معرفی و دانلود رایگان کتاب صوتی منظومه‌ی آرش کمانگیر

عکس جلد کتاب صوتی منظومه‌ی آرش کمانگیر
قیمت:
رایگان - 0€
۳۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب صوتی منظومه‌ی آرش کمانگیر و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب صوتی منظومه‌ی آرش کمانگیر و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب صوتی منظومه‌ی آرش کمانگیر

کتاب صوتی منظومه‌ی آرش کمانگیر از مجموعه اشعار سیاوش کسرایی برگرفته شده است.

در قلمروِ شعر معاصر، هرگاه سخنی از حماسه به میان می‌آید، بی‌درنگ به یاد «آرش کمانگیر» سروده‌ی سیاوش کسرایی می‌افتیم. در این منظومه، رشته‌های هیجان و حس ملی، ابعادی انسانی و اجتماعی می‌یابد.

سیاوش کَسرایی از شاعران و فعالان سیاسی معاصر ایران، در سال ۱۳۰۵ در اصفهان متولد شد. وی سرودن شعر را از جوانی آغاز کرد.

شاهکار او منظومه آرش کمانگیر است. کسرایی از شاگردان نیما بود که به او وفادار ماند. ضمن آنکه سالیان دراز در حزب توده فعال بود و در کنار شعر به مسایل سیاسی نیز می‌پرداخت. به همین دلیل گروهی او را شاعری مردمی می‌نامیدند.

او بسیار زود به همراه خانواده‌اش به پایتخت آمد و در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران درس خواند و علاوه بر فعالیت‌های ادبی و سرودن شعر، عمری را به تکاپوهای سیاسی (حزب توده ایران) گذراند. اما سرانجام، ناگزیر از مهاجرت شد و دوازده سال پایانی زندگی‌اش را ابتدا در کابل و سپس در مسکو بسر برد. وی سال‌های پایانی عمر خویش را دور از کشور خود و در تبعید در اتریش و شوروی گذراند و در سال ۱۳۷۴ به دلیل بیماری قلبی در وین، پایتخت اتریش در سن ۶۹ سالگی بر اثر بیماری ذات الریه زندگی را بدرود گفت. او در گورستان مرکزی وین (بخش هنرمندان) به خاک سپرده شد.

در میان اشعار وی منظومه آرش کمانگیر از لحاظ اجتماعی و به سبک حماسه سرایی و شعر غزل برای درخت از لحاظ سبک و محتوا درخشش خاصی دارند.

در قسمتی از کتاب صوتی منظومه‌ی آرش کمانگیر می‌شنویم:

برف می‌بارد؛
برف می‌بارد به روی خار و خاراسنگ
کوه‌ها خاموش،
دره‌ها دلتنگ؛
راه‌ها چشم انتظار کاروانی با صدای زنگ

برنمی‌شد گر زبام کلبه‌ها دودی،
یا که سوسوی چراغی گر پیامی‌مان نمی‌آورد،
ردپاها گرنمی‌افتاد روی جاده‌ها لغزان،
ما چه می‌کردیم در کولاک دل آشفته‌ی دمسرد؟
آنک، آنک کلبه‌ای روشن،
روی تپه‌، روبروی من

درگشودندم
مهربانی‌ها نمودندم
زود دانستم، که دور از این داستانِ خشم برف و سوز،
در کنار شعله‌ی آتش،
قصه می‌گوید برای بچه‌های خود عمو نوروز:
گفته بودم زندگی زیباست
گفته و ناگفته، ‌ای بس نکته‌ها کاینجاست
آسمانِ باز؛
آفتابِ زر؛
باغ‌های گل؛
دشت‌های بی در و پیکر؛
سر برون آوردن گل از درون برف؛
تاب نرم رقص ماهی در بلور آب؛
بوی خاک عطر باران خورده در کهسار؛
خواب گندمزار در چشمه‌ی مهتاب؛
آمدن، رفتن، دویدن؛
عشق وزیدن؛
در غم انسان نشستن؛
پابه پای شادمانی‌های مردم پای کوبیدن؛

فهرست مطالب کتاب صوتی

23 دقیقه
آرش کمانگیر

مشخصات کتاب صوتی

نام کتابکتاب صوتی منظومه‌ی آرش کمانگیر
نویسنده
راویرضا عمرانی
ناشر صوتینشر ماه آوا
سال انتشار۱۳۹۷
فرمت کتابMP3
مدت۲۳ دقیقه
زبانفارسی
موضوع کتابکتاب صوتی شعر، ادبیات و زندگینامه، کتاب‌های شعر پارسی
قیمت نسخه صوتی
رایگان - 0 یورو
افزودن به کتابخانه

نقد، بررسی و نظرات کتاب صوتی منظومه‌ی آرش کمانگیر

📚الناز محمدی📚
۱۴۰۱/۵/۲۸
🍁 ممنون واقعا به خاطر این کتاب زیبا. صداها بسیار زیبا اجرا شده بود. لذت بردم. یه آرزو همین الان توی دلم شکل گرفت…‌ای کاش ماها رو بیشتر با این قهرمان هامون آشنا میکردند از بچگی! به نظرتون از هر ۱۰ ایرانی چند نفرشون اصلا نمیدونه که جشن تیرگان چیه!؟؟ چرا ما باید این اسطوره هامونو فراموش کنیم، حتی اگر داستان باشه و نه واقعیت، چرا ما دیگه توی داستان‌هامون هم از این آرش‌ها نداریم که بخواد جونشو برای گسترش کشورش بده که نکنه به قول کسرایی خونه‌ی ایرانی‌ها تنگ و آرزوهاشون کور بشه!!! ‌ای کاش الان هم آرش‌هایی داشتیم تا دربرابر افراسیاب‌های تورانی از ایران در برابر دشمنان و‌ بدخواهانه کشورمون دفاع کنن!! ‌ای کاش میشد کنار تندیس این قهرمان توی موزه‌ی سعداباد صدها تندیس دیگه از کمانگیرهای غیور ایران می‌زدیم، و به ایرانی بودنشون افتخار میکردیم. آرش اونقدر میتونسته ستودنی باشه که به جز فردوسی حضراتی مثل؛ اسعد کنگانی، فرخی سیستانی، انوری، تبریزی، نظامی، خاقانی، کرمانی و‌سرخسی هم از اون توی آثارشون اسم بردن! و یه نکنه‌ی بی ربط ولی جالب! … نمی‌دونم چرا، اما این کتاب منو ربط میده به کتاب کمانگیر پائولو کوئیلو!!!! همش احساس میکنم که پائولو، آرش رو زمان پرتاب تیر به هدف بزرگ‌تر کردن مرز ایران، داره توصیف میکنه!!!! اگه دوستان نخوندن اون کتاب رو شدیدا پیشنهاد میکنم. کوتاه‌ترین و تنها کتاب مصور پائولو رو بخونن.
زندگی آتشگهی دیرینه پا برجاست
گر بیفروزیش رقص شعله‌اش در هر کران پیداست
ورنه خاموش است و خاموشی گناه ماست
کودکانم! … داستان ما ز آرش بود
او به جان! خدمتگزار باغ آتش بود. ممنون دوست عزیزم کتابراه… ☘️
رها
۱۴۰۲/۱/۷
نوشته سیاوش کسرایی قابل ستایش است و نیز صدایی که به آن نوشته‌ی بی جان روح بخشیده موجب میشود تا شنونده در فضای حماسی داستان غرق شده و در خیال، خود را شاهد تمام اتفاقات بیابد. گویی خود در تمام آن صحنه‌ها حضور داشته است. اینکه نویسنده داستان رو به شکل شعر روایت میکنند بسیار عالیه و باعث میشه که داستان کسل کننده نباشه. صدای خواننده کمی خشن بود و این می‌تونه خودش یه نقطه قوت باشه، همچنین صدای آرش واقعا خیلی دلنشین بود. ولی رسایی صدای راوی کمی ضعیف است. به هر حال این داستان حماسی رو باید با لحن حماسی خوند و خواننده داستان در ادای این نکته خوب عمل کرده. همچنین دو صدا بودن هم در زیبایی روایت تاثیر بسزایی داشت. داستان در مورد
رشادت و دلاوری پهلوان معروف و کهن ایرانی آرش کمانگیره که در جنگ میان ایران و توران زمانی که
شکست و ناامیدی تمام سپاه ایران رو فرا گرفته بود با دلاوری تمام داوطلب می‌شود تا بار مسعولیتی سنگین رو به دوش بگیرد و اقتدار ایران و ایرانی رو به رخ تمام جهان میکشد، آرش بر فراز بلند‌ترین قله‌ با رها کردن تیری به قدرت رعد و با سرعت برق
سرزمین ایران را از بند دشمن می‌رهاند. و در این راه سخت و دشوار جانش را از دست میدهد. و تا ابد در ذهن ایرانیان ماندگار می‌شود. داستان آرش رو هر چند بار که بخوانی و بشنوی باز هم خواندنی و شنیدنیست چرا که غرور ایرانی را بر می‌انگیزد و نشان از دلاوری ایرانی دارد. حال چنین روایت زیبا و البته به صورت شعر را مدیون سراینده این داستانیم که بار دیگر یاد این اسطوره‌ی ایرانیی را در دل مردمان تازه کرد. هرچند که نام آرش بدون شعر و آواز هم در اذهان و قلب‌های تمام مردم جهان تا ابد باقی خواهد ماند. ‌چرا که کاری که آرش کرد را هزاران سرباز نتوانست.
سمیه قلی پور
۱۴۰۱/۱/۳۱
“درود، ‌ای واپسین صبح، ‌ای سحر بدرود!
که با آرش ترا این آخرین دیدار خواهد بود.
به صبح راستین سوگند!
به پنهان آفتاب مهربار پاک بین سوگند!
که آرش جان خود در تیر خواهد کرد،
پس آن گه بی درنگی خواهدش افکند.
بعد از سالها دوباره شنیدم و بسیار تَر عاشق این نام و این سرزمین شدم
قلم سیاوش کسرایی
قابل ستایش و صدای که به این نوشته روح داده نیز دلنشین
به شنیده‌ای شاهنامه یک کتاب سیاسی قوی
دیوان و پلیدی‌ها در همه دوران‌ها دیده و آرش‌ها گم نام جان در تیر
و ایران سرزمین دردکشیده
تشکر از کتابراه برای اشتراک این اثر
Elham Mehraban
۱۳۹۷/۸/۱۴
ولیکن چاره را امروز زور و پهلوانی نیست
رهایی با تن پولاد و نیروی جوانی نیست
در این میدان، بر این پیکان هستی سوز سامان سوز
پری از جان بباید تا فروننشیند از پرواز
دلم از مرگ بیزارست که مرگ اهرمن خو آدمی خوارست
ولی آن دم که نیکی و بدی را گاه پیکارست
فرورفتن به کام مرگ شیرین است
بعضی موقع‌ها باید
از جان مایه گذاشت نه اینکه خودمون دلمون بخواد چاره‌ی دیگه‌ای نیست
اثری شگفت انگیز بود به شدت برای نوجوانان توصیه میکنم
ریحانه کاظمی
۱۴۰۲/۱۰/۶
خیلی قشنگ بود. گوینده با صدای زیبای خود و به شعر میگه. گوش دادن بهش موجب آرامشی عجیب در انسان می‌شه. به نظرم آدم رو به دوران کودکی می‌بره و یا اینکه یکجور عظمت ایران کهن رو در وجود انسان شعله ور می‌کنه. داستان بسیار زیبا و گیرا است. به خوبی به کتاب صوتی تبدیل شده است. داستان می‌گوید که انسان اگر یک برای وطنش فدا شود جاودانه میشود. بهترین افراد جامعه باید فدا شوند تا یک جامعه نجات یابد و از خمودگی و تا امیدی بیرون آید.
صدای آقای عمرانی، این کتاب رو هزاران برابر جذاب تر کرد. با تشکر از کتابراه که این کتاب صوتی زیبا و دلنشین رو قرار دادید.
آرش رئوف
۱۳۹۷/۱/۳۱
بسیار زیبا و تاثیرگذار، سپاس از توجه شما در انتخاب این اثر جناب کسرائی در وصف سرگذشت پهلوان بزرگ ایران، نمایشنامه آرش به قلم بهرام بیضایی نیز بسیار زیبا ولی نایاب است.
بهروز حقی
۱۳۹۸/۲/۲۹
من عاشق این قسمت شعر شدم، بیش از 20 بار شنیدم،
خیلی زیبا به تصویر خیال کشیده.
"آری آری،
جان خود در تیر کرد آرش
کار صدها، صدهزاران تیغه شمشیر کرد آرش.
تیر آرش را، سوارانی که می‌راندند بر جیحون
به دیگر نیم روزی از پی آن روز
نشسته بر تن آور ساق گردویی فرو دیدند
و آن جا را از آن پس مرز ایران شهر و توران باز نامیدند. "
بهنام رئیسی
۱۴۰۲/۴/۱۳
کتاب خوب و زیبایی بود، هرچند که اصل داستان افسانه است و واقعی نیست اما خب داستان خوب و زیبایی است، گویندگان آن بسیار توانمند بودند و حس و حال حماسی و عجیبی را در شنوندگان ایجاد می‌کردند، این کتاب صوتی حماسی و احساسی بود، آنان که حماسه را دوست دارند با شنیدن این کتاب صوتی اشک می‌ریزند، حس خوبی دارد این کتاب و ذهن انسان را به جاهای زیادی می‌کشاند... پیشنهاد می‌کنم همه با هر اعتقادی این کتاب صوتی را گوش کند، از کتابراه هم بخاطر اینکه این کتاب راه رایگان کرده تشکر می‌کنم❤
حسین پروانه زاده
۱۴۰۱/۶/۲۸
با سلام.
کتاب صوتی منظومه‌ی آرش کمانگیر با صدای دلنشین آقایان سیاوش کسرایی و رضا عمرانی رو خیلی به دلم نشست. گویندگان خیلی زیبا و هنرمندانه شنونده رو به فضای داستان میبرند و اگه چشماتون رو ببندین خودتون رو توی اون محیط و فضا زمان تصور میکنین.
از همون ابتدای داستان که مرد در اون شب برفی به میره
کلبه‌ی پیرمرد و کنار آتش میشینن و باهم صحبت میکنن. صدای سوختن هیزم‌ها و صدای گرم پیرمرد.
من این کتاب صوتی رو به شدت به دوستان توصیه میکنم.
Houman Alizadeh
۱۳۹۹/۴/۴
عالی بود خسته نباشید شاید تلاشهای اینگونه‌ی شما بزرگواران بتونه تاریخ و اسطوره‌های مارو در فرهنگ نیمه جان و خسته‌ی ما برای نسل جوان معرفی کنه من واقعا ناراحت میشم وقتی میبینم نوجوان مقطع راهنمایی ما تا فولبالیست‌های درجه چندم باشگاههای دسته چندم لیگ کشور‌های اروپایی رو میشناسه ولی با آرش کمانگیر و افراسیاب و ققنوس ناآشناست واقعا دستتون درد نکنه امیدوارم در راهی که پیش رو دارید ثابت قدم و استوار باشید
عرفان احمدنژاد
۱۴۰۰/۱۲/۲۲
سرودن شعر و داستان‌ها از اساطیر کهن ایران کاری بسیار پسندیده و میهن دوستانه است. ما مردم به این خاک و فرهنگ زیبای ایران مدیون هستیم و کوتاهی بسیاری دربرابر وطن از ما سر زده؛ باشد که با نوشته شدن کتاب‌هایی در این مضمون کمک کوچکی به کشور خود کرده باشید. این خاک بیشتر از هرچیزی به مردمانی میهن دوست به احتیاج دارد بیایید هر طریقی که توان داریم در حفظ و نگهداری ایران کوشا باشیم.
ممنون از برنامه خوب کتابراه
Monir Naghikhani
۱۳۹۷/۷/۳
باعث افتخار است که به شاهنامه توجه شده، خیلی عالی بود ایکاش به آنهمه‌داستانهای زیبای شاهنامه بیشتر توجه میشد و کتابهای صوتی طولانی تر و رایگان بیشتر داشتید. بااینهمه خیلی تشکر میکنم از زحمات شما، موفق، مؤیدوپیروز باشید.
خالد بارانی
۱۴۰۲/۱۱/۱۲
داستانی بود که مو بر تن انسان سیخ میکنه هم دلسوز و شورانگیز؛ هرچند که میدونم افسانه هست ولی از درون به ایرانی بودن خود افتخار کردم از اون داستان هاست که دوست داری هر بار به پایان رسید دوباره گوش فرادهی
آرش نماد: آزاد، آزادی خواهی، آرامش، درستی، نیکی و نیکخواهی و دلاوری این سرزمین است
صدای راوی هم بهترین بود
فضاسازی داستان قشنگ بود قشنگ میشد دلشوره مردم و چشم امید کودکان به آرش رو حس کرد
یکتا هوشیار
۱۴۰۲/۱۰/۱۹
کتاب صوتی آرش کمانگیر کوتاه و بسیار زیبا بود. اینکه در ایران زمین ما انسانهای بسیار بزرگی داشته ایم و اکنون بهترین مسیر بیداری خواندن زندگینامه و حرفهای این بزرگان ما را به خود برترمان می‌رساند و واقعا خدا را بسیار شاکرم که مرا با این بزرگان آشنا کرد و توانستم زندگی در بُعد بالاتر را بیابم. سپاس از کتابراه که در این مسیر به همنوعان خود یاری می‌رساند
شهاب قریشی
۱۴۰۲/۱/۲۳
زیبا‌ترین شعری که در مورد ارش کمانگیر خواندم به قلم قوی سیاوش کسرایی این شعر در کتاب کلاس پنجم ابتدایی تدریس میشد که متاسفانه در نگارش جدید کتاب بعد از سال 1360 از کتاب فارسی دبستان حذف شد این شعر اینقدر زیبا سروده شده که در دوران کودکی که انرا خواندم ناخوداگاه انرا حفظ شدم و هنوز هم انرا از بر دارم و خوشحالم که این کتاب در مجموعه کتابراه موجود است
مشاهده همه نظرات 504

راهنمای مطالعه کتاب صوتی منظومه‌ی آرش کمانگیر

برای دریافت کتاب صوتی منظومه‌ی آرش کمانگیر و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.