معرفی و دانلود کتاب انقلاب فرانسه از خاستگاه‌های آن تا 1793

عکس جلد کتاب انقلاب فرانسه از خاستگاه‌های آن تا 1793
قیمت:
۱۲۸,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب انقلاب فرانسه از خاستگاه‌های آن تا 1793 و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب انقلاب فرانسه از خاستگاه‌های آن تا 1793 و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب انقلاب فرانسه از خاستگاه‌های آن تا 1793

کتاب انقلاب فرانسه از خاستگاه‌های آن تا 1793 اثری تاریخی از مورخ به‌نام فرانسوی، ژرژ لوفور است. لوفور در این اثر مفصل ریشه‌های انقلاب کبیر فرانسه را واکاوی کرده و به این پرسش که کدام عوامل در رقم خوردن این حادثه‌ی بزرگ و خارق‌العاده‌ی تاریخی نقش داشته‌اند، پاسخ داده است. انقلاب فرانسه، چنان‌که می‌دانیم، الهام‌بخش انقلاب‌های سیاسی بسیاری -نه فقط در اروپا، بلکه در سراسر جهان- بوده و از همین رو شناخت تاریخ آن حائز اهمیت فراوان است.

درباره‌ی کتاب انقلاب فرانسه از خاستگاه‌های آن تا 1793

کتابی که پیش رو دارید یکی از آثار مهم و درخور توجه در میان انبوه کتاب‌هایی است که در باب انقلاب فرانسه به نگارش درآمده‌اند. کتاب انقلاب فرانسه از خاستگاه‌های آن تا 1793 (The French Revolution: From its Origins to 1793)، نوشته‌ی ژرژ لوفور (Georges Lefebvre)، بررسی تاریخی مفصل و دقیقی است که مخاطب را با ریشه‌های انقلاب فرانسه، عوامل موفقیت آن، چهره‌های سرشناسی که در آن ایفای نقش کرده‌اند، طبقات حاضر در انقلاب و بسیاری از مسائل مربوطه‌ی دیگر آشنا می‌سازد. این کتاب، همان‌گونه که از عنوانش پیداست، بیش از هر چیز می‌کوشد تا خواننده را در جریان آن دسته از تحولات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی قرار دهد که به ظهور تفکر و کنش انقلابی در فرانسه‌ی سده‌ی هجدهم منتهی شدند و به نهاد دیرپای سلطنت در این کشور خاتمه دادند.

معرفی و دانلود کتاب انقلاب فرانسه از خاستگاه‌های آن تا 1793

انقلاب کبیر فرانسه، به‌زعم کارشناسان تاریخ و محققان علوم سیاسی، نخستین انقلاب در نوع خود بود. بسیاری از مفاهیم سیاسی و حقوقی که امروزه برای ما آشنا و چه بسا بدیهی به نظر می‌رسند، همزمان با (یا در پی) انقلاب فرانسه در صحنه‌ی عمومی و محافل فکری ظهور کردند. مفاهیمی نظیر برابری، حکومت قانون، آزادی، حقوق بشر و سکولاریسم (جدایی نهاد دین از نهاد دولت)، از جمله میراث فکری ارزنده‌ای به شمار می‌روند که از برکت انقلاب کبیر فرانسه به نسل‌های بعدی رسیده‌اند. با این همه، از همان واپسین سال‌های قرن هجدهم، انقلاب فرانسه از سوی اغلب دانشمندان علوم سیاسی و البته بسیاری از فیلسوفان بزرگ مغرب‌زمین، با نوعی سوءظن شدید نگریسته و داوری شده است. امری که تا حدود زیادی -اما نه تماماً- ناشی از جنایت‌ها و خون‌ریزی‌های گزافی است که در پی انقلاب فرانسه در این کشور رخ داد. در کتاب انقلاب فرانسه از خاستگاه‌های آن تا 1793 همزمان که با ریشه‌های انقلاب فرانسه آشنا می‌شویم، به علل رادیکالیسم هولناکی که متولیان این انقلاب خیلی زود به دامن آن درغلتیدند نیز پی می‌بریم.

انقلاب فرانسه کمابیش بلافاصله به اغلب آرمان‌های والا و انسانیِ خود پشت کرد. دوره‌ی ترور (وحشت) که متعاقب این انقلاب در فرانسه شکل گرفت و در خلال آن مردان و زنان بی‌گناه بسیاری، به نام آرمان‌هایی انتزاعی و اغلب با اتهاماتی واهی، کشته و هلاک شدند، به زعم محافظه‌کاران قرن هجدهم -کسانی همچون ادموند برک انگلیسی- نه صرفاً نوعی تخطی و انحراف از اصول انقلاب، بلکه پیامد منطقی و ناگزیر چنان انقلابی بود. انقلاب فرانسه، اگرچه در ابتدا تحسین اغلب آزاداندیشان زمان را برانگیخت، خیلی زود مایه‌ی هراس و انزجار مردانِ اهل منطق و خرد شد. بیش از هر چیز، خشونت عریان و عواطف لجام‌گسیخته‌ای که در پی این انقلاب در میان عامه‌ی مردم بیدار شد، به بدبینی‌ها و مخالفت‌ها نسبت به انقلاب فرانسه دامن می‌زد. آزادی‌خواهان بسیاری در اروپا با اهداف و نیات انقلابیون فرانسوی همدل و همراه بودند و تردیدی در ستمی که رژیم سلطنتی در حق مردم روا می‌داشت، نداشتند. اما ایشان تاکتیک‌ها و شیوه‌ی عمل انقلابیون، و بیش از آن، افراط‌گرایی آنان را پس از رسیدن به پیروزی، بسیار خطرناک و شایسته‌ی اجتناب، و مصداق از چاله به چاه افتادن می‌دانستند. برخی حتی تا آن‌جا پیش رفتند که پروژه‌ی فلسفی روشنگری را، با این دستاویز که خوراک فکری در اختیار انقلابیون قرار داده، از بیخ و بن رد کردند و به سردمداران این جنبش فلسفی -کسانی نظیر ولتر، مونتسکیو و روسو- شدیدترین انتقادات را وارد آورند. این دسته از متفکران، البته درک درستی از جنبش روشنگری نداشتند و حتی از این واقعیت غیرقابل انکار که اغلب قریب به اتفاق فیلسوفان عصر روشنگری، نه‌تنها انقلابی نبودند بلکه با دربارهای سلطنتی وقت روابط حسنه‌ای داشتند، غافل بودند. باری، علی‌رغم تمام این تردیدها و مخالفت‌ها، تبعات انقلاب فرانسه که در 1789 رخ داده بود، خیلی زود همچون موجی عظیم سراسر اروپا را درنوردید و به فاصله‌ای کوتاه در میان اغلب ملل اروپایی میل به قیام علیه استبداد را شکوفا و نهادینه کرد.

معرفی و دانلود کتاب انقلاب فرانسه از خاستگاه‌های آن تا 1793

امروز که با فاصله‌ی تاریخی مناسب به انقلاب فرانسه می‌نگریم و از تبعات کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت آن آگاهی نسبتاً کاملی داریم، باید چگونه آن را ارزیابی کنیم و درباره‌اش چه داوری‌ای داشته باشیم؟ کتاب انقلاب فرانسه از خاستگاه‌های آن تا 1793 به ما در پاسخ گفتن به این سوال کمک می‌کند. البته باید توجه داشته باشیم که قضاوت‌ها و تحلیل‌های هیچ کتابی، حتی کتابی گران‌سنگ نظیر اثر ژرژ لوفور، به‌تنهایی وجوه پدیده‌ی تاریخی عظیمی نظیر انقلاب فرانسه را روشن نمی‌سازد و لاجرم پرسش‌های بسیاری را بی‌پاسخ می‌گذارد.

کتاب انقلاب فرانسه از خاستگاه‌های آن تا 1793 توسط مریم هاشمیان ترجمه شده و از سوی انتشارات چرخ به چاپ رسیده است.

نکوداشت‌های کتاب انقلاب فرانسه از خاستگاه‌های آن تا 1793

  • این کتاب فراتر از تحلیل تاریخی انقلاب فرانسه است و شرایط تمام اروپا را در دوران منتهی به انقلاب برای ما ترسیم می‌کند. (ای. جی. پی. تیلور)
  • نویسنده‌ی کتاب انقلاب فرانسه از خاستگاه‌های آن تا 1793، ژرژ لوفور، به عنوان یکی از صاحب‌نظران بزرگ در حیطه‌ی تاریخ فرانسه شناخته می‌شود. او در این کتاب دانش عمیق خویش را با نثری پرشور و زیبا ترکیب کرده است. (سایت آمازون)

کتاب انقلاب فرانسه از خاستگاه‌های آن تا 1793 برای چه کسانی مناسب است؟

علاقه‌مندان به آشنایی با تاریخ قرن هجدهم فرانسه و دوست‌داران آشنایی با تاریخ اروپا، مخاطبین اصلی کتاب انقلاب فرانسه از خاستگاه‌های آن تا 1793 به شمار می‌روند.

در بخشی از کتاب انقلاب فرانسه از خاستگاه‌های آن تا 1793 می‌خوانیم

انقلاب فرانسه در سال‌های نخست توجه اروپا را به انحصار خود درنیاورد، زیرا اروپا ظاهراً در آستانه‌ی جنگی فراگیر بود. یوزف که از سال 1782 با کاترین هم‌پیمان شده بود سرانجام تسلیم وسوسه‌ی «طرح یونان» شد - یعنی نقشه‌ی احیای امپراتوری بیزانس به رهبری نوه‌ی کاترین و احداث داکیه - که پوتمکین دیرزمانی انتظار آن را داشت. این طرح استان‌های صربِ امپراتوریِ عثمانی را به‌اضافه‌ی مستعمرات ونیز به اتریش اعطا می‌کرد. طرح مذکور، با متحد کردن اتریش و لمباردی، استیلای امپراتوری هابسبورگ بر ایتالیا را پیش می‌برد - هدفی که از سال 1715 خواسته‌ی اصلی اتریش بود.

ورژن و پیت هیچ‌یک با تجزیه‌ی عثمانی موافقت نکردند. فرانسه آن‌جا موقعیت ممتازی داشت. پیت می‌خواست روس‌ها را از دریای مدیترانه و مسیرهای منتهی به هند دور نگاه دارد. اما فرمان‌فرما طی کشمکش با شهروندان در سال 1787 از انگلستان و پروس درخواست کمک کرده بود. پروس به ایالت‌های متحد حمله کرد و پیت از این فرصت بهره جست تا شکوهِ دیپلماسی بریتانیایی را احیا کند، به این ترتیب که ایالت‌ها را از فرانسه جدا کرد و نشان داد که اگر فرانسه پروس را به مبارزه بطلبد مداخله خواهد کرد. در آن زمان، بری‌ین با پارلمان‌ها در نزاع بود و مون‌مورن، که جای ورژن را پس از مرگ وزیر گرفته بود، تسلیم شد. فرمان‌فرما که دوباره استقرار یافته بود قدرت خویش را تقویت کرد و به پیمان سه‌جانبه با پروس و انگلستان پیوست. این فاجعه، که به تضعیفِ اعتبارِ سلطنت در فرانسه کمک شایانی کرد، یوزف را متقاعد نمود که هم‌پیمانش نقشی در مسائل شرق ندارد؛ در هر صورت، امکان اتحاد میان قدرت‌های غربی را منتفی دانست.

فهرست مطالب کتاب

یادداشت دبیر مجموعه
مقدمه ی مترجم فارسی
پیش گفتار
مقدمه ی مترجم انگلیسی
مقدمه
پاره‌ی اول: جهان در آستانه‌ی انقلاب فرانسه
1. گسترش اروپایی
2. اقتصاد اروپا
3. جامعه ی اروپایی
4. اندیشه ی اروپایی
5. حکومت ها و تعارضات اجتماعی
پاره‌ی دوم: ظهور بورژوازی در فرانسه
6. انقلاب اشرافی، 1788 - 1787
7. انقلاب بورژوایی
8. انقلاب مردمی
9. سال لافایت
10. کار مجلس مؤسسان، 1791 - 1789
پاره‌ی سوم: انقلاب و اروپا تا شکل‌گیری نخستین ائتلاف
11. مجلس مؤسسان و اروپا
12. فرار شاه و اعلام جنگ علیه اتریش، ژوئن 1791 تا آوریل 1792
13. دومین انقلاب فرانسه، اوت تا سپتامبر 1792
14. هجوم به لهستان و فرانسه، ضدحمله‌ی انقلابی: والمی و ژومپه، سپتامبر 1792 تا ژانویه‌ی 1793
15. خاستگاه های ائتلاف اول
یادداشت ها
نمایه

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب انقلاب فرانسه از خاستگاه‌های آن تا 1793
نویسنده
مترجممریم هاشمیان
ناشر چاپیانتشارات چرخ
سال انتشار۱۴۰۲
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات440
زبانفارسی
شابک978-622-5250-14-7
موضوع کتابکتاب‌های تاریخ جهان
قیمت نسخه الکترونیک

راهنمای مطالعه کتاب انقلاب فرانسه از خاستگاه‌های آن تا 1793

برای دریافت کتاب انقلاب فرانسه از خاستگاه‌های آن تا 1793 و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.