معرفی و دانلود کتاب هنر پیش‌بینی

عکس جلد کتاب هنر پیش‌بینی
قیمت:
30000 تومان - 3.99€
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب هنر پیش‌بینی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب هنر پیش‌بینی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب هنر پیش‌بینی

کتاب هنر پیش‌بینی نوشتۀ فیلیپ تتلاک و دن گاردنر، یکی از پرفروش‌های امریکا است که به ما می‌آموزد چگونه با پیروی از یک روش علمی روشن، پیش‌بینی‌های خیره‌ کننده داشته باشیم.

چه می‌شود اگر بتوانیم توانایی خود برای پیش‌بینی آینده را بهبود بخشیم؟ هر آنچه انجام می‌دهیم، با پیش‌بینی‌های ما درباره رخدادهای آینده گره خورده است. تفاوتی نمی‌کند که یک خانه نو بخریم یا شغل خود را عوض کنیم، محصولی جدید طراحی کنیم یا کسی را به همسری بگیریم، در هر حال تصمیم‌های ما، با گونه‌ای از پیش‌بینی آشکار و پنهان در این‌ باره همراه است که کارها چگونه پیش می‌رود و اوضاع چگونه خواهد بود.

اما مشکل اینجاست که ما «پیشگویان» خوبی نیستیم. پرفسور فیلیپ تتلاک (Philip E. Tetlock)، در یک پژوهش برجسته بیست ساله نشان داد که در مجموع برای پیش‌بینی آینده، حتی کارشناسان در قیاس با کسانی که حدس و گمان‌هایی تصادفی درباره آینده دارند، تنها اندکی بهتر عمل می‌کنند. آخرین پروژه تتلاک - که پژوهشی دامنه‌دار و با بودجه دولتی بود که با ارزیابی پیش‌بینی‌های بیش از یک میلیون نفر سروکار داشت - نشان داد افرادی وجود دارند که پیش‌بینی‌هایی واقعی و قابل سنجش دارند. این‌ها افرادی عادی هستند که در میان آنان از اقشار مختلف جامعه می‌توان سراغ گرفت و این توان را دارند که در قیاس با پیشگویان معمولی آینده را با دقتی در حدود 60 درصد پیش‌بینی کنند. آن‌ها همان پیش‌گویان برتر یا «اَبَرپیشگوها» هستند.

تتلاک و دن گاردنر (Dan Gardner) دیگر نویسنده کتاب هنر پیش‌بینی (Superforecasting)، درباره درس‌هایی که می‌توان از این گروه نخبه آموخت، به بینشی خیره ‌کننده دست یافته‌اند. آن‌ها الگوها و روش‌هایی عرضه می‌کنند که به پیشگویان این توان را می‌دهد که در این زمینه، حتی تحلیل‌گران حرفه‌ای سازمان‌های اطلاعاتی-جاسوسی را که به اطلاعات طبقه‌بندی‌ شده دسترسی دارند، پشت ‌سر بگذارند. از این گذشته، نویسندگان کتاب، رهنمودهایی کاربردی هم ارائه می‌دهند درباره اینکه ما چگونه می‌توانیم این الگوها را در کسب‌وکار، مسائل بین‌المللی یا در زندگی روزمره به سود خویش به‌ کار گیریم.

در بخشی از کتاب هنر پیش‌بینی می‌خوانیم:

همه ما به گونه‌ای پیش‌بینی می‌کنیم. هنگامی که به تغییر شغل، ازدواج، خرید منزل، سرمایه‌گذاری، تولید یک کالا یا بازنشستگی می‌اندیشیم، تصمیم‌های ما بر این پایه است که در آینده چه رخ خواهد داد. این انتظارات، همان پیش‌بینی‌های ما هستند. اغلب این خود ما هستیم که آینده را پیش‌بینی می‌کنیم اما هنگامی که پای رخدادهای بزرگ در میان است - همچون سقوط بازار، جنگ و تزلزل رهبران - به کارشناسان روی می‌آوریم، به افرادی همچون تام فریدمن. اگر شما یکی از کارمندان کاخ سفید باشید، می‌توانید ببینید که وی با رییس‌جمهوری آمریکا درباره خاورمیانه بحث می‌کند. اگر مدیر اجرایی ارشد هستید، وی را در مجمع داووس می‌بینید که با میلیاردرها و شاهزاده‌های سعودی در حال گپ زدن است و اگر هیچ‌کدام از این‌ها هم نباشید، مقالات فریدمن را در ستون‌های نیویورک‌ تایمز می‌بینید و کتاب‌های پرفروش وی را مطالعه می‌کنید که به شما نشان می‌دهد هم‌اکنون در جهان چه خبر است، چرا اینگونه است و در آینده جریان امور به کدام‌ سو خواهد رفت. میلیون‌ها نفر در جهان همین کار را می‌کنند. بیل فلاک هم مانند تام فریدمن، رخدادهای جهان را پیش‌بینی می‌کند اما اشتیاق بسیار کمتری نسبت به دریافت‌های وی وجود دارد. بیل فلاک سال‌ها برای وزارت کشاورزی آمریکا در منطقه آریزونا کار می‌کرد اما اکنون در زادگاهش نبراسکا زندگی می‌کند. وی در مدیسون به دنیا آمد که شهرکی کشاورزی است. پدر و مادرش صاحب امتیاز و ناشر روزنامه مدیسون استارمیل بودند؛ نشریه‌ای که پر از گزارش‌هایی درباره ورزش‌های محلی و ملی آمریکا بود. بیل در دبیرستان، دانش‌آموز خوبی بود و پس از آنکه لیسانس خود در رشته علوم را از دانشگاه نبراسکا گرفت به دانشگاه آریزونا رفت تا ادامه تحصیل دهد. هدف وی این بود که دکتری ریاضیات بگیرد اما دریافت که تحصیل در این رشته فراتر از حد توانایی اوست و این رشته را رها کرد. جذابیت کلاس‌های پرنده‌شناسی اشتیاق بیل را برانگیخت و از آن جا که آریزونا منطقه بسیار مناسبی برای مشاهده پرندگان است، وی به‌ صورت پاره‌وقت به کار میدانی برای دانشمندانی سرگرم شد که زندگی پرندگان را بررسی می‌کردند. پس از آن شغلی را در وزارت کشاورزی به‌دست آورد و مدتی در آن جا ماندگار شد. وی اکنون 55 سال دارد و بازنشسته شده است، هرچند می‌گوید اگر شغلی به وی پیشنهاد شود، آن را می‌پذیرد. بنابراین بیل بخشی از زمان فراغت دوران بازنشستگی را صرف پیش‌بینی می‌کند. بیل تقریبا به 300 پرسش پاسخ داده است، پرسش‌هایی از این قبیل که «آیا روسیه در سه ماه آینده رسما بخش‌های دیگری از قلمرو اوکراین را به خاکش منضم خواهد کرد؟» و «آیا در سال آینده، هیچ کشوری از منطقه یورو کنار خواهد کشید؟» این‌ها پرسش‌های مهم و موثری هستند و پاسخ به آن‌ها هم دشوار است. شرکت‌ها، بانک‌ها، سفارت‌خانه‌ها و سازمان‌های اطلاعاتی-جاسوسی، همه در تلاش بی‌وقفه برای پاسخ دادن به این‌گونه پرسش‌ها هستند. «آیا کره‌شمالی پیش از پایان امسال بمب هسته‌ای دیگری را آزمایش خواهد کرد؟»، «در هشت ماه آینده، چه کشورهای دیگری موارد ابتلا به ابولا را گزارش خواهند کرد؟»، «آیا هندوستان یا برزیل تا دو سال آینده به عضویت دائم شورای امنیت سازمان ملل درخواهند آمد؟»

فهرست مطالب کتاب

درباره کتاب
درباره نویسندگان
فصل 1: شک‌گرای خوش‌بین
داستان شامپانزه دارت‌انداز!
شکاک
خوش‌بین
یک پیش‌بینی درباره پیش‌بینی
فصل 2: توهم دانش
استدلال کور
آزمودن پزشکی
اندیشیدن درباره اندیشه
جذب کن و تغییر بده!
جرقه ذهنی و اندیشه
فصل 3: سنجش امتیازات
فاجعه‌ای رخ خواهد داد
داوری درباره داوری‌ها
معنای این ریاضیات
مهارت داوری سیاسی
چشم سنجاقک
فصل 4: اَبَرپیشگویان
مقاومت در برابر گرانش-اما تا به کی؟
فصل 5: هوش‌های برتر؟
نخست، نگرش بیرونی
نگرش درونی
تز، آنتی‌تز، سنتز
پیشگویی سنجاقکی
‌فصل 6: حساب‌گران برتر
اسامه کجاست؟
احتمالات عصر حجر
احتمالات برای عصر اطلاعات
برترین‌های نامطمئن
همه اینها به چه معنا است؟
فصل 7: خبربازان برتر؟
واکنش تند و کند
واکنش کند
واکنش تند
کاپیتان مینتو
فصل 8: بتای پایدار
ناپایداری پایدار
تلاش
شکست
تحلیل و سازگاری
جسارت و پایمردی
جمع‌بندی
فصل 9: تیم‌های برتر
کار گروهی، آری یا نه؟
تیم‌های برتر
فصل 10: دشواری مدیریت و رهبری
میراث مولتکه
من آیک را دوست دارم
اصول هدایت عملیات در تجارت
بازاندیشی
فصل 11: آیا آن‌ها تا این ‌اندازه برتر هستند؟
قوی سیاه وارد می‌شود
فصل 12: گام‌های آینده
قدرت «وضع موجود»
دگرگونی
پرسشی که به حساب می‌آید
پیوست
ده فرمان برای شیفتگان پیش‌بینی
نمایه

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب هنر پیش‌بینی
نویسنده،
مترجممحمدحسن جعفری سهامیه
ناشر چاپیانتشارات دنیای اقتصاد
سال انتشار۱۳۹۶
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات406
زبانفارسی
شابک978-600-8591-53-5
موضوع کتابکتاب‌های اقتصاد
قیمت نسخه الکترونیک
30000 ت - 3.99 یورو
خرید کتاب الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب هنر پیش‌بینی

محمد امین پیشدار
۱۴۰۱/۶/۳
نویسنده به دنبال ترویج اندازه‌گیری‌های دقیق از دقت پیش‌بینی و مطالعه افراد و شرایطی است که دقیق‌ترین پیش‌بینی‌ها رو ایجاد می‌کنند، هست. او معتقد است که بسیاری از پیش‌بینی کنندگان و کارشناسان حرفه‌ای دقت کمتری به نسبت به افراد معمولی که تنها حدس می‌زنند، دارند. ولی با این وجود آن‌ها هرگز برای خود در نادرستی پیش‌بینی‌های پاسخگو نیستند. این کتاب، مقایسه مختصری از دو روش رایج پیش‌بینی که بسیاری از مردم از آن‌ها استفاده میکنند، ارایه شده که این دو مورد عبارتند از: ۱) حدس زدن شهودی و ۲) استفاده از تفکر انتقادی برای رسیدن به پیش‌بینی؛ که مورد ۲ دقیق‌تر است. به نظرم قبل از هرگونه سرمایه‌گذاری بهتره این کتاب رو بخونیم. تاکید بیشتر کتاب حول چند جمله زیر است:
۱) از عدد برای پیش‌بینی‌های خود در یک بازه زمانی مشخص استفاده کنید.
۲) همیشه پیش‌بینی‌های خود را زیر سوال ببرید.
۳) از گذشته درس بگیرید.
۴) فراتر از دید مخروطی خود پیش بروید.
البته پیش‌بینی (prediction) و آینده‌پژوهی (forecast) دو مقوله کاملا جدا هستند و تاکید این کتاب بیشتر بر روی آینده‌پژوهی هست. سوال اصلی کتاب اینه که ویژگی‌های یک ابر پیش‌بینی کننده خوب چیه؟ این افراد از مدل‌های پیچیده ریاضی استفاده نمی‌کنند ولی بسیار حساب شده عمل می‌کنند. در واقع این افراد سطح احتمال و اطمینان را به خوبی درک می‌کنند. و این کار را بدون اعمال فرمول‌های پیچیده‌ی آماری انجام میدهند. مورد بعدی که کتاب به آن اشاره دارد این است که کمتر نگران وضعیت باشیم و در عوض به فکر توانمند سازی خود باشیم. کتاب پر از داستان و حکایت و مثال و نمونه است. در واقع این کتاب اصول اولیه چگونگی پیش‌بینی دقیق در مواجهه با عدم قطعیت و یا حقایق ناقص را به ما می‌آموزد.
لارا امامی
۱۴۰۳/۱/۳
با سلام
این کتاب میخواد بگه که ما میتونیم اینده را پیش بینی کنیم البته بیشتر در مورد اینده خودمان چون اگر به رفتار‌های الان و تصمیماتمان دقت کنیم‌ میتوانیم اینده را پیش بینی کنیم. در واقعه نوع زمین و بذر و مراقبت میتواند برداشت کشاور از میزان محصولش را براورد کند در ما و اعمالمان هم‌هینطور است
M mohamadi
۱۴۰۱/۹/۸
به خلیج خوک‌ها فکر کنید.. به بازار سهام.. آنچه که پیش بینی کنندگان آموزش دیده و افراد بدون آموزش پیش بینی رو باهم همتراز میکنند و مقایسه میکند را در این کتاب میتوانید بیابیدمهارت پیش بینی بهتر برخی افراد از تمرین و داشتن چه توانایی‌ها حاصل می‌شود.. این‌ها در کتاب ارزشمند خواهید یافت..
علی محمدی
۱۴۰۲/۸/۸
کتاب خیلی مفیدیه به شما واقعا دید میده و واقعا تحلیل گری رو در هر شرایطی به شما یاد میده. میخوای مدیر یه شرکت باش رفتارکارکنان رو تحلیل کنی میخواد تحلیل گر مسائل سیاسی باش. کاملا یک متر و اندازه بهت میده که بتونی شرایط رو تحلیل کنی.
mohsen ebi
۱۳۹۷/۱۱/۱۸
کتاب خیلی خوبی بود, نه تنها هنر پیش بینی کردن رو به ادم یاد میده بلکه اموزه‌های خوبی رو هم از افراد مختلف مطرح می‌کنه مثلا هلموت مولتکه و فرمی و اصول ورماخت.
ممنون از کتابراه که این کتاب رو رایگان کرده بود.
Hassan Adeli
۱۴۰۱/۴/۲۰
برای درک اینکه درک بهتری از هنر پیش بینی داشته باشیم، نباید افکار خود را از سمت و سو بدیم یا اینکه چیزی رو صد درصد ملاک کنیم، احتمال هر چیزی رو مد نظر قرار دهیم.
فرشاد بهرام پوری
۱۴۰۰/۱۰/۲۲
این کتاب درباره‌ی خطاهای پیش بینی هستش و به شما خطاهایی رو نشان خواهد داد که خیلی ریز هستند ولی کل مسیر پیش بینی شما رو تغییر می‌دهند
علی عباسی
۱۳۹۹/۲/۴
این کتاب در بر دارنده یک روش‌ها و تاکتیک‌هایی هست برای پیش بینی آینده و مدیریت استراتژیک این کتاب در سبک خودش خیلی جالب هست
مجید دبیری
۱۴۰۰/۱۲/۲۵
این ک پیش بینی کردن تو آینده از حالا میتونه شروع بشه و من فقط با قدرت شهودم و درکی ک تر دنیا دارم می‌توانم پیش بینی کنم
محمد کریمی
۱۴۰۰/۱۲/۱۲
کتاب قشنگیه ومیتونه کمک بکنه به هر کسی در پیش بینی بازار و یا سیاست و اقتصاد و...
قاسم پورظهیری
۱۴۰۰/۴/۱۸
کتاب خوبیه و یه جهت خوب درباره پیش بینی به انسان میده. بخصوص ارزیابی پیش بینی‌ها پس از طی زمان
فاطمه اس
۱۴۰۰/۱/۴
برای اینکه کتاب رو خوب متوجه بشیم لازمه که یه پیش زمینه‌ای از آمار و احتمالات رو بلد باشیم
B Khani
۱۳۹۸/۲/۲۸
عالی. حرف نداره دیدگاه خواننده رو نسبت به پیش بینی کلا تغییر میده.
حامد ابراهیم نژاد
۱۳۹۷/۱۱/۹
من دارم کتاب رو میخونم. عالیه. حتما توصیه میکنم به دوستان بخونن.
فروزان احمدی
۱۳۹۷/۸/۱۹
کتاب جالب اما سنگینی بود. فکر میکنم دو بار خوندنش لازم باشه.
مشاهده همه نظرات 36

راهنمای مطالعه کتاب هنر پیش‌بینی

برای دریافت کتاب هنر پیش‌بینی و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.