نقد، بررسی و نظرات کتاب تاثیر موسیقی بر اعصاب و روان - حسین عبدالهی خوروش

مرتب‌سازی: پیش‌فرض
محمدجواد پازوکی
۱۳۹۶/۱/۲۰
با سلام. به حمایت جامعه‌ی موسیقی لازم دانستم که نظر خود را به اشتراک بگزارم. اگر بحث ناسیونالیستی هست بر کسی پوشیده نیست موسیقیدانان بزرگی همچون فیثاغورث‌ها خدمات بزرگی در زمینه‌ی موسیقی کردند. اگر صحبت بزرگانی همچون فارابی که خود به صورت عملی نوازنده بود و پرده بندی بر روی سازها را انجام داد و تئوریسین بزرگی همچون ابن سینا که در بحث نمیگنجد. حال اگر اسم موسیقیدان هست چه جای بحث مطرب ونسبت دادن مخدر و الکل و به قول عامیانه تر وخشک را باهم سوزاندن. آیا خداوند در قرآن کریم از صور یاد نکرد؟ وآیا قرآن کریم در دستگاههای موسیقی خوانده نمیشود؟ اذان مرحوم موذن زاده در بیات ترک چی؟مداحی ونوهه‌های در وصف معصومین چی؟بنده فقط از نگاه شرق به این موضوع نگاه میکنم و موسیقی بزرگ کلاسیک غربی مثل باخ وموتزارت‌ها را فاکتور میگیرم حال با این تفاسیر چطور کسی که علمی به موسیقی ندارد این گونه به تخریب موسیقی میپردازد و عوام را مورد تسخیر میگیرد. آیا عرفای ما از مولانا تا شهریار که نوازنده بودند الکلی و... بودند؟. آیا نغمه لالای مادران ما در دستگاه همایون ما را به جنون کشید. این کتاب باید بیشتر مورد توجه قرار بگیرد و مورد تایید بزرگان موسیقی قرار بگیرد اگر نه فاقد از نظرعلمی میباشد
سیاوش نویدی
۱۳۹۶/۲/۱۲
واقعا کوته فکرانه است اگر بگوییم موسیقی زیان بخش است. کسی اینگونه در حق موسیقی جفا می‌کند که نه آن را درک کرده است و نه اصلا می‌داند موسیقی چیست. تنها ضرر موسیقی برای کسانی است که نمی‌خواهند توجه مردم از منبرشان به چیز دیگری منحرف شود.
hossein daneshfard
۱۳۹۸/۳/۱۴
مزخرف‌ترین کتابی که تا حالا خوندم! نویسنده ش از اون مغزهای فاسد قبل انقلاب بوده که هنوز هم بوی فساد مغزهاشون به مشام میرسه. متاسفانه نمیتونم یه کتابو هر چند مزخرف نصفه نیمه رها کنم و مجبور شدم تا صفحه آخر بخونم. و بعد از تموم کردنش به این نتیجه رسیدم که اگه در تمام مدت خوندن کتاب صدای آمبولانس و ماشین پلیس می‌شنیدم به اندازه مطالب این کتاب تاثیر منفی رو مغز و روحم نمیذاشت. هر چند از اعتبار کتابراه کاسته میشه با انتشار همچین کتابایی ولی پیشنهاد میکنم حذفش نکنید تا کتابخونا بدونن هر کتابی ارزش خوندن نداره و ببینن کرم فساد مغزها به نویسنده‌ها و کتابخونها هم سرایت میکنه گاهی! حیف اون ستاره. ظاهرا بدون ستاره دیدگاه ثبت نمیشه بخاطر این مجبور شدم ستاره روشن کنم. افتضااااااححححح! 😷
فرشته جلیلی
۱۴۰۲/۹/۲۸
این کتاب، خیلی مفید هست برای تغییر موضع منتقدان و کسانی که علم موسیقی و اثرات مثبت آنرا منکر میشوند. تاثیرات موسیقی روی بدن اثبات شده
موسیقی میتونه هم موثرباشه و هم مخرب
موسیقی‌های طبیعت با بدن ما سازگارند مثل شنیدن صدای رودخانه و پرندگان و..
بعضی فرکانس‌های موسیقی هم مفیدند مثل فرکانس ۴۳۲هرتز اما فرکانس۴۴۰به شدت مخرب و زیانبار است برای بدن همان فرکانسی که نازی‌ها در جنگ جهانی دوم ازش استفاده کردن برای تخریب روحیه و سیستم بدن سربازهای دشمن
تاثیرات موسیقی اثبات شده است و صنعت موسیقی از این موضوع بهره‌ها برده است خیلی از خواننده‌های مشهور از این فرکانس‌ها استفاده میکنند حالا یا با آگاهی یا بدون آگاهی چون در بعضی فرکانس‌ها بخش هیپوفیز مغز به خواب میره و ۹۵درصد عملکردش رو ازدست میده و بهترین فرصت برای گذاشتن پیام‌ها و تبلیغات و.. در موسیقی است
با یه جستجوی ساده در اینترنت خیلی چیزا رومتوجه میشیم.
بابت قرار دادن این کتاب متشکرم و از نویسنده‌ی عزیز سپاسگزارم
مهدیه
۱۴۰۲/۴/۳
حدودا یک ساله که موسیقی یاد میگیرم
اگه بخوام صادق باشم بعضی چیزها درموردش درسته ولی بعضی نه!
موسیقی خیلی پیچیده تر از چیزیه که شما گفتی.
وقتی توی فرایند ساخت موسیقی باشی خودت متوجه میشی، شخصا اصلا بتهوون گوش نمیدم یا موسیقی‌هایی که بیشتر از ۴ صدای متفاوت استفاده میکنن، ریتم هاشون پیوسته نیست و این تغییر با فراز و نشیب زیاد واقعا آزار دهنده اس.
اگه توی زمان اشتباه شنیده بشه مثل سمه.
ولی برام سواله چرا اصلا از موسیقی دانهای ایرانی مثال نزدید؟ که موفق بودند! که از ریاضیات در اون استفاده کردند و ساز میزدند.
پس مولوی چی؟ اون اجرای معنوی که با صوفی‌ها داشت چی؟
شمس تبریزی، ابن سینا و...
البته نباید بی انصاف باشیم، خداوکیلی قبول دارم هیچ درمانی مثل سکوت نیست گاهی اوقات واقعا سکوت نیازه، تاثیر موسیقی رو کامل بجا گفتید فقط‌ای کاش همش معایب رو نمی‌گفتید.
یه زمانی یه نفر همینو در قالب سخنرانی به ما گفت، انقدر تحت تاثیر قرار گرفته بودم که هیچ آهنگ گوش نمیکردم و وقتی اتفاقی توی خیابون یا باشگاه میشنیدم میترسیدم و که وای چیزیم نشه! کر و کور و روانی نشم!
الکی استرس ندید به مردم، حداقل یه بدی میگید یه خوبی هم بگید.
آنیتا ارزانی
۱۴۰۱/۴/۱۴
✔درود و سپاس از کتابراه برای تلاش شما درترویج فرهنگ کتابخوانی
🌱کتاب فوق العاده بحث انگیز است نیازی به توضیح در مورد محتوی نمیبینم کما اینکه اسم آن گویاست
🌱 توصیه اکید دارم که از نظرات بقیه غافل نمانید چرا که جمع بندی این عقاید واقعا کتابی مفید خواهد شد کاش در حوصله کسی بود که تالیف آن را انجام دهد
🌱 نکات مثبت: ۱. هرچند آموزنده نیست ولی محرک تفکر بیشتر در موضوع مطرح شده هست۲. حتی علاقمند شدم که درباره اثرات موسیقی تحقیق کنم
🌱نکات منفی: ✔نویسنده از تعریف مفاهیم اولیه طفره رفته یا مطلقا اشراف نداشته✔در یک اظهار‌نظر کلی موسیقی را از نوع گزارشات گیج کننده میداند ولی آرامش را توضیح نداده✔از عشق بعنوان "بیماری روحی" یاد کرده کسی با چنین خلا روانی مطمئنان فاقد صلاحیت در اظهار عقیده درباره موسیقیست✔مثل خیلی از روان پریشان با شیوه تلقین منفی علیه موسیقی سعی در القا تفکر چرکین ضد آن کرده تا خواننده را حساس کرده باشد✔به عقیده ایشان با آماری احمقانه ۱۹ میلیون ایرانی از ۲۰م آن زمان روانی هستند؟؟!! ✔اخیرا با کشف دانشمندان نت موسیقایی DNA منحصرهر فردی قابل نواختن است پس نویسنده دچار خود درگیری خواهد شد✔اگر موسیقی ناراحتی روحی بیماری روانی فلجی و ناتوانی فشار خون بالا هنگام نواختن، سکته ناگهانی از کف دادن حس سمعی و بصری میاورد، پس کسی که بدون موسیقی با همین نشانگان میمیرد دلیلش چیست؟ ✔آخر کلام و استنباط من: اگر به نویسنده اعتماد کنید باید کلهم قید پرده گوش خود را بزنید تا بقیمت نشنیدن هیچ نوع صوتی جواز ورود به بهشت را قبضه دستان خود کنید، با سکوت مطلق دیگر احتیاجی به تفکیک موسیقی حرام از حلال نیست. فرصت پرسش از پروردگار درباره فلسفه آفرینش گوش و موسیقی هم وجود دارد.
Farhad Erfan
۱۴۰۰/۹/۲۱
سلام رفقا✨✌️
کتاب‌های خوب و کتاب‌های بد،
مثه موسیقیه خوب و موسیقیه بد،
توو این جهانه دو قطبی،
تنها با یک نظر اجمالی و مقداری تفکر و اندیشه،
همانند" نور و ظلمت"کاملا از هم قابل تفکیکن، و همه چیز مکمل همن.
به نظرم میتونیم نظره شخصی خودمون رو در مورد "موسیقی" بیان کنیم، تا که این زمانی رو که ما صرف نظر دادن میکنیم مفیدتر باشه.
نظر منه حقیر به عنوان کسی که عاشقه موسیقی‌ام و مسیر اصلی زندگیم موسیقی و عرفانه،
از اون چیزی که دریافت کردم اینه که،
موسیقی رو والاترین موهبته خالق میدونم،
، والاترین هنری که تنها "انسان"میتونه
از"درونه لایتناهی"و از "درون خودش"، ازبینهایت اصواتی که در"هستی"وجود داره، بتونه اون رو "کشف"کنه، و یا مث سلولی باشه که
از یک میوه‌ی بهشتیه پاکو زیبایی که خلق شده،
برای ارتقائ روح و آگاهیش، اون رو بچشه، و از طریق موهبتی توو وجودش،
به نام "احساس" به اون منبع اصلی
"انرژی"، "آگاهی" و"عشق"،
که بینهایت جهان رو در
نقطه‌ی ابتدا با "نور" و "صوت" آغاز کرد، وصل بشه و ارتباط بگیره.
وجد و رقص سماع در روحو جان مولانا هم به واسطه‌ی تجلی موسیقی بود که از" معشوق ازلی"
اونو از "خود" "بیخود"میکرد، از زمین بر میکند، و رو به آسمان به پرواز وامیداشت.
("هستی" به گونه‌ی یک سمفونی عظیم و شگفت انگیز آغاز شد و همچنان ادامه دارد بدون یک لحظه توقف و یا یک نت فالش، که خارج از زیبایی و موزونیه خلقت باشد.
ازکتاب هفت وادی عشق و سلوک (عطار): از مرتضی خطیب زاده
جوینده‌ی موسیقیه وجودمون باشیم تا سازدلمون رو باهاش کوک کنیم،
و ازین موهبت الهی برای وصل به أصل✨
بیاکه چشمه‌ی خورشید زیر سایه‌ی توست
هزار زهره تو داری برآسمان سماع
(دیوان شمس)
همه از عشقیمو عشقشیم🦋
🕊✨❤️
barbie artist
۱۳۹۷/۸/۱۷
ببخشید ولی من واقعا باید اعتراض کنم. من عاشق موسیقی هستم و معتقدم موسیقی صدای زیبای روح آفرینش است. همانگونه که خداوند وعده موسیقی‌های گوشنواز و وصف نشدنی در بهشت را داده است. من وقتی که پیش مشاور تحصیلی رفتم گوش دادن به موسیقی بی‌کلام و آرامش بخش را برای ایجاد تمرکز و بالا رفتن حافظه در هنگام مطالعه پیشنهاد کرد. مگر نه اینست که قرآن با موسیقی گفته شده. من واقعا برای نویسنده و کوته فکری او و کسانی که از این کتاب استقبال میکنند متأسفم. آن چیزی که شما از آن حرف میزنید موسیقی نیست. باید موسیقی را شناخت و بی‌منطق حرف نزد. من با خواندن این کتاب یاد کامنتهای اینستاگرامی منفی و بی‌مدرک و دلیل مخرب می‌افتم. چیزی که نویسنده گفته درست مثل این است که به موسیقی فحش داده باشد.
مهیار مسعودی
۱۳۹۴/۵/۲۸
موسیقی از موجی صوتی که به ارتعاش اومده و فرکانسی خاص داره به ما می‌رسه، تمام اتم‌ها الکترون‌ها در حال ارتعاش هستند و در یک فرکانسی جذب دارند، این که بعضی نواها میشینه به دل در واقع این ذهن ماست که در فیزیکی فراتر ار اونچه می‌دونیم با اون ارتعاش هماهنگه که ما احساس شادی غم و احساسات دیگه پیدا می‌کنیم، این ارتعاشات در طبیعت هم هستند. به طور مثال ما از طبیعت زیبا لذت میبریم، ایا با یک اثر هنری که انسان ساخته لذت نمیبریم؟انرژی نمی‌گیریم، اتفاقا با این احساس بیشتر یاد خدا در دل میاد که چقدر مارو پیچیده افریده که این طور بعضی چیز‌ها روی ما این طور تاثیر بزرگ و عظیم دارند. موسیقی درست و به دل نشین مثل غذایی هست که اشپز با مخلوط کردن اجزایی بش میرسه، در موسیقی هم مواد اولیه همون نت‌ها و اوا‌ها و صدا هستند که با درست مخلوط شدن در دست اهل فن نه هر اهل فنی بدست میاد.
عرفان احمدی
۱۳۹۴/۴/۱۷
کاملن راست میگه بهترین کتاب ممکنه ولی مردم مث همیشه چیزی ک با دل و خواستشون جورنباشه رد میکنن چ خوب چ بد ما همه موسیقی گوش دادیم من خودم قبلن ک گوش میدادم حالم گرفته بود صداها خیلی قشنگ بودن اما تفکرات منفی و روح روانمو بهم میزد خودتون تست کنید وقتی موسیقی گوش میدین خبری از ایمان ب خدا نیست (البته این تست و فقط شامل اون افرادها میشه ک ایمانشون بالاست) ب زبون ک مایکل جاکسنهم ایمان داشت و بعد از اینک موسقی رو ول کردم حالم ردیفه فقط وقتی یاد خدا تو دلم نباشه حالم میگیره. خودتونو گول نزنین توجه کردین مثلا یه ادم خداشناسی با دین و ایمونی نزدیک شما شه موسیقی رو خاموش میکنین. اون دوست مسیحیم ک گفت موسیقی تو همه ادیان هست بهتره ک بدونه تو اسلام نیست اسلام دین خداست لازم ب هیچ چیزی نداره ک مردم و احساسی کنین (ایمان حساب کنین ک نیس)
سمیه سمیه
۱۳۹۸/۱۱/۱۹
واقعا عالی بود چیزی که خودم احساس می‌کردم حس خوشایندی ندارد اما هر جا که مطرح می‌کردم می‌گفتند تو افسرده‌ای که از آهنگ خوشت نمی‌آید خلاصه هر کسی این کتاب را بخواند حتما چیزی یاد خواهد گرفت که بدردش می‌خورد البته تعداد نیکوکاران کم است را باید در نظر داشته باشیم به جای موسیقی چند لحظه قرآن وتفکر هم دلت دراین دنیا خوش می‌شود هم ثواب آخرت الهی چنان پیشرفت وبرکتی به خانه‌تان بیافتد که هرگز از این نوشته‌ها پشیمان نشویید. اما به یاد داشته باشید که تعصب بر
هر نوع موسیقی نداشته باشید چون گاهی پیش می‌آید در مراسمی که یاد خدا هم هست موسیقی هم خواهد بود دلیل اینکه ضرری نخواهد داشت یاد خداست چون فرشته درآید دیو به بیرون پای فرار گذارد. خلاصه صدا برای لهو ولعب به نظرمن حرام است. صدای پرندگان ودیگر صداهای طبیعی چون بشر در آن دخالت ندارد ونعمت خداست باعث آرامش می‌شود.
منتظران ظهور
۱۴۰۱/۱۱/۶
تاثیرات موسیقی روی بدن اثبات شده
موسیقی میتونه هم موثرباشه و هم مخرب
موسیقی‌های طبیعت با بدن ما سازگارند مثل شنیدن صدای رودخانه و پرندگان و..
بعضی فرکانس‌های موسیقی هم مفیدند مثل فرکانس ۴۳۲هرتز اما فرکانس۴۴۰به شدت مخرب و زیانبار است برای بدن همان فرکانسی که نازی‌ها در جنگ جهانی دوم ازش استفاده کردن برای تخریب روحیه و سیستم بدن سربازهای دشمن
تاثیرات موسیقی اثبات شده است و صنعت موسیقی از این موضوع بهره‌ها برده است خیلی از خواننده‌های مشهور از این فرکانس ها استفاده میکنند حالا یا با آگاهی یا بدون آگاهی چون در بعضی فرکانس‌ها بخش هیپوفیز مغز به خواب میره و ۹۵درصد عملکردش رو ازدست میده و بهترین فرصت برای گذاشتن پیام‌ها و تبلیغات و.. در موسیقی است
با یه جستجوی ساده در اینترنت خیلی چیزا رومتوجه میشیم.
مهدی کریمی
۱۳۹۷/۱/۲۷
بسم الله الرحمن رحیم
الحمدالله الذی جعلنا من المتمسکین بولایت علی بن ابیطالب علیه السلام.
تاثیرات کلمات منفی و موسیقی بر ما
با سلام و عرض ادب
با تشکر از دوست عزیزمان که یک وجه منظورشو تحقیق در مورد چیزهایی است که می‌شنوید که پیامبر اکرم صلی اللّه علیه وآله می‌فرمایند: در دروغگو بودن فرد همین بس که هرچه را شنید، نقل کند
ولی متاسفانه مابقی صحبت هایشان جنبه شخصی دارد نه تحقیقاتی و بجای ارائه سند به طرح سوالات می‌پردازد که ذهن را از موضوع اصلی منحرف می‌سازد
دوستان عزیز خود شما به سادگی می‌توانید آنرا آزمایش کنید برای مثال دو تکه کوچک از یک میوه را بر دارید و هر یک را داخل ظرفی گذاشته و بر روی کاغذی حتی یک کلمه مثبت و بر روی کاغذی دیگر کلمه ایی منفی بنویسد و به ظروف مورد نظر نسب کنید و نتیجه آنرا بررسی کنید البته بابت صحبت دوستمان به هر زبانی که دوست داشتی تست کنید که عظمت قدرت الهی را مشاهده کنید.
ادامه دارد...
با سلام و عرض ادب به تمام دوستان
لطفا دوستان چند مطلب رو لازم است مورد تحقیق قرار دهند و بعد تصمیم گیری نمایند:
1 _ تعریف غنا و احادیث در مورد غنا
2 _ آیه‌های‌های قرآن در مورد آن و برای مثال آیه 6 سوره لقمان و...
3 _ در باره تحقیقات دانشمند ماسارو ژاپنی ایموتو
4 _ تحقیق در مورد انواع روح و زنده بودن تمام موجودات هستی و اینکه هر چیزى خدا را تسبیح مى گوید از آیه 44 سوره اسراء
5 _ تحقیق در مورد عبارت: برگردان موسیقی، موسیقی‌های شیطانی و یا ریورس در اینترنت
الَّذِینَ آمَنُواْ وَتَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُم بِذِکْرِ اللّهِ أَلاَ بِذِکْرِ اللّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ (سوره رعد آیه 28)
بازآمدگان به سوى خدا کسانى‌اند که به او ایمان آورده‌اند و دل هایشان به یاد خدا آرام مى گیرد. بدانید که تنها با یاد خدا دل‌ها آرامش مى یابد.
علی نصراللهی
۱۳۹۴/۵/۶
اولا که واقعا متاسفم که این کتاب رو دانلود کردم و خوندم، و بعد اینکه نویسنده کتاب هنوز درک عمیق و درستی از موسیقی نداشته و نظرات جمع آوری شده به هیچ عنوان مورد تایید نیست، بنده نوازنده پیانو هستم و تمام ادعا‌های شما رو رد خصوص تاثیرات منفی موسیقی رد میکنم مگر در موارده خاص و افراطی که هر چیز اگه از تعادل خارج بشه مشکل سازه،
علی از آلمان
Breshna noorzai
۱۴۰۲/۶/۵
من از علم و دانش حمایت میکنم و خیلی ممنون از نویسنده این کتابهمیشه این برام سوال بود که چرا مردم بجای اینکه دور یک دانشمند جمع شوند دور یک خواننده جمع می‌شوند و بجای تشویق و حمایت دانشمندان از خوانندگان و امثال آن حمایت می‌کنند چون این دانشمند است که برای یک جامعه مفید است نه یک خواننده کاش تمام جوانان بتوانند این موضوع را درک کنند و این را هم بگم که خوب و بد بودن موسیقی ارتباط به فرکانس آن دارد و هر چه زمان میگذرد فرکانس‌های بد و بدتری در جهان منتشر می‌شود که همان فرکانس‌ها ممکنه باعث آسیب به روان شودیعنی این موسیقی نیست که باعث آسیب می‌شود فرکانس موسیقیه
هر چیزی که خداوند آفریده کامل و بی عیب و نقص آفریده این ما انسانها استیم که با حرص و طمع پایان ناپذیر خود همه چیز را ویران می‌کنیم
امیرحسین ادریسی آشتیانی
۱۳۹۸/۱۰/۱۰
کتاب بدی نبود
مشکل دوستانی که مخالفت می‌کنند این است که در این فضای فرهنگی جامعه اگر کسی حرف جدید و مخالف بقیه بگوید... او را می‌کوبند
مثالی میزنم، شما یک گالن بنزین در اختیار دارید اگر آنرا در باک خودرو بریزید، هم خودرو روشن می‌شود و هم از تمام امکانات آن استفاده میکنید... اما اگر همان بنزین را بجای باک روی خودرو بریزیم، هم امکان سوختن و نابودی کل خودرو وجود دارد و هم حداقل امکان آسیب رسیدن به رنگ خودرو... فرق موسیقی خوب و بد این است که موسیقی خوب تاثیر فوق‌العاده خوب و موسیقی بد تاثیر فوق‌العاده بد بر روح و روان میگذارد... پس باید در این مورد با حساسیت بیشتری اقدام کرد... لطفاً از بیان نظرات از سر تعصب دوری کنیم و تاب شنیدن نظرات جدید و مخالف را داشته باشیم
dale hian
۱۳۹۴/۷/۲۰
من روانشناس و موسیقی درمانگر هستم، به نویسنده کتاب توصیه میکنم فقط یک کتاب در مورد موسیقی درمانی مطالعه فرمایند یا حداقل جستجویی در شبکه‌های مجازی داشته باشند، کسانی که به موسیقی و البته موسیقی درونشان توجه ندارند مانند تنه درخت خشک شده‌ای میمانند که دیر یا زود قطع میشود
یوسف عبدی
۱۳۹۴/۷/۲
به نظر من نویسنده جزو کسانی است که در اصلاح روانشناسی مبتلا به سادومازوخیسم ونگاتیویسم مزمن رنج میبرد درسته بعضی از موسیقی‌ها اثرات منفی در پی دارند ولی موسیقی اصیل ایرانی واقعا باعث ارامش روح وروان هستند ومن خودم این را به شخصه در خیلیها شاهد بودم بحث من موسیقی جاز ورپ ومبتذل نییست اقای نویسنده برات لازمه بری پیش روانپزشک حتما لازمه جدی عرض میکنم
مهیار مسعودی
۱۳۹۴/۵/۲۸
با سلام، نظرات داخل کتاب کاملا یک سوئه بوده و به دور از هر گونه تحلیل درست، البته ان چه که در کتاب به عنوان موسیقی ذکر شد اصلا موسیقی نیست، وگر نه تمام موجودات جهان درک موسیقیایی دارن، همین اذان و دعاها همراه با موسیقی و گام‌ها همراهه، اون چه باعث بیماری میشه غیر موسیقیه، هر نتی که به اجرا در بیاد که موسیقی نیس لزوما، اهنگ‌هایی در دستگاهای ایرانی هستند که تو این چند ساله که ویولون کار می‌کنم واقعا جلا دادن روح انسان رو لمس کردم.
Manuel S75
۱۳۹۸/۸/۲۴
کسانی که نظر مثبتی به این کتاب داشتن بهتره برن همون نوحه و مداحیشونو گوش کنن و گریه کنن فقط. انگار موسیقی فقط سبک‌های رده پایینی متال مثل بلک متال و دث متال هست که همشون تاثیر مخرب داشته باشه. پس با این حساب برامس، باخ، بتهوون، شوبرت، شوپن، شومان، برودین (که خودش دانشمند بوده و بیشتر از این نویسنده میفهمیده!)، چایکوفسکی، هندل (که کار‌های فاخری که برای کلیسا ساخته حد کمال هست)، کورساکوف، استراوینسکی.... و خیلی‌های دیگه همه کافر بالفطره تشریف داشتن و تمام آثار روحنوازشون ندای جهنم بوده!!!
یاشار ح.
۱۳۹۸/۹/۱۷
متأسفانه کتاب بسیار مغرضانه نوشته شده و به نظر میرسه بودجه‌ای در اختیار نویسنده قرار داده شده تا از روی منابعی خاص، راجع به هدف مشخصی صرفأ مطالبی بنویسه. چون مشخصه که بندهٔ خدا اصلأ راحع به موسیقی اطلاعات زیادی نداشته.
اگر وقت ندارن، امیدوارم حداقل کامنت‌های دوستان فرهیخته‌ای که نظرات قاطعی در مورد موسیقی ارائه کردن‌رو بخونن تا انشاله قبل از اینکه... (بلخره هممون از خداییم و به سوی خدا باز خواهیم گشت) توبه کنن، حلالیت بطلبن که مورد آمرزش قرار بگیرن

اهدنا الصراه المستقیم
وحید سرابی
۱۳۹۴/۴/۲۰
فکر کنم نگارنده باید کلا جسم خودش و دنیا رو هم ترک کنه چون اخیرا ثابت شده که تک تک مولکول‌های DNA انسان هم در حال سرایش آهنگی غمگین هستند، البته این کشف رو دانشمندان بزرگ ما مثل ابوالنصر فارابی و ابوعلی سینا و... خیلی وقت پیش داشتند به طوری که شاعر بزرگ ما جناب مولانا می‌فرماید:
بانگ گردش‌های چرخ است این که خلق
می سرایندش به تنبور و به حلق
ما همه اجزای عالم بوده ایم
در بهشت این نغمه‌ها بشنوده ایم
این نی و چنگ و رباب و سازها
اندکی ماند به آن آوازها
گرچه بر ما ریخت آب و گل شکی
یادمان آید از آن‌ها چیزکی
ماهان باژدان
۱۳۹۵/۱۱/۱۵
افراد بزرگی از جمله افلاطون، ارسطو، ابن سینا و....... از موسیقی برای درمان بیماری‌ها استفاده میکردن... ولی تو این کتاب چرند نوشته موسیقی باعث پدیدار شدن بیماری‌های فراوان میشه 😐😐😐😐😐
غلامرضا کهدوئی
۱۳۹۴/۷/۶
قسمت‌هایی از کتاب رو خوندم خوشبختانه کتاب منبع و سند داره برای حرفاش. گذشته از این همیشه برام سوال بوده که چرا بزرگترین موسیقیدانهای دنیا یا در سنین جوانی مردن یابه بیماریهای مختلف روانی دچار شدن. همین. الانم کم نیستن کسانیکه در عرصه موسیقی فعالیت میکنن درگیر مواد مخدر یا فحشا هستن. شما به امار طلاق اینها دقت کنید. اگر موسیقی باعث ارامش اعصاب میشه خود موسیقدانها و کسانیکه در این عرصه کار میکنن باید انسانهای ارام و به دنبال اون در، زندگی شخصی موفق باشن که نیستن. البته من مخالف موسیقی نیستم به نظر من موسیقی خوب هم وجود داره ولی خیلی کمه.
N Bagheri
۱۳۹۹/۱/۳
واقعا متاسفم... ویالون نواز‌هایی که بدنشون الوده به مواد مخدر و الکله؟ ؟؟؟؟!!!!!!! موسیقی دان‌هایی که چیزی از روانشناسی نمیدونن؟ ؟؟!!! این مطالبو از کجا در میارین واقعا؟ ؟ اصلا ارزش یک دقیقه خوندنم نداشت واقعا واسه همچین طرز تفکری متاسفم چطور به خودتون اجازه میدین همچین جملات بی‌منطقیو ردیف کنین پشت سر هم... متاسفم که شادی و ارامشی که موسیقی به ادم میده رو زیانبار میدونین.. متاسفم که استعداد موسیقایی بی‌نظیری که خداوند به یک سری از انسان‌ها میده رو هم محترم نمیشمارین
AmirHossein baradaran
۱۴۰۱/۷/۲۱
به ستاره ایی که دادم توجه نکنید دوستان
شخصا معتقدم که افراط در گوش دادن موسیقی ضعف اخلاق به همراه میاره، اما چه موسیقی‌ای؟ منظورم ساز یا دیوان‌های اشعار بزرگان نیست که واقعا ارزش گوش دادن داره!
موسیقی‌هایی که وقتی چندین بار گوش میدی متوجه میشی گوشت داره سوت میکشه بدنت عرق کرده
تمرکز رو ازت میگیره و تا آخر اون روز فقط احساس ضعف اراده پیاپی بهتون دست میده...
اگه منظوره نویسنده این دسته از موسیقی‌ها هست شاید داره درست میگه
اما نمیشه هرموسیقی رو با موسیقی‌های دیگه جمع بست...
Ehsan Chalabi.Tehran
۱۳۹۷/۹/۳۰
اولا به وضوح هنرمند و مطرب بازاری میدونه. بعد شم که راحت قضاوت میکنه بدون اغراق جسم اهالی موسیقی مسموم هرویین و کوکایینه... تا همینجاش شخصیتش رو شد. البته خب دوره‌ی فعالیتش برمیگرده به اوایل انقلاب که ساز دست گرفتن با توهین به مقدسات برابر بود و نوشتن همچین کتابی دیگه آخر خودشیرینیه...
از اهالی موسیقی میخوام وقتشونو با این کتاب هدر ندن. چون میره روی اعصاب روان بدتر از همه چی.. تاریکی به قبرش بباره. موسیقی صدای خداوند است.
شقایق مودت
۱۳۹۶/۳/۱۱
کتاب خوبی نبود من تازگی‌ها یه موزیکی گوش دادم که نوازنده بر اساس ریتم صدای قلب ساخته بود واقعا تاثیر مثبتی داشت در ضمن آوا‌های طبیعی هم یه نوع موسیقیه
فرزین امامی
۱۳۹۴/۹/۲۰
این کتاب دارە راجب صدا بیشەر حرف مزنه تا موسیقی تفاوت بین صدا و صدای موسیقی بسیار هست و دسیبل صدا یە بحث دیگە ست، بعد اینکه این همه تفکرات منفی راجب به جنون و در مواقعی هست که همە چیز از حالت عادی بیرون بیاد تفکر اشتباە، شاید هرچیزی نکاتی منفی داشتە باشد اما نکات مثبت رو؛هم میشه دید برای مثال اثر موسیقی بر روی اب کە مولکول هاش چە نظمی پیدا میکنن
masoud nemati sokhangooy
۱۳۹۴/۱/۸
عزیز من نویسنده کتاب
سلام، بنده 15 ساله که کار تنظیم، آهنگسازی، ومیکسو مستر انجام میدم
وشک دارم بدونی اصلاً چی هست
موسیقی صدای خداست، شما حتی هنگام دعا خوندن مجبوری با موسیقی بخونی نه فقط دین ما بلکه کلیه ادیان
نمیدونم چطوری با این سواد کمت نسبت به موسیقی اومدی در بارش کتاب نوشتی
تمام جوامعی که از لحاظ موسیقی بر ترن
در علم و پیشرفت هم از دیگران جلوترن
خلاصه کلی دلیل برات دارم که کل کتابتو
نقض کنم
واقعاً برات متاسفم
فائقه
۱۴۰۲/۶/۱۸
چه عرض کنم واقعا چطور همچین‌کتابهایی چاپ میشن؟ من عاشق موسیقی هستم عاشق کتاب هستم عاشق خیاطی هستم ولی گاهی حوصله‌ی کتاب خوندن یا موسیقی گوش کردن و خیاطی کردن رو ندارم دلیل نمیشه بگم چون حوصله‌ی کتاب خوندن ندارم پس کتاب بده یا خیاطی کردن بده چطور میتونید بگید موسیقی خوب نیست اگه شما حوصله‌ی آهنگ گوش کردن ندارید خوب بگو حوصله ندارم وفعلا اعصابم نمیکشه چرا کلن موسیقی رو زیر سوال میبرید؟ این در حالیه که خیلی‌ها موسیقی درمانی میکنن و کسانی که یوگا کار میکنن همه کارشون با موسیقی است
hamid hoseini
۱۳۹۹/۸/۲۹
به نظر من میانه روی و پرهیز از افراط و تفریط در هر کاری بهتر است. نویسنده کتاب به گونه‌ای از مضرات موسیقی سخن گفته که انگار کل مشکلات انسانی و بدبختی‌های جوامع از گوش دادن به موسیقی است. در حالی که موسیقی منافع و فوایدی هم دارد و بزرگانی همچون پروفسور حسابی و انیشتین هم موسیقی می‌نواختند. البته از مضرات موسیقی هم نمیتوان غافل شد. به شخصه دیدم که برخی از جوان‌ها بدلیل گوش دادن به موسیقی درون ماشین جو زده و متأثر شده‌اند و با تند رفتن موجب تصادف و مرگ شده‌اند.
Afshin Akbari
۱۴۰۰/۱۲/۲۹
اصلا توصیه نمیکنم. علم مقوله‌ای است که تاریخ ان مهم است چه بسا بو علی سینا در زمان خود تا دو قرن قبل دانشمندی بزرگ بوده ولی در مقایسه با پزشکان و حتی دانشجویان پزشکی امروز بسیار بسیار کم دان است نویسنده فوق در زمان خودش هم اطلاعات درستی نداشته و یکطرفه به قاضی رفته تمام مضرات موسیقی را گفته اما دریغ از گفتن منفعت ان. امروزه علم ثابت کرده موسیقی نه تنها بد نیست بلکه خاصیت درمان هم دارددر بسیاری کشورها رشته دانشگاهی موسیقی درمانی تدریس میشود.
عزت زیاد
اشکان جاویدی
۱۴۰۰/۷/۱۹
موسیقی از زمان انسان‌های اولیه با دراوردن اولین صداها واواها واکو وپژواکی که درون کوه‌ها وغارها بوجود میامدبا انسان همراه بوده وبامرورزمان ذهن انسان پی به کشف رازهایی بیشتر ازاین اواها وصداها برد وتوانست سازواوازهایی را اختراع کند که منبع الهام وارامش برای ذهنش باشد حتی موسیقی بر درد بی درمان هم دواست ودربعضی از کشورها واردرشته پزشکی شده
واقعا کتاب با ارزشی ست بخصوص دراین زمانه که مابیشتر ازهروقت دیگرنیازبه ارامش وصداهای روح بخش ودل انگیز داریم
dmdm npnpie
۱۳۹۷/۵/۱۱
نکته دیگر اینکه موسیقی یک علم هست مانند تمامی علوم امروز دنیا که هم کاربرد منفی دارد و هم کاربرد مثبت..
به نظر می‌رسید مولف کتاب بر علم و دانش صوت و موسیقی اشراف ناقص داشته و اینکه در دنیای امروز اصل علم موسیقی رو محکوم کنیم مانند این هست که علم فیزیک رو محکوم کنیم و از مدارس و دانشگاه‌ها حذف کنیم؟؟
آیا می‌توان علم فیزیک یا ریاضی رو از مدارس و دانشگاه‌ها حذف کرد؟؟
هنر هم یک علم هست مانند علوم دیگر
Amir hossein farahzadi
۱۳۹۴/۵/۲۶
خاهشا منابع معتبری برای این کتاب بگید چون بعید میدونیم موسیقی اینقدر مضر باشه بالاخره موسیقی هم جزیی از این جهانه البته زیاده روی در گوش دادن موسیقی هم مضراتی داره اگر اواز خواندن پرندگان و حیوانات و صدای اب و اتش و رودخانه که همگی از این جهان هستند باعث اینگونه اتفاقاتی میشد الان نسل موجودات منقرض یا دنیا دیوونه خونه میشد
شهرزاد آریامنش
۱۳۹۸/۱/۱۰
سلام ایشون که این کتاب رو نوشتن یک روانشناس باسواد هستن و یک نظر علمی دادن و کسی میتونه نظر ایشون رو نقد کنه که خودش یک روانشناس باشه و ضمنا یک مناظره‌ی رودر رو داشته باشن تا همدیگه رو قانع کنن و ما به عنوان یه حرف علمی باید به این کتاب نگاه کنیم
ضمنا باید تعصب رو کنار بذاریم اگه الان ایشون از موسیقی دفاع میکردن لابد یه روانشناس خوبی بودن و حالا یه آدم بدی هستن؟؟ایشون هم یه دلایل علمی دارن برای حرفشون قطعا
AreZoO F
۱۳۹۹/۱/۱۱
کتابی بی‌محتوا و‌بی ارزش و‌بی ربط بود که حتی به رایگان بودن هم نمی‌ارزه و حیف وقتی که برای خوندنش گذاشتم. لحنی تند و زشت و بی‌ادبانه، تعمیم دادن یک مورد به همه موارد ب وفور دیده میشه. و گویا نویسنده در دنیای دیگری زندگی میکنه که هیچ عامل خارجی‌ای جز موسیقی بر اعصاب و روانشون تاثیر نمیذاره. با تشکر از کتابراه بخاطر کتابهای عالی‌ای که داره و همیشه استفاده میکنم.
عطیه بابایی
۱۳۹۹/۱۲/۲۶
از همان ابتدای کتاب اوج نا آشنایی نویسنده با موسیقی هویداست. بهتر است قبل از اینکه راجع به چیزی نظر دهیم یا کتاب و مقاله بنویسیم، تسط کافی و علمی داشته باشیم.
همچنین با توجه به سبقه‌ی پژوهش‌های دینی نویسنده بهتر بود از کتبی مثل غنا اثر رهبری هم بهره می‌برند تا موسیقی را همان ابتدا به جهت داشتن لذت محکوم نمی‌کردند.
من نمی‌دانم کجای دین مروج غم و عزا و افسردگی بوده است؟
Maryam Amiri
۱۳۹۹/۹/۲۵
سلام من قبلا رفتار‌ها و فکر‌های غلطی داشتم هر کاری هم برای از بین بردنشون کردم اما تاثیر نداشت تا اینکه این کتاب رو خوندم میتونم بگم این کتاب زندگی منو نجات داد من العان بکلی موسیقی رو کنار گذاشتم واقعا احساس خوبی دارم همه علاقه مندان به موسیقی باید این کتاب رو مطالعه کنند. ولی یه سوال دارم در اذان و قرائت قران هم از موسیقی استفاده شده که مگه خود خدا موسیقی رو حرام نکرده؟
قاسم پورحسین
۱۳۹۸/۲/۵
بنظرم نویسنده خیلی بیش الکی نقد کرده من خودم موسیقی زیاد گوش نمیدم ولی همون وقتایی که گوش میدم واقعا منو اروم یا شاد میکنه مثلا ماهی یکی دو دفعه اینجا نویسنده بی‌مهابا فقط نقد کرده بنظرم هرچیزی خوب و بد داره ولی یه نویسنده که میخواد کتاب بنویسه باید هم مزایاشو بگه هم مذراتشو از کتاب اصلا خوشم نیومد با اینکه طرفدار موسیقی نیستم
رضا یوسف وند
۱۳۹۷/۱۱/۱۴
سلام. کاملا یک جانبه قضاوت کرده و یک سری مطالب که موسیقی را رد یا انکار کرده جمع اوری کرده اگر خصوصیات خوب موسیقی هم لحاظ میکرد میشد مطالب کتاب را قبول کرد ولی با این اوصاف نمیشه اسم این مجموعه را بزاری کتاب بیشتر شبیه نظر شخصیه لطفا مطالب مفیدتری پیشنهادکنید یا داخل ارشیو بزارید متشکرم
Maral Mirjafari
۱۳۹۷/۸/۲۹
کتاب خیلی بدی بود چون زمانی که یک نویسنده مطلب علمی به مطالب خودش جهت میده اون کتاب یا مقاله اعتبار علمی خودش رو از دست میده و خیلی بده که افرادی رو که استعداد موسقی دارند رو مطرب نامید من از برنامه کتابراه خواهش می‌کنم این کتاب رو که ارزش علم را زیر سوال برده رو از برنامه‌ی خودش حذف کنه واقعا ارزش امتیاز دهی نداره اما چوت جز قوانین ثبت نظر هستش مجبورا امتیاز میدم
dmdm npnpie
۱۳۹۷/۵/۱۱
اگر هدف این کتاب کاهش مشکلات ناشی از تندروی و زیاده روی شنیدن موسیقی در بین عوام مردم و جوانان هست که حتما همینطور بوده.. زبان انتقادی تند و افراطی کتاب باعث میشه جامعه هدف کتاب اصلا این کتاب رو نخوانده رها کند..
البته اینکه نویسنده چه جامعه هدفی رو مدنظر داشته و بحث‌های مرتبط دیگه..
و بطور کلی هدف گیری این کتاب چی بوده؟؟
علیرضا م
۱۳۹۶/۳/۲۲
جناب آقای محمد جواد پازوکی در کامنت‌های زیرین، همه حقایق رو فرمودند. این «کتاب» صرفا یک نظر شخصی کاملا بی‌اساس و علم و دانش است که در عین اینکه به عنوان عقیده‌ی نویسنده قابل احترام است، به سادگی و در یک کلام «غلط» میباشد. البته زحمت نویسنده را هم قدر میدانم. امیدوارم در آینده آثار با ارزشتری بنویسند.
علی آقااحمدی
۱۳۹۶/۱/۱۷
یکی از مزخرف‌ترین کتاب‌هایی بود که من تا حالا خوندم. حیف حتی یه ستاره بگیره. نویسنده هنوز نمیدونه دنیا بر اساس ریتم کار میکنه و موسیقی اساس آفرینش و خلقت هست
کاربر Mo
۱۴۰۰/۲/۷
خیلی مغرضانه و غیر منطقی نوشته شده و موسیقی هم مثل غذا خوب و بد داره و همچنین افراط در آن زیانباره، اما کتاب پر است از نتیجه گیری‌های بی‌اساس، مثل این که علامه‌ای در آخر عمر آلزایمر بگیره. و ما بگیم قرآن خوندن باعث آلزایمر میشه نتیجه گیری‌های این کتاب هم همینقدر بی اساس و بی منطق هست. امیدوارم خداوند از سر تقصیرات نویسنده این کتاب بگذره، آمین
me 😇
۱۳۹۹/۵/۲۷
متاسفانه نویسنده خیلی جامع و قاطع حرف زده که واقعا کوته فکرانست. من خودم شخصا دراین مورد مطالعه زیاد داشتم چون یه زمانی خیلی به موسیقی راک و امثالهم خارجی گوش میدادم. بااینکه هنوزم به این نوع موسیقی علاقه دارم بدلیل ضررهایی که ازش دیدم دیگه سمتش نرفتم. اما سبک‌های موسیقی ملایم که فراز و فرودهاشون غیرعادی نیست خیلی هم برای تمدد اعصاب خوبه
اسحاق رسولی سرابی
۱۳۹۸/۱۱/۲۲
بشرت از دانلود کتاب پرغرض و یکطرفه‌ای که متاسفانه در کنار آثارمثبت در این سایت بود متاسف شدم. واقعا حیف است که فردی با یک نگاه کاملا یکسویه احتمالا اقدام به خالی سازی عقده‌ها یا نمایش روح کاملا زمخت و غیرلطیف خود کند. ایکاش با توجه به اعتبارتان این کتاب را که عنوانش اغواکننده و متنش ناراحت کننده است را از لیستهای خود حذف کنید
نازنین بهرامی
۱۳۹۸/۶/۲۹
با سلام خدمت کسانی که نظرشان رو گفتن معلومه که کتاب رو تا آخر نخواندید و دارید همون اولش نقد میکنید طبق دین اسلام آیات بسیار زیادی راجبش به حرام بودن موسیقی وجود داره مثل آیه سه مومنون که امام صادق ع میگن منظور از لغو همان غنا یا موسیقی هستش. کسانی گوش هایشان به شنیدن غنا روی میآورد آنقدر از حق دور شده که دیگر هر کتاب با هر سند و مدرک برایشان غیر قابل پذیرش است... ممنون از نویسنده عزیز
1 2 3 4 5 6 >>