معرفی و دانلود نمایش صوتی کالیگولا

برای دانلود قانونی نمایش صوتی کالیگولا و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی نمایش صوتی کالیگولا و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی نمایش صوتی کالیگولا

نمایش صوتی کالیگولا اثر آلبر کامو، به روایت زندگی امپراطور نیمه‌دیوانه‌ای به نام کالیگولا می‌پردازد که 38 سال پس از میلاد مسیح در روم سلطنت کرد. زندگی این شخص بعد از مرگ خواهر یا همان معشوقه‌اش به کلی تغییر می‌کند. سرگذشت کالیگولا برگرفته بر اسناد تاریخی است.

آلبر کامو (Albert Camus) در سال 1938، هنگامی که هنوز مقیم الجزایر بود، نمایشنامه‌ کالیگولا (Caligula) را به نگارش درآورد.

کالیگولا، امپراتور مجنون، دیوانه و خونخوار رم در سال 12 میلادی چشم به جهان گشود. او سومین امپراتور روم بود که از سال 37 تا 41 میلادی حکومت کرد. کالیگولا به معنای چکمه کوتاه نامی بود که ارتشیان برای او برگزیده بودند، آن هم به خاطر چکمه‌های نسبتاً کوتاهی بود که گایوس در هنگام جنگ می‌پوشید. او در میان رومیان به عنوان یک ولیعهد محبوب و سردار دلیر لشکر روم شناخته می‌شد و سلطنت با عدل و داد او بر این محبوبیت افزود، او حتی مالیات‌ها را حذف نمود. اما این دوران طلایی تنها 6 ماه طول کشید.

در این هنگام بود که کالیگولا جنون گرفت، او عاشق خواهر خود به نام دروسیلا بود و با او ازدواج کرد. کالیگولا با همه‌ی خواهران خود رابطه جنسی داشت. بعد از مرگ دروسیلا جنون او شدت گرفت. وی جنایت‌های فراوانی را در دوران حکومتش انجام داد و چنانچه تاریخ‌نویسان رومی می‌گویند، تجاوز وی به همسران درباریان و خویشاوندان و کشتن آدم‌ها سرگرمی‌های مورد علاقه او بودند. او افراد بسیاری را به بهانه‌های پوچ کشت. گفته‌هایی از او در تاریخ معروف است؛ از جمله: «کاش همه‌ی مردم رم یک نفر می‌شدند تا من با یک ضربه‌ی شمشیر سرشان را از بدن جدا کنم.» همچنین به اسب مورد علاقه‌اش لقب کنسولی که به بزرگان و دولت‌مداران رُم تعلق داشت، داده بود.

چیزی که در مورد این شخص، رفتار و کردار و ویژگی‌های روحی و اخلاقی‌اش قابل توجه است، خام‌بودن، روان‌پریشی و سنِ کم اوست که این سوال را برای افراد پیش می‌آورد، چه‌گونه ملتی مثل ملت رُم که در آن زمان اولین حکومت دمکراسی را داشت، با فرهنگ و تمدنی درخشان، فیلسوف‌هایی بزرگ و اثرگذار در زندگی بشریت، قبول کرد میان آن‌همه مردان سرد و گرم چشیده و دانا، جوانی تازه‌سال را که تمایل‌های روحی و جسمی‌اش نشان‌دهنده‌ی بیماربودنش است، امپراتور شود. در آخر نیز دو تن از افسران و نگهبانان وی به نام‌های کاسیوس و سابینوس که کایوس به زن یکی از آن‌ها تجاوز کرده بود، او را در سن 29 سالگی کشتند.

کالیگولا عقیده داشت که در تمام امپراطوری روم تنها فردی است که می‌تواند آزاد باشد و آمده تا آزادی را به افراد دیگر نیز بیاموزد و هم‌چنان بر این باور بود که با این آزادی، آزمون بزرگی شروع می‌شود. کالیگولا مردی است که شور زندگی او را تا جنون تخریب پیش برد، مردی خودخواه که از بس به افکار خود وفادار است، وفاداری به انسان را از فراموش می‌کند. کالیگولا همه‌ی ارزش‌ها را غیرقابل قبول می‌داند. اما اگر حقیقت او در انکار خدایان است، خطای او در انکار انسان است. این را ندانسته است که چون همه‌چیز را نابود کند، ناچار در آخر خود را نابود خواهد کرد. این سرگذشت انسانی‌ترین و فجیع‌ترین اشتباهات است.

آلبر کامو سعی دارد در این نمایشنامه‌ فردی را نمایش بدهد که پوچ انگاری موجب شده تا از دیدگاه دیگران هیچ قید و شرطی برایش مهم نباشد، او کشتن انسان‌ها را یک شاخه از هنر می‌داند در هر جای نمایش‌نامه که کالیگولا به سمت کشتن فردی پیش می‌رود، مقدمات این کار را بصورت هنرمندانه‌ای از قبل تنظیم می‌نماید.

آلبر کامو نویسنده، فیلسوف و روزنامه‌نگار الجزایری، فرانسوی بود. پدر او فرانسوی فقیری بود که در الجزایر برزگری را پیشه خود ساخت. یک سال پس از این که کامو پا به این دنیای پرطلاتم گذاشت جنگ جهانی اول شروع شد و پدرش به جبهه رفت و در همان سال‌ها جان خود را از دست داد. کامو در هنگام جنگ جهانی دوم اعدام «گابریل پری» را از نزدیک دید که این اعدام باعث شد حس شورش علیه آلمان‌ و نازیسم در او زنده شود. یک سال بعد از آن عضو گروه مقاومت فرانسه شد و شروع به فعالیت روزنامه‌نگاری زیرزمینی کرد. وی در این گروه با جان پل سارتر آشنا شد. رابطه او با سارتر بعد از خروج او از حزب کمونیست کم‌رنگ‌تر شد.

کامو یکی از نویسندگان درخشان قرن 20 و نویسنده‌ی کتاب معروف بیگانه است. آلبر کامو جوان‌ترین برنده‌ جایزه‌ی نوبل بعد از رودیارد کیپلینگ و همچنین اولین نویسنده‌ی زاده‌ی قاره آفریقا است که این عنوان را به دست آورده است. وی در این سال‌ها کتاب‌های پر‌فروش و فلسفی فرانسه یعنی «طاعون» و «انسان طاغی» را نوشت. دیگر آثار معروف او عبارت‌اند از: «مرگ خوش»، «آدم اول»، «تبعید و حکومت وجدان»، «تبعید و سلطنت» و... . او در سال 1960 و در سن 47 سالگی بر اثر سانحه‌ی تصادف نزدیک سن، در شهر ویل‌بلویل درگذشت و رمان «آدم اول» وی برای همیشه ناتمام ماند و نگارشش به پایان نرسید.

در قسمتی از نمایش صوتی کالیگولا می‌شنویم:

«دور و بر من هرچه هست دروغ است و من می خواهم که مردم با راستی زندگی کنند. وسیله اش را هم دارم تا آنها را وادارم که با راستی زندگی کنند، چون می دانم که آنها چه ندارند. آنها معرفت ندارند. معلمی می خواهند که بداند چه می گوید… در سرتاسر امپراتوریِ روم تنها کسی که آزاد است منم. بروید و به روم اعلام کنید که عاقبت به موهبتِ آزادی رسیده است و با این آزادی آزمون بزرگی آغاز می شود.»

فهرست مطالب کتاب صوتی

نمونه
2 دقیقه
مقدمه
27 دقیقه
پرده اول
34 دقیقه
پرده دوم
27 دقیقه
پرده سوم
39 دقیقه
پرده چهارم

مشخصات کتاب صوتی

نام کتابنمایش صوتی کالیگولا
نویسنده
مترجمپری صابری
راویآلا وفایی، قادر طباطبایی زواره، سپیده رستگاریان، میلاد فروتنیان، مهدی کامرانی، مهران احمدپور، احسان مرادی، امیررضا دودانگه، نوید اسماعیلی، رهام بحیرانی، محمدرضا داستانی، محمدعلی مرادی زاده، سعید روستایی
ناشر چاپینشر قطره
ناشر صوتی نوین کتاب گویا
سال انتشار۱۳۹۸
فرمت کتابMP3
مدت۲ ساعت و ۹ دقیقه
زبانفارسی
موضوع کتابکتاب صوتی داستان و رمان خارجی، نمایشنامه
قیمت نسخه صوتی
۴۸۰۰۰ 33600 ت ۳۰%
خرید کتاب صوتی

نقد، بررسی و نظرات نمایش صوتی کالیگولا

امین نظام
۱۳۹۹/۱/۳۱
دو نکته‌ای در نمایش ذهن من رو بخودش جلب کرد۱. کالیگولا خودش رو تنها فرد آزاد میدونه، و این آزادی باعث تجاوز، عصیان گری و کشت و کشتار وی میشه. واقعا آزادی واقعی چیه؟ آیا آزادی در حیطه خود انسان تعریف میشه یا میتونه به حریم دیگران وارد بشه؟ ۲. آیا کالیگولا به اختیار (آزادانه) این کارها رو میکرد یا که جبر بود باعث میشد کشتار و عصیان کنه؟ آیا ما انسان‌ها کاملا آزادیم یا در جبر الهی زندگی میکنیم؟نمایشنامه زیبایی بود. دوستان راوی هم خوب اجرا کردند
Siavash Ghezelbash
۱۴۰۱/۱۲/۵
عالی بود
گذشته از وجوه و پیام‌های مختلف نمایش برداشت من این است که دیکتاتور تنها یک فرد با ویژگی‌هایی که همه شان به صورت مشترک دارند نیست بلکه مجموعه‌ای از آدمها هستند که صحنه گردان آن هستند و هر یک نقشی دارند گاه این نقش می‌تواند حتی دیالوگ هم نداشته باشد و فقط با سکوت به دیکتاتور کمک کند شخصیت کره اً را خیلی دوست داشتم
مریم مهدی
۱۴۰۲/۹/۱۷
عاشق بیگانه کامو هستم، اون ورژنی که علی دنیوی ساروی می‌خونه رو گوش بدین.
این اولین نمایشنامه‌ای بود که ازش شنیدم، پر از جملات فلسفی و انتقادهای اجتماعی.
خوب بود، شاید دوباره گوشش بدم.
Mohamadreza Soodbakhsh
۱۳۹۹/۲/۵
نمایشنامه‌ای بسیار زیبا ولی متاسفانه معانی در ترجمه ومتون قرائت شده عوض شده و سانسور تا جایی که به چارچوب نمایشنامه صدمه میزند
Monir Naghikhani
۱۳۹۸/۶/۱۸
بسیار عالی، نمایشنامه‌ای زیبا از یک امپراطورجوان که بامرگ همسرش دیوانه ومجنونی خطرناک میشود، جنونی وحشیانه که عاقبت باعث مرگش میشود، یا سپاس فراوان، خسته نباشید.
فریبا جعفری
۱۴۰۲/۱/۱۰
یکی از بهترین کارهایی که شنیدم
من چندین بار کار رو گوش دادم
جالبه بگم خودم متن رو که میخوندم اینقدر برام واضح و لذت بخش نبود
علی بوذری
۱۴۰۲/۱۲/۱۷
البر کامو در شرایط خاص زمانه خود حاکمیت را چنان دقیق عینی و صادقانه بیان نموده که در تمام ایام و حکمت‌های دیگر جاری است
زهرا امامی
۱۴۰۱/۱/۶
یکی از خارق العاده‌ترین آثار آلبرکامو، متن بسیار دلنشین و گویندگان به خوبی حس و حال نمایشنامه را القا میکنند.
مجتبی خسروجردی
۱۴۰۱/۱/۲۲
اصلا به نظرم جالب نبود. نصفه رهاش کردم. من نسخه اصلی را نخوندم ولی خیلی بی سر و ته به نظر میومد.
امیر نصر
۱۳۹۸/۶/۶
به نظرم یه اثر فوق العاده... تنها راه دوام بودن بین خوب و بده... نه خوب مطلق نه بد مطلق
Gray community
۱۴۰۰/۶/۱۷
یکی از بهترین کتاب‌های کامو، قسمتی که توی نمونه اومده شاهکاره
حسین محمودزاده
۱۴۰۰/۶/۱۱
من نمایشنامه را خیلی دوست داشتم. واقعا ارزش شنیدن را داره
مشاهده همه نظرات 12

راهنمای مطالعه نمایش صوتی کالیگولا

برای دریافت نمایش صوتی کالیگولا و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.