معرفی و دانلود کتاب صوتی خزان خودکامه

عکس جلد کتاب صوتی خزان خودکامه
قیمت:
62400 تومان - 6.99€
خرید کتاب صوتی
۳۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب صوتی خزان خودکامه و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب صوتی خزان خودکامه و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب صوتی خزان خودکامه

کتاب صوتی خزان خودکامه از آثار مشهور نویسنده برجسته کلمبیایی، گابریل گارسیا مارکز است که نوشتن آن نزدیک به 7 سال طول ‌کشید. این رمان شگفت انگیز هم‌چون دیگر آثار مارکز شیوه رئالیسم جادویی را دنبال می‌کند.

کتاب صوتی خزان خودکامه (The Autumn of the Patriarch) درباره‌ی یک ژنرال پیر است که حدودا پنج هزار بچه نامشروع دارد. او در تنهایی و بی‌کسی در کاخی فرسوده  در آن کثافت و فضله و تپاله حیوانات زندگی می‌کند. او هم‌چنان با همان رویه ظلم و زور و ستم و جنایت بر کشوری کوچک فرمانروایی می‌کند. ژنرال پیر برای سفاکی و جنایات و انحراف‌های خاص خود آدمی مبتکر و مبدع نیز هست. در میهمانی‌ها و مراسم کسی حتی جرات نفس کشیدن در حضورش را نیز ندارد. علاوه بر مردم و اطرافیان حتی بستگان درجه اولش نیز از ظلم و جنایت او بی‌نصیب نمانده‌اند. دیکتاتوری که پدرش معلوم نیست چه‌ کسی است و دیوانه‌وار عاشق مادرش است و بعد از مرگش او را به طرز مضحک و مسخره‌ای در بین مردم تا مقام قدیسین بالا می‌برد و در مشکلات مادرش را به گونه‌ای صدا می‌زند که انگار خدا را صدا می‌زنند.

دیکتاتور در ابتدای حکومتش فردی است محبوب و مقدس و محترم که بی‌واسطه بین مردمش حضور دارد. کم‌کم قدرت زیاد و خودکامگی با هم در می‌آمیزد و نهایتا قدرت کامل نصیبش شده و تماس با واقعیت‌ها به کلی قطع‌ شده و تنهایی‌اش شروع می‌شود. خوی و خصلت دیکتاتوری او را وادار به جنایت می‌کند. پاییز دیکتاتور زمانی آغاز می‌شود که علیه او کودتا می‌شود و او مردم را نیز همراه خود نمی‌بیند. او بدل‌هایی نیز دارد که در برخی موارد این بدل‌ها هستند که در برخی جاها حضور دارند.

منتقدان خزان خودکامه را بهترین کار مارکز (Gabriel Garcia Marquez) و منسجم‌تر از صد سال تنهایی می‌دانند. به نوشته ماکس پل فوشه: «با وجود شخصیت‌ها و تراکم استوایی حوادث و ایماژها، خواننده در آن غرق می‌شود و داستان قوی‌تر و تحسین انگیزتر از آن است که خواننده بتواند خود را از آن رها کند. انسان نوعی طغیان رود آمازون را در نظر مجسم می‌کند که جانوران و پرندگان درخت‌های سبز را به یاد می‌آورد.» خزان خودکامه رمانی است که هشت سال بعد از شاهکار اولیه‌ی مارکز یعنی صد سال تنهایی نوشته شد. این رمان نیز مثل صد سال تنهایی به سبک رئالیسم جادویی نوشته‌ شده. عده‌ای این رمان را بهترین اثر مارکز می‌دانند.

مارکز خود در مورد این اثرش می‌گوید: «از لحاظ ادبی مهم‌ترین کتاب من «خزان خودکامه» است. این اثر که همیشه دوست داشتم بنویسمش، مرا از گمنامی نجات داد و برای خلق آن بیش از هفت سال کار کردم».

مارکز هم‌چنین درباره تنهایی دیکتاتور می‌گوید: «آدم هر چه بیشتر قدرت به دست بیاورد، تشخیص این که چه کسی با اوست و چه کسی بر او، برایش دشوارتر می‌شود. هنگامی که به قدرت کامل دست یافت، دیگر تماس او با واقعیت به کلی قطع می‌شود و این بدترین نوع تنهایی است. شخص دیکتاتور، شخص بسیار خودکامه، گرداگردش را علائق و آدم‌هایی می‌گیرند که هدف شان جدا کردن کامل او از واقعیات است. همه چیز دست به دست هم می‌دهند تا تنهایی او را کامل کنند.

ویژگی فرم و ساختار نگارش این اثر درخشان مارکز که پی‌ در‌ پی‌ زاویه نگاه و راوی را تغییر می‌دهد، اجرایی بدون صداسازی برای شخصیت‌ها می‌طلبد که هدف نویسنده را برآورده سازد تا مخاطب هشیار و نکته سنج خود بتواند به کشف ریتم و درونمایه اثر دست یابد. از سوی دیگر در اجرا لحنی هماهنگ با صراحت و خشونت موضوع رمان انتخاب شده است.

در قسمتی از کتاب صوتی خزان خودکامه می‌شنویم:

مادر دیکتاتور مرده است، جنازه را به کم شناخته شده‌ترین گوشه‌های مملکت بردند تا کسی از امتیاز بزرگداشت خاطره او بی‌بهره نماند. آن را با نوارهای ویژه به اهتزاز در آوردن نوارهای سیاه رنگ به ایستگاه‌های قطار بر روی دشت‌های بلند بردند و آن جا با همان موسیقی غمناک و با همان جمعیت غم انگیز استقبال شد که در روزهای شکوهمند دیگر آمده یودند تا با زمام‌دار پنهان در فضای نیمه تاریک کالسکه ریاست جمهوری ملاقات کنند. جسد را در صومعه خواهران نیکوکار به نمایش گذاشتند که در آن، زن پرنده فروش آواره‌ای با دشواری، پسری بدون پدر به دنیا آورده بود که پادشاه شد...

هم‌چنان که آرایش‌ها پاک می‌شدند و هم چنان که پارافین در گرما ذوب می‌شد و پوست چروک بر می‌داشت، جسد را در جلسه‌های پنهانی بازسازی می‌کردند. در طول دوره باران، کپک‌ها را از روی پلک‌های او کنار می‌زدند. خیاط‌های خانم ارتش، لباس خاک سپاری‌اش را مرتب نگه می‌داشتند؛ انگار همین دیروز پوشیده شده. تاج گل‌های نارنج را در وضع خوش آیندی نگه می‌داشتند و نیز نقاب توری عروسی را که او هرگز در طول زندگیش نداشته بود: «تا هیچ کس جرأت نکند در این فاحشه خانه مجیز گوها تکرار کند که تو با عکس خودت فرق داشتی، ننه جان! تا کسی از یاد نبرد چه کسی است که تا پایان روزگار، حتی در تهی دست‌ترین آبادی‌ها، بر توده شن‌های کناره جنگل فرمان می‌راند.»

یخ ذوب شد. نمک آب شد و جسد باد کرده، با سرگردانی در سوپی از خاک اره شناور باقی ماند. هنوز نگندیده بود. «درست برعکس، جناب ژنرال. چون در آن هنگام دیدیم که او چشم‌هایش را باز کرد و مردمک چشم‌هایش را دیدیم که براق بودند و رنگ اقونطیونی ماه ژانویه و شکل همیشگی خودشان به سان سنگ‌های مهتابی را داشتند و حتی دیر باورترین‌ها در میان ما، دیده بودند که پوشش شیشه‌ای تابوت از بخار نفسش کدر شده و ما دیدیم که نشانه‌های زندگی و عرق عطرآگین از روزنه‌های بدنش می‌آید... دیدیم کر و لال‌ها شگفت زده از فریادهای خودشان: معجزه، معجزه دارند گیج می‌شوند. آن‌ها شیشه‌های تابوت را شکستند، جناب ژنرال کم مانده بود جسد را تکه پاره کنند و برای تبرک ببرند... »

او که با این مدرک قانع شده بود، از هاله سوگواری خود خارج شد. پریده رنگ، سرسخت و با بازوبند سیاه رنگ بیرون آمد. تصمیم گرفت از همه منبع‌های قدرت خود الهام بگیرد تا بر اساس مدرکهای فراوان از وضعیت مادرش، به سان یک قدیس، برای او قداست دست و پا کند... .

فهرست مطالب کتاب صوتی

نمونه 1
نمونه 2
39 دقیقه
بخش اول
36 دقیقه
بخش دوم
35 دقیقه
بخش سوم
22 دقیقه
بخش چهارم
27 دقیقه
بخش پنجم
22 دقیقه
بخش ششم
42 دقیقه
بخش هفتم
21 دقیقه
بخش هشتم
27 دقیقه
بخش نهم
30 دقیقه
بخش دهم
24 دقیقه
بخش یازدهم
24 دقیقه
بخش دوازدهم
20 دقیقه
بخش سیزدهم
26 دقیقه
بخش چهاردهم
26 دقیقه
بخش پانزدهم
31 دقیقه
بخش شانزدهم
28 دقیقه
بخش هفدهم
29 دقیقه
بخش هجدهم
34 دقیقه
بخش نوزدهم
33 دقیقه
بخش بیستم
28 دقیقه
بخش بیست و یکم
31 دقیقه
بخش بیست و دوم
35 دقیقه
بخش بیست و سوم

مشخصات کتاب صوتی

نام کتابکتاب صوتی خزان خودکامه
نویسنده
مترجماسدالله امرایی
راویرضا عمرانی
ناشر چاپینشر ثالث
ناشر صوتینشر ماه آوا
سال انتشار۱۳۹۷
فرمت کتابMP3
مدت۱۱ ساعت و ۱۰ دقیقه
زبانفارسی
موضوع کتابکتاب صوتی داستان و رمان خارجی، کتاب‌های داستان و رمان خارجی
قیمت نسخه صوتی
62400 ت - 6.99 یورو
خرید کتاب صوتی

نقد، بررسی و نظرات کتاب صوتی خزان خودکامه

Pejman Pirmoradi
۱۳۹۸/۳/۱۱
بینظیر... بى همتا در سبک خود.. قریب به اتفاق کتابهاى مارکز رو خواندم و بعضاً شنیدم.. اما.. این اثر.. هارمونى بى نظیرى از سبک سیال و استعاره و تهوع و واقعیت است.. که با ترجمه اى فراتر از انتظار و اجرایى مفتون کننده تبدیل به سمفونى ادبى و هنرى شده که روحم را اغنا کرد. منِ این کتاب ناپیداست.. همه اول شخص مفرد هستند و این دقیقاً "آنِ" این اثر است همه در تبدیل یک انسان به خودکامه اى افسارگسیخته مقصر و مسئول هستند و حتى بیشتر از خود دیکتاتور. در این اثر همه من هستند و فضا و زمان درگذرى ناچار از بُعد انسانى در کوچ هستند و گویى خودکامه جاى تک تک انسانهاى آن سرزمین زندگى و عمل میکند. چطور این کتاب ترجمه اى اینچنین همخوان با اثر و فضاى ذهنى نویسنده ایجاد کرده نمیدانم اما قطعاً رنج زیادى از عشق و تسلط بوده و... اجرایى که باعث و بانى فهم این اثر شده.. قطعاً گذر زمان ارزش این فایلهاى صوتى را مشخص خواهد کرد. کمتر اینگونه از اثرى تعریف میکنم
رابین جزایری
۱۳۹۹/۳/۳
هیچکس بجز مارکز نمی‌توند زندگینامه یک فرمانروای خودکامه را چنین شاعرانه و جادویی به تصویر بکشد. هر جمله از این کتاب حاوی توصیفاتی عجیب و رازآلود است که هر خواننده دقیقی را به فکر فرو می‌برد و این بیانگر هنر مترجم گرانقدر، جناب آقای اسداله امرایی هم هست که چنین بدیع و حظ انگیز، کتاب پیچیده مارکز را به فارسی برگردانده‌اند و همچنین خوانش زیبای استاد عمرانی عزیز که ندیده شیفته ایشان هستم.
mahdi mahmoodi
۱۴۰۰/۱۲/۲۹
کتاب خزان خودکامه، یک کتاب در مورد دیکتاتوری است که همه چیز را می‌فروشد برای آنکه به امیال خود رسیده و نثر شیوای مارکز چنان مخاطب را به فکر فرو می‌برد که خویشتن پنداری در مورد وضعیت کنون خود را قیاس کند، "دریا را دوست دارم، لعنتی آن را هم فروختم"..
داود پقه
۱۴۰۰/۲/۱۹
خسته نباشید... البته بنده کتاب خوان قهاری نیستم.. حس میکنم جزابه ولی از حوصله من خارجه.. نتونستم تمومش کنم ولی با زور میخواستم گوش بدم. خسته کننده است هیچ داستانی یا اتفاقی درش نمی‌افته که آدم دنبال کنه...
زهرا بابایی
۱۳۹۷/۱۰/۱۳
دوستش نداشتم چون هیچ داستانی رو دنبال نمیکنه فقط از دیکتاتوری‌های رییس بی‌لیاقت یک کشور وملتی که در خرافات و بدبختی زندگی میکنن و صداشون درنمیاد، صحبت میکنه. به معلوماتم اضافه نکرد. یه کتاب دیگه هم همین سبکه به اسم ژنرال درهزار توی خود.
مریم اسدی
۱۴۰۲/۱۰/۱۴
با سپاس فراوان از کتابراه
دوستانی که اهل کتابند که دیگه نیازی نیست بگم گابریل گارسیا مارکز
چه جور نویسنده ایه، گویا ذهنی جادویی داشته، همه‌ی کتابهایش عالی هستند.
صدای راوی مثل همیشه عالی
naser abderezaei
۱۴۰۱/۹/۲۰
قدرت تخیل مارکز خیلی بالا و هنرمندانه اس، اما سخت میشه اینهمه توصیف رو تحمل کرد و از داستان لذت نمیشه برد، اما برای یاد گرفتن نویسندگی، الگوی به شدت قوی ایه، توصیفات خارق العاده‌ای در متن دیده میشه.
kamran jafarpour
۱۳۹۷/۳/۶
از کارهای زیبای گابریل گارسیا مارکز، انصافا از 100 سال تنهایی جذاب تره، دوبله مناسبی هم داره، هرچند احساس میکنم چندان ترجمه خوبی این کتاب نداشته
کاربر KIA
۱۳۹۷/۳/۱۲
مگه میشه کتابی نوشته مارکز باشه و رضا عمرانی اونو بخونه و نشه بهش گفت عالی؟!
Perfecto
نسیم قاسم
۱۴۰۲/۷/۲
خشن و جذاب بود و صدای جذاب استاد عمرانی جذابیت رمان رو دو‌چندان کرده بود قدرت حس خوبیِ در وهله‌ی اول و بعدا ترسناک میشه
امین میرزایی
۱۴۰۱/۹/۱۵
نمیدونم چرا حس میکنم داستانش انقدر آشناست مثل اینکه قبلا شنیده باشم اون رو یا حتی تو اون کشور زندگی کرده باشم
Pooya Zh
۱۳۹۷/۴/۸
بسیار از هم گسیخته و نامفهوم بدون خط روایی مشخص و گوینده‌ای واضح. اگر ایراد از ترجمه نباشه به شاهکار بودنش باید شک کرد
Ghazaleh Soltani
۱۳۹۷/۲/۲۱
دوسش دارم، حس قشنگی بهم میده
Shahbaraz Farrokhan
۱۴۰۱/۷/۱۳
متن سختی داره ولی توصیف‌هایی که میکنه عالیه برای همین کتاب جذابی از کار در اومده
Mitra Fakhra
۱۴۰۰/۲/۱۵
این همان پاییز یثپدر سالار است که من را به اشتباه انداخت ولی ارزش شنیدتثن داشتند
مشاهده همه نظرات 31

راهنمای مطالعه کتاب صوتی خزان خودکامه

برای دریافت کتاب صوتی خزان خودکامه و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.