معرفی و دانلود کتاب مجموعه مقالات سومین همایش ملی تحلیل گفتمان و کاربردشناسی

عکس جلد کتاب مجموعه مقالات سومین همایش ملی تحلیل گفتمان و کاربردشناسی
قیمت:
15000 تومان - 1.99€
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب مجموعه مقالات سومین همایش ملی تحلیل گفتمان و کاربردشناسی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب مجموعه مقالات سومین همایش ملی تحلیل گفتمان و کاربردشناسی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب مجموعه مقالات سومین همایش ملی تحلیل گفتمان و کاربردشناسی

کتاب مجموعه مقالات سومین همایش ملی تحلیل گفتمان و کاربردشناسی به کوشش فردوس آقاگل زاده به بررسی مواردی از قبیل نقش دست غیر غالب در ساخت گفتمان زبان اشارۀ ایرانی، نقش‌نمای گفتمان در زبان فارسی، نگرشی کاربردشناختی به صفات وجهی فارسی و... می‌پردازد.

تحلیل گفتمان و کاربردشناسی از موضوعات مهم روزانه در میان محافل علمی زبان‌شناسی و علوم اجتماعی شناخته شده در جهان است و از آن‌جایی که دانش زبان‌شناسی به زندگی واقعی و روزمره‌ی مردم و حکومت‌ها و دولت‌ها مرتبط است، از اقبال قابل ‌توجهی برخوردار است. این شاخه از دانش زبان‌شناسی و دانش بینارشته‌ای در میان محققان و دانشجویان مراکز دانشگاهی ایران نیز دارای جایگاه ویژه‌ای است.

سه محور تحلیل گفتمان توصیفی، کاربرد‌شناسی و تحلیل گفتمان انتقادی از موضوعات اصلی این همایش هستند و در این زمینه فراخوان مقاله داده شده بود. پژوهشگران علاقه‌مند حدود پنجاه مقاله‌ی تحقیقاتی را که هر یک از آن‌ها از ویژگی‌های مثبت یک تحقیق علمی برخوردار بودند به دبیرخانه همایش ارسال کردند. مقالات طی فرایندی توسط سه داور بررسی شدند و در نهایت با توجه به یک روزه بودن همایش و محدودیت زمان فقط 12 مقاله که نسبت به سایر آثار از اولویت محتوایی، روشی و موضوعی برخوردار بودند انتخاب شدند که 8 مقاله جهت ارائه و چاپ و 4 مقاله فقط برای چاپ در مجموعه مقالات انتخاب شدند.

در بخشی از کتاب مجموعه مقالات سومین همایش ملی تحلیل گفتمان و کاربردشناسی می‌خوانیم:

در نیمۀ دوم قرن بیستم که مطالعات زبان‌شناسی به سمت مطالعات نحوی و بررسی‌های روان زبان‌شناختی پیش رفت، کم‌کم زبان اشاره مورد توجه قرار گرفت. در 1960 ویلیام استوکی به توصیف ساختار درونی اشاره‌های زبان اشارۀ آمریکایی پرداخت و پس از او بود که محققان دیگر نیز با مطالعات خود بر روی زبان‌های اشارۀ گوناگون دریافتند که زبان‌های اشاره نیز از نظر ساختار پایه‌ای و درونی خود شبیه زبان‌های گفتاری هستند و تفاوت‌های آن‌ها ناشی از مجراهای مختلف تولید (آوا در مقابل حرکت قابل رویت) در این دو نوع زبان است.

به رسمیت شناختن زبان‌های اشاره به عنوان زبان‌هایی کامل و کافی برای ایجاد ارتباط کلامی میان انسان‌ها باعث شد در مورد ماهیت و تعاریف ارائه شده در مورد زبان تجدید نظرهای بسیاری صورت گیرد. به طور مثال، دیگر ویژگی خطی بودن زبان جزء ویژگی‌های بنیادین آن دانسته نمی‌شود. مبحث مورد بررسی در این مقاله نیز با ویژگی هم‌زمانی در زبان‌های اشاره مرتبط است.

اولین زبان اشاره‌ای که در جهان مورد بررسی زبان‌شناختی قرار گرفت زبان اشارۀ آمریکایی یا ASL بود که در سال 1979 کلیما و بلوجی در کتاب معروف خود به نام اشاره‌های زبان به توصیف ساختاری آن پرداختند. پس از آن محققان به بررسی زبان‌های اشارۀ دیگر روی آوردند و در واقع در بیشتر این مطالعات به‌گونه‌ای به مقایسۀ آن زبان‌ها با زبان اشارۀ امریکایی پرداختند. تاکنون کتاب‌ها و مقالات متعددی دربارۀ حدود صد زبان اشاره در دنیا تألیف شده است و البته بسیاری از زبان‌های اشارۀ جهان نیز هنوز توصیف زبان‌شناختی نشده‌اند.

زبان اشارۀ ایرانی، که به نام زبان اشارۀ فارسی، هم شناخته می‌شود، از جمله زبان‌های اشاره‌ای است که تنها در تعداد انگشت‌شماری پایان‌نامه، توصیف و بررسی ابتدایی شده است.

فهرست مطالب کتاب

پیشگفتار
عنصر زمان و بازنمایی‌های آن در رویکرد ون‌لیوون به تحلیل گفتمان انتقادی
رضا خیرآبادی
نقش کنش‌های کلامی در تنظیم قراردادهای حقوقی، با نگاهی به قواعد حقوقی حاکم بر قراردادها در ایران
بهروز محمودی بختیاری
هما محمودزاده
«ضمیر فاعلی» نقش‌نمای گفتمان در زبان فارسی
مائده قصابی
بررسی ترجمه اخبار سیاسی با رویکرد تحلیل گفتمان انتقادی
آزاده اریس
محمدرضا هاشمی
نقش دست غیرغالب در ساخت گفتمان زبان اشارۀ ایرانی
سارا سیاوشی
بررسی الگوهای مکث در زبان فارسی
لیلا عرفانیان قونسولی
شهلا شریفی
مرجان تقی‌پور
نگرشی کاربردشناختی به صفات وجهی فارسی
نگین ایلخانی‌پور
غلامحسین کریمی‌دوستان
چگونگی تغییر کلیشه‌های جنسیتی در کتاب‌های پایه جدید ششم ابتدایی از دید گفتمان انتقادی
گیتی تاکی
حلیمه علیصوفی
تحلیل گفتمان انتقادی بحران سوریه در رسانه‌های امریکا و روسیه
علی ستاری
تحلیل گفتمان انتقادی ادبیات داستانی سیاسی ایران در دهه‌های چهل و پنجاه شمسی
فردوس آقاگل‌زاده
اصغر احمدی
رسانه‌های گروهی به‌مثابه ابزارهای انتقال گفتمان پنهان نژادپرستی (مطالعه موردی: اسراییل)
امیررضائی‌پناه
سمیه شوکتی‌مقرب
تحلیل گفتمان پیکره‌یارِ پیش‌نویس غیر رسمی منشورحقوق شهروندی
سامان سامنی
شهرام مدرس خیابانی

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب مجموعه مقالات سومین همایش ملی تحلیل گفتمان و کاربردشناسی
نویسنده
ناشر چاپیانتشارات نویسه پارسی
سال انتشار۱۳۹۳
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات230
زبانفارسی
شابک978-600-7030-12-7
موضوع کتابکتاب‌های زبان شناسی
قیمت نسخه الکترونیک
15000 ت - 1.99 یورو
خرید کتاب الکترونیک

راهنمای مطالعه کتاب مجموعه مقالات سومین همایش ملی تحلیل گفتمان و کاربردشناسی

برای دریافت کتاب مجموعه مقالات سومین همایش ملی تحلیل گفتمان و کاربردشناسی و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.