معرفی و دانلود کتاب بازشناختی از تعامل انسان و اطلاعات

عکس جلد کتاب بازشناختی از تعامل انسان و اطلاعات
قیمت:
۱۸,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب بازشناختی از تعامل انسان و اطلاعات و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب بازشناختی از تعامل انسان و اطلاعات و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب بازشناختی از تعامل انسان و اطلاعات

کتاب بازشناختی از تعامل انسان و اطلاعات به قلم امیر ریسمانباف و رحمت الله فتاحی از مجموعه بازشناختی از دانش شناسی، با هدف بررسی کامل ارتباط انسان و اطلاعات، روند مطالعات و الگوهای رفتاری اطلاع‌یابی ‌با تأکید بر مفهوم دانش به رشته‌ی تحریر در آمده است.

مجموعه‌ی بازشناختی از دانش‌شناسی در اصل نسخه جدید کتابی است که سال‌ها قبل با نام بازشناختی از دانش‌شناسی: جستارهایی در علم اطلاعات و دانش‌شناسی به چاپ رسیده بود، ولی امروز برای درک بهتر مطالب کتاب و پرداخت هزینه‌ی کمتر برای علاقمندان قسمت‌های مختلف در پنج جلد مجزا نوشته شده است.

هدف این جلد از مجموعه‌ی بازشناختی از دانش‌شناسی، ارائه تحلیلی از روند تکوینی مطالعات و الگوهای رفتار اطلاع‌یابی با تأکید بر مفهوم دانش و نیز جایگاه مفهومی دانش در بن‌مایه‌های نظری این مطالعات و الگوهاست. رحمت الله فتاحی در این کتاب ابتدا مروری فشرده بر مفهوم دانش خواهد داشت و سپس به مفاهیم رفتار اطلاع‌یابی، پیشینۀ تاریخی مطالعات مربوط به این گونه رفتارها و جایگاه مفهوم دانش در این حوزۀ مطالعاتی می‌پردازد.

در ادامه گزیده‌ای از الگوهای اطلاع‌یابی، تحلیل و جایگاه مفهوم دانش در آن‌ها بررسی خواهد شد و در نهایت، یک تحلیل روند از دستاوردهای حوزۀ مطالعات مربوط به رفتارهای اطلاع‌یابی در قالب عناوین «مدل‌های اطلاع‌یابی در برابر مدل‌های بازیابی»، «رویکرد کاربرمدار در برابر رویکرد سیستم‌گرا»، «از کثرت به وحدت»، «از کاهش‌گرایی تا بافت»، «از سادگی به پیچیدگی»، «از اطلاع‌محوری به دانش‌محوری»، «از ربط اطلاعاتی تا ربط دانشی» و «از نیاز اطلاعاتی تا نیاز دانشی» ارائه شده است.

امیر ریسمانباف و رحمت الله فتاحی را بیشتر بشناسیم:

امیر ریسمانباف رئیس مرکز اطلاع‌رسانی شرکت برق منطقه‌ای استان خوزستان بوده و به همین خاطر تجارب فراوانی در زمینه‌ی کتاب، کتابخانه و اطلاع‌رسانی در عرصه‌ی مدیریت دانش دارد.

دکتر رحمت الله فتاحی، در سطح جهان جزو نویسندگان و پژوهشگران شناخته شده در زمینه‌ی تنظیم اطلاعات است. او تاکنون آثار بسیاری در این باره منتشر کرده و حضوری فعال در برگزاری مجامع و همایش‌های علمی مختلف ایران و جهان دارد.

در بخشی از کتاب بازشناختی از تعامل انسان و اطلاعات می‌خوانیم:

تعریف مفاهیم به نحوی که دقیقاً حدود و ثغور آن معلوم شده و مورد اتفاق عموم قرار گیرد، هنوز هم به عنوان یک دغدغۀ فکری در برخی از اذهان وابستگان به دنیای علم پابرجاست. این اندیشه که از سقراط آغاز می‌شود و پس از آن، به طور مشخص میراث فکری منطق ارسطویی در بحث از مقولات است، امروزه حتی در مورد پدیده‌های مادی هم مورد شک و تردید است؛ چه برسد به مفهوم پربحث و دامنه‌داری چون «دانش» که بیشتر به عنوان مفهومی انتزاعی و ذهنی شناخته شده است. در حالی که امروزه فیزیکدانان در تعریف ماهیت نور، ذره و... اتفاق نظر ندارند، نظر برخی از اهالی علوم اجتماعی مبنی بر لزوم به دست دادن تعاریفی بسنده و همه پسند از مفاهیم مربوط به این حوزه را باید توقعی غیرمنطقی تلقی نمود. البته این سخن به معنای بی‌نیازی از تعریف مفاهیم نیست.

بدیهی است که هر پژوهشی دست کم نیازمند تعاریف کاربردی و عملیاتی از مفاهیم پایۀ خود می‌باشد. آنچه مورد نقد است، اصرار بر به دست دادن تعاریف جامع، بسنده و مورد توافق عمومی از مفاهیم و توقف فکری در این باره است؛ که به نظر می‌رسد نه تنها در علوم انسانی و اجتماعی که گاه در برخی از موارد در حوزه‌های علمی دیگر نیز دشوار و چه بسا ناممکن باشد. نگارندگان معتقدند که پژوهش‌های نظری به ویژه در علوم اجتماعی و انسانی، بیشتر از کوشش برای دست‌یابی به تعاریف متقن و همگانی از مفاهیم، به چارچوب‌های فکری و منظرهای گسترده‌تر و گاه حتی به ظاهر متضاد مفهومی نیازمند است که از طریق آن بتوان به فهمی کلان‌نگر از مفاهیم دست یافت.

فهرست مطالب کتاب

یادداشتی بر مجموعۀ بازشناختی از دانششناسی
بررسی روند مطالعات و الگوهای رفتار اطلاعیابی؛ با تأکید بر مفهوم دانش
درآمد
مروری بر مفهوم دانش
رفتار اطلاع‌یابی: مفهوم و پیشینه با تأکید بر جایگاه مفهوم دانش در این حوزه
تحلیل گزیده‌ای از الگوهای اطلاع‌یابی، با تأکید بر مفهوم دانش
تحلیل روند الگوهای رفتار اطلاع‌یابی
فهرست منابع

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب بازشناختی از تعامل انسان و اطلاعات
نویسنده،
ناشر چاپیانتشارات کتابدار
سال انتشار۱۳۹۹
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات134
زبانفارسی
شابک978-600-241-186-0
موضوع کتابکتابداری
قیمت نسخه الکترونیک

راهنمای مطالعه کتاب بازشناختی از تعامل انسان و اطلاعات

برای دریافت کتاب بازشناختی از تعامل انسان و اطلاعات و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.