معرفی و دانلود کتاب راهنمای مسئولان پایه: در الگوی سرپرستی تربیتی دانش آموزان در مدرسه

برای دانلود قانونی کتاب راهنمای مسئولان پایه و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب راهنمای مسئولان پایه و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب راهنمای مسئولان پایه: در الگوی سرپرستی تربیتی دانش آموزان در مدرسه

هر دورانْ سیستمِ آموزشیِ منحصربه‌فردی می‌طلبد. باتوجه‌به تغییرات عصر حاضر، غیرممکن به نظر می‌رسد که نظام آموزشی بدون تغییر باقی بماند. مریلین ناتان در کتاب راهنمای مسئولان پایه درصدد است تا با رویکردی جدید، وظیفه‌ی رهبران و سرپرستان آموزشی را توضیح دهد.

درباره‌ی کتاب راهنمای مسئولان پایه

هدف کتاب راهنمای مسئولان پایه (A Pastoral Leader's Handbook) توسعه و بهینه‌سازی نقش سرپرستان آموزشی در محیط مدرسه است. ازآنجاکه نظام آموزشی تغییر بسیاری کرده، روش‌ها و کتب پیشین جوابگوی نیاز آموزشیِ دانش‌آموزان عصر حاضر نیست؛ به همین دلیل، مریلین ناتان (Marilyn Nathan) بر آن شده تا نقش افرادی را که اختصاصاً به آن‌ها مسئولان پایه گفته می‌شود، شرح دهد.

نویسنده با تمرکز بر مقطع متوسطه‌ی اول، نقش مسئولین پایه را تعریف می‌کند و مسئولیت‌های آن‌ها را برمی‌شمرد. مسئول پایه، سرپرستی دانش‌آموزان و وظیفه‌ی رسیدگی به مسائل رفتاری، سلامت روان و پیشرفت تحصیلی آن‌ها را بر عهده دارد. برای چنین شخصی، گذراندن دوره‌های معلمی کافی نیست و نیاز دارد مهارت‌های لازم را در طول دوره‌های مخصوص آموزشی کسب کند. کتاب راهنمای مسئولان پایه با ارائه‌ی راهنمایی‌هایی کاربردی سعی دارد موضوعات مهم پیرامون نقش سرپرست دانش‌آموزان را پوشش دهد و اطلاعات، نمونه‌ها، فرم‌ها و پیشنهادهایی را ارائه دهد که به افراد در به‌کارگیری رویکردها و اقدامات، کمک کند.

آنچه مباحث کتاب را کامل می‌کند، موردهای واقعی است که در تمام بخش‌ها بر اساس تجارب سرپرست‌های دانش‌آموزان مدارس آورده شده است. باید توجه داشت که رهبریْ مبتنی بر زمینه و شرایط است و هر شرایطی واکنش مخصوص خود را طلب می‌کند؛ اما این مثال‌های واقعی به مخاطب دیدی وسیع می‌دهد تا اگر با شرایطی مشابه برخورد داشت، با آمادگی کافی عمل کند.

درست است که بودجه نقشی اساسی در کیفیت آموزش و پرورش ایفا می‌کند، اما کتاب راهنمای مسئولان پایه، عامل دیگری را سرنوشت‌ساز می‌داند و آن چیزی نیست جز کیفیت نیروی انسانی. معلمین دل‌سوز بسیاری وجود دارند که علی‌رغم تلاش‌های مستمرشان، نتیجه‌ی دل‌خواه را نمی‌گیرند؛ اینجاست که این سوال مطرح می‌شود که چه چیزی اشتباه است و چه عنصری باید تغییر کند؟ مریلین ناتان توجه را از سمت معلمین به مدیران معطوف می‌سازد. کمبود طرح و برنامه‌ی آموزشی برای پرورش مدیران مدارس، منجر به ضعف در یادگیری دانش‌آموزان می‌شود. دانش‌آموزان در مقطع متوسطه معلم واحدی ندارند و توسط شخص خاصی سرپرستی نمی‌شوند و این مشکل را دوچندان می‌کند. به‌این‌ترتیب، مشخص می‌شود که نگاه موجود به عوامل آموزش و پرورشِ دانش‌آموزان در مدرسه، دچار ضعفی اساسی و نیازمند تغییر و تحول است.

ازآنجاکه منابع پیرامون پرورش مدیران و سرپرستان آموزشی اندک است و رشته‌ای دانشگاهی نیز در این زمینه وجود ندارد، کتاب راهنمای مسئولان پایه به گنجینه‌ای می‌مانَد که مسئولین و معلمینِ مقطع راهنمایی (متوسطه‌ی اول) با به‌کارگیری نکاتِ مفیدِ آن، در ایجاد محیطی پویا و سودمند مؤثر واقع می‌شوند.

این کتاب با ترجمه‌ی محمد ضیایی‌مؤید، علی وحدتی‌دانشمند، محمدحسین کاشانی‌وحید، امیرحسین ورشوچی‌منفرد و محمدهادی عسگری، از سوی انتشارات مرآت روانه‌ی بازار شده است.

درباره‌ی مجموعه کتاب‌های مدارس یادگیرنده

انتشارات مرآت مجموعه‌ی «مدارس یادگیرنده» را به هدف توسعه‌ی دانش نیروی انسانی مدارس منتشر کرده است. این مجموعه با بررسیِ سیستم آموزشی کشورهای خارجی، درصدد است تا نظامِ آموزشی در ایران را بهینه‌سازی کند و محیطی خلاق و پویا برای دانش‌آموزان ایجاد کند. از میان دیگر کتاب‌های این مجموعه می‌توان از کتاب «تربیت کودکی حیرت‌انگیز به روش مونته سوری»، «راهنمای کاربردی نگارش واحد یادگیری» و «معلم ژاپنی به مثابه‌ی رهبر» نام برد.

در نکوداشت کتاب راهنمای مسئولان پایه

  • کتاب راهنمای مسئولان پایه نوشته‌ی مریلین ناتان، برای همه‌ی کسانی که این نقش مهم را بر عهده می‌گیرند، چه افراد باسابقه و چه کسانی که سابقه ندارند، ارزشمند خواهد بود؛ مملو از توصیه‌ها و مثال‌های ساده. (دنا کلمن، مدیر کالج Yavneh)

کتاب راهنمای مسئولان پایه برای چه کسانی مناسب است؟

سرپرستان دانش‌آموزان، مدیران مدارس و مسئولین پایه، مخاطبان اصلی کتاب حاضر هستند.

در بخشی از کتاب راهنمای مسئولان پایه: در الگوی سرپرستی تربیتی دانش آموزان در مدرسه می‌خوانیم

یکی از راه‌های دیگر استفاده از تکنولوژی، ایجاد یک تالار گفتمان دانش‌آموزی همانند سایت Here2Listen است که در آن، شاگردان می‌توانند وقوع خشونت را گزارش و توجه دیگران را جلب کنند؛ همچنین پیغام بگذارند و سؤال بپرسند. فایده‌ی این روش آن است که شاگردان، معمولاً علاقه دارند که شما را از وقوع خشونت آگاه کنند، اما در عمل از این کار و از اینکه شما اقدامی جدی برای کمک به آن‌ها انجام دهید، اکراه دارند. گفتن واقعه به دیگران، احساس امنیت بیشتری به شاگردان می‌دهد. بسته‌ی نرم‌افزاری Speak Out Now نیز شاگردان را قادر می‌سازد تا خشونت را گزارش، و اقدامی را که از مدرسه انتظار دارند، بیان کنند. کاربرد این بسته آن است که ترس شاگردان از گزارش مورد خشونت را (به‌خاطر اینکه مبادا خشونت بیشتر شود) کاهش می‌دهد. در این نرم‌افزار، زمانی که شاگرد وارد می‌شود، با طی کردن مراحلی، مشخصات فرد مزاحم، نام شاهدان، نوع خشونت و کارکنانی که مایل است تا موضوع را به آن‌ها اطلاع دهد، گزارش می‌کند. دانش‌آموزان می‌توانند بگویند که می‌خواهند عده‌ای از کارکنان، تنها نظارتی بر مسئله داشته باشند، یا از آن‌ها بخواهند که در مسئله مداخله کنند؛ و حد این مداخله را نیز تعیین کنند.

فهرست مطالب کتاب

فصل 1: شرایط جدید، عنوان‌های نو: سرپرستی دانش‌آموزان در شرایط امروز
فصل 2: چگونه در نقش سرپرستی دانش‌آموزان اثربخش شویم؟
فصل 3: رهبری تیم مربیان
فصل 4: مدیریت رفتار دانش‌آموزان
فصل 5: مواجهه با خشونت
فصل 6: تأمین رفاه دانش‌آموزان
فصل 7: ارتباط با نهادهای بیرونی
فصل 8: مدیریت فعالیت‌های فوق‌برنامه
فصل 9: استفاده از داده برای ارتقای دانش‌آموزان
فصل 10: ارتباط با والدین

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب راهنمای مسئولان پایه: در الگوی سرپرستی تربیتی دانش آموزان در مدرسه
نویسنده
مترجممحمد ضیایی موید، علی وحدتی دانشمند، امیرحسین ورشوچی منفرد، محمدهادی عسگری، محمدحسین کاشانی وحید
ناشر چاپیموسسه مدارس یادگیرنده مرآت
سال انتشار۱۳۹۹
فرمت کتابPDF
تعداد صفحات201
زبانفارسی
شابک978-622-955007-6
موضوع کتابکتاب‌های علوم تربیتی
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب راهنمای مسئولان پایه

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب راهنمای مسئولان پایه

برای دریافت کتاب راهنمای مسئولان پایه و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.