معرفی و دانلود کتاب انبارداری

عکس جلد کتاب انبارداری
قیمت:
۶۵۰۰۰ ۵۸,۵۰۰ تومان ۱۰%
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب انبارداری و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب انبارداری و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب انبارداری

کتاب انبارداری تألیف مستانه رضایی و شهناز نوبخت، نقش و اهمیت انبار را در بخش تولید و صنعت بررسی می‌کند و می‌کوشد شیوه‌ی مدیریت و کنترل کردن آن را توضیح دهد. این کتاب به خواننده یاد می‌دهد که چطور به بهترین شکل از فضای محدود انبار بهره ببرد، کالا و مواد را طبقه‌بندی و کدگذاری کند، هزینه‌های انبارداری را محاسبه نماید و انبارگردانی و کنترل موجودی‌ها را انجام دهد.

درباره‌ی کتاب انبارداری

تا اواسط قرن بیستم، انبار کردن صرفاً به معنای نگهداری از کالا بود. فارغ از این‌که به چه میزان از مواد اولیه یا محصول نیاز بود، کارگاه یا کارخانه سعی می‌کرد تا حد ممکن مواد اولیه بخرد و محصول تولید کند و نگه دارد. اما پس از جنگ‌جهانی دوم این موضوع تا حد زیادی تغییر کرد. در این برهه، مسأله‌ی ایمنی، سرعت انبار کردن و از همه مهم‌تر، استفاده‌ی مناسب از فضا هم مطرح شد. صاحبان صنایع به‌درستی پی بردند که فضای در دسترس آن‌ها به‌شدت محدود است و بی‌انتها نیست، بنابراین باید با در نگهداری از موجودی‌ها احتیاط کنند و استراتژی‌هایی در پیش بگیرند. از دهه‌ی 1960 و با پیشرفت‌های فناوری‌هایی مثل ظهور بالابر و جرثقیل، بار دیگر در انبارداری تحولاتی رخ داد. اما شاید مهم‌ترین جهش در این حوزه، در ژاپن اتفاق افتاده باشد. کارخانه‌ی تویوتا برای ارتقای سطح محصولاتش، فلسفه‌ای پیش گرفت که بر روی مفهوم انبارداری عمیقاً تأثیر گذاشت. فلسفه‌ی تولید به‌هنگامِ (JIT) شرکت تویوتا چند فاکتور مهم داشت که یکی از آن‌ها کاهش موجودی انبارها بود. آنچه امروز به‌عنوان انبارداری مدرن شناخته می‌شود، تا حدی از همین نگاه می‌آید و به آن اتکا دارد. برای آشنایی با این موضوع منابع زیادی در دسترس است، ولی یکی از کاربردی‌ترین آن‌ها کتاب انبارداری تألیف مستانه رضایی و شهناز نوبخت است. این اثر اهمیت و تأثیر انبارها را نشان می‌دهد و از این می‌گوید که چطور می‌توان از فضای آن بهترین استفاده را برد و آن را به بهترین شیوه مدیریت کرد.

زمانی که شرکت تویوتا سعی داشت خود را به‌عنوان یک غول خودروسازی مطرح کند، اصولی را در پیش گرفت که در واقع از فلسفه و فرهنگ ژاپنی می‌آمد. فلسفه‌ی تویوتا که تولید به‌هنگام نامیده می‌شد، بر هفت اصل استوار بود و بر این تأکید داشت که مواد اولیه باید در اسرع وقت به خط تولید برود و محصول نهایی باید بلافاصله از کارخانه خارج شود. بر همین مبنا اصرار داشت که موجودی مواد اولیه و مواد نهایی باید صفر باشد. به‌ عبارت‌ دیگر، عملاً در کارخانه نباید انباری می‌بود. چون اعتقاد بر این بود که نگهداری موجودی، هزینه‌زا و فرساینده است. نکته این بود که اجرای این اصل در واقعیت غیرممکن و نشدنی بود. یعنی امکان نداشت که کارخانه‌ای مطلقاً انباری نداشته باشد. اما فلسفه‌ی تولید به‌هنگام می‌گفت که رفتن به سمت موجودی صفر مهم‌تر از رسیدن به آن است. بر همین اساس تویوتا در تمام این چند دهه تلاش کرده تا سیستم انبارداری خود را توسعه دهد و پویا و دقیق نگه دارد. تا جایی که امروز میانگین زمان نگهداری یک کالا در انبارهای این کارخانه به کمتر از چند ساعت رسیده.

در سال‌های اخیر سیستم‌های انبارداری تا حدی همین نگاه را دنبال کرده‌اند؛ این‌که موجودی انبار باید در جریان باشد و نباید مدتی طولانی راکد بماند. باید سیستمی منظم و پیچیده با تأمین‌کننده و توزیع‌کننده برقرار کرد و میزان تولید را به‌خوبی مدیریت نمود تا انبار هم بتواند نقش اصلی‌اش را ایفا کند. مستانه رضایی و شهناز نوبخت در کتاب انبارداری، به مفاهیم وابسته به انبارداری مثل طبقه‌بندی و کدگذاری، ارزیابی و کنترل موجودی‌ها می‌پردازند و آن‌ها را به‌تفصیل شرح می‌دهند. همین‌طور شیوه‌ی انبارگردانی را می‌آموزند و در مورد نحوه‌ی مدیریت ورود و خروج کالاها صحبت می‌کنند.

کتاب انبارداری را مؤسسه‌ی فرهنگی-هنری دیباگران تهران منتشر کرده است.

کتاب انبارداری برای چه کسانی مناسب است؟

این کتاب به مدیران سازمان‌ها توصیه می‌شود. همین‌طور اگر به مدیریت انبار علاقه دارید و می‌خواهید در آن مهارت کسب کنید، این راهنما به شما کمک خواهد کرد.

در بخشی از کتاب انبارداری می‌خوانیم

برای کسب اطمینان از صحت عملیات انبار‌ها و جهت کشف و اصلاح تفاوت‌های موجود میان مقدار واقعی موجودی و مانده کارت‌های معین انبارگردانی انجام می‌گیرد.
علت تفاوت موجودی انبار با کارت‌های انبار به دلایل متعددی است که اهم آن‌ها عبارتند از:

1. اشتباه در انتقال اطلاعات مدارک به کارت‌ها
2. اشتباه در هزینه یابی مواد مورد درخواست
3. عدم ثبت درخواست مواد یا دریافت مواد
4. هر نوع اشتباه در اثر نرسیدن اطلاعات ورودی و خروجی صحیح
5. ضایعات یا اختلاس

موجودی‌گیری ادواری یا انبارگردانی در سازمان‌های دولتی و خصوصی به روش‌های مختلفی صورت می‌گیرد. کنترل انبار‌ها ممکن است توسط مقامات مجاز و مسئول سازمان به عمل آید که «کنترل داخلی» نامیده می‌شود یا اینکه توسط مقامات مجاز و یا حسابرسی‌های ویژه در خارج از سازمان به عمل آید که به آن «کنترل خارجی» می‌گویند. ضمناً در طول سال ممکن است انبار‌ها در چند نوبت و توسط گروه‌ها و مقامات مختلف، آن هم به طور رسمی یا غیررسمی مورد بررسی و کنترل قرار بگیرند، لذا کنترل دقیق و کامل گردش عملیات و موجودی انبار‌ها در پایان سال از اهمیت خاصی برخوردار است که باید حتماً به مرحله اجرا درآید.

فهرست مطالب کتاب

فصل اول: شناخت انبار و اهمیت آن
فصل دوم: شناخت انواع خرید و فرآیند ورود کالا به انبار
فصل سوم: شناخت فضای انبار و استفاده بهینه از فضای انبار
فصل چهارم: شناخت موجودی‌ها، طبقه‌بندی و کدگذاری موجودی‌ها
فصل پنجم: شناسایی روش‌های قیمت گذاری کالا و مواد
فصل ششم: شناخت هزینه‌های انبار و کنترل موجودی‌های انبار
فصل هفتم: آشنایی با اداره اموال، مدارک و کاردکس انبار
فصل هشتم: صدور کالا از انبار
فصل نهم: انبارگردانی و کنترل کمی و کیفی موجودی‌ها
فصل دهم: شناخت اقلام منسوخ و مازاد انبار
فصل یازدهم: نمونه سؤالات

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب انبارداری
نویسنده،
ناشر چاپی موسسه فرهنگی هنری دیباگران تهران
سال انتشار۱۴۰۱
فرمت کتابPDF
تعداد صفحات122
زبانفارسی
شابک978-964-354-384-6
موضوع کتابکتاب‌های مدیریت و رهبری
قیمت نسخه الکترونیک
۶۵۰۰۰ ۵۸,۵۰۰ ت ۱۰%
خرید کتاب الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب انبارداری

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب انبارداری

برای دریافت کتاب انبارداری و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.