معرفی و دانلود کتاب روسیه تزاری

عکس جلد کتاب روسیه تزاری
قیمت:
۴۵,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب روسیه تزاری و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب روسیه تزاری و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب روسیه تزاری

کتاب روسیه تزاری تاریخ مختصر سلطنت در کشور پهناور روسیه است. جیمز ای. استریکلر وقایع این کتاب را از قرن پانزدهم میلادی شروع می‌کند و آن را با انقلاب اکتبر 1917 پایان می‌دهد. کشور روسیه از همان آغاز به پهناوری اکنونش نبود؛ اما بعد از مدتی، به یکی از قدرتمندترین کشورهای جهان تبدیل شد.

درباره‌ی کتاب روسیه تزاری

کشور روسیه در تاریخ خود اتفاقات زیادی را از سر گذرانده است: حمله‌ی مغولان، سلطنت تزارها، انقلاب 1917، جنگ با ناپلئون، جنگ جهانی دوم و... با این حال روسیه نه به‌خاطر قدرت سیاسی و نقش مهمش در تحولات جهانی، بلکه به‌علت فرهنگ و هنر و ادبیاتش در جهان مشهور است. فرهنگی که با نام بزرگانی چون تولستوی، داستایفسکی، چخوف، چایکوفسکی و... گره خورده. کتاب روسیه تزاری (Russia of the Tsars) تاریخچه‌ای مختصر است از دوران فرمانروایی تزارها بر سرزمین برف و یخ.

جیمز ای. استریکلر (Jim Strickler) در همان ابتدای کتاب اظهار می‌کند که روسیه در سده‌ی پانزدهم کشوری کوچک بود؛ اما در 1917 امپراتوری روسیه از لهستان تا اقیانوس آرام در شرق و از اقیانوس منجمد شمالی تا دریای سیاه و چین در جنوب گسترده بود؛ وسعتی سه برابر کشور آمریکا. امپراتوری روسیه در اواخر سده‌ی نهم شکل گرفت. این امپراتوری تازه‌شکل‌گرفته بعدها در تاریخ با نام دولت کی‌یف معروف شد. در فصل اول کتاب روسیه تزاری به زمان فرمانروایی حکمرانان دولت کی‌یف پرداخته شده است. این دولت بعد از حمله‌ی مغولان به روسیه از هم پاشید. در آغاز قرن پانزدهم ایوان کبیر یا ایوان سوم مغولان را بیرون راند و بر سرزمین روسیه مسلط شد. بعد از او، ایوان چهارم یا همان ایوان مخوف در کودکی بر تخت پادشاهی نشست. البته تا 17 سالگی این پادشاه جوان، این اشراف بودند که حکمرانی می‌کردند و به ایوان چهارم هیچ اهمیتی نمی‌دادند. ایوان نیز این رفتار آنان را بی‌جواب نگذاشت و آن‌چنان سنگدلانه با آنان رفتار کرد که به ایوان مخوف تبدیل شد. قسمتی از فصل اول کتاب روسیه سزاری به سرگذشت ایوان چهارم اختصاص دارد.

بعد از مرگ ایوان مخوف، بحرانی عظیم به وجود آمد و رقیبان گوناگون بر سر تاج و تخت با یکدیگر جنگیدند. در این دوران، قحطی و سرمای شدید باعث مرگ بیش از صدهزار نفر شد و هیچ‌کس نبود که مردم را از این شرایط نجات دهد. بعد از کشمکش‌های فراوان، میخائیل رومانوف تزار جدید روسیه شد و سلطنت خاندان رومانوف‌ را پایه‌گذاری کرد. خاندانی که تا زمان انقلاب اکتبر بر روسیه فرمان می‌راندند. مهم‌ترین تزاری که بعد از او به پادشاهی رسید، پتر کبیر بود. جیمز ای. استریکلر در فصل دوم کتاب روسیه تزاری به اصلاحات این تزار روسیه پرداخته است.

معرفی و دانلود کتاب روسیه تزاری

کاترین کبیر پس از حدود چهل سال شرایط نامطلوب در کشور، بار دیگر روسیه را به قدرقدرتی رساند. او بیش از هر تزار دیگری به فکر فقر دهقانان بود و سعی داشت که زندگی آنان را تا جایی که می‌تواند بهبود دهد. فصل سوم کتاب روسیه تزاری به‌طورکامل به کاترین کبیر اختصاص دارد. نبرد ناپلئون با روسیه موضوع اصلی فصل چهارم کتاب است. جنگ کریمه، قیام دکابریست‌ها، بیداری فرهنگی و انقلاب صنعتی از دیگر موضوعات بررسی‌شده در این فصل هستند.

الکساندر دوم نیز یکی دیگر از تزارهای محبوب روسیه بود که قصد داشت دهقانان را از بردگی برای اشراف‌زادگان برهاند. او سعی خود را کرد و تا حدودی موفق بود؛ اما به‌محض به تخت نشستن الکساندر دوم، هر چه او رشته بود پنبه شد. ظلم‌هایی که در زمان الکساندر سوم به یهودیان و دهقانان روسیه شد، در فصل پنجم بررسی شده‌اند. و سرانجام جیمز ای. استریکلر به انقلاب روسیه می‌پردازد. در فصل ششم کتاب روسیه تزاری اولین جرقه‌های انقلاب و عوامل مؤثر در آن بررسی می‌شود.

مترجم این کتاب جیمز ای. استریکلر، مهدی حقیقت‌خواه است. اگر به تاریخ روسیه بعد از انقلاب علاقه دارید، بهتر است کتاب «ظهور و سقوط شوروی» را بخوانید. این کتاب نیز مانند کتاب روسیه تزاری در مجموعه‌ی تاریخ جهان انتشارات ققنوس به چاپ رسیده است.

درباره‌ی مجموعه تاریخ جهان

مجموعه‌ی تاریخ جهان نام مجموعه‌ای 87 جلدی از انتشارات ققنوس است که هر جلد آن ترجمه‌ای از مجموعه‌‌ی World History به حساب می‌آید. دان ناردو، مایکل وی. آزکان، جیمز آ. کوریک و بسیاری دیگر از صاحب‌نظران حوزه‌ی تاریخ، نویسندگان هر جلد از این مجموعه هستند. هر جلد از مجموعه‌ی تاریخ جهان یک دوره‌ی مهم تاریخی را از نظر سیاسی، اجتماعی، تاریخی و فرهنگی با زبانی ساده به خوانندگان می‌شناساند. بعضی از کتاب‌های این مجموعه عبارتند از: «جنگ کره»، «آمریکا و روسیه»، «اسطوره‌های یونان و روم»، «پیدایش مسیحیت»، «جنگ کریمه»، «امپراتوری مغول» و... . مخاطبان اصلی این کتاب‌ها نوجوانانی هستند که می‌خواهند دانش عمومی خود را پایه‌ریزی کنند اما بزرگسالان نیز می‌توانند از مطالب کتاب‌های این مجموعه بهره‌ی بسیار ببرند.

کتاب روسیه تزاری برای چه کسانی مناسب است؟

مطالعه‌ی کتاب روسیه تزاری را به علاقه‌مندان به تاریخ روسیه پیشنهاد می‌کنیم.

در بخشی از کتاب روسیه تزاری می‌خوانیم

در اواسط سلطنت نیکلاى اول، یک اشراف‌زاده‌ی نوزده ساله و مشاورانش به سیبرى سفر کردند. با آن که این سفر داراى یک برنامه زمان‌بندى شده دقیق بود، این مرد جوان پى در پى تقاضاى توقف مى‌کرد. مى‌خواست با دهقانان ملاقات کند. به گفته کرانکشو، «هنگامى که صاحب‌منصبان نگاه ناامیدانه‌اى به یکدیگر مى‌انداختند و یکدیگر را به خاطر سوء مدیریت سفر سرزنش مى‌کردند»، مرد جوان به داخل کلبه‌هاى محقرى که تصادفى انتخاب شده بود مى‌رفت، و توى تاریکى و هواى گرفته روى چارپایه‌هاى کثیف مى‌نشست تا رنج و فلاکتى را که ده‌ها میلیون روس را در برگرفته بود از نزدیک ببیند و حس کند. هیچ شکایتى از زبان آن‌ها نمى‌شنید: هیچ کس جرئت حرف‌زدن نداشت. اما او مى‌توانست ببیند و به خاطر بسپارد.

آن اشراف‌زاده‌ی جوان الکساندر، پسر تزار نیکلاى اول، بود. هنگامى که الکساندر پس از مرگ پدرش در 1855 تزار شد، زندگى فلاکت‌بار دهقانان را فراموش نکرد. انفجار خشم دهقانان را نیز که پى در پى صورت مى‌گرفت نمى‌توانست سرکوب کند: اینک در روسیه به طور میانگین ماهى شش شورش تازه دهقانى رخ مى‌داد. و بالاخره، او نمى‌توانست درس‌هاى جنگ کریمه را نادیده بگیرد: روسیه کشورى غول‌آسا اما به نحو رقت‌انگیزى ضعیف بود.

فهرست مطالب کتاب

رویدادهای مهم در تاریخ روسیه‌ی تزاری
پیشگفتار: چالش‌هاى بزرگ در روسیه
1: پیدایش روسیه: تاریخ پیش از 1598
2: رشد امپراتورى: 1725-1598
3: فرمانروایى کاترین کبیر: 1796-1762
4: مقاومت روسیه در برابر تغییر: 1856-1796
5: اصلاح و رکود: 1894-1856
6: پایان حکومت تزارى: 1917-1894
پسگفتار: روسیه از 1917 به بعد
یادداشت‌ها
براى مطالعه بیش‌تر
دیگر آثار مرجع
نمایه

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب روسیه تزاری
نویسنده
مترجممهدی حقیقت خواه
ناشر چاپیانتشارات ققنوس
سال انتشار۱۴۰۲
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات128
زبانفارسی
شابک978-964-311-382-7
موضوع کتابکتاب‌های تاریخ جهان
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب روسیه تزاری

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب روسیه تزاری

برای دریافت کتاب روسیه تزاری و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.