معرفی و دانلود کتاب در محضر استاد

عکس جلد کتاب در محضر استاد
قیمت:
۳۵,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب در محضر استاد و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب در محضر استاد و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب در محضر استاد

کجا می‌توان هنری آموخت، به جز در محضر استاد... کتاب در محضر استاد به قلم هنرپیشه‌ی نام‌آشنای تئاتر، سینما و تلویزیون کاظم هژیرآزاد، شرح خاطرات و چگونگی آشنایی وی با استاد مصطفی اسکویی است. از این استاد شهیر به عنوان یکی از ستون‌های تربیت بازیگران قدرتمند یاد می‌شود که تئاتر برای او نه فقط یک سرگرمی، بلکه تمام دغدغه و زندگی‌اش بود.

درباره‌ی کتاب در محضر استاد

ظهور دوران طلایی تئاتر در ایران، مدیون تلاش‌ها و ایثارگری‌های بزرگانی‌ست که اگر از جان و دل برای پیشرفت این هنر تلاش نمی‌کردند، امروز پیشکسوتانی نداشتیم که با کوله‌باری از شاهکارهای هنری از گذشته‌ها یاد کنند. هرچند در دوران کنونی، تئاتر و سینما فرسنگ‌ها از روزهای اوج و درخشش خود دور شده، اما آثار به‌جا مانده از نام‌آوران این عرصه، می‌توانند تا سال‌ها تشنگان هنر را سیراب کنند.

نام کاظم هژیرآزاد کافی‌ست تا ما را به یاد صدایی رسا با فن بیانی قوی و اجراهایی استادانه در هر نقشی بیندازد که تاکنون به ایفای آن پرداخته. اما این استاد مسلم بازیگری، دست‌پرورده‌ی آموزگاری دلسوز به نام مصطفی اسکویی است که اهالی تئاتر به خوبی با وی آشنایی دارند. کتاب در محضر استاد که به قلم این هنرپیشه‌ی توانا به رشته‌ی تحریر در آمده، به شرح آشنایی وی با مصطفی اسکویی اختصاص یافته و نویسنده علاوه بر ادای دین به جایگاه استادش، به نوعی تاریخ مستند تئاتر ایران را نیز بازگو نموده است. کتاب با سخن نویسنده بر سر تابوت استاد آغاز می‌شود و او از این گله‌مند است که چرا تعریف و تمجیدها از شخصیت و زحمات استاد اسکویی، باید بعد از مرگ او مطرح شوند. کاظم هژیرآزاد سپس به شرح چگونگی راه یافتن به کلاس بازیگری مصطفی اسکویی پرداخته و ماجرای روزی را بازگو می‌کند که مسیر زندگی‌اش برای همیشه تغییر کرد. همه‌چیز با یک آگهی در روزنامه شروع می‌شود و دست تقدیر سرنوشتی به جز فارغ‌التحصیلی از هنرستان فنی برای او رقم می‌زند. نویسنده که از دوران کودکی اشتیاقی بی‌حدوحصر نسبت به بازیگری داشته، حضور در کلاس درس مصطفی اسکویی را فرصتی مغتنم می‌داند و علاوه بر کسب تجربیات گوناگون، با مکتب و اندیشه‌های استانیسلاوسکی آشنا می‌شود.

دومین فصل از کتاب در محضر استاد، به نوشتاری پراکنده درباره‌ی استاد اسکویی و گروه هنری آناهیتا اختصاص یافته و کاظم هژیرآزاد در سومین و آخرین فصل، از سرگذشت عشق به نمایش می‌گوید. بی‌تردید علاقه‌مندان به تاریخچه‌ی تئاتر معاصر ایران و دوران طلایی این هنر، از مطالعه‌ی کتاب حاضر لذت خواهند برد چرا که حاوی عکس‌هایی متعدد از تئاترهای اجراشده در آن زمان است.

کتاب در محضر استاد توسط انتشارات هنر پارینه به چاپ رسیده و نسخه‌ی الکترونیک آن از طریق کتابراه در دسترس علاقه‌مندان به هنر تئاتر قرار گرفته است.

نکوداشت‌های کتاب در محضر استاد

  • این کتاب پیش از آنکه پژوهشی دانشگاهی یا مطالعه‌ای تاریخی در مورد شیوه‌ی تدریس یا سبک کارگردانی آثار نمایشی خانم و آقای اسکویی باشد، بیشتر یادنامه‌ای است سرشار از مهر و وفاداری از سوی هنرمندی فرهیخته و سرد و گرم چشیده که صادقانه به میدان آمده تا نسبت به استادانش ادای احترام کند. کتاب در محضر استاد بخشی از ناگفته‌های تاریخ تئاتر معاصر ایران را بازگو می‌کند. (دکتر قطب‌الدین صادقی)

  • مصطفی اسکویی به فکر آینده‌ی تئاتر ایران بود و شاگردان بسیاری را تربیت کرد که همگی علاوه بر اینکه بازیگران قدرتمندی شدند، هر یک با خود فضای روشنفکری و روشنگری داشتند. (استاد اکبر زنجانپور)

  • مصطفی اسکویی مجنون تئاتر بود، بی‌وقفه و تا دم آخر. (بهروز غریب‌پور)

کتاب در محضر استاد مناسب چه کسانی است؟

مطالعه‌ی کتاب در محضر استاد به علاقه‌مندان کتاب‌های زندگینامه و آشنایی با اساتید هنر تئاتر پیشنهاد می‌شود. این اثر همچنین انتخابی مناسب برای افرادی‌ست که به تاریخچه‌ی تئاتر معاصر ایران علاقه دارند.

با کاظم هژیرآزاد بیشتر آشنا شویم

کاظم هژیرآزاد نویسنده، منتقد، بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون، زاده‌ی 1329 در تهران است. هنگامی‌که مشغول تحصیل در هنرستان صنعتی بود، برای آموختن بازیگری در کلاس‌های هنرکده‌ی آزاد آناهیتا ثبت نام کرد و زیر نظر مصطفی اسکویی، با فنون بازیگری و متد پرورش بازیگر استانیسلاوسکی آشنا شد. حاصل همکاری او با گروه آناهیتا بازی در چندین نمایش صحنه‌ای و تلویزیونی بود. کاظم هژیر آزاد در طول فعالیت هنری خود در نقش‌های متعدد و گوناگونی هنرنمایی کرده و چهره‌ای ماندگار از خود به جای گذاشته است. دشمن مردم، ابن‌ سینا، آنتیگونه، تله موش، تنهاترین سردار، معمای یک قتل، کالیگولا، اسب، تکیه بر باد و شب روباه، عنوان برخی از تئاترها، فیلم‌ها و سریال‌هایی هستند که کاظم هژیر آزاد به ایفای نقش در آن‌ها پرداخته است. نگارش دو نمایش تک‌پرده‌ای، دو مجموعه داستان به نام‌های «کیف» و «مقصر»، و همچنین چندین داستان و نقد تئاتر و مسائل مرتبط با آن، ازجمله فعالیت‌های او در عرصه‌ی نویسندگی می‌باشند. کاظم هژیر آزاد در سال 1395 موفق به دریافت گواهینامه‌ی درجه یک هنری شده و در بسیاری از انجمن‌های تئاتری مانند خانه تئاتر، هیئت مدیره انجمن بازیگران و هیئت مدیره‌ی شورای مرکزی خانه تئاتر فعالیت نموده است.

در بخشی از کتاب در محضر استاد می‌خوانیم

در بهمن سال 1327 شاه ترور نا فرجام شد. گفتند که این اقدام، مربوط به یکی از احزاب آن زمان است که نوشین هم در کادر رهبری آن بود. نوشین دستگیر شد و به زندان افتاد. کار گروه متوقف شد. من با چند تن از دوستانم مدتی همراه همسر و چند تن از همان گروه، نمایش‌هایی را به شهرستان بردیم و اجرا کردیم. همسرم بانو " مهین عباس طاقانی" نام هنری " سهیلا " را برای خود انتخاب کرده بود. او هم در کلاس‌های نوشین ثبت نام کرده و یکی از بازیگران خوب زن گروه شده بود. ما به فرانسه رفتیم تا ادامه تحصیل بدهیم. نوشین در زندان بود ولی همسرش بانو" لرتا" و معاون و همکارش "حسین خیرخواه " با سعی و کوشش فراوان " تئاتر سعدی "را به وجود آوردند و تعدادی نمایش هم تا کودتای آمریکایی سال 1332 به صحنه بردند که من و همسرم در آن نمایش‌ها حضور نداشتیم.

در" کنسرواتوار هنر دراماتیک پاریس" خانم " منیر جمال‌زاده " برادرزاده نویسنده معروف هم در این کنسرواتوار درس می‌خواند. اوکه از دوستان و آشنایان مان بود، به ما توصیه کرد که اگر می‌خواهید تئاتر بخوانید چرا به قله تئاتر جهان، مسکو، نمی‌روید؟ در فرانسه بازیگران بزرگی آرزو دارند به مسکو بروند و درس تئاتر بخوانند. شهرت دانشکده‌های تئاتر شوروی درهمه جهان پیچیده بود. این بود که من و همسرم با تلاش زیادی خودمان را به مسکو رساندیم و در "آکادمی هنرهای نمایشی مسکو" به نام " گی تیس " شروع کردیم به درس خواندن. اتفاقا آن سال دوره جدید کارگردانی گذاشته بودند. از بسیاری کشور‌ها هنرجو به آن مدرسه آمده بود. همکلاسی‌های ما ویتنامی، چینی، هندی، یمنی، مصری، لهستانی و از چند کشور دیگر بودند. شاید شانس با ما یار بود که در آن سال از ایران، بدون اینکه کسی از بزرگان و دوستان و آشنایان بدانند، در این کلاس‌ها شرکت کردیم. من و همسرم " بانو مهین " که به نام مهین اسکویی معروف است دوره بازیگری و سپس کارگردانی را دیدیم.

فهرست مطالب کتاب

سرآغاز. برسر تابوت استاد
فصل اول. بازی زندگی با یک آگهی (از استاد چه آموختم)
فصل دوم. نوشتاری پراکنده ومرتبط با استاد اسکویی و گروه آناهیتا
فصل سوم. عشق به نمایش

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب در محضر استاد
نویسنده
ناشر چاپینشر هنر پارینه
سال انتشار۱۴۰۱
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات332
زبانفارسی
شابک978-622-6713-58
موضوع کتابکتاب‌های زندگی نامه
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب در محضر استاد

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب در محضر استاد

برای دریافت کتاب در محضر استاد و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.