نقد، بررسی و نظرات کتاب صوتی توتالیتاریسم - هانا آرنت

مرتب‌سازی: پیش‌فرض
فوآد شبانی
۱۴۰۲/۹/۲۵
تبیین شیشه عمر ساختار نظام توتالیتر از نگاه هانا آرنت بی نظیر است:
نظام‌های توتالیتر درطول حیات خود سه فاز دارند
در فاز اول اکثریت مردم سرمست از «ایدئولوژی» به دنبال رهبران‌شان راه می‌افتند؛ گویی «بهشت گمشده ی» خود را یافته‌اند. ایدئولوژی را دربست می‌پذیرند و خواهان کوچک‌ترین تغییری در آن نیستند.
در فاز دوم، واقعیات چهره‌ی خود را نشان داده و هیچ کدام از وعده‌های فریبنده‌ی رهبران تحقق نیافته است. مردم از نظام دلزده و مأیوس می‌شوند و گروهی به فکر «اصلاحات» می‌افتند؛ اما به دلایل بسیار از جمله این که «اصول ایدئولوژی را نمی‌توان تغییر داد»، اصلاحات راه به جایی نمی‌برد.
فاز سوم فاز نهایی نظام‌های توتالیتر است. در این فاز متولیان تمامیت خواه می‌کوشند از خشونت عریان استفاده کنند. از بین همفکران سابق، هرکس را که با آن‌ها کوچک‌ترین زاویه‌ای داشته باشد از دایره‌ی «خودی ها» می‌رانند. تصفیه‌های گسترده آغاز می‌شود و دایره‌ی خودی‌ها تنگ تر و تنگ تر، و ناکارآمدی‌ها عمیق تر و تعداد مخالفان بیشتر و بیشتر می‌شود و نهایتاً سیل اعتراضات می‌آید و همه چیز را با خود می‌برد.
حال هر جا حاکمیت توتالیتر دیدید قضاوت کنید که در کدامین گام ایستاده اند!
چون با مطالعه این کتاب بینشی عمیق به مسیر تولد تا مرگ توتالیتاریسم یک حاکمیت توتالیتر خواهید داشت.
betWeen دامنی
۱۴۰۲/۱۰/۲۵
به نام خدا یک اثر دیگر از خانم هانا آرنت این فیلسوف یهودی که آثار قابل توجهی از خودش به جا گذاشته و شاگرد هایدگر نیز بود هایدگری که کتاب وجود و زمان رو نوشت که از مهم‌ترین و برجسته‌ترین کتاب‌های معاصر حساب می‌شود و اما به کتاب حاضر بپردازیم یعنی توتالیتاریسم که نویسنده با وسواس و پیچیدگی خاصی به نگارش ان پرداخته که البته این در همه آثار آرنت به وضوح دیده میشه اما در بعضی نقاط انگار نگارش متن بسیار رقیق‌تر و قابل فهم‌ تر میشود و نویسنده دست از سفسطه و بازی با کلمات بسیار و پنهان کردن مفاهیم در جلد آنان خود‌داری میکند بله به نظر من آرنت عمدا چنین میکند شاید می‌خواهد تعداد صفحات کتابش بیشتر شود البته بستگی به ترجمه هم دارد تا حدود بسیار زیادی و اما خود کتاب یعنی توتالیتاریسم مسئله‌ای که نباید نادیده گرفت و حس میکنم بسیاری از دولت‌های کنونی جهان دارند به همچین سویی شدیدتر عمیق میشوند و این چه چیزی در بر دارد از برای نوع بشر؟! مقوله توده‌ها بسیار جالب و مهم است این گروه‌های بزرگ مردم که دخالت درهیچ چیزی ندارند و عملا انگار فقط خاک و خاشاک هستند و روندی که جهان داره به سمتی میره که رسوم و سنت‌های اجتماعی کمتر و کمتر و تقریبا نابود شده‌اند و نهاد‌های سیاسی و اجتماعی دیگر وجود ندارند برای مشارکت مردم و بیشتر و بیشتر به سمت انزوا و توده سازی پیش میروند واقعا عاقبت دنیای ما چیست بدترین فرمش چه شکلی خواهد بود؟
Ehsan M H
۱۴۰۲/۱/۳
درود
چنان گفته‌های هانا آرنت مستند و مستدل است که هر خواننده جویای حقیقت را به شدت جذب می‌کند. با این که چند دهه پیش این کتاب را نوشته، آنچنان فرایند حاکمیت توتالیتر را توضیح می‌دهد گویی امروز چنین جوامعی را به تصویر می‌کشد. گوینده صدای جذابی دارد و شنونده را با خود می‌برد. گوش دادن این کتاب را به تمام آنانی که در پی شناخت سیاسی و داشتن نگاه قوی به جامعه هستند توصیه می‌کنم.
محمد جمالی
۱۴۰۲/۴/۱۵
کتاب مفید و جالبیه ولی فوق العاده تخصصی هس.
به هیچ عنوان برای مطالعه عمومی پیشنهاد نمیکنم. با وجود اینکه خودم در مورد آلمان نازی و کومونیسم اطلاعات و پیش زمینه قابل قبولی دارم، فهمیدن این کتاب برام سخت بود و اصلا بعضی جا‌ها رو هم متوجه نشدم. این کتاب رو فقط به افرادی که به صورت تخصصی به دنبال اطلاعات تاریخی - سیاسی هستن پیشنهاد میکنم.
Javad Ranjbarzadeh
۱۴۰۲/۱/۱
خواندن این کتاب به همه‌ی آنهایی که به سیاست و جامعه شناسی علاقه دارند شدیدا توصیه می‌شود. با خواندن این کتاب می‌توانید بسیاری از واقعیات امروزی را بهتر و با رویکردی علمی تر درک کنید. واقعیتی که در دولت‌های میراث‌دار نوع نگرش قدرتمندان در شوروی و غالبا کمونیست‌ها به حکومت، هنوز هم این‌گونه کشور خود را اداره می‌کنند.
علی غلامی
۱۴۰۲/۵/۵
بادرود برهمه ی دوستان. کتابهای هاناآرنت به نظربنده بیشتر مختص سیاستمداران و محققین درزمینه جامعه شناسی و جامعه شناسی سیاسی است. یک دوجین از جملات فلسفی و دموکراسی و لیبرال و توتالیترو.... که حوصله آدم راسر میبرد. واژه گانی که برای هرکدام تعاریفی گونگون وجود دارد. من که حوصله ی آن را نداشتم که تاآخرکتاب پیش برم و نیمه کاره رهایش کردم.
علی
۱۴۰۲/۱۲/۷
با سلام خدمت دوستان عزیز کتاب برای خواندن عموم مناسب نیست و یکی از علت‌های ان هم میتواند ترجمه نامناسب توسط مترجم باشد و یکنواختی و روخوانی سریع و اخبار گویانه راوی نیز از هیجان و دقت شنونده کم میکنه.
زینب زمانی
۱۴۰۲/۳/۱۶
خیلی شفاف توضیح داده بود و اینکه مثالهای خوبی از دو کشور آلمان و روسیه داشت در فهم تعاریف موجود در کتاب خیلی کمک کننده بود.
علی رستمی ابیوردی
۱۴۰۲/۵/۱
این کتابی نیست که با یک بار خواندن و یا گوش دادن به مکنونات یک فیلسوف و اندیشمند فلسفه سیاسی پی برد، من توصیه میکنم لااقل سه بار…
Andy Naghavi
۱۴۰۳/۱/۳
بسیار کتاب خوب و آموزنده‌ای بود. با خواندن کتاب درک میکنیم حکومت‌های دیکتاتوری فرق چندانی با هم ندارند.
سینا گودرزی
۱۴۰۱/۱۱/۲۳
صدا گذاری خوب نبود در اکثر مواقع صدا یکسان بود و موجب کسالت می‌شد ولی کتاب بسیار خوب بود
امان اله زارع قشلاقی
۱۴۰۳/۲/۲۱
خیلی به من کمک کرد ممنون موفق باشید
علی شهبازی
۱۴۰۳/۱/۱۵
بی نظیر بود، بعد از چهل سال بیدار شدم
Ali Sharifmehr
۱۴۰۲/۱۰/۶
کتاب پر بار و عمیق