معرفی و دانلود رایگان کتاب مدل‌های میان‌رشته‌ای در علوم سیاسی

عکس جلد کتاب مدل‌های میان‌رشته‌ای در علوم سیاسی
قیمت:
رایگان - 0€
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب مدل‌های میان‌رشته‌ای در علوم سیاسی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب مدل‌های میان‌رشته‌ای در علوم سیاسی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب مدل‌های میان‌رشته‌ای در علوم سیاسی

کتاب مدل‌های میان‌رشته‌ای در علوم سیاسی اثر ژاک آتالی، نمونه‌ای از آثاری است که به تعاملات میان‌رشته ای علم توجه نموده است؛ بخصوص مناسبات علم سیاست و جامعه‌شناسی با قلمرو ریاضی و اقتصاد که با هدف درهم شکستن مرزهای علمی است.

از مشخصه‌های روش‌شناختی تفکر علمی در دهه‌های اخیر، گرایش متخصصان و دانشمندان به تعاملات بین‌رشته‌ای و بین علوم است. الحاق و انضمام مفاهیم و نظریات با همدیگر، و تبیین حقایق را با الهام از اصول و دیدگاه‌هایی خارج از حیطه رشته مربوطه، توجه محققان را برانگیخته است. بطور مشخص می‌توان به ظهور مدل‌های ریاضی و غیر ریاضی اشاره کرد؛ مدل‌های مفهومی از قبیل نظریه سیستم، نظریه سیبرنتیک، هیوریستیک، و مدل‌های ریاضی مثل تئوری بازی‌ها و تئوری تصمیم، وغیره.

محور اصلی کتاب مدل‌های میان‌رشته‌ای در علوم سیاسی (Les modèles politiques)، دو مدل یا نظریه ریاضی است که اکنون دیگر مقبولیتی بی چون و چرا و فرارشته‌ای دارند. این مدل‌ها به منزله ابزارهایی میدانی و ما بعد تجربه (a posteriori) هستند، که در غیاب استدلالات کافی می‌تواند برای ‌تبیین ساز و کارهای سیاسی مفید باشد:‌ نظریه تصمیم و نظریه بازی.

چنین مدل‌هایی نه برای توجیه نظام‌های فکری و سیاسی بلکه برای توضیح چگونگی تحقق رفتارهای دسته جمعی سیاسی است. ژاک آتالی (Jacques Attali) می‌گوید هیچکدام از ساز و کارهای دمکراتیک کاملاً با عقل حسابگر (rational)‌ جور در نمی‌آید. لیکن با استفاده از این مدل‌ها می‌توان تنیدگی رفتارها را متناسب ‌با فضاهای عملی ترسیم کرد. در حین بحث، گاهی از جزییات ریاضی مانند اصل حجره‌ها، اصل هسته‌ها، بحث تحلیل عوامل، و... سخن به میان آمده است.

اما موضوع اصلی کتاب همچنان علم سیاست در چارچوب الگوهایی با ماهیت دوگانه اقتصادی ـ ریاضیاتی است. در واقع، تلاش اصلی ژاک آتالی بر تبلیغ و ترویج روش‌های موسوم به «بینارشته‌ای» و «میان‌رشته‌ای» متمرکز است. نویسنده نه تنها مکرراً بر لزوم بهره‌گیری علم سیاست از علم اقتصاد و ریاضیات تأکید می‌ورزد، بلکه در خلال متن نیز اصطلاحاتی چون همسانی، همریختی، نظم (چینش یا ترتیبات)، پیچیدگی، آشوب، مدل، سیستم، نوپیدایی، حالت بازی گونه، و ... را فراوان تکرار می‌کند. این‌ها تماماً مفاهیمی است که زمینه‌ساز ایجاد زبان مشترک بین علوم و رشته‌ها و نهایتاً ظهور رویکرد میان رشته‌ای و نگرش کل‌گرایانه در تحلیل علمی مسائل و موضوعات علوم انسانی گردیده‌اند.

فهرست مطالب کتاب

توضیحات مترجم
پیشگفتار
فصل اول: مدل‌ها و مدل
فصل دوم: عقلانیت و رفتار
فصل سوم: در جستجوی دمکراسی
فصل چهارم: اجزای نظریه بازی‌ها
فصل پنجم: استراتژی‌های احزاب سیاسی
فصل ششم: مدل‌های سیاسی و سیستم‌های سیاسی
نتیجه‌گیری

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب مدل‌های میان‌رشته‌ای در علوم سیاسی
نویسنده
مترجممنصور متین
ناشر چاپیانتشارات میان رشته‌ای
سال انتشار۱۳۹۶
فرمت کتابPDF
تعداد صفحات164
زبانفارسی
شابک978-600-97723-3-9
موضوع کتابکتاب‌های علمی، کتاب‌های علوم سیاسی
قیمت نسخه الکترونیک
رایگان - 0 یورو
افزودن به کتابخانه

نقد، بررسی و نظرات کتاب مدل‌های میان‌رشته‌ای در علوم سیاسی

امیر
۱۴۰۲/۴/۱۶
هم در مورد دموکراسی و آزادی‌های فردی و اجتماعی حرف میزنه هم در مورد قتنون اساسی و سایر مسائل.
ستاره شیروانی
۱۴۰۲/۹/۱۷
به دوستان اهل علم و علاقمند به علم سیاست پیشنهاد میکنم بخونند
مشاهده همه نظرات 2

راهنمای مطالعه کتاب مدل‌های میان‌رشته‌ای در علوم سیاسی

برای دریافت کتاب مدل‌های میان‌رشته‌ای در علوم سیاسی و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.