نقد، بررسی و نظرات کتاب بیداری - کیت شوپن

مرتب‌سازی: پیش‌فرض
خاطره اسماعیل نژاد
۱۴۰۱/۹/۱۸
این کتاب درمورد زنی است که در زندگی خود با وجود داشتن همسر ودو فرزند وزندگی خوب خانوادگی دچاردر گیری‌های روحی وعاطفی می‌شود و با شروع یه رابطه احساسی و تمرکز بر این حالت درونی خود
کم کم از شوهر و فرزندان خود جدا و به فکر این حالت درونی خود و عشق جدیدش می‌افتد و با وجود این که جسمش را در اختیار فرد دیگری می‌گذارد اما روحش اغنا نمی شود و با دیدن مجدد رابرت که در او این انقلاب درونی را ایجاد کرده بود بدون گرفتن کام دل از او، تصمیم به فنای خودمی گیرد
این کتاب خیلی ظریف به مساله نقش زن و مادر بودن می‌پردازد مخصوصا وقتی مادر باشی و دارای روح انسانی نمی‌توانی خیانت کنی
واقعا مادر بودن و خیانت باهم دریک قاب نمی‌گنجد
و چه ارزشمند است که مادر باشی و به دنبال هوای دلت نروی
و متاسفانه دنیای امروز با این قبیل مشکلات خانوادگی و زنا شویی و احساسی و عاطفی بسیار دست به گریبان است و چه بسیارند خاتواده‌هایی که به علت عدم پایبندی به اخلاق دچار فروپاشی و مرگ تدریجی رویا هایشان شده و از خانواده چیزی جز یک چار دیواری باقی نمانده
ای کاش کلماتی که در متن شماره می‌خورند در پا -ورقی همان صفحه برای مطالعه باشد نه در پایان کتاب
سارینا دهدشتی
۱۴۰۲/۲/۸
سلام و درود
این اثر از روند معمول و ناخواسته‌ی زندگی یک زن حکایت دارد، که به ناگه در جایی و زمانی از زندگی که شاید زمان خوبی نیست، بخاطر حضور دو بچه و یک مرد که زندگیش را با همسرش پیوند زده، متوجه احساسات و روح آزادی طلب خودش میشود.
زنی که طبق معمول جامعه‌اش در نوجوانی عشق‌هایی را گذرانده، اما بدون عشق و به فراخور موقعیت و پذیرش خانواده و شاید برداشت نابجا از احساسش با یک مرد با او پیوند زناشویی میبندد، اما بعد از یک سفر تابستانه، به مردی دیگر بسیار نزدیک شده و کم کم میفهمد که دل درگرو عشقش دارد، و بالأخره تسلیم حس درونش میشود. و درنهایت جان در راه حسش میسپارد که هر کدام از ما خواننده‌ها میتوانیم با او موافق، مخالف و یا بی طرف باشیم و این بسته به دیدگاه شخصی هرفرد به مضمون آزادی، خانواده، آبرو و... برمیگردد.
سپاس از کتاب و کتابراه عزیز
رها امامی
۱۴۰۲/۵/۶
احساسات ادنا بخوبی بیان شده بود، جائی که زندگی بی معنا میشه برای یک زن آن هم در نقش مادر و به قول دکتر مندله (بخشی از داستان) تعداد زیادی نیستند کسانی که بتوانند درکش کنند. خیلی خوب بود و دلم نمیخواست داستان اینجوری تمام بشه. دلم می‌خواست ادنا خودشو پیدا میکرد، راهی انتخاب میکرد تا میفهمیدم راهی هست برای این شرایط... چقدر بد که حمایت نشد حتی از سمت کسی که میگفت دوستت دارم... قسمت پایانی داستان واقعا غم انگیز بود، حرفایی که ادنا از ذهنش میگذشت؛ اینکه هیچکس اونو نمیتونه از خودش بگیره در صورتیکه تا اخرین لحظه خودش رو برای زندگی مشترک و فرزندانش گذاشت درسته حضور فیزیکی نداشت ولی حتی به اسم و رسم همسر پونتلیه و مادر فرزندانش بود، تا آخرین لحظه‌ای که جان داشت و نفس می‌کشید.
Nazanin zahra
۱۴۰۱/۵/۲۰
به نسبت دوره زمانی که کتاب در اون به نگارش در اومده، مطالب جالب توجه داره. ولی سفر درونی زن داستان، ناتمام می‌مونه و به نظرم تصمیم گیری ناپخته قهرمان زن داستان، پایان‌جالبی برای داستان نیست حتی اگر از دیدگاه تمثیلی بهش نگاه کنیم. انگار نویسنده با همچین پایانی خودش رو از شر پردازش بیشتر شخصیت اصلی داستان راحت می‌کنه‌. به عنوان نمونه‌ای از ادبیات کلاسیک ارزش خوندن داره. ترجمه روان و گیرا بود.
خاطره
۱۴۰۱/۱۲/۲۸
کتابی حوصله بر وخسته کننده با سوژه‌ای تکراری. قصه شوگر مامی در قالب داستانی نچسب😅چطور میشه همچین سوژه بی سر وته‌ای جایزه بگیره🤔رواج بی اخلاقی وخیانت با این سوژه‌ها که معمولا از زن داستان قهرمان هم میسازند و شوهرش میشه ضد بشریت. زنی ولنگارکه هیچ توجهی به فرزندانش نداره ودنبال دل وامیال خودش. از نظر من خیلی مبتذل بود وهیچ دانسته مفید واطلاعات مفید نداشت
الهام نظاری
۱۴۰۱/۲/۲۳
شروع کتاب کسل کننده است اما در ادامه هیجان شناخت شخصیت زن کتاب باعث می‌شود نتوانید کتاب را زمین بگذارید. به نوعی همذات پنداری با شخصیت اصلی احساس می‌شود به دلیل تمایل به استقلال و آزادی. در مجموع کتاب خوبی است.
مریم فروزنده
۱۴۰۲/۷/۱۹
من فکر میکنم این کتاب ارزش خواندن راهم نداشت. زندگی زنانی که هیچ کار و هدفی را دنبال نمیکنند حتی وظایف مادری را انجام نمی‌دهند اصلا دوست نداشتم.
avin
۱۴۰۱/۱۰/۲۲
یکی از بهترین کتابایی بود که خوندم که به دنبال حقیقت و بیداری، آزادی و رهایی زنان است، ودر سریال 1899 هم از این کتاب نام برده شده است.
مرضیه نیک فطرت
۱۴۰۱/۱۰/۳
کتاب جالبی نیست متن روانی نداره برای من هیچ کشش و جذابیتی نداشت گنگ بود و متوجه نمیشدم
نوشین نحریر
۱۴۰۱/۸/۹
داستان جالبی بود ولی در آخر متوجه نشدم آیا سانسور پیش آمد یا خیلی عجولانه تمام شد
تارا وجود
۱۴۰۱/۶/۲۴
کتاب زیبایی است،
حقیقتی تلخ در مورد زندگی زنان، به نظرم خیلی خوب نوشته شده
مینا زندی
۱۴۰۱/۸/۱۳
آخرش یه جوری بود... حال آدم رو بد میکرد... یه احساس پوچی
عزت ثباتی
۱۴۰۱/۵/۲۹
به نظرم کتاب خیلی ضعیفی بود۰ اصلا خوشم نیومد۰