معرفی و دانلود نمایش صوتی زندگی گالیله

برای دانلود قانونی نمایش صوتی زندگی گالیله و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی نمایش صوتی زندگی گالیله و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی نمایش صوتی زندگی گالیله

نمایش صوتی زندگی گالیله آخرین نمایش‌نامه‌ی برتولت برشت نمایشنامه‌نویس و شاعر معروف آلمانی محسوب می‌شود. برشت در این نمایشنامه شما را با رنج‌هایی که یک نابغه در طول زندگی متحمل می‌شود بیشتر آشنا می‌کند.

برتولت برشت (Bertolt Brecht) این نمایش‌نامه را در سال 1938 میلادی نوشت و برای اولین بار در سال 1943 به اجرا درآمد. محور اصلی داستان همان‌طور که از نامش پیدا است زندگی دانشمند نامدار ایتالیایی گالیله است و شما در 15 صحنه در این نمایشنامه با برش‌هایی از زندگی او آشنا می‌شوید.

گالیله کیست؟

برای اینکه درک بهتری در خصوص اهمیت نمایشنامه‌ی زندگی گالیله (Life of Galileo) داشته باشیم بهتر است کمی بیشتر درباره‌ی شخصیت اصلی داستان بدانیم:

او دانشمند و مخترع بنام ایتالیایی در قرن‌های 16 و 17 میلادی بود. دلیل اصلی شهرت گالیله به دفاع علمی او از نظریه‌ی کوپرنیک مربوط می‌شود. کوپرنیک ادعا کرده بود که خورشید به گرد زمین نمی‌چرخد. همین موضوع برای گالیله دردسرهای زیادی به وجود آورد چرا که مرکز کائنات و هستی بودن کره‌ی زمین برای کلیسا حقیقتی محض و مقدس بود که این دانشمند ایتالیایی زیر سؤال برد. پای گالیله به دادگاه تفتیش عقاید کشیده شد اما توبه کرد و توانست از خطر سوزانده شدن رهایی یابد.

از حمید سمندریان چه می‌دانیم:

حمید سمندریان کارگردان تئاتر و مترجم بسیاری از نمایشنامه‌های مطرح کلاسیک است. برخی او را به عنوان پدر تئاتر ایران می‌شناسند حتی اگر چنین هم نباشد نمی‌توان منکر زحمات وی برای جان گرفتن هنرهای نمایشی در ایران شد.

او در سال 1310 به دنیا آمد و در همان نوجوانی به تئاتر و هنرهای نمایشی گرایش پیدا کرد. سمندریان پس از پایان دوران دبیرستان به آلمان رفت و در ایام جوانی به کنسرواتور عالی موسیقی و هنرهای نمایشی هامبورگ پیوست. او پس از اتمام تحصیلات خود به ایران بازگشت و به فعالیت‌های هنری خود ادامه داد. سمندریان کار خود را با کارگردانی تله تئاتری به نام «جراحی پلاستیک» نوشته‌ی پیر فراری آغاز کرد و یک سال بعد تئاتر «دوزخ یا در بسته» را به روی صحنه برد. از ترجمه‌های سمندریان هم نباید غافل ماند و از میان آن‌ها می‌توان به نمایشنامه‌های ازدواج آقای می‌سی‌سی‌پی، دایره‌ی گچی قفقازی، ملاقات بانوی سالخورده، باغ‌وحش شیشه‌ای، رومولوس کبیر، مکبث و... اشاره کرد. سمندریان در سن 81 سالگی بر اثر بیماری سرطان لوزالمعده در خانه‌ی خود درگذشت.

برتولت برشت را بیشتر بشناسیم:

نام کامل او یوگن برتولت فردریش برشت است و یکی از برجسته‌ترین و مطرح‌ترین چهره‌های ادبی قرن بیستم کشور آلمان و جهان محسوب می‌شود. وی بیش از هرچیزی به دلیل نمایش‌نامه‌های واقع‌گرایانه‌ی خود شهرت دارد. او سال 1898 در آگسبرگ ایالت بایرن در آلمان به دنیا آمد و در جوانی تصمیم گرفت در رشته‌ی پزشکی تحصیل کند اما چیزی نگذشت که جنگ جهانی اول آغاز شد و او هم در سال 1918 به سربازی رفت. همین تجربه و حضور در جنگ منبع الهام او برای نوشتن آثار متعددی شدند. برشت نمایشنامه‌ی طبل‌های شبانه را با الهام از تجربیات خود در این دوران نوشت. برشت تا روی کار آمدن نازی‌ها در آلمان دوران خوبی را داشت و به عنوان یک نمایشنامه‌نویس و شاعر موفق مطرح شد اما با ظهور نازی‌ها دیگر آلمان کشور مناسبی برای این هنرمند کمونیست نبود. او مجبور شد از این کشور فرار کند و تمامی آثارش هم در آلمان ممنوع شد. برشت به ناچار مجبور به مهاجرت شد و به آمریکا رفت اما در آنجا هم نتوانست ماندگار شود، چرا که برشت گرایشات آشکار کمونیستی داشت و در آن دوران فضا کاملاً برعهده او بود و کمونیست‌ها در آمریکا هم جایی نداشتند. بنابراین به سوئیس رفت جایی که اکثر کمونیست‌های از آمریکا رانده شده می‌رفتند. برشت 15 سال در این تبعید به سر برد اما سرانجام به آلمان شرقی بازگشت و در سال 1955 درگذشت.

در بخشی از نمایش صوتی زندگی گالیله می‌شنویم:

حرکات ستاره‌ها آشکارتر شده، اما حرکات ارباب‌ها برای انبوه رعایایشان، همچنان محاسبه‌ناپذیر مانده است. نبرد برای اندازه گرفتن آسمان، به کمک شک به پیروزی رسید. اما بی‌شک، نبرد ما به خاطر نان به یاری ایمان باز هم با شکست روبه‌رو خواهد شد. علم با هر دوی این پیکارها سروکار دارد. انسانی که هزاران سال است که در این مه فریبنده‌ی خرافات و حرف‌های کهنه سکندری می‌خورد و نمی‌تواند نیروهای خود را کاملا بپروراند، قادر نخواهد بود، نیروهای طبیعی را که شما کشف می‌کنید، رشد و توسعه بدهد.

فهرست مطالب کتاب صوتی

نمونه
3 دقیقه
مقدمه
52 دقیقه
بخش اول
30 دقیقه
بخش دوم
40 دقیقه
بخش سوم
39 دقیقه
بخش چهارم
17 دقیقه
بخش پنجم
28 دقیقه
بخش ششم

نقد، بررسی و نظرات نمایش صوتی زندگی گالیله

📚الناز محمدی📚
۱۴۰۱/۹/۲۹
🍁 برتولت بقشت به جرات یکی از بهترین‌های ادبیات المان هستش.
گالیلئو گالیله ای، یه دانشمند ایتالیایی بود که خیلی جاها لقب ‘همه چیزدان’ بهش داده شده. و‌همچنین اون مشهور به پدر اخترشناسی رصدی، پدر روش علمی، و پدر علم مدرن هستش.
داستان رو بسیار لمس کردم. مثل این بود که کاملا توی پرده‌های نمایش حضور
داشتم. ‌ای کاش توی ایران تئاترشو بسازیم. اگر هم‌هست من پیدا نکردم. ولی خیلی دوست دارم تئاترشو ببینم. وقتی به زندگی نامه‌ی افراد دانشمند، توی اوج ناآگاهی و جهالت، و همین طور جولون دادن پاپ‌های مذهبی در امریکا و اروپا فکر میکنم، با خودم میگم مظلومیت اینها هم هیچ دستکمی از پیامبر خودمون نداشته! فقط با این تفاوت که اونها برای اثبات علم اذیت میشدن، و اینها دین!
وقتی نظریه کوپرنیک توسط گالیله گفته میشه همه باهاش مقابله میکنن که تو کافر هستی و این ما هستیم که اشرف مخلوقاتیم، و این خورشید هست که باید دور ما بچرخه نه ما به دور خورشید!
گالیله بسیار ریاضت میکشه، محبوس میشه، محکوم به سوزانده شدن میشه! توبه میکنه تا زنده بمونه، ولی از تحقیق دست نمیکشه، حتی زمان شیوع وبا هم به تحقیقات ادامه میده! مجبور میشه ۸ سال خونه نشین و بیکار بشه و توبه کنه. ولی اون پنهانی نظریاتشو ثبت میکرده! بعد ۸ سال توی فلورانس یک ریاضیدان پاپ اعظم میشه و اون امید داره که بتونه کارشو‌از سر بگیره! اما باز موانع زیادی داره! این ۳ جمله رو خیلی دوست داشتم:
- یکی از علتهای فقر علم، تصور زیاد دونستن هستش.
- شما نمی‌بینید، فقط نگاه میکنید! نگاه کردن غیر از دیدنه!
- تنها هدف علم، سبک کردن بار زندگی هستش.
و واقعا به آندره حسودیم شد که از بچگی همصحبت گالیله بود و دانشمند شد و کار نیمه تموم استادش گالیله رو جاودانه کرد.
Kayvan Hossein
۱۴۰۰/۱۰/۲۷
این نمایش اثر برتولت برشت، نمایشنامه نویس و شاعر شهیر آلمانی است و ترجمه آخرین ورژن آن است زیرا این کتاب دو بار دیگر توسط برشت تغییر داده شده است و با هربار تغییر تا حدودی از وجه گالیله در آن کاسته می‌شود. بالاخص بعد از حمله اتمی آمریکا به هیروشیما و اظهار پشیمانی "آلبرت آین اشتاین" و ضرورت تعهد به اخلاقی وبشر دوستانه دانشمندان نشر علم و سو استفاده از دانش. ترجمه این کتاب تقریبا بازسازی واصلاح ترجمه مرحوم "عبدالرحیم احمدی" است. ولی اجرای قوی آن از ضعف‌های متن می‌کاهد. و می‌تواند ایده‌های برشت را در تئاتر روایی در برابر تئاتر ارسطویی عرضه کند.
رضا اسماعیل پور
۱۳۹۹/۱۱/۷
سلام
کتاب خوبی است ولی بیشتر برای کسانی که نیاز به اطلاعات اولیه راجع به اختر فیزیک دارند مناسب است
ح س
۱۳۹۹/۷/۳
نمایشنامه زیبایی بود. صداها متناسب با نقش‌ها بود. خط داستانی با ریتم سریعی حرکت می‌کرد و جذاب بود.
naser abderezaei
۱۴۰۱/۹/۲۰
کتاب خوبیه ولی اجرا با صداهای بد و بازیهای بد به کتاب و اجراء آسیب رسانده.
علی شادکام
۱۳۹۹/۶/۳
داشتن چند گوینده گیج کنندست
مشاهده همه نظرات 6

راهنمای مطالعه نمایش صوتی زندگی گالیله

برای دریافت نمایش صوتی زندگی گالیله و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.