معرفی و دانلود کتاب صوتی کوری

برای دانلود قانونی کتاب صوتی کوری و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب صوتی کوری و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب صوتی کوری

کتاب صوتی کوری اثر ژوزه ساراماگو نویسنده پرتغالی است که در سال 1998 موفق به دریافت جایزه نوبل شده و نویسنده‌ی آن به عنوان یکی از نویسندگان بزرگ دنیا معرفی شد.

کوری (Blindness) یک حکایت اخلاقی مدرن است و مانند داستان‌های اخلاقی کهن پیام‌هایی اخلاقی را برای مخاطبی امروزی، در خود نهفته دارد؛ به همین دلیل است که باز مانند آن داستان‌ها، قهرمان‌هایش نه به نام بلکه با یک صفت یاد می‌شوند، و در آغاز کتاب نیز با نقل قول از اثری ناموجود به نام کتاب موعظه‌ها، به ما یادآوری می‌شود که این رمان یک موعظه است. موعظه‌ی رعایت کردن و مراعات. دنیای سراسر سفیدی پلید و وحشت‌باری که کورشدگان داستان در آن به سر می‌برند، خاویه‌ی بی‌نظمی و آشفتگی است که نظم روابط انسانی بر آن حاکم نیست و در آن مهم‌ترین چیزی که انسان‌ها نمی‌بینند حقوق یکدیگر است. ساراماگو چهره‌ی مسیحایی نجات‌بخشی را جست‌وجو می‌کند که دوباره درس محبت را به آدم‌ها بیاموزد.

کتاب کوری یک رمان خاص از ژوزه ساراماگو (Jose Saramago) است؛ یک اثر تمثیلی، بیرون از حصار زمان و مکان، یک رمان معترضانه اجتماعی-سیاسی است، که آشفتگی اجتماع و انسان‌های سردرگم را در دایره‌ی افکار خویش و مناسبات اجتماعی به تصویر می‌کشد. ساراماگو تاکید بر این حقیقت دارد که اعمال انسانی در «موقعیت» معنا می‌شود و ملاک مطلقی برای قضاوت وجود ندارد. زیرا موقعیت انسان ثابت نیست و در تحول دائمی است.

در شهری‌ به طور وحشتناک کوری شیوع پیدا می‌کند و هاله‌ای سفید رنگ بعد از کور شدن افراد مقابل چشمانشان ظاهر می‌شود. خیابان‌ها نام ندارند. شخصیت‌های رمان نیز نام ندارند: دکتر، زن دکتر، دختری که عینک دودی داشت، پیرمردی که چشم بند سیاه داشت، پسرک لوچ و... سبک و ساختار دشوار رمان، پس از چند صفحه، جاذبه‌ای استثنایی پیدا می‌کند. نقطه‌گذاری متن متعارف نیست. نثر موجز در خلال پاراگراف‌های طولانی، پیچیدگی‌های روح انسان و مشکلات غامض زندگی را تداعی می‌کند. کوری مورد نظر ساراماگو، کوری معنوی است.

رمان کوری در یک چهار راه آغاز می‌شود. جایی که رنگ‌های چراغ راهنمایی نظم را برقرار می‌کند و به آدم‌ها می‌گوید که چه وقت حرکت کنند و چه وقت توقف کنند. اولین نفر پشت ماشین خود نشسته و با سبز شدن چراغ حرکت نمی‌کند و به یک کوری عجیب دچار می‌شود. یک نوع کوری که در آن چشم‌ها سیاهی را نمی‌بیند بلکه یک نوع کوری سفید است که در آن شخص همه چیز را سفید می‌بیند، انگار که در دریایی از شیر به سر می‌برد.

اتومبیل‌های پشت سر یکریز بوق می‌زنند. چند راننده از اتومبیل‌ها بیرون آمده‌اند تا وسلیه وامانده را به جایی هل بدهند که راه را بند نیاورد، با عصبانیت به شیشه‌های بسته اتومبیل مشت می‌کوبند، مردی که تویش نشسته سر به سویشان برمی‌گرداند، اول به یک طرف و بعد به طرف دیگر، پیداست که با داد و فریاد چیزی می‌گوید، حرکت لب‌هایش نشان می‌دهد که چند کلمه را تکرار می‌کند، نه یک کلمه بلکه سه کلمه، چون بعد که یکی به هر ترتیب در را باز می‌کند، معلوم می‌شود که می‌گوید من کور شده‌ام.

پس از کور شدن اولین نفر، رفته رفته افرادی که با مردی که اول کور شد در ارتباط بودند نیز کور می‌شوند و همین‌طور به تعداد آن‌ها اضافه می‌شود. حال دولت که احساس خطر می‌کند مجبور می‌شود آن‌ها را از جامعه جدا کند. اکنون دیگر تعداد قابل توجهی از کورها در قرنطینه هستند و به ناچار باید در فضایی وحشتناک به زندگی ادامه دهند و…

در رمان کوری ژوزه ساراماگو برای شخصیت‌ها اسم انتخاب نکرده است. با این وجود پیچیدگی در رمان ایجاد نشده و خواننده به راحتی می‌تواند با شخصیت‌های رمان ارتباط ذهنی برقرار کند. بازگشت‌های زمانی به گذشته و آینده، در خیال شخصیت‌ها از زیبایی‌ها و جذابیت‌های این اثر است.

ساراماگو در کوری (Ensayo sobre a cegueira)، تعهد و باور عمیق خود را به عدالت اجتماعی، احترام به خرد و عقل سلیم همراه با تزکیه روح و جسم که تنها راه ضمانت پیدار ماندن هر جامعه‌ای است، به ارمغان آورده است. کوری در سال 1995 منتشر و ساراماگو به خاطرش برنده جایزه نوبل سال 1998 شد. او درباره‌‌ی این رمان می‌گوید:

«این کوری واقعی نیست، تمثیلی است. کورشدن عقل و فهم انسان است. ما انسان‌ها عقل داریم و عاقلانه رفتار نمی‌کنیم...»

همچنین ساراماگو کلام پیچیده و چندپهلویش را در دهان تک تک شخصیت‌های کتاب و مخصوصا در پایان، در دهان زن دکتر گذاشته است:

«چرا ما کور شدیم، نمی‌دانم. شاید روزی بفهمیم. می‌خواهی عقیده مرا بدانی؟ بله، بگو، فکر نمی‌کنم ما کور شدیم. فکر می‌کنم ما کور هستیم. کور، اما بینا. کورهایی که می‌توانند ببینند، اما نمی‌بینند»

جملات برگزیده کتاب کوری:

- چشم تنها جای بدن است که شاید هنوز روحی در آن باقی باشد.

- اگر نمی‌توانیم مثل آدم زندگی کنیم، دست کم بکوشیم مثل حیوان زندگی نکنیم.

- دنیا همین است که هست، جایی است که حقیقت اغلب نقاب دروغین می‌زند تا به مقصد برسد.

- هرگز نمی‌شود رفتار آدم‌ها را پیش‌بینی کرد، باید صبر کرد، باید زمان بگذرد، زمان است که بر ما حکومت می‌کند، زمان است که در آن سر میز حریف قمار ماست و همه برگ‌های برنده را در دست دارد.

- نمی‌توانید بدانید در جایی که همه کورند چشم داشتن یعنی چه، من که اینجا ملکه نیستم، نه، فقط کسی هستم که برای دیدن این کابوس به دنیا آمده‌ام. شما حسش می‌کنید ولی من هم حس می‌کنم و هم می‌بینم.

- مزیتی را که این کورها از آن برخوردار بودند، می‌توان توهم نور نام نهاد. در واقع برایشان فرقی نمی‌کرد که شب است یا روز، اولین پرتو سپیده دم است یا گرگ و میش غروب، آرامش دم صبح است یا غوغای دم ظهر، این کورها پیوسته در احاطه سفیدی روشنی بودند، مثل خورشیدی که از ورای مه بتابد.

- وجدان که خیلی از آدم‌های بی‌فکر آن را زیر پا می‌گذارند و خیلی‌های دیگر انکارش می‌کنند، چیزی است که وجود دارد و همیشه وجود داشته است. اختراع فلاسفه عهد دقیانوس نیست، یعنی اختراع زمانی که روح چیزی جز یک قضیه مبهم نبود. با گذشت زمان، همراه با رشد اجتماعی و تبادل ژنتیکی کار ما به آنجا کشیده که وجدان را در رنگ خون و شوری اشک پیچیده‌ایم و انگار که این هم بس نبوده، چشم‌ها را به نوعی آیینه رو به درون بدل کرده‌ایم، نتیجه این است که چشم‌ها غالبا آنچه را سعی داریم با زبان انکار کنیم بی پروا لو می‌دهند.

فهرست مطالب کتاب صوتی

نمونه
20 دقیقه
بخش اول
23 دقیقه
بخش دوم
21 دقیقه
بخش سوم
21 دقیقه
بخش چهارم
20 دقیقه
بخش پنجم
31 دقیقه
بخش ششم
29 دقیقه
بخش هفتم
27 دقیقه
بخش هشتم
34 دقیقه
بخش نهم
28 دقیقه
بخش دهم

نقد، بررسی و نظرات کتاب صوتی کوری

شعری اولیا
۱۴۰۱/۱۲/۵
من خیلی زیاد تعریف این داستان رو شنیده بودم. شروع ماجرا هم به نظرم هیجان انگیز رسید. اما روند داستان مخصوصا اتمام و جمع بندی آن به نظر قانع کننده نبود. اصلا مشخص نشد داستانی که بوجود آمده به چه علت بوده و به چه علت حل شد… حتی احساس می‌کنم ماجرای کلیسا قرار بود رازی از داستان بگشاید ولی داستان به از شکلی مبهم کنارش رد شد. این تصور برای من ایجاد شد که در تبدیل متن اصلی به این نمایش صوتی بعضی تاکیدات داستان از دست رفته یا کمرنگ شده…
موسیقی‌های طولانی لابلای متن هم کمی آزاردهنده بود. بعد از چند کلمه داستان، وارد موسیقی طولانی می‌شدیم…
اما اجرای افراد به نظرم زیبا بود. ممنونم و خسته نباشید.
کوروش محمدی
۱۳۹۷/۸/۱۶
یکی از متفاوت‌ترین رمان‌هایی بود که خونده بودم. محور رمان بر این اساس هست که یک سری انسان به طور ناگهانی کور می‌شن. اما خب خواننده به تدریج متوجه میشه که منظور از کوری، ندیدن واقعیت هاست و به عبارت دیگه این کوری، کوری معنوی هست نه اینکه صرفا فرد نتونه اطراف رو ببینه. این کتاب برنده‌ی جایزه نوبل شده و فیلمی هم با همین عنوان ازش ساخته شده. بنظرم این کتاب یک انتخاب ایده آل برای کسانی هست که عمیق فکر میکنن و جهان بینی خاص و متفاوتی دارند و همچنین این کتاب رو به علاقه مندان به فلسفه هم پیشنهاد میدم. در کل رمان آدم رو وادار به فکر کردن میکنه
فاطمه علیزاده
۱۴۰۰/۴/۲
بنظرم حفظ کلیت کتاب خیلی مهم تر از اجراست. وقتی فایلی تحت عنوان کتاب صوتی قرار میگیره حداقل من خیلی برام مهمه که قسمت کتابش کامل باشه تا اینکه ۱۰ نفر اجراش کنن. لطفاااا لطفااااا کتابارو خلاصه نکین. برای هربخش کلی زمان و صرف موسیقی و معرفی میشد.
اصلا نمیتونم بگم کتاب خوبی بود یا نه چون حس میکنم نصفه دریافتش کردم. درباره همین مقدار اثر زیاد قوی نبود.
شهرام خالدیان
۱۳۹۷/۷/۳۰
از نسخه اصلی کتاب خیلی سانسور شده، قسمت‌های زیادی هم حذف شده، برای من که جالب نبود...
Morteza Nasiri
۱۴۰۱/۴/۱۷
وای وای چه کتاب و رمان جذاب و کمی ترسناک از نویسنده‌ای که نحوه نگارش و کلامش از دید ۹۸ درصد خواننده‌های کتاب و رمان دلچسبه.
خلاصه کلام: کتاب صوتی کوری نوشته ژوزه ساراماگو رو گوش بدید، اولاً یادتون باشه برنده جایزه نوبل ادبی شده و دوم اینکه بعد از خوندنش از بنده که نقد و نظرم رو در مورد کتاب کوری نوشتم، تشکر خواهید کرد.
حمیدرضا انصاری
۱۴۰۰/۱۲/۶
بنظر من جلوه‌ی واقعی یک زن فداکار و در مقابل مردانی که در بدترین شرایط بدنبال منفعت طلبی خود هستند، در اواسط داستان اوج واقعی حقارت و در عین حال انسانیت افرادی که مشتاقانه دست به هر کاری میزنند.
در کل یک شاهکار ادبی نو بود
من پرستار هستم، درک میکنم و اینکه این داستان را با تمام وجود میتوان حس کرد
Mr.Modara
۱۴۰۳/۱/۳
این کتاب یکی از تحسین برانگیزترین آثار ژوزه ساراماگو است. نویسنده در این کتاب سعی دارد ضمن نقد جامعه‌ی افسارگسیخته‌ی امروزی نشان دهد چگونه می‌توان با اتکا بر نیروی نجاتبخش خرد جمعی و بهره‌گیری از ظرفیت وجودی انسان جامعه‌ی بحران زده و به قهقرا رفته را مدیریت کرده و به اعتلای آن کمک کنیم
سيد اكول
۱۳۹۹/۲/۳۰
من فکر کردم یه کتابیه مثل مزرعه حیوانات ولی نبود. برای من که تجربه سومم بود که رمان میخوندم، مثل یه فیلم بود که بعد آخرش نکته اصلی رو میگه. خیلی عالی نبود. ولی به قولی میگفت، کسانی که رمان میخونن، چندین زندگی رو تجربه میکنن ولی کسانی که نمیخونن، فقط یک زندگی دارن، اونم زندگی خودشون.
Mohamad javad Javdan
۱۳۹۸/۳/۱۱
اینکه برای این کتاب زحمت زیادی کشیدید قابل تقدیره اما به نظر من کتاب رو نابود کردید و سانسور‌های بسیار زیاد باعث شد از خرید پشیمون بشم
صبا نصر
۱۴۰۱/۶/۲۸
اگر می‌خواهید به دوران کودکی خودتون برگردید که بزرگترها برامون داستان تعریف میکردن و توی داستان گم می‌شدیم و دوست نداشتیم تمام بشه حتما این کتاب صوتی رو گوش بدید چون هر لحظه که میگزره مشتاق تر میشید برای شنیدن ادامه کتاب همچنین این کتاب صوتی بسیار زیبا گویش شده.
شهلا ترابی
۱۴۰۱/۵/۲۹
این کتاب را وقتی خوندم که هیچ تصوری از کرونا نداشتم و البته باورم نمیشد یه همچین ایده‌ای در دوران ما به واقعیت بپیونده.
مخصوصا که بیماری واگیردار کوری بودو خود کوری نمیکشت بلکه ترس از کوری باعث میشد مردم خودشون را به دست مرگ بدهند.
ارزش یکبار خوندن را داره
مرضیه قایدی
۱۳۹۸/۹/۲۳
فوق العاده بووووووود
انگار کوری بودی که به یک تئاتر گوش میکردی
حس و دیالوگ‌ها عالی بوووووود
اگر گویندگان این کار نظر من رو میخونن میخواستم بدونن عالی عالی بینظیر بود خسته نباشید
شما اشک‌های زیادی به گونه‌های من نشوندید
سپاسسسس 🙏🏼💐💐💐💐💐💐
معصومه اکرمی
۱۴۰۲/۱۱/۶
عالی بود هر چند منظور از کوری در این رمان رفتارهای غیر انسانی و منطقی بود که ما انسان ها داریم از نتیجه ظاهریش هم خوب بیان میکنه که انسان وقتی در شرایط بد قرار میگیره چطور خوی حیوانیش فعال میشه و تعداد کمی راه درست رو میرن
محمدعلی بلبلی
۱۳۹۹/۱/۲۴
به عنوان یک برداشت نمایشنامه‌ای قابل قبوله اما نسبت به اصل کتاب پر از سانسوره اگر کسی اهل رفتن و گشتن و خواندن متن اصلی نیستید پیشنهاد میکنم مطالعه کنید اما اگر اصل کتاب را خوانده باشید به احتمال زیاد، کمی در ذوقتان بخورد
سیروان رضائی
۱۳۹۸/۱۰/۲۷
با سلام وعرض خسته نباشید
به نظرم مطالب رو خوب ادا کردید و اصل مطلب رو رسوندید
با تشکر از تهیه این فایل صوتی
به همه تون خسته نباشید میگم و امیدوارم همینطور قویا ادامه بدید با تشکر و سپاس فراوان برای تیم قویتون
مشاهده همه نظرات 186

راهنمای مطالعه کتاب صوتی کوری

برای دریافت کتاب صوتی کوری و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.