معرفی و دانلود کتاب جایگاه زیبایی در عالم هنر: وعده شادکامی و بس

عکس جلد کتاب جایگاه زیبایی در عالم هنر: وعده شادکامی و بس
قیمت:
۵۲۰۰۰ ۳۶,۴۰۰ تومان ۳۰%
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب جایگاه زیبایی در عالم هنر و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب جایگاه زیبایی در عالم هنر و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب جایگاه زیبایی در عالم هنر: وعده شادکامی و بس

کتاب جایگاه زیبایی در عالم هنر نوشته‌ی الکساندر نهاماس، مفهوم زیبایی و پیوند آن با هنر و زندگی روزمره را بررسی می‌کند. این اثر با بهره‌گیری از آراء متفکرانی چون افلاطون و نیچه و آثار نقاشان برجسته‌ی تاریخ، رویکردی فلسفی در باب ضرورت زیبایی و هنر در زندگی ارائه می‌دهد. این کتاب در سال 2007 برنده‌ی جایزه‌ی انجمن ناشران آمریکایی برای بهترین کتاب فلسفی شده است.

درباره‌ی کتاب جایگاه زیبایی در عالم هنر

کتاب جایگاه زیبایی در عالم هنر (Only a Promise of Happiness) زیبایی را در هنر و در زندگی روزمره، با رویکردی فلسفی ردیابی می‌کند. الکساندر نهاماس (Alexander Nehamas) با نگاهی به تفکرات فیلسوفان مختلف، به‌ویژه افلاطون و فردریش نیچه، به مفهوم زیبایی می‌پردازد. او رویکرد شخصی خود را نیز در مقایسه با آراء این فیلسوفان ارائه می‌دهد. مخاطب با مطالعه‌ی این کتاب به معنایی از زیبایی می‌رسد و درمی‌یابد زیبایی تنها در آثار هنری و طبیعت یافت نمی‌شود، بلکه در بسیاری پدیده‌های روزمره نیز هویدا است.

معرفی و دانلود کتاب جایگاه زیبایی در عالم هنر

در طول قرن‌ها منتقدان زیادی، چه در هنر و چه در فلسفه، به مفهوم زیبایی تاخته‌اند یا آن را به چیزی تقلیل داده‌اند. الکساندر نهاماس در پی بازگرداندن مفهوم زیبایی به جایگاهش در هنر و برقراری پیوند میان زیبایی، میل و هنر است. او نشان می‌دهد که ارزشِ نهفته در هنر، فارغ از ارزش اخلاقیِ آن، برای ادامه‌ی زندگی امری ضروری به حساب می‌آید. نهاماس نتیجه می‌گیرد که زیبایی ممکن است به ظاهر بستگی داشته باشد، اما این موضوع آن را سطحی جلوه نمی‌دهد. او همچنین بیان می‌کند که باور به وجود زیبایی در جهان این امید را در انسان زنده می‌کند که زندگیِ بهتری با وجود پدیده‌های زیبا خواهد داشت. حال ممکن است این امید واقعی باشد و یا ممکن است زیبایی چیزی جز یک وعده‌ی وسوسه‌انگیز نباشد؛ چراکه زیبایی متضمن معنایی واحد و قطعی نیست، همان‌طورکه می‌تواند برای هر شخص در پدیده‌های متفاوت نمود یابد، آثار آن نیز بر افراد متفاوت خواهد بود.

الکساندر نهاماس در کتاب جایگاه زیبایی در عالم هنر از آثار نقاشان معروف بسیاری استفاده می‌کند تا مباحث خود درباب زیبایی را برای مخاطب ملموس و نسبت هنر و زیبایی را تبیین کند. انتشارات ققنوس این کتاب را با ترجمه‌ی سیدمسعود حسینی (Sayed Masoud Hosseini) منتشر کرده است.

نکوداشت‌های کتاب جایگاه زیبایی در عالم هنر

  • زبان نهاماس جذاب است و افکاری را بیان می‌کند که ارزش تأمل دارند. (Blog Critics Magazine)

  • مقاله‌ای شگفت‌انگیز، شخصی و فلسفی درمورد بازیابی جایگاه زیبایی در هنر. (Bloomsbury Review)

  • مطالب کتاب ما را وامی‌دارد تا در نقشی که زیبایی در عالم هنر و سایر جنبه‌های زندگی ما ایفا می‌کند، تجدیدنظر کنیم. (The Australian)

  • الکساندر نهاماس به‌دنبال برقراری مجدد پیوند میان هنر، زیبایی و میل است و نشان می‌دهد که ارزش‌های موجود در هنر برای زندگی بشری ضروری هستند. (پابلیشرز ویکلی)

  • ازآنجاکه معنادارترین برخوردهای ما با زیبایی در طول زمان آشکار می‌شود، ما فقط می‌توانیم با نگاه به گذشته بگوییم که یک شیء زیبا زندگی ما را بهتر کرده است یا خیر. (New York Sun)

  • متن الکساندر نهاماس از عمق فلسفی و وضوح برخوردار است. او هنر و زیبایی را موضوعات انتزاعی و کم‌یاب نمی‌داند، بلکه آن را بخشی از زندگی روزمره تصور می‌کند. (نانسی توسلی، کلگری هرالد)

کتاب جایگاه زیبایی در عالم هنر برای چه کسانی مناسب است؟

این کتاب به علاقه‌مندانِ حوزه‌ی فلسفه‌ی هنر پیشنهاد می‌شود.

در بخشی از کتاب جایگاه زیبایی در عالم هنر: وعده شادکامی و بس می‌خوانیم

مری مادرسیل می‌پرسد مگر «سخن گفتن از نردِ عشق باختن به یک رمان، غلیانِ صِرفِ احساسات نیست؟ مگر ممکن است یک شعر کسی را اغوا کند یا کسی به یک ملودی دل ببازد؟»؛ و پاسخ می‌دهد: «اگر فرض نشود که پوچی و بی‌معنایی ذاتاً بدیهی‌اند، باید پاسخی برای این پرسش وجود داشته باشد که چرا این‌طور نباشد؟ و معلوم نیست که هیچ پاسخِ غیرملالت‌باری در کار باشد. ("رمان، شخص نیست" پاسخِ ملالت‌بار است.)» ما مایل نیستیم با رمانِ محبوبمان ازدواج کنیم، به این دلیل که این رمان است و نه به این دلیل که عاشقش نیستیم؛ نیز معمولاً ‌مایل نیستیم با نزدیک‌ترین دوستمان ازدواج کنیم: این چه ربطی به عشقِ ما به یک‌دیگر دارد؟ به همین شکل، وقتی دوستانمان دوستانی برای خود پیدا می‌کنند برایشان خوشحالیم و غالباً دوستانمان را تشویق می‌کنیم که با هم دوست شوند، هرچند وقتی معلوم می‌شود که عشاقمان عشاقِ دیگری هم دارند عموماً اصلاً خوشحال نمی‌شویم.

با این‌که این موضوع به ماهیت و قوّتِ احساساتم بستگی دارد، وقتی زیبایی‌تان مرا به سوی شما می‌کشد، شما را، دست‌کم برای لحظه‌ای، در درجه‌ی نخست برای خودم می‌خواهم. اما وقتی اثری هنری تکانم می‌دهد و می‌خواهم آن را بخشی از زندگی‌ام سازم، مایلم دیگران نیز آن را به بخشی از زندگیِ خودشان بدل سازند. وقتی معشوقم را نزدِ شما ستایش می‌کنم، دارم می‌کوشم به شما توضیح دهم که چرا عاشق شده‌ام، نه این‌که بخواهم شما را به عشق ورزیدن به او برانگیزم؛ ولی وقتی می‌کوشم توضیح دهم که چرا به نظرِ من شعرِ کاوافی نفسگیر است، دارم می‌کوشم به شما هم راه نردِ عشق باختن به این شعر را نشان دهم. مشتاقم که اشعارش را در اختیارتان بگذارم، ولی دلیلِ این کارم این است که این‌ها شماری شعرند و نه شماری از معشوق‌ها یا دوست‌ها. ما در احساساتمان در قبالِ هنر بی‌قید‌و‌بندیم زیرا دیری نخواهد گذشت که خواهیم دید عشق ورزیدن به یک اثرِ هنریِ واحد، به جای رقیبان، دوستانی پدید می‌آورد.

فهرست مطالب کتاب

یادداشت مترجم
سپاسگزاری
فصل اول
افلاطون یا شوپنهاور؟
ویژگیِ نمود؟
آرای مدرنیستی
ازآن‌خودسازی‌های مدرنیستی
فصل دوم
نقد و ارزش
نقشِ مرورنویسی
زیبایی، عشق، دوستی
جذابیت، زیبایی، تکامل
فصل سوم
هنر، زیبایی، میل
زیبایی، اجتماع، کلیت
هم‌شکلی، سبک، تمایز
زیبایی‌شناسی، بی‌واسطگی، فردیت
فصل چهارم
المپیای مانه
تفسیر، ژرفا، گستره
تفسیر، زیبایی، خیر
زیبایی، عدمِ قطعیت، شادکامی
نمایه

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب جایگاه زیبایی در عالم هنر: وعده شادکامی و بس
نویسنده
مترجمسید مسعود حسینی
ناشر چاپیانتشارات ققنوس
سال انتشار۱۴۰۰
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات224
زبانفارسی
شابک978-622-04-0384-5
موضوع کتابکتاب‌های فلسفه و منطق، کتاب‌های هنری
قیمت نسخه الکترونیک
۵۲۰۰۰ ۳۶,۴۰۰ ت ۳۰%
خرید کتاب الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب جایگاه زیبایی در عالم هنر

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب جایگاه زیبایی در عالم هنر

برای دریافت کتاب جایگاه زیبایی در عالم هنر و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.