین همایش ملی نحو و رده‌شناسی و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.