معرفی و دانلود کتاب آیا علم توانسته است خدا را دفن کند؟ - جلد اول: بررسی مغالطات دانشمندان ملحد

عکس جلد کتاب آیا علم توانسته است خدا را دفن کند؟ - جلد اول: بررسی مغالطات دانشمندان ملحد
قیمت:
۴۰,۵۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب آیا علم توانسته است خدا را دفن کند؟ - جلد اول و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب آیا علم توانسته است خدا را دفن کند؟ - جلد اول و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب آیا علم توانسته است خدا را دفن کند؟ - جلد اول: بررسی مغالطات دانشمندان ملحد

جان لنکس در کتاب آیا علم توانسته است خدا را دفن کند؟ - جلد اول ضمن تشریح نظریات دانشمندانِ خداناباورِ عصر مدرن، جهان‌بینی‌ای متفاوت با جهان‌بینی ایشان را پیش چشم مخاطب می‌گذارد. این نویسنده به‌وضوح الحاد علمی را رد می‌کند و سرمنشأ جهان را خالقی می‌داند که تمامِ نظمِ موجود را آفریده است.

درباره‌ی کتاب آیا علم توانسته است خدا را دفن کند؟ - جلد اول

کتاب آیا علم توانسته است خدا را دفن کند؟ (God's Undertaker: Has Science Buried God?) در مرز میان فلسفه، عرفان و علم قدم برمی‌دارد و درصدد است تا به سرمنشأ جهان برسد. به‌عقیده‌ی جان لنکس (John Lennox)، نظریه‌ی بیگ‌بنگ و تکامل، نمی‌توانند وجود خالق را زیر سوال ببرند، بلکه تنها اندکی خداباوری را متزلزل می‌کنند. این کتاب سوالاتی اساسی در باب این جهان و علت پدید آمدن آن مطرح می‌کند؛ سوالاتی ازقبیلِ اینکه چرا به‌جای عدمْ هستی وجود دارد؟ جهان از کجا آمده و به کجا هدایت می‌شود؟ آیا خود جهان حقیقت غایی است؟ نویسنده می‌خواهد به کشف این راز نایل شود که چیزی فراتر از این جهان وجود دارد یا به گفته‌ی برتراند راسل، تمام جهان همین چیزی است که مشاهده می‌کنیم؟

درحالی‌که تلسکوپ هابل تصاویر شگفت‌انگیزی از فضا و کهکشان‌ها در اختیار انسان‌ها گذاشته و میکروسکوپ‌های پیشرفته از راز زیست پیچیده‌ی ملکول‌ها در جهان پرده برمی‌دارند، عده‌ای دانشمند هستند که معتقدند جهان و تمام پدیده‌هایش حاصل یک تصادفند و این‌گونه خالق نظم موجود را انکار می‌کنند. به ما این‌چنین می‌گویند که خداوند به حاشیه رانده شده، کشته شده و سپس دفن گردیده است. علمِ جدید به انسان‌ها می‌گوید تنها نظریه‌ی قابل دفاع، بر انکار وجود خالق متکی است و وجود خدا مانع از پیشرفت‌های علم می‌شود. جان لنکس ضمن ارائه‌ی نظریات دانشمندان معاصرْ پیرامون هستی، دید مخاطب را نسبت به این مباحث وسعت می‌بخشد. مسئله‌ای که در این کتاب نقش محوری دارد و اساساً به‌عنوان یک سوال اساسی مطرح می‌شود، این است: کدام نگرش با علم سازگارتر است؛ الحاد یا خداباوری؟ آیا علم توانسته خداوند را دفن کند یا نه؟ مخاطب با خواندن دلایل مطرح‌شده در کتابْ قادر خواهد بود ادعاهای مختلف را بررسی کند و دست به قضاوت بزند.

معرفی و دانلود کتاب آیا علم توانسته است خدا را دفن کند؟ - جلد اول

کتاب آیا علم توانسته است خدا را دفن کند؟ به تفسیر و بررسی مباحث الحادی و خداباورانه می‌پردازد و علم مدرن را از خلال این مقایسه‌ها به مخاطب می‌شناساند. جان لنکس عقاید دانشمندی به نام ریچارد داوکینز را برای خوانندگان شرح می‌دهد. از دید داوکینز نتایج علمی مبتنی بر شواهدِ قابل‌بررسی هستند، حال‌آنکه دین نه‌تنها شواهد ملموسی در دست ندارد، بلکه برتری خود را مدیون نداشتنِ شواهد است. او دین را ایمانی کورکورانه می‌داند و به‌شدت آن را نفی می‌کند. اما نویسنده شواهدی می‌آورد که عقاید این دانشمند را رد می‌کنند. جان لنکس این‌دست دانشمندان را ملحدانی می‌داند که افکارشان همیشه در صدر اخبار رسانه‌ها قرار داشته و بر مردم تأثیرگذار بوده‌ است. درواقع به‌سختی می‌توان کتاب آیا علم توانسته است خدا را دفن کند؟ را کتابی بی‌طرفانه دانست. جان لنکس پیشاپیش جوابِ سوالی را که در عنوان کتابش مطرح کرده، می‌داند. او به سراغ شواهدی رفته تا دانشمندان خداناباور را محکوم کند و از نظریه‌ی وجود خالق برای جهان هستی دفاع کند. بااین‌حال این کتاب منبعی ارزشمند درخصوص معرفیِ دیدگاه‌های علمی و دینی پیرامون بحث هستی‌شناسی است و تعارضاتِ میان این دیدگاه‌ها را به‌خوبی نشان می‌دهد.

انتشارات مهاجر چاپ و نشر کتاب آیا علم توانسته است خدا را دفن کند؟ را بر عهده داشته است.

نکوداشت‌های کتاب آیا علم توانسته است خدا را دفن کند؟ - جلد اول

  • کتاب‌هایی که اخیراً بی‌خدایی را تبلیغ می‌کنند، کمتر با نگاهی بی‌تعصب و منطقی نوشته شده‌اند. جان لنکس در اثر جدید خود، علم روز را بررسی می‌کند و نشان می‌دهد حقیقت با چیزی که به ما گفته شده، تفاوت بسیار دارد. (مایکل بی)
  • بررسی مجددی از رابطه‌ی علم و دین، با استدلال‌هایی درخشان. این کتاب مخصوص تمام کسانی است که به مسائل بزرگ و پیچیده فکر می‌کنند. (آلیستر مک گراث)

کتاب آیا علم توانسته است خدا را دفن کند؟ - جلد اول برای چه کسانی مناسب است؟

اگر علاقه‌مند به مباحث فلسفی، دینی و علمی هستید، این کتاب برای شماست.

در بخشی از کتاب آیا علم توانسته است خدا را دفن کند؟ - جلد اول: بررسی مغالطات دانشمندان ملحد می‌خوانیم

مسئله‌ی مهم دیگری وجود دارد که از حکایت لاپلاس قابل استنباط است. در هر مناظره‌ای با موضوع علم و دین، دیر یا زود مسئله‌ی «خدای رخنه‌پوش» مطرح خواهد شد. این ایده مقدمه‌ی اثبات تنبلی فکری انسان است: ما هر چیزی را که از لحاظ علمی نتوانیم تبیین کنیم، «خدا» را پوششی برای جهل خود قرار می‌دهیم. ما پیرامون این موضوع در آینده بیشتر بحث خواهیم کرد. اما در این مدخل تأکید این نکته مهم است که جناب فورد نباید در رخنه‌های دانش ما پیرامون احتراق درونی موتور جستجو شود. اگر دقیق‌تر بگوییم، نباید او را در هیچ‌یک از تبیین‌های مربوط به مکانیسم یا کارکرد اشیاء جستجو کنیم. برای اینکه هنری فورد مکانیسم یا کارکرد نیست: او غیر از عاملیت (که مسئول وجود آن مکانیسم در مرحله‌ی نخست است) چیز دیگری نیست که با علائم محصولات خود را پوشش می‌دهد (یعنی قطعاتی را که می‌شناسیم و نمی‌شناسیم).

باتوجه‌به سخنان خداوند، در سطوح انتزاعی‌ترِ قدرت تبیین‌گری علم، ریچارد سوینبرن (به‌عنوان فیلسوف) در کتاب خود با نام آیا خدایی وجود دارد؟ می‌گوید: «به یاد داشته باشید که من «خدای رخنه‌پوش» را به‌عنوان اصل مسلم قبول ندارم. خدایی که صرفاً باید تبیین‌گر اموری باشد که علم هیچ تبیینی برای آن‌ها ندارد. من خدایی را به‌عنوان اصل مسلم قبول دارم که بتواند علت تبیین علم را تبیین کند؛ من تبیین‌های علمی را انکار نمی‌کنم، اما خدا را می‌پذیرم تا تبیینی برای علت تبیین‌های علمی باشد. همان موفقیت علم در اثبات نظمِ بسیار عمیق موجود در جهان طبیعت دلایل بسیار قوی را برای وجود علت عمیق‌تر برای آن نظم ارائه می‌دهد.»

فهرست مطالب کتاب

مقدمه‌ی نویسنده
جدال بر سر نظم هوشمند
فصل اول: جنگ جهان‌بینی‌ها
آخرین میخ بر تابوت خداوند
مبانی فراموش‌شده‌ی علم
افسانه‌ی تعارض: گالیله و کلیسای کاتولیک روم، هوکسلی و ویلبر فورث
مناظره‌ی هوکسلی-ویلبرفورث (آکسفورد 1860)
تعارض واقعی-طبیعت‌گرائی در برابر خداباوری
فصل دوم: قلمرو و محدودیت‌های علم چیست؟
خصلت بین‌المللی علم
تعریف علم
کدام یک مقدم است، علم یا فلسفه؟
همیشه دلایل ما را به کجا رهنمون می‌کند؟
جمع‌بندی مطالبی که تا اینجا گفته شده
محدودیت‌های تبیین علمی
کیک عمه ماتیدا
خداوند، یک فرض غیرضروری
فصل سوم: تقلیل، تقلیل، تقلیل...
خدای رخنه‌پوش
دانشمندان بسیار نخستین و جایگزین شدن جهان به‌جای خدا
تقلیل‌گرایی
فصل چهارم: آیا جهان طراح دارد؟
دلایل وجود نظم
هوشمندی معقول و منطقی جهان
ماهیت و نقش ایمان در علم
وجود جهان
آغاز جهان
مخالفت با ایده‌ی آغاز جهان
همان آغاز
تنظیم ظریف جهان
اصل آنتروپیک
فصل پنجم: طراح بیوسفر
شگفتی در جهان جانداران
پالی و ساعتش
آیا نظریه‌ی تکامل می‌تواند نیاز به خداوند را از بین ببرد؟
آیا نظریه‌ی تکامل خدا را طرد می‌کند؟
ناظمی که نظم‌دهنده ندارد
سوالی که جرئت پرسیدن آن نیست
رابطه‌ی میان تکامل و فلسفه
لوازم منطقی طبیعت‌گرایی: تکامل یک ضرورت فلسفی
فشار پارادایم
منابع

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب آیا علم توانسته است خدا را دفن کند؟ - جلد اول: بررسی مغالطات دانشمندان ملحد
نویسنده
مترجمحسین ثقفی
ناشر چاپیانتشارات مهاجر
سال انتشار۱۳۹۶
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات152
زبانفارسی
شابک978-964-225-189-6
موضوع کتابکتاب‌های فلسفه و منطق، کتاب‌های ادیان
قیمت نسخه الکترونیک

راهنمای مطالعه کتاب آیا علم توانسته است خدا را دفن کند؟ - جلد اول

برای دریافت کتاب آیا علم توانسته است خدا را دفن کند؟ - جلد اول و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.