معرفی و دانلود کتاب اسطوره و عرفان (مجموعه مقالات)

برای دانلود قانونی کتاب اسطوره و عرفان (مجموعه مقالات) و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب اسطوره و عرفان (مجموعه مقالات) و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب اسطوره و عرفان (مجموعه مقالات)

کتاب اسطوره و عرفان (مجموعه مقالات) نوشتۀ کورش گودرزی، سیدمحسن حسینی‌مؤخر و محمدرضا روزبه، شامل چندین مقاله در باب عرفان و اسطوره است و ارتباط میان این دو را از جنبه‌های مختلف مورد بررسی قرار می‌دهد.

دربارۀ کتاب اسطوره و عرفان (مجموعه مقالات):

اسطوره نشانگر طرز دیدگاه انسان‌های نخستین به دنیا است. از این رو این دیدگاه به دلیل همراهی با کارکردهای دینی و اجتماعی خاص، دارای آیین‌های ویژۀ خود بوده است. این آیین‌ها همچون موارد فراوان دیگرِ مرتبط به انسان‌های نخستین، یا به همان صورت یا به صورتی دگرگون شده به عصر جدید منتقل شده‌اند یا از بین رفته‌اند.

یکی از مواردی که می‌توان نشانه‌هایی از این آیین‌ها و مناسک اسطوره‌ای را در آن مورد ارزیابی و پیگیری قرار داد، عرفان است. عرفان نیز همانند اسطوره، یک نوع دیدگاه رمزآلود به جهان هستی است که با گذشت زمان با آداب و مناسک ویژه‌ای ادغام شده است. میان بعضی از آیین‌های اساطیری با برخی مناسک عرفانی، در پاره‌ای از موارد شباهت‌های بسیار و شگفت‌آور وجود دارد.

آیین‌های اساطیری در بسیاری از جنبه‌های زندگی بشر، تأثیر خود را به جا گذاشته‌اند. انسان، خواسته‌ها، آرزوها و افکار خود را در هر زمان و هر جای جهان گاهی به شکل اساطیری و گاه با شیوه‌ای دیگر نمایش داده است. آنچه اهمیت دارد، نشان دادن رابطهٔ اسطوره و عرفان است. شاید مهم‌ترین حلقهٔ پیوند این دو مقوله، رازناکی است. همچنین وجود غریزهٔ ناخودآگاه جمعی می‌تواند دلیل محکمی برای اثبات این ارتباط باشد.

کتاب اسطوره و عرفان (مجموعه مقالات) برای چه کسانی مناسب است؟

اگر به مباحث عرفانی و اسطوره‌ای علاقه‌مند هستید، این کتاب را بخوانید.

در بخشی از کتاب اسطوره و عرفان (مجموعه مقالات) می‌خوانیم:

در نگاه آیینی و اساطیری، گروهی از خوردنی‌ها سرچشمه‌ای ماورایی دارند و گویی دستپخت خدایی یا مأکول او یا جزئی از خود اویند. طبیعتاً خوراک خدا، خاصیّت خداگونه دارد و می‌تواند منبع فیض گردد. «جنسیّت و تغذیه، از لحاظ بشر امروزی فقط اعمالی زیست شناختی‌اند، حال آن که برای انسان فرهنگ‌های کهن، مقدّسات و آیین‌ها و مناسکی محسوب می‌شوند که به وساطت آن‌ها می‌توان با قوّت و قدرت و نیرویی که جوهر زندگی، نمودگار آن است، ارتباط یافت».

نکتهٔ جالب توجّه و مشترک در این مقوله، جنبهٔ ماورایی و غیر مادّی بودن خوردنی و نوشیدنی‌ها در اساطیر است. در بیشتر موارد می‌بینیم که روح آن جهانی و خدایی و آسمانی بر خوردنی و نوشیدنی‌های اساطیری و کارکرد آن‌ها حاکم است، تا جایی که در این اندیشه، گاه خود خداست که انسان‌ها آن را میل می‌کنند. انسان اساطیری از طریق خوردن و آشامیدن غذاها و شراب‌های مقدّس، نیروی قدسی می‌گیرد، با طبیعت همسان می‌شود، به خدایان نزدیک می‌شود، الهی می‌گردد و جاودانه می‌شود. «در اساطیر، هرگاه قربانی را تجسّم خدا بدانند، با خوردن خون و گوشت آن در الوهیّت او سهیم خواهند شد... اوری پید می‌نویسد: پیروان دیونیزوس دارای رسوم مقدّس نوشیدن و خوردن بودند که آن را ضیافت گوشت خام می‌نامیدند».

خوردن نمادین خدا در باور عمیق انسان عصر اساطیر، نه تنها گناه نبوده، در واقع راهی برای اصلاح و تزکیه و خدایی شدن بوده است که بیش از همه مورد قبول خود خداست، زیرا گونه‌ای پرستش متعالی به حساب می‌آمده. «غالباً خوردن گوشت توتم قبیله برای افراد آن قبیله حرام بوده است، مگر این که خوردن، نوعی از مناسک دینی بوده باشد و چنین بود که انسان در مواردی خدای خود را به عنوان عبادت می‌خورده است».

فهرست مطالب کتاب

مقدمه
بررسی و تحلیل کیفیّت پوشاک در آیین های اساطیری و عرفانی
بررسی و تحلیل تجلّی زمان و مکان مقدّس اساطیر در عرفان
تجلّی رقص های اساطیری در سماع عرفانی
بررسی و تحلیل کیفیّت مراحل گذر و سلوک و تشرّف در اسطوره و عرفان
بررسی و تحلیل مبحث رؤیت و مشاهده و مکاشفه در اساطیر و عرفان
کارکردهای مشترک خوردنی و نوشیدنی های مقدّس عرفانی و اساطیری
رموز اسطوره ای اعداد در عرفان
منابع و مآخذ

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب اسطوره و عرفان (مجموعه مقالات)
نویسنده، ،
ناشر چاپیانتشارات اردوی سوره
سال انتشار۱۳۹۹
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات120
زبانفارسی
شابک978-622-6419-41-3
موضوع کتابکتاب‌های عرفان و تصوف
قیمت نسخه الکترونیک
40000 ت - 4.99 یورو
خرید کتاب الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب اسطوره و عرفان (مجموعه مقالات)

زهره چگنی
۱۳۹۹/۱۲/۵
کتابی بسیار آموزنده همراه با مضامین عمیق و پژوهشی در باب اسطوره و عرفان و تطابق آن با ادبیات است.
مشاهده همه نظرات 1

راهنمای مطالعه کتاب اسطوره و عرفان (مجموعه مقالات)

برای دریافت کتاب اسطوره و عرفان (مجموعه مقالات) و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.