معرفی و دانلود کتاب کوچولوی اضافی

عکس جلد کتاب کوچولوی اضافی
قیمت:
۱۰۰۰۰ 5000 تومان ۵۰%
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب کوچولوی اضافی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب کوچولوی اضافی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب کوچولوی اضافی

کتاب کوچولوی اضافی اثر معصومه صالحی، رمانی بر اساس واقعیت و درباره‌ی یکی از سخت‌ترین تصمیمات زندگی، یعنی بچه‌دار شدن است.

داستان کتاب پیرامون مادری است که تصمیم می‌گیرد دو بچه داشته باشد و با کمال میل تصمیم به بارداری دوم می‌گیرد؛ اما مشکلاتی در این راه او را درگیر می‌کنند.

اگر از شما بپرسند سخت‌ترین تصمیمی که آدم در زندگی باید بگیرد چیست، احتمالاً جواب می‌دهید تصمیم به ازدواج یا انتخاب رشته تحصیلی و شغل؛ اما در حقیقت این نیست. درست است ازدواج و انتخاب رشته و شغل جزو سخت‌ترین تصمیمات زندگی هستند، اما سخت‌ترین نیستند.

نویسنده در این کتاب معتقد است که سخت‌ترین تصمیم زندگی، تصمیم به بچه‌دار شدن است. شاید از این حرف تعجب کنید، اما او برای این حرف دلیل دارد. بچه‌دار شدن تنها تصمیمی است که هیچ راه برگشتی ندارد.

ازدواج، رشته تحصیلی و شغل، راه برگشت دارند. شاید مسیر برگشت‌شان هزینه داشته باشد، چه هزینه مالی چه هزینه احساسی، اما به هرحال راهی وجود دارد؛ اما وقتی که تصمیم گرفتید یک موجود زنده را به دنیا اضافه کنید، دیگر نمی‌توانید به آن دنیا پس دهید.

بچه که بودید، وقتی از مادران‌تان می‌پرسیدید بچه‌ها چگونه به وجود می‌آیند، خیلی‌هایشان می‌گفتند لک‌لک‌ها بچه‌ها را می‌آورند؛ اما حالا که به این سن رسیدید می‌دانید لک‌لکی در کار نیست. اگر بود، احتمالاً لک‌لک‌ها مسیر برگشت هم داشتند. در این صورت اگر پشیمان می‌شدید، بچه را به لک‌لک پس می‌دادید و می‌گفتید او را برگرداند پیش خدا؛ اما واقعیت این است که هیچ لک‌لکی در کار نیست، نه در مسیر رفت، نه در مسیر برگشت.

در بخشی از کتاب کوچولوی اضافی می‌خوانیم:

بدون معطلی رفتم سراغ لپ‌تاپ. اول از همه تو اینترنت گشتم ببینم اصلاً آزمایش سِل فری دی‌ان‌ای چی هست. بعد از چند دقیقه متوجه شدم که این یک نوع آزمایش خون هست که از خون مادر گرفته می‌شه اما دی‌ان‌ای جنین رو باهاش بررسی می‌کنن چون مقداری از سلول‌های جنین از بند ناف عبور می‌کنه و وارد خون مادر می‌شه. نوشته بود که این آزمایش کاملاً غیرتهاجمی و بی‌خطره و دقتش بالای 99 درصده.

یادمه تو کتاب زیست‌شناسی دبیرستان خونده بودیم که وقتی می‌خوان دی‌اِن‌اِی جنین رو بررسی کنن از روش آمنیوسنتز استفاده می‌کنن. زمانی که بهین رو هم حامله بودم یادمه تو بیمارستان بعضی از خانم‌های باردار می‌گفتن که آمنیوسنتز دادن. آمنیوسنتز این‌طوریه که با سرنگ از روی شکم مادر یه مقدار از مایع آمنیوتی که دور جنین رو گرفته برمی‌دارن و دی‌ان‌ای‌های موجود در اون رو بررسی می‌کنن؛ اما آمنیوسنتز این خطر رو داره که چون یه سوراخ ریز روی کیسه آب ایجاد می‌کنه ممکنه باعث پاره شدن کیسه آب و سقط جنین بشه. حالا این آزمایش سل فری دی‌ان‌ای ظاهراً از آمنیوسنتز جدیدتر بود و کاملاً بی‌خطر.

نکته دیگه‌ای که در مورد این آزمایش فهمیدم این بود که احتمال وجود سه سندروم رو باهاش بررسی می‌کنن: تریزومی 21 یا همون سندروم داون، تریزومی 18 که اسم دیگه‌ا‌ش سندروم ادوارد هست و تریزومی 13 یا سندروم پاتو. سندروم داون رو تا حدی می‌شناختم اما اون یکی سندروم‌ها رو نه. پس شروع کردم به جستجو کردن درباره اون‌ها. تو جستجوهام متوجه شدم که اصلاً تریزومی یعنی چی: تری که یعنی سه، زومی هم مخفف کروموزوم هست. پس تریزومی یعنی سه کروموزومی. سلول‌های افراد عادی 23 جفت کروموزوم داره؛ اما در مورد تریزومی‌ها، یکی از کروموزوم‌ها به‌جای اینکه یک جفت باشه سه تا هست. تریزومی 21 یعنی کروموزوم شماره 21 سه تا هست و تریزومی 18 و 13 هم به همین ترتیب.

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب کوچولوی اضافی
نویسنده
ناشر چاپیانتشارات پر
سال انتشار۱۳۹۷
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات220
زبانفارسی
شابک978-622-6041-17-1
موضوع کتابکتاب‌های داستان و رمان ایرانی
قیمت نسخه الکترونیک
۱۰۰۰۰ 5000 ت ۵۰%
خرید کتاب الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب کوچولوی اضافی

Elnaz A
۱۳۹۷/۱۱/۱
یه جورایی یاد بارداری خودم افتادم که گفته بودن ممکن بچه سندرم داون باشه، و این مشکلات رو داشتم، دقیقا همون سال ۹۵ بود که باردار بودم، برخلاف شخصیت داستان من آمینوسنتز انجام دادم تا بدونم قراره این بچه بمونه یا سقط بشه. علم پیشرفت کرده تا از به دنیا اومدن بچه‌های معلول جلوگیری کنه، نه اینکه عقاید رو خرافی مون داشته باشیم که نه چون موجود زنده است نگهش میدارم تا یه باری به خانواده و جامعه تحمیل بشه اونم تو ایرانی که آدم سالم هیچ ارزش و حق و حقوقی نمیتونه مطالبه کنه چه رسد به یه شخص معلول.
با تشکر از نویسنده
Helia Alinezhad
۱۳۹۹/۸/۶
من این رمانو نه خوندم نه میخوام بخونم، فقط و فقط در جواب اون کاربرنامحترم به ظاهر روشن فکر (کاربر نامحترم خدا بهت بچه میده ازش نگهداری کنی واگر نه نباید از اول با این طرز فکرت بچه دار شی، اگه علم پیشرفت کرده که کشت و کشتار کنه، صد سال سیاه نمی‌خوام علم پیشرفت کنه از کجامیدونی همون بچه با مشکل سندرم داون دنیا رو دگرگون نکنه؟ خیلی از انسان‌ها بامشکلاتشون قوی و مقاوم شدن و یه نگاه به انسان‌های موفق بندازی میبینی همشون بچه‌ی شاه و ملکه نبودن، و واقعا زمین گرده یه روز یمیبینی چجوری خدا جوابتو میده، امیدوارم اون بچه‌ی بیچاره سندرم داون نداشته باشه، چون از همونجا که اومده دوباره برمیگرده). خجالت میکشم وقتی با همچین افرادی هم رده میشم و هممونو انسان صدا میزنند.
امیدوارم تحولی در شما ایجاد شده باشه طی این زمان (۹۷-۹۹)
منیر تیموری
۱۳۹۹/۳/۲۷
سلام و خسته نباشیدخدمت نویسنده عزیزم خوب بود ممنون که نگرانیها و خسته گیها و دردهای مادرارو که به قلم کشیدین البته خیلی جزوکوچکشو واینو همه دنیا بدونن که اگه خدا نخواد هیچ برگی از درخت نمیفته چون من تو بارداری دومم دکتر به من گفته بود جنین خیلی پایین و احتمال سقط هستش پس باید استراحت مطلق باشی و من چندتا آمپول بزنیم ولی نه آمپول زدم نه استراحت مطلق کردم چون از خودخدا خواستم گفتم من به زور ازتو بچه نخواستم اگه تو سرنوشت من این بچه هست خودت مراقبش باش وخداروشکر خدا به من یه دختر خوشگل و تپل داد بعضی وقتها نگرانی‌های بی‌مورد انسان و بیشتر ازبین میبره نه اینکه بی‌توجه باشی بهتره بعضی چیزهارو هم به خدا بسپاری ممنون ازشما نویسنده عزیرم
A.asgari
۱۴۰۱/۱۰/۳۰
ممنون از کتابراه و نویسنده
برایه من که تازه میخوام اقدام به بارداری کنم
این کتاب مثله یه نقطه‌ی روشن بود
کامل و جامع توضیح داده بود
خیلی جمله‌های انگیزشی و عالی‌ی داشت
مثلا یه جایی کتاب میگفت که معین امد و منا بغل کرد و ما جلویه دخترمون همو بغل میکنیم که بفهمه عشق چیه و ابراز محبت و درک کنه و

یا مثلایه جاش میگفت که خدا علم داده که ازش استفاده کنیم
یا مثلا از غذا‌های که تویه رستوران میخورید و میپزید تو شبکه‌های اجتماعی عکس نذارید شاید یکی نداره که اون غذا را بخره
و....
و یکم از خرافات‌های جامعه‌ی ما میگفت که این مریضی مادر زادیه در صورتی که هم مادر هم پدر تویه مریضی سالمی و تربیت بچه نقش دارن
ماهور نامی
۱۴۰۱/۱۱/۱
سلام با تشکر از تیم کتابراه و نویسنده. در مورد ایه قران" انچه در رحم مادران است می‌داند" من این آیه رو خوندم در اینترنت سرچ کردم دیدم ایه ۳۴ لقمان است واینکه منظور دختر وپسر ویا سالم بودن نیست خیلی چیزای دیگه است مثل اون بچه چه شخصیتی خواهد داشت و....
خیلی جذبش شدم دوست داشتم همه کتاب رو یک باره
بخونم تبریک میگم به نویسنده. واین که خیلی بهتره موضوعات سخیف کتابهایی که حتی ارزش یک بار خوندن ندارن. شخصیت اصلی داستان به یک معضل در زندگی رسید و با خودش کلنجار میرفت تا راه حل پیدا کنه.
مممنون با ارزوی موفقیت برای نویسنده‌ی خوب
کاربر N
۱۳۹۷/۹/۲۴
بعضی صحبتاش خیلی جالب بود به لحاظ اینکه بخش‌هایی از زندگی مشترک و یا بحث بارداری رو به تصویر بکشه و یا نکات کوچیکی رو راجع به تربیت فرزند آموزش بده. در کل روایت داستان، صحبت‌های آدم‌ها و صحنه‌ها خیلی بنظرم نزدیک به واقعیت اومد و بیشتر شبیه یه جور ثبت خاطره بود تا داستان. دیدی که داستان داد به شخصه برای من جالب بود و یک سری تصورات جدید رو برام ایجاد کرد.
ساغر بخت همت
۱۳۹۸/۴/۱۱
از بخش‌هایی به شدت بدم میاد که نویسنده خواسته خودشو تبلیغ کنه یا یه رفتاری رو خیلی مقدس جلوه بده. خیلی از توصیفات قشنگ هستن ولی خیلی هاشون هم نمونه‌ی بارز بی‌سوادی و خاله زنکی هستن مثل این که دیگران چرا سزارینو ترجیح می‌دن یا چرا دیگران نسبت به درد مقاومت کمتری دارن و من خیلی فرشته و ناز هستم که و طبیعی می‌زاام بی‌صدا دردو می‌گدرونم. کاش یاد بگیریم برای خوب جلوه دادن خودمون مستقیم و غیرمستقیم دیگران قضاوت نکنیم و سرمون به کار خودمون باشه.
Samiyeh M
۱۳۹۷/۱۰/۵
خوب بود، همه‌ی حالاتشو انتقال میداد وچقدر بده که یک مادر باید به دور از استرس باشه این آزمایشات و رفتار سرد وخشک دکتر وباقیه عوامل استرس این مادر رو صد برابر میکنه، چون تو این موقعیت قرارگرفتم میگم کاش این کتابو دکتری بخونن انقد استرس این آزمایشات رو به بیمارانشون ندن☹️
ضمن اینکه نویسنده یجورایی رو
چنتا مسئله (موبایل، زباله، ترافیک، کارناواله عروس) که معضلات جامعه س رو یکجا خواسته فرهنگ سازی کنه🙏ممنون و در کتابهای بعدی شاهد موفقیتهاشون باشیم
Sanaz Kian
۱۳۹۸/۷/۳۰
کتاب در واقع قسمتی از یک دفترچه خاطرات است که نویسنده حتی زحمت ویرایش آن را هم به خود نداده. شاید بزرگترین نقطه قوت آن اسم جذاب کتاب و تیراژ بسیار پایین آن (فقط 100 نسخه) باشد.
جملات دارای افعالی با زمان متفاوت، زیاده گویی در توصیفات، استفاده از محاورات روزمره که در متن بی‌ا ثر است و خواننده را )
خسته میکند (مثل نان بگیر و... برخی از اشکالات متن است.
با این همه ممکن است خانم‌های باردار به دلیل همذات پنداری از خواندن کتاب لذت ببرند. اما ارزش ادبی ندارد
علی الف
۱۳۹۸/۶/۲۶
شاید عجیب باشد که یک مرد مجرد، چند ساعت بنشیند و بی‌وقفه تمام این کتاب را بخواند. اما این اتفاق برای من افتاد. اگرچه احتمالاً وجود یک تجربه‌ی عینی در ارتباط با نزدیکان تا حد زیادی در جذب من به مطالعه‌ی این کتاب مؤثر بود، اما نمی‌توانم منکر شوم که لحن نویسنده و نزدیکی و صمیمیت روایت تا حد زیادی سبب همراه شدن من با داستان و غافل شدنم از گذر زمان شد.
باید از نویسنده بابت پرداختن به چنین موضوع ویژه و در عین حال مهمی تقدیر کرد.
Nayer Alone
۱۳۹۹/۱۲/۹
اول اینکه خییلی حاشیه رفته و کشدارش کرده. دوم اصلا مسئله نادر و غیر عادی نبود ک داستانش کردین هزاران نفر در شرایطی مثل این خانوم قرار گرفتن با همین دلهره ترس و فکرو اضطراب چه بسا کسانی که حتا شرایطش ازین خانوم بدتر بوده من خودم چن ماه پیش تو این شرایط قرار گرفتم تازه هزینه فقط سلفری نزدیک ۴ میلیون شد بقیه هزینه بالای ازمایش و سنوهای دیگه بماند با بیکاری شوهرم و دست تنهای خودم با یه بچه‌ی دیگم بدور از خانواده‌ام ومشکلات بسیار دیگه که قابل گفتن نیست
Sara Kazemiha
۱۳۹۸/۹/۲
خیلی کتاب جالبیه. مراحل مختلف بارداری و احساسات مادرو قشنگ و دونه دونه توضیح داده. و اینکه خیلی خوب موضوع ترس از سندروم داشتن جنین و مطرح کرده و اروم با اتفاقات و حرفاو... به پذیرش میرسه (نه به صورت شعاری). جوری که خواننده هم استرس و ارامشو حس میکنه.
روابط زناشویی عادی و بدون اغراق نوشته شده. با اینکه شبیه دفتر خاطراته یه کم ولی کلا ادمو جذب میکنه
***به خانم‌های باردار توصیه میکنم نننخونن***
Maryam Mirzaei
۱۳۹۸/۳/۲۷
اوایلش خیلی خوب بود اینکه در مورد باردا‌ی و حس مادر بودنش را نوشته بود اینم خیلی خوب بود اما یه سری مطالبهایی اضافه کرده بود به کتابش که بی‌ربط بود و خارج از موضوع داستانش بود یه جورایی خواسته بودن که کتابشون مطالبش بیشتر باشه شبیه کتاب طولانی بشه که بیشتر حرفاش خاطراتش بودن، فکر نکنم بتونن نویسنده بشن، و ضمنأ یکهو تمومش کرد باید بقیه رو هم مینوشت بعد تولد بچش هم باید اضافه میشد چون همه چی مربوط به بچه دومش بود،
هما بهار
۱۳۹۸/۳/۵
بسیار عالی، یک مستند داستانی روان و بی‌نقص، آموزش‌های غیر مستقیم در همه زمینه ها: بارداری، سبک زندگی، مذهبی، باغداری و...، راستش باورم نمی‌شد که دارم یک داستان ایرانی رو میخونم، عناصر داستان با رعایت کامل المانهای داستان نویسی مدرن، کنار هم چیده شده بودن و یک اثر عالی رو به وجود آوردن. واقعا خوشحالم که این کتاب ارزشمند رو‌خوندم، از نویسنده محترم و برنامه خوب کتابراه تشکر می‌کنم.
کاربر N
۱۳۹۷/۹/۲۴
در ضمن اولین رمان إیرانی‌ای بود که میخوندم و از عشق بین دو نفر صحبت شده بود در حالی که خانم چهره معمولی‌ای داشت (اونطور که گفته بود فقط از بینی‌ام راضی ام) و زن و مرد داستان حور و پری توصیف نشده بودن 😂👌
مشاهده همه نظرات 160

راهنمای مطالعه کتاب کوچولوی اضافی

برای دریافت کتاب کوچولوی اضافی و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.