معرفی و دانلود کتاب زیرآب زنی: رقابت منفی و روش‌های مقابله با آن

عکس جلد کتاب زیرآب زنی: رقابت منفی و روش‌های مقابله با آن
قیمت:
۳۸,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب زیرآب زنی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب زیرآب زنی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب زیرآب زنی: رقابت منفی و روش‌های مقابله با آن

فرامرز عیب پوش در کتاب زیرآب زنی، این رفتار اجتماعی را تعریف و ریشه‌یابی می‌کند. او همچنین عوامل بروز این رفتار و بستر اجتماعی و روانیِ آن را واکاوی می‌کند تا به راهکارهایی مؤثر برای درمان زیرآب زنی دست یابد. در این اثر، منابع قدرت و تأثیر آنان بر زیرآب زنی نیز ردیابی می‌شود.

درباره‌ی کتاب زیرآب زنی

همه‌ی ما با مفهوم زیرآب زنی آشنا هستیم، اما شاید ندانیم ریشه‌ی این کلمه به کجا برمی‌گردد. در زمان‌های قدیم که آبِ مصرفیِ خانه‌ها به‌وسیله‌ی آب‌انبارها تأمین می‌شد، به بخش انتهایی و زیرینِ آب‌انبارها «زیرآب» گفته می‌شد. زیرآب‌ها محل تجمع آب کثیف و گل‌ولای بود. یک نفر کارش این بود که برای تخلیه‌ی این آب کثیف، اصطلاحاً «زیرآبی» برود و زیرآب را باز کند. حالْ زمان‌هایی وجود داشت که کسی برای دشمنی با همسایه‌ی خود، زیرآبِ خانه‌ی او را باز می‌کرد تا آب تمیز خارج شود. در آن دوران به این عمل، زیرآب زنی گفته می‌شد.

کتاب زیرآب زنی نوشته‌ی فرامرز عیب‌پوش از عملی حرف می‌زند که اغلب مردم یا در انجام آن نقش داشته‌اند و یا قربانیِ آن بوده‌اند. امروزه زیرآب‌زنی در موقعیت‌هایی معنی می‌یابد که یک شخص توانایی‌ها و موفقیت شخص دیگری را زایل کند تا با حذف او، جایگاهش را صاحب شود. زیرآب زنی در همه‌ی فرهنگ‌ها و جوامع وجود دارد، اما در کشورهای در حال توسعه بیشتر به چشم می‌خورد؛ چراکه جوامع پیشرفته قوانین محکم‌تری برای برخورد با چنین اختلالات رفتاری وضع کرده‌اند. این مسئله متأسفانه در محیط‌های کاری بسیار دیده می‌شود. فرامرز عیب‌پوش در این اثر، ابتدا به تعریف زیرآب‌زنی می‌پردازد و سپس این اصطلاح را در انواعِ ساده، مرکب، مرصع، مجهول و زیرآب‌زنی خودزنی تقسیم‌بندی می‌کند.

معرفی و دانلود کتاب زیرآب زنی

زیرآب‌زنی ساده بدوی‌ترین نوع زیرآب‌زنی است و تخریب شخصیت و فحاشی از نشانه‌های آن محسوب می‌شود. زیرآب‌زنی مرکب ارائه‌ی گزارش صحیح از اشتباه فرد و برجسته‌نمایی این اشتباه برای تخریب او در سازمان است. دوستی هدفمند برای کسب اطلاعات و کسب قدرت نیز در این نوع می‌گنجد. زیرآب‌زنی مرصع کمی حرفه‌ا‌ی‌تر است. خبرسازی برای دست‌یابی به منافع خاص یکی از شکل‌های زیرآب‌زنی مرصع است که مثالش را می‌توان جوک‌های قومیتی دانست. زیرآب‌زنی مجهول قربانی مشخصی ندارد، اما به‌طورکلی، نشان دادن وفاداری ظاهری نسبت به سایر افراد سازمان و تخریب دیگران برای تثبیت جایگاه خود است. چاپلوسی و خوش‌خدمتی نمونه‌های بارز این نوع زیرآب‌زنی شناخته می‌شود. در نهایت در زیرآب‌زنی خودزنی، فرد با هم‌تراز قرار دادن خود با دیگری، ابتدا خود و سپس دیگری را تخریب و از امکانات خاصی محروم می‌کند.

نویسنده‌ی این کتاب از دیدگاهی روان‌شناسانه انگیزه‌های انسانیِ پشت این عمل را بررسی می‌کند. انگیزه یک عامل درونی به حساب می‌آید که ما را تشویق به انجام کاری می‌کند. انگیزه همچنین از عوامل خارجی و نیازها تأثیر می‌پذیرد. حال باید دید چه انگیزه‌های درونی و بیرونی سبب پیدایش حس نیاز به رقابت منفی می‌شوند و اصلاً رقابت چه‌موقع در سازمان خوب و چه زمان آسیب‌زاست. نویسنده در آخر، راهکارهای مقابله با این معضل اجتماعی و درمان‌های آن را عنوان می‌کند.

انتشارات برآیند کتاب زیرآب زنی را چاپ و منتشر کرده است.

کتاب زیرآب زنی برای چه کسانی مناسب است؟

این کتاب به همه‌ی انسان‌هایی که در معرض این عمل غیراخلاقی هستند توصیه می‌شود. مدیران و افراد سازمان‌ها، مربیان و مدرسان توسعه‌ی فردی و اعضای گروه‌های اجتماعی نیز می‌توانند از این اثر استفاده کنند.

در بخشی از کتاب زیرآب زنی: رقابت منفی و روش‌های مقابله با آن می‌خوانیم

بازی نامحدود یکی از جدیدترین مفاهیم مدیریتی است. اولین بار در سال 2019 سایمون سینک که یکی از مشهورترین نویسندگان و سخنرانان حوزه‌ی مدیریت است، در کتابی به همین نام آن را مطرح کرد. در این کتاب، دو گونه رقابت یعنی «بازی محدود» یا همان رقابت‌های سنتی و مفهوم جدیدی به نام «بازی نامحدود» مقایسه شد.

بازی‌های محدود و سنتی (مانند فوتبال و شطرنج) قوانین ثابت و پایان مشخص دارند. در این رقابت‌ها، آغاز، میانه، پایان و یک برنده‌ی نهایی وجود دارد که به‌راحتی قابل‌تشخیص‌اند. در مقابل، بازی نامحدود (مانند سیاست و کسب‌وکار) قوانین ثابت و مشخصی ندارد و هدف از رقابت، ادامه‌دادن است نه پیروزشدن. «قوانین بازی نامحدود و قابل‌تغییرند»، «هیچ نقطه‌ی آغاز یا پایان مشخصی وجود ندارد»، «برنده و بازنده‌ای وجود ندارد»، «شرکت‌کنندگان هر زمان که بخواهند می‌توانند به مجموعه‌ی بازی اضافه شده یا از آن خارج شوند» و «صرفاً طی‌کردن مسیر و مراحل آن» اهمیت دارد.

طرح این پرسش که «چگونه می‌توان در بازی نامحدود برنده شد؟» اساساً اشتباه است؛ پرسش درست این است که: «چطور بازی کنیم تا در بازی، پیشرفت کرده و روبه‌جلو حرکت کنیم؟»

یکی از راهکارهای کارآمد درمان پدیده‌ی زیرآب‎زنی، ایجاد فضایی برای پیاده‌سازی بازی نامحدود است. زمانی که بازی نامحدود در سازمان یا جامعه اجرا شود، رویکرد اعضا به رقابت کاملاً متفاوت خواهد بود و ایجاد چنین فضایی از پیدایش رقابت منفی جلوگیری خواهد کرد. در کشورهای غربی، جریمه‌های سنگین راهنمایی و رانندگی، اولین و قوی‎ترین بازدارنده‌ی تخلفات رانندگی است. ممکن است تصور کنیم که نوع نگاه رانندگان موجب کاهش تخلفات رانندگی می‌شود؛ اما در واقع چیزی که ما می‌بینیم رعایت قوانین توسط رانندگان است و چیزی که در حقیقت وجود دارد، محیطی نامناسب و نامستعد برای تخلف است.

فهرست مطالب کتاب

سخن ناشر
پیشگفتار
فصل اول. تعاریف
فصل دوم. انگیزه و انگیزش، دلایل بروز رفتارها
فصل سوم. رقابت
فصل چهارم. قدرت، منابع قدرت و تأثیر آن بر زیرآب زنی
فصل پنجم. انواع زیرآب زنی
فصل ششم. چرا زیرآب می زنیم؟
فصل هفتم. تفاوت بدقلق و زیرآب زن
فصل هشتم. راهکارهای مقابله با زیرآب زنی
فصل نهم. درمان زیرآب زنی
منابع

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب زیرآب زنی: رقابت منفی و روش‌های مقابله با آن
نویسنده
ناشر چاپیانتشارات برآیند
سال انتشار۱۴۰۲
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات104
زبانفارسی
شابک978-600-6466-89-7
موضوع کتابکتاب‌های ارتباطات و روابط عمومی، کتاب‌های مدیریت و رهبری
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب زیرآب زنی

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب زیرآب زنی

برای دریافت کتاب زیرآب زنی و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.