معرفی و دانلود کتاب هوش هیجانی

عکس جلد کتاب هوش هیجانی
قیمت:
11200 تومان - 1.49€
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب هوش هیجانی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب هوش هیجانی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب هوش هیجانی

اکبر آقائی رشنودی در کتاب هوش هیجانی، تمامی مفاهیم کلیدی EQ را که شاخه‌ای از روانشناسی است و نقش به سزایی در سلامت افراد جامعه دارد، بررسی می‌کند.

مفهوم هیجان موضوعی است که مورد توجه دانشمندان و فلاسفه‌ی قدیم بوده است و حتی داروین شواهدی یافت که در آن همراه با تکامل دستگاه عصبی مرکزی، حالات هیجانی نظیر: ترس، خشم و لذت جلوه‌گر می‌شود. ولی بررسی علمی و دقیق آن به دهه‌ی گذشته برمی‌گردد که ابتدا پیتر سالوی هوش هیجانی را مطرح کرد و آن را به صورت توجه به هیجان‌ها و کاربرد مناسب آن‌ها در روابط انسانی، درک احوال خود و دیگران، خویشتن‌داری و تسلط بر خواسته‌های آن، همدلی با دیگران و استفاده‌ی مثبت از هیجان‌ها در تفکر و شناخت مطرح کرد. بعد از آن گلمن هوش هیجانی را به عنوان یکی از مؤلفه‌های سلامت روانی معرفی کرد و بر این باور بود که برای ارتقا سلامت روان افراد باید مؤلفه‌های هوش هیجانی را در افراد پرورش داد.

از امتیازهای هوش هیجانی این است که با افزایش سن افزایش پیدا می‌کند؛ درحالی که هوش شناختی چنین امتیازی را ندارد و بخش گسترده‌ای از آن در محدوده‌ی سنی خاصی متوقف می‌شود. همچنین هوش هیجانی قابلیت تعلیم و تربیت، ارتقا و مدیریت را دارد و این ویژگی، امتیازهای هوش هیجانی را از هوش شناختی جدا می‌سازد. به طور خلاصه گفته می‌شود که میزان هوش افراد، ضامن موفقیت آن‌ها در دراز مدت و کل زندگی نمی‌باشد بلکه ویژگی‌های دیگری برای برقراری ارتباطات مناسب انسانی و موفقیت در زندگی لازم است که هوش هیجانی نامیده می‌شود و طرفداران اصلی روان‌شناسی انسان‌گرایانه در این دهه عقیده دارند که یکی از احتیاجات ضروری و جنسی انسان این است که نسبت به خودش احساس خوبی داشته باشد، هیجان‌های خود را مستقیماً تجزیه نماید و از نظر هیجانی رشد کند.

بیشتر مهارت‌ها در اثر تعلیم و تربیت پیشرفته می‌شوند و احتمال دارد که این موضوع حداقل برای بعضی از مهارت‌های هوش هیجانی صحیح باشد. مهارت‌های هوش هیجانی در منزل و با تعامل خوب والد و فرزندان شروع می‌شود. والدین به فرزندان خود یاد می‌دهند که هیجان‌های خود را تشخیص داده و آن‌ها را نامگذاری کنند ولی اگر غیر از این باشد ممکن است این نشان ندادن هیجان‌ها در فرزندان باعث اختلالات رفتاری در فرزندان شود. به این شکل که فرزندان ما به خاطر سرکوب شدن این هیجان‌ها دست به اعمالی می‌زنند مانند وسواس که گاه به صورت عملی است و گاه به صورت فکری و یا حتی سیتزه‌ای و نشان دادن بیماری‌هایی مانند سر درد و دل‌ درد و امثال این‌ها که با کمک کتاب هوش هیجانی می‌توان میزان این عوامل را از زندگی نوجوانان بکاهیم و همین‌طور روش درستی در ایجاد هیجان فرزندان پیش بگیریم.

در بخشی از کتاب هوش هیجانی می‌خوانیم:

ویژگی‌های افراد دارای هوش هیجانی بالا: نیمرخ‌های آماری مردان و زنان در این خصوص تا حدودی متفاوت است. مرد دارای هوش‌ بهر بالا با طیف گسترده‌ای از علایق و توانایی‌های ذهنی مشخص می‌شود که البته جای تعجب نیست این مرد بلند پرواز و مولد، قابل پیش‌بینی، سرسخت است و در بند علایق فردی خود نیست. او همچنین عیب‌جو و فخر فروش، مشکل‌پسند، بازدارنده، غیر بیانگر، مستقل از نظر عاطفی، سرد و بی‌روح است. برعکس مردانی که از نظر هوش هیجانی بالا هستند از نظر اجتماعی متوازن، خوش برخورد و بشاش هستند و در مقابل افکار نگران‌ کننده و ترس‌آور مقاومند. آنان در زمینه‌ی خدمت به مردم یا حل مشکلات، قبول مسئولیت و برخورداری از دیدگاهی اخلاقی، ظرفیت قابل توجه دارند و در ارتباط خود با دیگران هم حسی و توجه نشان می‌دهند، زندگی عاطفی آنان غنی اما همخوان است، آن‌ها با خود، دیگران و مجموعه اجتماعی که در آن زندگی می‌کنند راحتند، زنان دارای هوش هیجانی بالا از اتکا به نفس هوشمندانه‌ای که از آنان انتظار می‌رود برخوردارند، تفکرات خود را به راحتی مطرح می‌کنند، برای موضوعات ذهنی ارزش قائل‌اند و طیف گسترده‌ای از علایق ذهنی و شناختی دارند، آنان همچنین درونگرا، مستعد ابتلا به اضطراب، فرو رفتن در خیالات و احساس گناه هستند و در ابراز آشکار خشم خود درنگ می‌کنند، برعکس زنان دارای هوش هیجانی بالا با جرأت هستند و احساسات خود را به طور مستقیم ابراز می‌دارند و درباره خودشان احساس مثبتی دارند، زندگی برای آنان سرشار از معنا است. آنان هم مانند مردان خوش برخورد و اجتماعی هستند و احساسات خود را به طور مستقیم ابراز می‌دارند. جایگاه اجتماعی آن‌ها به آن‌ها این امکان را می‌دهد تا به آسانی با افراد جدید روبه‌رو شده، با خودشان به قدر کافی راحت باشند تا آنکه بتوانند شوخ طبع، خودانگیخته و در مقابل تجارب عاطفی پذیرا باشند، برخلاف زنان دارای هوش بالا و ناب آنان به ندرت احساس اضطراب یا گناه می‌کنند یا در خیالات واهی غرق می‌شوند.

فهرست مطالب کتاب

مقدمه
اهمیت هوش هیجانی
هوش هیجانی
ظهور مفهوم هوش هیجانی
پیشروان هوش هیجانی (1989- 1970)
مؤلفه‌های هوش هیجانی
الگوهای هوش هیجانی
الگوی توانایی مایر و سالووی
ویژگی افرادی که هوش هیجانی بالا دارند
هوش هیجانی و سلامت عمومی
هوش هیجانی و خشم و پرخاشگری
هوش هیجانی و ارتباطات
هوش هیجانی و سبک‌های مقابله ای
هوش هیجانی و خانواده
جنسیت و هوش هیجانی
هوش هیجانی و هوش عقلانی
هوش هیجانی و خودشکوفایی
هوش هیجانی و روابط زناشویی
هوش هیجانی و سلامت روان
سبک دلبستگی و هوش هیجانی
هوش هیجانی و خلاقیت
هوش هیجانی و علایم اضطرابی
هوش هیجانی: توانایی یا صفت
منابع فارسی

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب هوش هیجانی
نویسنده، ،
ناشر چاپیانتشارات آفتاب گیتی
سال انتشار۱۳۹۶
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات80
زبانفارسی
شابک978-600-9891-11-5
موضوع کتابکتاب‌های هوش و حافظه، کتاب موفقیت و خودسازی
قیمت نسخه الکترونیک
11200 ت - 1.49 یورو
خرید کتاب الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب هوش هیجانی

Setareh Shafiei
۱۳۹۷/۶/۵
اشکاللتی به کتاب وارد بود. انتظار داشتم در پایان کتاب تست شخصیت شناسی از هوش هیجانی قرار میداد. ضمن اینکه راههای تقویت هوش هیجانی در مورد خودمون و فرزندانمون قرار میداد. کلا برای آشنایی با مبحث هوش هیجانی خوبه ولی جنبه عملی نداره
Setareh Shafiei
۱۳۹۷/۶/۵
کتاب خوب و قابل فهمی هست. ص ۲۱ غلط تایپی داره. زنان دارای هوشبهر بالا به اشتباه زنان دارای هوش هیجانی بالا تایپ شده
somayeh as
۱۳۹۷/۷/۱۶
بسیار جالب و آموزنده بود کاش صوتش را هم داشتید.
مریم طباطبایی
۱۳۹۷/۵/۲۲
کتاب خیلی خوبیه
مشاهده همه نظرات 4

راهنمای مطالعه کتاب هوش هیجانی

برای دریافت کتاب هوش هیجانی و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.