معرفی و دانلود کتاب پرتوی از روشنگری پاسخی به نیازها و انتظارات شما

عکس جلد کتاب پرتوی از روشنگری پاسخی به نیازها و انتظارات شما
قیمت:
21000 تومان - 2.49€
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب پرتوی از روشنگری پاسخی به نیازها و انتظارات شما و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب پرتوی از روشنگری پاسخی به نیازها و انتظارات شما و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب پرتوی از روشنگری پاسخی به نیازها و انتظارات شما

علی اکبر مهرآرا در کتاب پرتوی از روشنگری پاسخی به نیازها و انتظارات شما، قصد دارد افرادی را که در تاریکی مطلق سیر می‌کنند به سمت روشنایی سوق دهد. این کتاب در واقع نوعی اطلاعات عمومی و یا به بیان دیگر، کورسویی از روشنایی است.

می‌نویسیم که چیزی را زنده نگه داریم؛ نه برای اینکه به دنبال کسب پیروزی هستیم و یا پاداشی را انتظار می‌کشیم. اندیشه‌ برتری جنس مرد بر زن و یا زن بر مرد، اندیشه‌ای باطل است؛ برای دوام بشریت دو جنس اهمیت و ارزش برابر دارند. خوشبختی، یادگیری مهارت‌های لازم برای احساس شادمانی و رضایت از زندگی است.

با پارچه‌ی کثیف، نمی‌توان شیشه را تمیر کرد. فرد آلوده نمی‌تواند با فساد مبارزه کند. جغرافیا وصف صحنه‌ای است که درام زندگی در آن بازی می‌شود و تاریخ ناقل این درام است. اگر سجایای انسانی ثمره‌ی محیط است، پس باید محیط را انسانی کرد. سه مؤلفه‌ی انتظار عبارتند از: عدم رضایت از وضع موجود، امید به آینه و تلاش برای رسیدن به دنیای بهتر.

با امید به سوی مقصد ره سپردن از به مقصد رسیدن است.

استقلال بدون آزادی و آزادی بدون عدالت اجتماعی، معنا و مفهومی ندارد.

مهم این است که چگونه می‌توان این سه عنصر را با هم تلفیق کرد.

گذشته را باید نقد کرد و نه نفی. کار نقد، دور ریختن مواد نیست بلکه تغییر آن‌هاست؛ به قول «هگل»: «کسی که آرزویی را دنبال می‌کند، با کارش، چیزی را دگرگون می‌سازد و چیزی را می‌آفریند؛ گسست از گذشته، نفی آرزوهای یک جامعه است، پس، کارش دگرگون ساز و تغییر دهنده نیست.» البته نمی‌توان گذشته را برگرداند ولی می‌توان از گذشته عبرت گرفت و آینده را بهتر ساخت. 

از این نکته نیز نباید غافل ماند که هیچ فرد و ملتی، شایسته نیست که تنها به مفاخر دیرین خود، دل خوش کند و به وضع موجود و آینده میهن خود، نیندیشد و برای حل مشکلات اقتصادی و اجتماعی کنونی چاره‌ اندیشی نکند. اگر قرار بود انسان همواره به عقب برگردد و یا همیشه به عقب بنگرد، در آن صورت به قول «جواهرلعل نهرو» چشمانش پشت سرش بود. 

موضوع دیگری که امروزه مطرح است و در کتاب پرتوی از روشنگری پاسخی به نیازها و انتظارات شما نیز به آن اشاره شده، گستردگی علوم و مسئله تخصص است و کسی را یارای آن نیست که درباره‌ی همه‌ی رشته‌های علوم پایه، تجربی و انسانی مطلب بنویسد و به اظهارنظر بپردازد؛ چنین مجموعه ناهمگنی را فراهم کنی؟ در پاسخ برای رفع ابهام به دو نکته اشاره می‌کنم:

در دنیای امروز، امر تخصص باعث شده است که بسیاری از صاحب نظران ما، جز در حرفه خود، در ارتباط با سایر وقایع و رویدادهای مهم اجتماعی، حتی مواردی که به زندگی خود آن‌ها بطور مستقیم یا غیر مستقیم مربوط می‌شود در بی‌اطلاعی محض باقی بمانند و ظاهرا نیازی به دانستن را احساس نکنند؛ و یا بسیار سطحی و آبکی به تحلیل حوادث مهم میهنی و جهانی بپردازند. 

باید صراحتا گفت: تخصص آری ولی بی‌خبری در سایر زمینه‌ها نه. 

در پرتوی از روشنگری پاسخی به نیازها و انتظارات شما، کوشش شده است بیان مطالب، حتی‌ الامکان ساده، کوتاه و برای همه قابل استفاده باشد؛ ضمنا با چاشنی جملات قصار و لطیفه‌هایی که به نظر آموزنده هم هستند، همراه شود تا خسته کننده و ملال‌آور نباشد.

در بخشی از کتاب پرتوی از روشنگری پاسخی به نیازها و انتظارات شما می‌خوانیم:

فلسفه: مجموعه آرا و نظریاتی است که منظره‌ای از جهان هستی را در ذهن ما، ترسیم می‌کند و رابطه ذهن ما را با این جهان، روشن می‌سازد. جهان بینی فلسفی، نتیجه تکامل درونی و تحول کیفی این جهان بینی و ثمره‌ی بسط و رشد شناخت علمی و هنری است.

نظریه (تئوری)، نظام فکری نسبتاً وسیعی است که از تعمیم تعدادی از قوانین علمی فراهم می‌آید و حوزه نسبتاً وسیعی از جهان هستی را تبیین می‌کند. نظریه، هم سرآغاز و هم سرانجام پژوهش‌های علمی است، یعنی از یکسو، به عنوان مبنای فرضیه‌ها عمل می‌کند ولی از طرف دیگر، هدف نهایی کوشش‌های علمی است.

رابطه اندیشه علمی و تجربه عملی: هر فرد سالمی- شاید بدون اینکه خود متوجه باشد- درباره نظام هستی و پدیده‌های زندگی پیرامونی خود، پرسش‌هایی می‌کند و پاسخ‌هایی که به این پرسش‌ها می‌دهد- هر چه که باشد- جهت گیری فکری او را بیان می‌کند. این جهت گیری در پژوهشگران و اندیشمندان، منطقی‌تر و پخته‌تر است و آن را اندیشه علمی می‌گویند.

جهت گیری تنها در اندیشه نیست، بلکه در عمل آدمی نیز مصداق دارد، چنانچه هر انسانی لحنی دارد که متناسب با ساختار شخصیتی اوست. لحن کوبنده و لحن آرام، از دو ویژگی شخصیتی حکایت می‌کند.

اندیشه علمی، راهنمای عمل است و تجربه‌ی عملی، معیار سنجش و تبلور اندیشه علمی است. باید واقعیت‌ها را به شیوه‌ی عینی و علمی شناخت تا بتوان، امکان نتیجه‌گیری منطقی را از آن‌ها به دست آورد.

فهرست مطالب کتاب

پیشگفتار
فصل اول: سیر فلسفه و علم در گذر زمان
فصل دوم: اجتماع و سیاست
فصل سوم: اقتصاد
فصل چهارم: ادبیات و هنر
فصل پنجم: عرفان و مذهب
فصل ششم: آموزش و روان شناسی
فصل هفتم: عبرت‌های تاریخ و اسطوره‌های تاریخی
فهرست منابع

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب پرتوی از روشنگری پاسخی به نیازها و انتظارات شما
نویسنده
ناشر چاپیانتشارات دانشگران محمود
سال انتشار۱۳۹۵
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات440
زبانفارسی
شابک978-964-7992-62-6
موضوع کتابکتاب‌های فلسفه و منطق
قیمت نسخه الکترونیک
21000 ت - 2.49 یورو
خرید کتاب الکترونیک

راهنمای مطالعه کتاب پرتوی از روشنگری پاسخی به نیازها و انتظارات شما

برای دریافت کتاب پرتوی از روشنگری پاسخی به نیازها و انتظارات شما و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.