معرفی و دانلود کتاب ویتگنشتاین

عکس جلد کتاب ویتگنشتاین
قیمت:
110000 تومان - 11.99€
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب ویتگنشتاین و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب ویتگنشتاین و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب ویتگنشتاین

کتاب ویتگنشتاین نوشته‌ی کورت ووخترل و آدولف هوبنر بخشی از یک مجموعه بزرگ‌تر به نام بزرگان اندیشه و هنر است. این اثر زندگی‌نامه‌ی یکی از مهم‌ترین فلاسفه قرن بیستم را به تصویر می‌کشد.

لودویگ ویتگنشتاین فیلسوف نامدار اتریشی قرن بیستم بود که باب‌های زیادی را در فلسفهٔ ریاضی، فلسفهٔ زبان و فلسفهٔ ذهن گشود. کمتر نامی در تاریخ فلسفه به اندازه نام ویتگنشتاین، شگفتی‌آفرین و تناقض برانگیز بوده است. اغلب مردم عادی او را نمی‌شناسند و بسیاری از فلسفه‌دانان او را فیلسوفی به تمام معنا و مجسمه فلسفه می‌دانند.

ثروت سرشار کارل ویتگنشتاین، پدر لودویگ و از صاحبان بزرگ صنعت آهن و فولاد، زندگی اشراف‌منشانه‌ای به خانواده‌اش بخشیده بود؛ خانواده‌ای که در مرکز حیات فرهنگی وین اواخر قرن نوزدهم قرار داشت. خانه کودکی لودویگ پر از طنین موسیقی بود و موسیقی‌دانان و نوازندگان در برنامه‌هایی که عصرها در آن جا برپا می‌شد، شرکت می‌جستند. لودویگ، مثل دیگر فرزندان خانواده با معلم سرخانه تعلیم دید. آرام و سر به راه بود ولی توانایی زیادی از خود نشان می‌داد. در 10 سالگی با تکه‌های چوب و سیم یک چرخ خیاطی ساخت. همین استعداد او در الگوبرداری و ماکت‌سازی بعدا به نوعی در فلسفه اولش بروز یافت.

لودویگ یوزف یوهان ویتگنشتاین (Ludwig Josef Johann Wittgenstein) از جمله اندیشمندان قرن بیستم است که بیش از دیگران به او استناد شده و محل رجوع بوده است. درحالی که او در سراسر زندگی‌اش جز چند ده صفحه چیزی منتشر نکرده است... عده‌ای او را گالیله جدید و سرآغاز عصری تازه در اندیشه انسانی خوانده و در مقابل، برخی او را صاحب اندیشه‌ای مخرب می‌دانند که تصویر «جهانی انسانیت‌زدایی شده» را نقش زده و راه را برای عصر پوزیتیویسم غیرانسانی گشوده است.

ویتگنشتاین پس از آنکه در صدمین سالگرد تولدش، به سال 1989 بارانی از القابی چون مسیحایی دیگر یا قیصر پنهان فلسفه را نثارش کردند، شانه به شانۀ مارتین هایدگر، در زمرۀ مهم‌ترین فلاسفۀ کلاسیک قرن بیستم قرار گرفت. خواندن روایت زندگی پرماجرای او بی‌درنگ نشان می‌دهد که داوری شتاب زدۀ افکارش و محدود کردن‌شان به دیدگاه‌های پوزیتیویستی-منطقی یا صرفاً مقولات تخصصی تحلیل زبانی یکسره اشتباه است.

تأثیر او بر زمینه‌هایی پاک متفاوت، همچون جامعه‌شناسی، روانکاوی، تعلیم و تربیت، اخلاق و فلسفۀ دین در این میان آشکار و بلکه چشم‌گیر است. اما آنچه مهم است دیدگاهی است که می‌گوید، در پس این تأثیرات، کوششی برای نیل به ناگفتنی پنهان شده است، تلاشی که بیانگر خواست انسان‌هایی از تمام فرهنگ‌هاست و نگرشی ژرف از سرشت مشترک انسان‌ها و آبشخورهای دینی آن به دست می‌دهد.

پس از برگردان این اثر از کورت ووخترل (Kurt Wuchterl) و آدولف هوبنر (Carl Adolf Hubner) به زبان‌های چینی، ژاپنی، کره‌ای و چک، و در دسترس قرار گرفتن ترجمۀ تقریباً تمام آثار دربارۀ ویتگنشتاین یا متعلق به او، به زبان عالم‌گیر انگلیسی، خوانندگان پارسی زبان نیز می‌توانند آسان‌تر از پیش در سرزمین ایران در این تبادل افکار بین‌المللی اما نه همواره آسان سهیم شوند.

در بخشی از کتاب ویتگنشتاین می‌خوانیم:

بین خانوادۀ بورژوای ویتگنشتاین و فامیل اشرافی زاین-ویتگنشتاین تا آن‌جا که می‌دانیم نسبتی وجود ندارد، اگر چه نشریۀ «تایمز» در سوگنامه‌ای دربارۀ فیلسوف خلاف این ادعا را مطرح می‌کند؛ ادعایی که تاکنون دلیلی بر اثبات آن یافت نشده و ویتگنشتاین‌ها را شاخه‌ای از فرزندی نامشروع از آن خانوادۀ اشرافی می‌داند. بررسی‌های دقیق‌تر شجره‌نامه‌ای که بنا به قانون اصالت نژادی نورنبرگ به عمل آمد و در آن زمان از اهمیتی حیاتی برخوردار بود، در عمل از پدربزرگ لودویگ یعنی هرمان کریستین ویتگنشتاین فراتر نرفت. تلاش‌های جدیدتر بعد از جنگ برای بررسی شجرۀ خانوادگی ویتگنشتاین‌ها به فردی به نام موسی مِیر رسید که ابتدا در لاسفه از شهر ماربورگ و بعدها در کرباخ از شهر کاسل اقامت داشت. پسر او نام موسی مِیر ویتگنشتاین را بر خود می‌گذاشت. این به آن معنی است که او در خدمت اشراف ویتگنشتاین بوده.

انتخاب نام خانوادگی جدید شاید به سبب قوانین ناپلئونی بوده که بر اساس آن‌ها یهودیان ملزم می‌شدند بر نام‌های سنتی خود که معمولاً به کرات تغییرش می‌دادند، نام خانوادگی دیگری نیز بیفزایند. اینکه آیا انگیزه‌های هویتی یا نسبت پنهان خونی یا هر دلیل دیگری سبب انتخاب این نام اشرافی شده، تا جایی که دردسر‌های این انتخاب و درگیری با اربابانش را به جان خریده - گویا به سبب این انتخاب مورد ضرب و شتم ارباب هم قرار گرفته بوده - علی‌رغم تمام تحقیقات هنوز آشکار نشده است. با این‌ همه تصاویری از موسی مِیر و همسرش برندل سیمون در املاک خانوادگی در وین موجود است که احتمال صحت این دیدگاه اخیر را قوت می‌بخشد. ادعای نهاد‌های نازی در اثبات این مسئله که نسب آن‌ها به فردی یهودی به نام هیرش ویتگنشتاین در بیلیفیلد می‌رسد، اشتباه از آب در آمد و همین اشتباه جان بستگان لودویگ ویتگنشتاین را که هنوز در اتریش اقامت داشتند، نجات داد.

فهرست مطالب کتاب

یادداشت ناشر
مقدمه‌ی دبیر مجموعه
یادداشت مولف برای ترجمه‌ی فارسی
یادداشت مترجم
ویتگنشتاین و کج‌فهمی پوزیتیویستی
ویتگنشتاین و وین
از وین تا کمبریج
ویتگنشتاین در جنگ جهانی اول
معتقدم، سرانجام مسائل‌مان را حل کرده‌ام
سال های برباد رفته
بازهم در کمبریج
فلسفه‌ی متاخر ویتگنشتاین
تاثیرات
پی نوشت
سال شمار و وقایع زندگی ویتگنشتاین
ویتگنشتاین از نگاه دیگران
درباره‌ی نویسندگان
واژه‌نامه‌

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب ویتگنشتاین
نویسنده،
مترجممحمد همتی
ناشر چاپیبنگاه ترجمه و نشر کتاب پارسه
سال انتشار۱۳۹۳
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات152
زبانفارسی
شابک978-600-253-150-6
موضوع کتابکتاب‌های زندگی نامه
قیمت نسخه الکترونیک
110000 ت - 11.99 یورو
خرید کتاب الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب ویتگنشتاین

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب ویتگنشتاین

برای دریافت کتاب ویتگنشتاین و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.