معرفی و دانلود کتاب نقش دوپینگ در ورزش

عکس جلد کتاب نقش دوپینگ در ورزش
قیمت:
۱۸,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب نقش دوپینگ در ورزش و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب نقش دوپینگ در ورزش و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب نقش دوپینگ در ورزش

کتاب نقش دوپینگ در ورزش نوشته‌ی مجتبی فتاح پور، در قالب تحقیقی علمی ورزشکاران را از اثرات مضر دوپینگ مطلع می‌کند.

دوپینگ نوعی تقلب در ورزش است و هیچگونه جایگاه مثبتی در ورزش ندارد و به همین دلیل نیاز به آن هیچگونه الزامی نیست ولی در بعضی موارد دیده می‌شود که بعضی از ورزشکاران برای رسیدن به سکوی قهرمانی دست به دوپینگ می‌زنند بدون آنکه بدانند چه اثرات بدی بر روی آن‌ها می‌گذارد.

دوپینگ خویشاوند مرگ است؛ مرگ فیزیولوژیکی که در اثر تغییر دادن شدید و گاهاً غیرقابل برگشت فرایندهای طبیعی بدن از طریق دستکاری‌های غیرعادلانه روی می‌دهد. مرگی که در طی سال‌های اخیر موارد تکان‌ دهنده‌ای از آن مشاهده شده است. دوپینگ مرگ روحی و عقلی است، زیرا فرد موافقت می‌کند که تقلب کند و توانایی‌های خود را نادیده بگیرد، با توسل به دوپینگ ناتوانی و بی‌کفایتی خود را می‌پوشاند و سعی می‌کند مافوق توان و قدرت خویش باشد و نهایتاً دوپینگ مرگ اخلاقی است؛ زیرا موجب می‌شود که فرد خاطی توانایی قوانین موجود در جوامع انسانی را زیر پا بگذارد.

همگام با پیشرفت سایر علوم، دنیای طب و دارو نیز دچار تغییر و تحولاتی می‌شود. یک سری داروهای جدید وارد بازار گشته و یک سری داروها مصرفشان منسوخ می‌گردد. متأسفانه همواره برخی از این پیشرفت‌ها سوء استفاده می‌کنند. در همین راستا، استعمال داروهای نیروزا و محرک در ورزش یکی از مسائلی است که جوامع کنونی با آن روبرو هستند و از یک طرف دیگر، شوق شهرت‌طلبی و عنوان پرستی افراد را به مصرف اینگونه داروها وسوسه کرده و بر آن دامنه می‌زند.

در طی چند سال گذشته، افزایش وسایل ارتباط جمعی، انو اع روزنامه، مقالات ورزشی، پزشکی، چاپ و انتشارات کتاب در زمینه‌های مختلف ورزشی موجب شده که اطلاعات ورزشکاران در مورد نحوه تغذیه، صدمات ورزشی و انواع مختلف داروهای غیرمجازی که در ورزش مصرف می‌شوند افزایش یابد. ولی با وجود فزونی اطلاعات در این زمینه، به همان شدت نیز بر مصرف این داروها افزوده می‌شود و جالب اینجاست که هر چه ورزشکاران را از این مسئله بیشتر منع کنید بیشتر کنجکاو شده و خطر استعمال دارو بالا می‌رود.

مردم عادی و تماشاگرانی که به ورزشگاه و استادیوم وزشی می‌آیند تا بیشترین احساسات و تشویق‌های خود را نثار قهرمان کنند هرگز از عمق و اندازه‌ی رقابت سنگینی که در میدان ورزشی جریان دارد آگاه نیستند. آنچه که در صفحه رقابت ورزشی می‌گذرد هیچ چیزی کمتری از یک جنگ واقعی و تمام عیار ندارد. وقتی که چند سانتیمتر، چند کیلو، چند گرم و چند ثانیه اختلاف می‌تواند یکی را قهرمان و دیگری را مغلوب، یکی را به اوج و دیگری را به پستی برساند اینجاست که معلوم می‌شود چرا شعار «پیروزی به هر قیمت» هدف ورزشکاران قرار می‌گیرد و مصرف انواع داروهای زیان‌بخش و مهلک رواج می‌یابد.

این موضوع بدیهی است که هر ورزشکاری الزاماً قهرمان نیست، ولی چون امروزه فقط قهرمان را تحویل می‌گیرند و برای آن‌ها ارزش قائل می‌شوند و نه بازندگان را، لذا به هر قیمتی که شده سعی در قهرمان شدن دارند و قیمتی که برخی ورزشکاران به شوق قهرمان شدن می‌پردازند، بسیار گران است و چه بسا جان خود را نیز در این راه از دست می‌دهند.

در بخشی از کتاب نقش دوپینگ در ورزش می‌خوانیم:

احساس سرخوشی، کاهش خستگی، افزایش اعتماد به نفس و افزایش کارایی ورزشی از مجموعه عواملی هستند که یک ورزشکار را به سوی استفاده از کوکائین سوق می‌دهد و ورزشکار خیال می‌کند که کارایی‌اش افزایش یافته و می‌تواند سریع‌تر و قوی‌تر عمل نماید. ولی در حقیقت این مسئله از احساس غیر واقعی او از خودش و محیط اطراف سرچشمه می‌گیرد. صرف نظر از اینکه ورزشکار مصرف‌ کننده‌ی کوکائین سعی در بهبودی کارایی ورزشی داشته باشد و یا اینکه فقط آن را جهت ایجاد حالت خوشی و نشئه استفاده کند، احتمال وابستگی و اعتیاد به این ماده وجود دارد. گفته شده است که اگر فردی روزانه 120 میلی گرم کوکائین را به مدت 10 روز مداوم مصرف کند نسبت به دارو اعتیاد پیدا خواهد کرد.

وابستگی به دارو، ورزشکار را وادار می‌سازد هر کجا باشد روزی 2 تا 4 بار کوکائین مصرف کند و این عمل در برنامه ورزشی وی تداخل ایجاد خواهد کرد. در سال‌های اخیر، گزارشات فر اوانی در خصوص بروز عوارض جانبی شدید و حتی مرگ و میر ناشی از کوکائین در میان ورزشکاران ارائه شده است. مرگ ناگهانی لن بیاس ستاره بسکتبال دانشگاه مریلند آمریکا در ژوئن 1986 به علت اسیدوز لاکتیک ناشی از کوکائین، مرگ دان راجرز بازیکن فوتبال حرفه‌ای آمریکا و 5 مورد خونریزی مغزی دیگر به دنبال استعمال کوکائین از این جمله هستند. روش معمول این است که ورزشکار حدود یک ساعت قبل از مسابقه آن را مصرف می‌کند و روش مصرف می‌تواند استنشاق گرد آن از راه بینی، دود کردن شکل آزاد کوکائین و یا به طریق وریدی باشد. کوکائین از هر راهی که مصرف شده باشد اثرات آن حداکثر 15 تا 60 دقیقه بعد بروز می‌کند. کوکائین در سال 1984 جزء مواد کنترل شده و ممنوع در ورزش قرار گرفت.

فهرست مطالب کتاب

فصل اول: دوپینگ و تاریخچه آن
مقدمه
تاریخچه
تعریف دوپینگ
تقسیم‌بندی و انواع دوپینگ
پارادوپینگ تحریکی مستقیم
پارادوپینگ تضعیفی مستقیم
پارادوپینگ تصعیفی غیرمستقیم
فصل دوم: خطرات دوپینگ در خون انسان
دوپینگ خون و تزریق مواد افزاینده پلاسما
خطرات و عوارض دوپینگ خون
دوپینگ خون چگونه انجام می‌شود؟
آیا می‌توان دوپینگ خون را تشخیص داد؟
سوال‌ها و فرضیه‌ها دوپینگ خون
فصل سوم: داروهای محرک
داروهای محرک
مکانیسم اثر
اثرات آمفتامین روی سیستم اعصاب
اثر آمفتامین روی خستگی و خواب
اثرات قلبی عروقی آمفتامین
اثرات گوارشی
اثر روی چاقی و اشتهاء
تاثیر آمفتامین روی رفتار جنسی
درمان مسمومیت با آمفتامین
استعمال آمفتامین در ورزش
کوکائین Cocaine
تاریخچه کوکائین
منبع کوکائین
اثرات کوکائین
جذب و دفع کوکائین
اشکال دارویی کوکائین
سوء مصرف کوکائین
خطرات و عوارض استعمال کوکائین
استعمال کوکائین در ورزش
درمان مسمومیت با کوکائین
افدرین Ephedrine
اشکال دارویی و اسامی تجارتی افدرین
موارداستعمال طبی افدرین
استعمال افدرین در ورزش
عوراض افدرین
فصل چهارم: هورمون‌ها در دوپینگ
هورمون‌های پپتیدی
ترکیباتی که فقط در مردان ممنوع است
هورمون رشد
اثرات هورمون رشد
ترشح هورمون رشد
موارد مصرف و عوارض جانبی
استعمال هورمون رشددر ورزش
اریتروپویتین (EPO)
طرز مصرف EPO
ایا EPO را می‌توان با آزمایش شناسایی کرد؟
انسولین
مصرف انسولین در ورزش
ماری جوانا
اثرات عصبی
اثرات روانی
اثرات قلبی عروقی
سیستم ایمنی
اثرات دیگر
جذب، متابولیسم و دفع
استعمال ماری جوانا در ورزش
سوال‌ها و فرضیه‌های هورمون‌ها و ماری جوانا
فصل پنجم: آزمایش و کنترل دوپینگ
آزمایش دوپینگ
کنترل دوپینگ
کنترل دوپینگ در ایران
شیوه‌های کنترل دوپینگ
شوق قهرمانی و کسب سود اقتصادی
سودجویی برخی مربیان
کنجکاوی ورزشکاران
منابع

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب نقش دوپینگ در ورزش
نویسنده
ناشر چاپیانتشارات قانون یار
سال انتشار۱۳۹۶
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات82
زبانفارسی
شابک978-600-8796-57-2
موضوع کتابکتاب‌های ورزشی
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب نقش دوپینگ در ورزش

رضا رئیسی
۱۳۹۷/۹/۱۶
کتاب از نظر حجمی خیلی کم بود و مطالب بصورت خیلی کوتاه و خلاصه گفته شده بود و مطالب پیش پا افتاده بود و با یه سرچ ساده میشد این اطلاعات رو پیدا کرد
مشاهده همه نظرات 1

راهنمای مطالعه کتاب نقش دوپینگ در ورزش

برای دریافت کتاب نقش دوپینگ در ورزش و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.