معرفی و دانلود کتاب کوری

عکس جلد کتاب کوری
قیمت:
48000 تومان - 5.49€
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب کوری و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب کوری و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب کوری

کتاب کوری یک رمان خاص از ژوزه ساراماگو است؛ یک اثر تمثیلی، بیرون از حصار زمان و مکان، یک رمان معترضانه اجتماعی-سیاسی، که آشفتگی اجتماع و انسان های سردرگم را در دایره‌ی افکار خویش و مناسبات اجتماعی به تصویر می کشد. ساراماگو تاکید بر این حقیقت دارد که اعمال انسانی در «موقعیت» معنا می‌شود و ملاک مطلقی برای قضاوت وجود ندارد. زیرا موقعیت انسان ثابت نیست و در تحول دائمی است.

در شهری‌به طور وحشتناک کوری شیوع پیدا می‌کند و هاله‌ای سفید رنگ بعد از کور شدن افراد مقابل چشمانشان ظاهر می‌شود. خیابان‌ها نام ندارن. شخصیت‌های رمان نیز نام ندارم: دکتر، زن دکتر، دختری که عینک دودی داشت، پیرمردی که چشم بند سیاه داشت، پسرک لوچ و... سبک و ساختار دشوار رمان، پس از چند صفحه، جاذبه‌ای استثنایی پیدا می‌کند. نقطه‌گذاری متن متعارف نیست. نثر موجز در خلال پاراگراف‌های طولانی، پیچیدگی‌های روح انسان و مشکلات غامض زندگی را تداعی می کند. کوری مورد نظر ساراماگو، کوری معنوی است.

در رمان کوری (Blindness) ژوزه ساراماگو (Jose Saramago) برای شخصیت‌ها اسم انتخاب نکرده است. با این وجود پیچیدگی در رمان ایجاد نشده و خواننده به راحتی می‌تواند با شخصیت‌های رمان ارتباط ذهنی برقرار کند. بازگشت‌های زمانی به گذشت و آینده، در خیال شخصیت‌ها از زیبایی‌ها و جذابیت‌های این اثر است.

ساراماگو در کوری (Ensayo sobre a cegueira)، تعهد و باور عمیق خود را به عدالت اجتماعی، احترام به خرد و عقل سلیم همراه با تزکیه روح و جسم که تنها راه ضمانت پیدار ماندن هر جامعه‌ای است، به ارمغان آورده است. کوری در سال 1995 منتشر و ساراماگو به خاطرش برنده جایزه نوبل سال 1998 شد. او درباره‌‌ی این رمان می‌گوید: «این کوری واقعی نیست، تمثیلی است. کورشدن عقل و فهم انسان است. ما انسان‌ها عقل داریم و عاقلانه رفتار نمی‌کنیم...»

همچنین ساراماگو کلام پیچیده و چندپهلویش را در دهان تک تک شخصیت های کتاب و مخصوصا در پایان، در دهان زن دکتر گذاشته است: «چرا ما کور شدیم، نمیدانم. شاید روزی بفهمیم. می‌خواهی عقیده مرا بدانی؟ بله، بگو، فکر نمی‌کنم ما کور شدیم. فکر می‌کنم ما کور هستیم. کور، اما بینا. کورهایی که می‌توانند ببینند، اما نمی‌بینند»

در بخشی از رمان کوری می‌خوانید:
عابرانی که در انتظار روشن شدن چراغ عبور، کنار خط‌کشی جمع شده بودند، راننده اتومبیل را دیدند که از پشت شیشه دست تکان می‌دهد. اتومبیل‌های پشت‌سر، بی‌وقفه بوق می‌زدند. تعدادی از رانندگان از اتومبیل خود پیاده شدند تا اتومبیل از کارافتاده را به کناری بکشند و راه را بگشایند. خشمگین، مشت بر شیشه می‌کوبیدند. راننده اتومبیل، سر به طرف آن‌ها بر‌گرداند، نخست به یک‌سو و سپس به سوی دیگر نگریست. از حرکت لبان او به نظر می‌رسید عبارتی را با فریاد تکرار می‌کند. این عبارت، نه از یک واژه، که از سه واژه تشکیل می‌شد. فردی در را ‌گشود و همه ‌شنیدند که راننده گفت:
من کور شده‌ام!
کسی این سخن را باور نکرد. با یک نگاه آشکار بود که چشمان مرد کاملا سالم و عنبیه آن صاف و شفاف است. سفیدی مردمک چشم او همچون چینی بود. چشمان بیرون‌زده، صورت چروکیده و ابروان تابدار مرد نشان می‌داد که بسیار نگران است. با حرکتی سریع، مشت‌های گره‌کرده خود را در مقابل چشم آورد شاید بتواند آخرین تصویری را که پیش از آن رویداد دیده است، در ذهن نگه‌دارد. چراغ چهارراه قرمز شد. مردم به راننده کمک کردند از اتومبیل پیاده شود. مرد نومیدانه تکرار کرد:
من کور شده‌ام! من کور شده‌ام!

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب کوری
نویسنده
مترجمکیومرث پارسای
ناشر چاپینشر روزگار
سال انتشار۱۳۹۰
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات208
زبانفارسی
شابک978-964-374-328-4
موضوع کتابکتاب‌های داستان و رمان خارجی
قیمت نسخه الکترونیک
48000 ت - 5.49 یورو
خرید کتاب الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب کوری

شکوفه امیری
۱۴۰۱/۱۲/۱۶
سلام. کتاب کوری اثر جاویدان ژوزه ساراماگو است که در سال ۱۹۹۸دریافت جایزه نوبل شد.
عنوان اصلی این کتاب Blindnessشناخته شده است و جلد بعدی این کتاب به نام بینایی باعنوان اصلی Ensaio sobre a Lucidez شناخته شده است.
کوری، نمادی در این داستان است، که تاریکی پلیدی رانمایش می‌دهد. همسر دکتر که نقش را
رهبردلسوزی برای گروه خود و هم برای همه ایفا می‌کند و راهنمایی گروه خود را برعهده دارد، سعی داردانها را به روشنایی برساند.
این رمان بی نظیررا می‌توان از چنیدین دیدگاه سیاسی، اجتماعی، فلسفی... بررسی کرد،
این کتاب پر از درد‌ها ورنج‌هایی هست، که نابینایان متحمل می‌شوند، از چشم پزشک بگیر تا پسر بچه همه در این بیماری واگیر دار درگیر می‌شوند و چه هرج ومرج‌هایی که برایشان پیش می‌اید، در تمامی این زمان‌ها کسی انها هدایت می‌کند که همان همسر پزشک است.
رمانی پر از حس‌های مختلف
درد، ترس، رنج...
پیشنهاد می‌کنم برای کسانی که با حوصله اند، بخوانند چون کمی سخت فهم است، باید رمز و رازش را پیدا کنید ولی کاملا می‌شودنقش‌های داستان مخصوصا پزشک تصور کرد.
فیلم ساخته شده براساس این کتاب، در سال۲٠٠۸در جشنواره کن، با کارگردان برزیلی فرنادو مریلس با همکاری کشور‌های (ژاپن، کانادا برزیل) با زبان (انگلسی، ژاپنی) اکران شد
Roham Rajby
۱۳۹۸/۱۲/۲۲
کتاب فوق العاده زیباییه به همه یشنهاد میکنم حتما بخونید کتاب بعدیش هم به اسم بینایی اثر همین نویسنده را حتما مطالعه کنید زیرا اتفاقات بعد از بینایی در همون شهر رو بیان میکنه. داستان زندگی مردمی که در یک شهر زندگی میکنند و ناگهان بیماری واگیردار کوری به مردم سرایت میکنه بعد از قرنطینه شدن تعدادی از مردم کم کم همه شهر کور میشوند بجز یک زن و بعدش هم بعد از اتفاقات ناگواری که برای این مردم رخ میدهد بینایی خود را بدست میارند اونهایی که زنده میمونن. توصیفش خیلی طولانیه اگه بخام کلشو قشنگ توصیف کنم ولی پیشنهاد میکنم حتما بخونید. اول کوری بعد بینایی جفتش هم نویسندش ساراماگوی هستش
amole -
۱۳۹۷/۱۱/۵
این کتاب برخلاف اکثر و یا همه‌ی کتاب‌های دیگه بدون دادن حتی یک ایده درباره اینکه داستان توسط چه کسایی کجا و در چه زمانی و.. اتفاق میوفته بازهم به طرز باورنکردنی‌ای باعث ایجاد ارتباط مخاطب میشه. مفهوم عمیقی داره ولی درعین حال روان و دوست داشتنیه و مخاطب درحالی که حتی یک اسم از شخصیت‌ها و خیلی چیزهای دیگه نمیدونه به راحتی میتونه همه چیزو مثل یک فیلم تصور کنه. به کلام ساده وقتی شروع به خوندنش میکنی نمیتونی ازش دست بکشی. بنظرم بی‌نظیره و به شدت پیشنهادش میکنم
hanie bz
۱۳۹۶/۷/۲۵
کتابی هست که وقتی تا اخرش میخونی یه ارامش خاصی همه وجودتو احاطه میکنه
هرکس ادعای کتابخوانی داره باید اینو خونده باشه
Hanaaah haBB
۱۳۹۸/۶/۳
واقعا کتاب خوبی بود. کوری یه کتابیه که از خیلی چیزهای عینی شروع کرده که به ما بگه چقد بعضی از اتفاقات می‌تونه مارو راحت تبدیل کنه به یه موجود پست که نمیشه اسمشو انسان گذاشت. ممنون میشم اگه رمان‌هایی که جنبه‌ی سیاسی یا فلسفی دارند رو بیشتر بذارید مثلا کتاب محفل عوضی‌ها که واقعا کتابه خوبیه
aatefeh ....
۱۳۹۶/۸/۲۶
کوری روایتگر جامعه‌ای هست که آدمها در اون هیچی برای از دست دادن ندارن و برای زنده موندن حاضرن هر خفتی رو تحمل کنن و دست به هر کاری بزنن
خانم یوسفی
۱۳۹۷/۱۰/۳۰
عالی بود انقدر با داستان خو میگیری که فکرمیکنی اون شهر وهمه‌ی شخصیت هارو میبینی، من بعداز خوندنش انقدر کنجکاو شدم که سرچ کردم ببینم فیلمی ازش ساخته نشده، و خوشبختانه شده، وقتی فیلم رو میدیدم انگار که قبلا دیده بودم همه چی حتی قیافه‌ی شخصیت‌ها برام اشنا بود.
فرزانه سلیمی
۱۳۹۹/۱/۱۰
همون اول که شروع میکنی کتابو بخونی... احساس میکنی وارد یه فضای سرد غم انگیز شدی... احساس میکنی تو داستان گم شدی... خیلی جالبه... همه صحنه هارو میتونی واقعا تصور کنی... مفهوم این کتاب در مورد مردمی است که میبینند اما خود را به کوری میزنند یا به عبارتی کوری سفید... و فقط یک زن هست که از این اتفاق جان سالم به در برده و همه را نجات میدهد...
مرضی محمدی
۱۳۹۷/۱۰/۲۲
کتاب خوبی بود واسه کسی درک کنه ولی قبلش به این درک از زندگی نرسیده باشه واسه من موضوعی که میخواست برسونه تکراری بود
کوری ما ادمها و اینکه چقدر تعداد ادمهایی که بینا هستند کم هستند متاسفانه. به سو استفاده شدن از زنها اشاره خیلی خوبی داشت و همچنین قسمتی که با چشمهای بسته شده در کلیسا اشاره شد و داستان دین ودر اخر هم داستان جامعه ماست....
سارا
۱۳۹۸/۳/۲
این کتاب نشون میده که وقتی یه فاجعه مثل کوری همه گیر میشه چه اتفاقاتی ممکنه رخ بده و انسان چه کارهایی ممکنه ازش سر بزنه.... به نظر من هر انسان رئالیستی میتونه این وقایع رو پیش بینی کنه و اتفاقات درون کتاب کاملا بدیهی هستند و چیز زیادی واسه یادگرفتن نداره. ولی این نکته‌ی خوب رو داره که تا آخر شما رو وادار به خوندن میکنه.
صنم‌ کازرونیان‌
۱۴۰۱/۳/۲۱
کتاب کوری داستان شهری هست که همه کور می‌شوند یادم به شروع دوران کرونا افتاد ولی کور شدن بسیار مشکلات زیادی ایجاد کرد که تا حالا بهش فکر نکرده بودم قدر چشم‌ها و بینایی بیشتر از همیشه میدانم و این کتاب ثابت کرد که چقدر جان عزیز هست و برای یک لحظه بیشتر زنده ماندن در بدترین شرایط انسان میجنگه و تلاش میکنه.
Elham Mehraban
۱۳۹۷/۹/۵
فکر نمیکنم ما کور شدیم ما کور هستیم کوری که میبیند. کورهایی که میتوانند ببینند ولی نمیبینند. این است حکایت حال و روز این روزهای ما
hamid fallah
۱۴۰۰/۴/۱۰
کتاب بسیار خوبی بود، دید جدیدی از زندگی انسان و محدودیتهایی که فرد در مواجهه با شرایط مختلف داره رو به صورت فوق العاده‌ای به تصویر میکشه. من اصلا علاقه‌ای به خواندن رمان ندارم ولیکن این کتاب من رو کاملا جذب کرد. چون صرفا یک رمان نیست و عمق داره. پیشنهاد میکنم دوستان مطالعه بفرمایند.
اکرم علیزاده
۱۳۹۹/۵/۱۰
کتاب کوری کتابی فوق العاده تفکر بر انگیزه. اینکه شما فقط با از دست دادن یکی از حس‌هایی که خداوند بهتون عطا کرده چقدر دچار فلاکت و بد بختی میشین. کتابی بود که هر صفحه‌اش که تموم میشد هزاران بار شکرگزاری پروردگار رو میکردم. کافیه خدا فقط یکی از نعمتها رو از همه بگیره
مهسا رشکی
۱۳۹۸/۸/۱۳
خیلی کتاب قوی هستش از نظر تصویر سازی عالیه همه چی جوری تعریف شده که وقتی میخونیدش ناخداگاه احساس میکنید تو اون شرایط هستید. کتاب جذابی تا وسط‌های کتاب که پیش برید شاید هزارتا سوال براتون پیش بیاد راجب ادامه داستان اما من اصلا نحوه تموم شدنش رو دوست نداشتم.
مشاهده همه نظرات 223

راهنمای مطالعه کتاب کوری

برای دریافت کتاب کوری و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.