معرفی و دانلود کتاب صوتی ورق پاره‌های زندان

عکس جلد کتاب صوتی ورق پاره‌های زندان
قیمت:
77000 تومان - 8.49€
خرید کتاب صوتی
۳۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب صوتی ورق پاره‌های زندان و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب صوتی ورق پاره‌های زندان و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب صوتی ورق پاره‌های زندان

کتاب صوتی ورق پاره‌های زندان صدای دردهایی‌ست که بزرگ علوی در اجتماع و در زندان قصر زمان خود در سال‌های 1316 تا 1320 دیده و آن‌ها را به نگارش درآورده که شاید بخش کوچکی از تاملات، خاطرات و افکار او درون زندان و یا پس از آن باشد.

کتاب صوتی ورق پاره‌های زندان، بیشتر به روایت زندگی، سرگذشت و علت محکومیت زندانیان می‌پردازد و کمتر به وقایع و جزئیات زندان اشاره می‌کند. «پادنگ»، «ستاره دنباله‌دار»، «انتظار»، «عفو عمومی» و «رقص مرگ» عنوان داستان‌های این مجموعه است.

در دل این روایت‌ها، عشق‌ها و زندگی‌هایی هستند که در نهایت فداکاری به فراق و زندانی شدن یکی از معشوقه‌ها کشیده شده‌اند، داستان‌های ایرج و روشن، آقای م و دختر خاله‌اش، ببولی، مرتضی و مارگریتا و چند داستان دیگر که در گفتگوی مستقیم با خود علوی نوشته شده‌اند و مابقی هم مکاتبات و یادداشت‌های بجا مانده‌اند.

بزرگ علوی در مقدمه‌ی کتاب ورق پاره‌های زندان بیان می‌کند:

«ورق‌پاره‌های زندان اسم بی‌مسمایی برای این یادداشت‌هایی که اغلب آن در زندان تهیه شده، نیست. در واقع اغلب آن‌ها روی ورق‌پاره، روی کاغذ قند، کاغذ سیگار اشنو و با پاکت‌هایی که در آن برای ما میوه و شیرینی می‌آوردند، نوشته شده است و این کار بدون مخاطره نبوده است. در زندان اگر مداد و پاره کاغذی، مامورین زندان، در دست ما می‌دیدند جنایت بزرگی به شمار می‌رفت. امان از آن وقت که اولیای زندان پی می‌بردند که کسی یادداشت‌هایی برای تشریح اوضاع ایران در آن دوره تهیه می‌کند. خانباباخان اسعد در زندان به سخت‌ترین و وقیح‌ترین وجهی مرد، فقط برای آنکه یادداشت‌های او به دست مأمورین افتاد. محمد فرخی یزدی به دست جنایتکارانی بی‌شرم و رو کشته شد، فقط برای آنکه شعر می‌گفت و با اشعارش اوضاع ایران را در دوره استبداد سیاه برای نسل‌های آینده به یادگار می‌گذاشت.»

بزرگ علوی (Bozorg Alavi) نامی درخشان در ادبیات داستانی ایران است که در 13 بهمن سال 1282 در تهران چشم به جهان گشود. او یکی از برجسته‌ترین نویسندگان چپ‌گرای ایرانی در قرن 20 به شمار می‌آید. معروف‌ترین اثر او چشم‌هایش است. او، در سال 1309 با صادق هدایت آشنا شد و همراه با او و چند تن دیگر گروه اربعه را تشکیل داد. این گروه درباره‌ی هجوم‌های تاریخی که به ایران شده داستان می‌نوشتند.

وی در سال 1315 و پس از آشنایی با دکتر تقی ارانی و تحقیق و مطالعه کتاب‌ها، مقالات و تفکرات مارکسیستی، فعالیت سیاسی خود را شروع کرد و پس از مدتی به همراه 52 نفر دیگر دستگیر شد و به زندان افتاد و در آنجا کتاب 53 نفر و داستان‌های کوتاه ورق‌پاره‌های زندان را نوشت. او پس از کودتای 28 مرداد به آلمان سفر کرد و در برلین شرقی زندگی کرد. او در سال 1375 به علت سکته‌ی قلبی دار فانی را وداع گفت.

در قسمت‌هایی از کتاب صوتی ورق پاره‌های زندان می‌شنویم:

«همه ماها وقتی زیر یوغ شکنجه زندگی افتادیم، مجبور هستیم دست و پا بزنیم، فریاد کنیم و همین وسیله بروز احساسات ماست، همین لخته‌های خونی است که از جگر ما ریخته می‌شود، همین پاره‌هایی از روح ماست که به این شکل تجلی می‌کند. موضوع این است که دردها و شادمانی‌های خودمان را به هر راهی که هست بیان کنیم. اما درد کشیده بهتر پی به درد دیگران می‌برد.»

«زندان؟ که می‌فهمد یعنی چه؟ برای بیشتر مردم این کلمه مفهومی گنگ دارد. ولی یک مرتبه باید از پشت میله‌های آهنی لب‌های خشک و ترکیده، دماغ تیرکشیده و گونه‌های استخوانی ایرج را تماشا می‌کرد و آن‌وقت حدس زد، سعی کرد حدس زد، که این کلمه یعنی چه؟»

«فقط کسی که باقی می‌ماند خود غلامحسین است. رفیق دزد من که خیلی بیشتر از من مردم این روزگار را می‌شناسد و قاتل و آدم‌کش بیش از من سروکاری دارد و داشته است حاضر بود دستش را توی آتش بگذارد که این کار از غلامحسین سر نزده است برای اینکه غلامحسین آن‌قدر آدم بی‌حالی بود که وقتی مستنطق بهش گفت بیا اقرار کن و چون این قتل برای حفظ عفت و عصمت تو بوده است زیاد حبس نخواهی شد ولا خواهر و عمویت را 15 سال حبس می‌کنیم فوری گفت بله من خودم کشته‌ام و حتی نشان داد که با کدام کارد کشته است در صورتی‌که بعد معلوم شد که با کارد او را نکشته‌اند و سرش را زیر پادنگ داغون کرده‌اند»

فهرست مطالب کتاب صوتی

نمونه 1
نمونه 2
32 دقیقه
پادنگ
33 دقیقه
ستاره‌ی دنباله‌دار
37 دقیقه
انتظار
23 دقیقه
عفو عمومی - قسمت اول
23 دقیقه
عفو عمومی - قسمت دوم
22 دقیقه
عفو عمومی - قسمت سوم
20 دقیقه
عفو عمومی - قسمت چهارم
27 دقیقه
رقص مرگ - قسمت اول
26 دقیقه
رقص مرگ - قسمت دوم
27 دقیقه
رقص مرگ - قسمت سوم
9 دقیقه
رقص مرگ - قسمت چهارم

مشخصات کتاب صوتی

نام کتابکتاب صوتی ورق پاره‌های زندان
نویسنده
راویآرمان سلطان زاده
ناشر چاپیانتشارات نگاه
ناشر صوتی آوانامه
سال انتشار۱۳۹۸
فرمت کتابMP3
مدت۴ ساعت و ۳۹ دقیقه
زبانفارسی
موضوع کتابکتاب صوتی داستان و رمان ایرانی، کتاب‌های داستان و رمان ایرانی
قیمت نسخه صوتی
77000 ت - 8.49 یورو
خرید کتاب صوتی

نقد، بررسی و نظرات کتاب صوتی ورق پاره‌های زندان

نیما امیدفر
۱۳۹۹/۱۱/۳۰
از زیباترین آثار بزرگ علوی که ارزش آن از نظر واقع گرایی و ادبیات زندان بسیار بالاست، قلم به علت حضور نویسنده در دل وقایع به شدت تاثیر گذار است و به همین دلیل جزو مهمترین آثار ادبیات زندان ایران، به علت حضور خود نویسنده در وقایع است... بر خلاف موضوع اصلی که سیاست است، اهمیت، زیبایی و تاثیر گذاری عشق وپایبندی به آن در سراسر نوشته‌ها هویداست... روحیات حاکم بر زندانیان و شرایط و طاغوت آن زمان به غایت زیبا و موثر توصیف شده،.. گویندگی بسیار احساسی و به جاست... برای خوانندگان حرفه‌ای و علاقه مندان به ادبیات زندان به شدت توصیه می‌گردد.
اشکان معتمد
۱۳۹۹/۸/۱۸
فکر مى کنم به عنوان بدترین کار بزرگ علوى بهش اشاره کرد واقعا وقت هدر دادن بود حتى با اینکه صداگذارى خوبى داشت اصلا به کسى پیشنهاد نمى کنم
Masoum Ghafari
۱۴۰۱/۵/۲۲
متن و روایت خیلی جذابی نداشت و انتظار بیشتری داشتم... اجرای صوتی خوب بود ولی به تناسب متن فوق العاده نبود.
گودرز صادقی هشجین
۱۴۰۱/۷/۳
در حال گوش کردن هستم. آخرین کتاب صوتی بزرگ علوی تو کتابراهه که گوش می‌کنم. تموم بشه ناراحت میشم.
mahdis moradnia
۱۳۹۹/۷/۱۹
از زیباترین نوشته‌های سیاسی هست. خصوصا بخش عفو عمومی، عشق در زندان
عیاری بکتاش
۱۳۹۹/۴/۲۵
بد نبود خوب هم نبود منو جذب نکرد%
★★☆☆☆۲از۵ستار
مشاهده همه نظرات 6

راهنمای مطالعه کتاب صوتی ورق پاره‌های زندان

برای دریافت کتاب صوتی ورق پاره‌های زندان و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.