معرفی و دانلود کتاب خاطرات یک ابله سیاسی: زندگی عادی در بلگراد

عکس جلد کتاب خاطرات یک ابله سیاسی: زندگی عادی در بلگراد
قیمت:
۵۰,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب خاطرات یک ابله سیاسی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب خاطرات یک ابله سیاسی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب خاطرات یک ابله سیاسی: زندگی عادی در بلگراد

صداهایی در دنیا وجود دارند که به دلیل جنایات هولناکى که به اسم آن‌ها تمام مى‌شود، اغلب ناشنیده مى‌مانند. کتاب خاطرات یک ابله سیاسی صدای یکی از شهروندان عادی صربستان، یاسمینا تشانویچ، را بازتاب می‌دهد؛ کسی که در حکومت فاسد کشور خود یک قربانی است. این کتاب از سوی انجمن جهانی قلم به‌عنوان اثر برگزیده انتخاب شده است.

درباره‌ی کتاب خاطرات یک ابله سیاسی

«ساعاتى پس از شروع حمله‌ى هوایى ناتو به یوگسلاوى، یکى از دوستان یاسمینا تشانویچ (Jasmina Tesanovic) از سوئد ایمیلى به او زد و حالش را پرسید. یاسمینا که فرصت سرخاراندن نداشت، به جاى جواب، بخش‌هایى از خاطرات روزانه‌اش را براى او فرستاد. این دوست نویسنده، آنا والدس، خاطرات یاسمینا را در وبسایت مجله‌اى که برایش مى‌نوشت منتشر کرد. خاطرات یاسمینا، بدون اطلاع خودش، ظرف یک هفته به چندین زبان ترجمه و بدون ذکر نام نویسنده در پنجاه وبسایت مختلف بازنشر شد و از طریق ایمیل در سراسر دنیا دست به دست چرخید. وقتى دوستى از لندن بریده‌اى از خاطرات یاسمینا را براى خود او فرستاد، یاسمینا با خودش گفت این زن دقیقاً مثل من مى‌نویسد. باور نمى‌کرد که این نوشته‌ى خودش است، تا اینکه دوستش رد ایمیل را گرفت و فهمید دور دنیا را زده و در نهایت به دست خود یاسمینا رسیده است! از سوئد به هلند، از هلند به کرواسى، از کرواسى به انگلستان و الى‌آخر. در این میان، یک نفر براى محافظت از یاسمینا نام او را حذف کرده بود. خاطرات زنى ناشناس از بلگراد تبدیل شده بود به خاطرات یک ملت.»

معرفی و دانلود کتاب خاطرات یک ابله سیاسی

یاسمینا تشانویچ با ارائه‌ی گزارشی دست اول از زندگی روزمره در یک منطقه‌ی جنگی، جهان را از کلیشه‌ها فراتر برد و اکنون در کتاب خاطرات یک ابله سیاسی (The Diary of a Political Idiot) به‌طور مفصل‌تر خاطراتش را بازگو می‌کند. خواندن اخبار همیشه با سوگیری‌هایی همراه بوده که ما را از احاطه به واقعیت ماجرا بازداشته است. اما اگر فرصت این را داشته باشیم که وقایع را از دید یک شهروند بی‌طرف ببینیم، قضاوت ما عادلانه‌تر خواهد بود. یاسمینا تشانویچ همان شهروند عادی صربستانی است که در بلگراد، در بحبوبه‌ی جنگ کوزوو به نوشتن هرآنچه دیده و تجربه کرده می‌پردازد. این مسئله سبب می‌شود تا ما با کمترین دخالت و واسطه به تماشای جنگ و بمبارانی بنشینیم که مردم صربستان، کرواسی، آلبانی و آمریکا و بسیاری بی‌گناه دیگر را قربانی کرده است.

جنگ چیزی نیست جز بازی سیاسی حاکمانی که در طلب کسب قدرت و جایگاه بالاتر هستند. در این میان چیزی که فدا می‌شود مردمان و شهرها و آبادانی‌ها هستند. در گذار تاریخ شاید بیش از همه به انگیزه‌ی سیاسی این حاکمان خونخوار بربخوریم و کمتر با احوالات مردم بی‌گناه و شهروندان عادی مواجه شویم. کتاب خاطرات یک ابله سیاسی این فرصت ناب را در اختیارمان قرار می‌دهد که از منظر فردی عادی که بعدتر فیلمساز و ناشر و سردبیر می‌شود، به مسئله‌ی جنگ و کشتار نگاه بیندازیم.

کتاب خاطرات یک ابله سیاسی با ترجمه‌ی راضیه خشنود از سوی نشر ماهی منتشر شده است.

افتخارات کتاب خاطرات یک ابله سیاسی

  • برگزیده‌ی انجمن جهانی قلم؛
  • ترجمه به یازده زبان زنده‌ی دنیا.

نکوداشت‌های کتاب خاطرات یک ابله سیاسی

  • در سال‌های اخیر، کتاب‌های زیادی درباره‌ی جنگ‌های یوگسلاوی نوشته شده است. هیچ‌کدام از آن‌ها مثل کتاب خاطرات یک ابله سیاسی اثر یاسمینا تشانویچ دیدگاهی بی‌طرف و صادقانه نداشته‌اند. (کتاب خاطرات یک ابله سیاسی)
  • کتابى از حاشیه براى حاشیه... بهترین کتابى است که امسال نوشته شده، اما نماینده‌ى جریان اصلى ادبیات صربستان نیست و هرگز نخواهد بود. (یک منتقد بلگرادی)

کتاب خاطرات یک ابله سیاسی برای چه کسانی مناسب است؟

کسانی که به کتب سیاسی و تاریخی و همچنین زندگینامه علاقه‌مندند از خواندن این کتاب لذت خواهند برد.

در بخشی از کتاب خاطرات یک ابله سیاسی: زندگی عادی در بلگراد می‌خوانیم

دیشب در پناهگاه خوابیدیم، سه بزرگسال، پنج کودک و دو سگ. در واقع خانه‌اى شخصى با یک سرداب امن است، بغل همان ایستگاه مترو که شب اول بمباران در آن خوابیدیم. طبق گزارش سى‌ان‌ان، بنا بود مرکز بلگراد بمباران شود، اما نشد. پس باز هم منتظر مى‌مانیم. سى‌ان‌ان مى‌گفت سه رزمنده‌ى آمریکایى به اسارت ارتش یوگسلاوى درآمده‌اند. چه جنگ کثیفى. مردم وحشت‌زده در زیرزمین‌ها، سربازان زخمى در تلویزیون، پناهجویان آلبانیایى که در برابر دوربین اشک مى‌ریزند و چیزهایى مى‌گویند که هیچ انسانى هرگز نباید مجبور به گفتنشان باشد، به‌خصوص توى تلویزیون. دارند کرامت انسانى همه‌ى ما را زیر سؤال مى‌برند.

دوستم، یک یوگسلاو آلبانیایى‌ صرب، از نیویورک زنگ زد. مى‌گوید خواب و بیدارى‌اش با ساعت اروپاست. مى‌گویم کاش پیش تو بودم. خواب و بیدارى ما با ساعت آمریکاست، شب‌ها بیداریم و روزها چرت مى‌زنیم. انگار همزمان در دو منطقه‌ى زمانى زندگى مى‌کنیم.

تازگى متوجه شده‌ام که هر روز دم غروب دست‌هایم بى‌اختیار مى‌لرزند. این رعشه چند ساعت طول مى‌کشد. شنیده‌ام که زنان دیگرى هم دچار همین عارضه شده‌اند. دلیلش ترس از بمباران بعد از تاریک‌ شدن هواست. واکنش مردان متفاوت است. آن‌ها فریاد مى‌زنند و درباره‌ى مرگ و زندگى بحث مى‌کنند. ما از مرگ مردها بیش‌تر از مرگ خودمان مى‌ترسیم. گاهى‌وقت‌ها تصاویرى از خشونت علیه بچه‌هایم به ذهنم هجوم مى‌آورند، فقط در این لحظات است که از وحشت قالب تهى مى‌کنم. اگر بلایى سرشان بیاید، ترجیح مى‌دهم خودم را بکشم.

فهرست مطالب کتاب

سخن ناشر انگلیسى
پیش‌گفتار
جمهورى‌هاى یوگسلاوى سابق
جمهورى فدرال یوگسلاوى، سال 2000
فصل یکم: پیش‌درآمد جنگ: 1998
فصل دوم: ناتو: 1999
فصل سوم: ابلهان سیاسى: 1999

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب خاطرات یک ابله سیاسی: زندگی عادی در بلگراد
نویسنده
مترجمراضیه خشنود
ناشر چاپینشر ماهی
سال انتشار۱۴۰۳
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات120
زبانفارسی
شابک978-964-209-382-3
موضوع کتابکتاب‌های زندگی نامه، کتاب‌های علوم سیاسی
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب خاطرات یک ابله سیاسی

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب خاطرات یک ابله سیاسی

برای دریافت کتاب خاطرات یک ابله سیاسی و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.