معرفی و دانلود کتاب سمفونی مردگان

عکس جلد کتاب سمفونی مردگان
قیمت:
۹۵,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب سمفونی مردگان و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب سمفونی مردگان و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب سمفونی مردگان

کتاب سمفونی مردگان یکی از آثار تحسین‌شده‌ی نویسنده‌ی ایرانی معاصر، عباس معروفی است. این کتاب که برنده‌ی جایزه‌ی بنیاد انتشارات ادبی فلسفی سورکامپ در سال 2001 شده، داستانی به سبک سیال ذهن است که از زوال خانواده‌ای شش‌نفره حرف می‌زند. شخصیت‌ اصلی این کتاب جوان شاعری به نام آیدین است که در مقابل سنت‌های اشتباه پدر خود می‌ایستد. روایت منحصر‌به‌فرد نویسنده از جامعه‌ی ایران، از جمله دلایل محبوبیت این کتاب به‌شمار می‌رود.

درباره‌ی کتاب سمفونی مردگان

داستان کتاب سمفونی مردگان (Symphony of the Dead) در چند خط خلاصه می‌شود: تاجری موفق و محترم که همراه با همسر و چهار فرزندش در اردبیل زندگی‌ می‌کند. بزرگ‌ترین پسر او یوسف بر اثر حادثه‌ای در کودکی، زندگی نباتی دارد و پدرش آرزو می‌کند که هر چه زودتر بمیرد. آیدا و آیدین دوقلو هستند و پیوندی عجیب با هم دارند. آیدا دختری است که همه‌ی عمرش را در گوشه‌ی آشپزخانه زندگی کرده و یک‌راست از خانه‌ی پدر به خانه‌ی شوهری ثروتمند و تحصیل‌کرده می‌رود. اما پایان زندگی او آن چیزی نیست که دیگران توقع دارند. و در نهایت اورهان، فرزند کوچک خانواده و نماینده‌ی تفکرات سنتی پدر در میان نسل جدید.

آیدین پسری روشنفکر و شاعر است که آرزو دارد برای ادامه‌ی تحصیل به تهران برود. پدر آیدین هرگز افکار او را درک نکرده و چندین بار تمام کتاب‌ها و نوشته‌هایش را در حیاط به آتش می‌کشد. وقتی پدر تصمیم می‌گیرد که آیدین را به ارتش بفرستد، آیدین از خانه می‌رود و به خانواده‌ای ارمنی پناه می‌برد. او سال‌ها در زیرزمین کلیسا کار می‌کند، رؤیای تحصیل در شهر تهران را در سر می‌پرورد و عاشق دختری به نام سورمه (سورملینا) می‌شود. در تمام این مدت، اورهان که شبیه‌ترین فرزند به پدر خانواده‌ی اورخانی است، تجارت خانوادگی را در دست می‌گیرد و جاه‌طلبی‌هایش را دنبال می‌کند.

معرفی و دانلود کتاب سمفونی مردگان

عباس معروفی (Abbas Maroufi) استان سردسیر اردبیل را برای فضای داستان سمفونی مردگان انتخاب کرده. تأثیر جنگ جهانی دوم، که بخشی از رمان در آن می‌گذرد، بر شهر اردبیل کاملاً مشهود است. همچنین توصیف سرمای جان‌سوز و زندگی سخت در این شهر، به فضاسازی روایت کتاب سمفونی مردگان بیشتر کمک می‌کند. فصل زمستان و بارش برف، از تصاویری است که در طول کتاب بسیار تکرار می‌شود. کلاغ‌ها همیشه می‌گویند برف، برف (که در زبان ترکی همان «قار» است.) و فضای کتاب تیره‌وتار است. به‌طوری‌که خواننده فکر می‌کند هیچ‌وقت بهار از راه نمی‌رسد.

علاوه بر مکان، زمان نیز نقش بسیار مؤثری در اثربخشی داستان کتاب سمفونی مردگان دارد. یک خط زمانی در این اثر، داستان زندگی اورهان در زمان حال است که در یک شبانه‌روز توصیف می‌شود. زمان دوم یک دوره‌‌ی 42 یا 43 ساله‌ است که پیش و پس از شهریور 1320 را روایت می‌کند. زمان سوم، همان زمان درونی و ذهنی است که عباس معروفی با آن جریان سیال ذهن را می‌سازد.

اعضای خانواده‌ی اورخانی در نهایت هر کدام شبیه مردگان می‌شوند؛ بعضی زودتر و بعضی دیرتر. هر کدام آن‌ها به‌تدریج از نظر جسمی، عاطفی و فکری نابود می‌شوند و امیدهای خود را بربادرفته می‌بینند. عباس معروفی زاویه‌ی دید اول شخص و سوم شخص را در این کتاب با هم آمیخته شده و خواننده را گاهی در ذهن آیدین می‌برد و گاهی در ذهن اورهان.

نام کتاب سمفونی مردگان از همان ابتدا خوانندگان را به اعجاب وامی‌دارد؛ اما زیبایی کار عباس معروفی در آن است که به‌جای نام فصل‌ها، از واژه‌ی «موومان» استفاده می‌کند. همین موضوع ذهن خواننده را به‌سمت اصطلاحات موسیقی می‌برد. در موومان اول رمان سمفونی مردگان، زاویه سوم شخص یا اول شخص از زبان اورهان است و داستان با ضرب‌آهنگی تند بیان می‌شود. خواننده در هنگام خواندن این بخش با خود فکر می‌کند که شخصیت‌ها را به‌خوبی شناخته است؛ اما نمی‌داند که سرانجام آن‌ها چه خواهد شد. عباس معروفی در موومان اول در یک لحظه اوج می‌گیرد و خواننده را در لحظه‌ای دیگر در میان خلسه‌ی درک داستان، رها می‌کند.

معرفی و دانلود کتاب سمفونی مردگان

موومان دوم بخشی از کتاب است که در آن هر واقعه‌ای در جای خودش روایت می‌شود و توالی زمانی در آن رعایت شده است. اغلب گره‌های ذهنی ایجادشده در ذهن خواننده، هنگام مطالعه‌ی موومان دوم باز می‌شود. در موومان سوم روایت سورملینا و آیدین با یکدیگر ترکیب می‌شود. در موومان چهارم باز هم به روایت هذیان‌وار آیدین برمی‌گردیم. و قسمت دوم موومان یکم، بخش پایانی کتاب است که باز هم از زاویه‌ی سوم شخص و اول شخص روایت می‌شود! عباس معروفی مانند یک رهبر ارکستر عظیم، این موومان‌ها را در کنار یکدیگر قرار داده و با روایت سیال و گاه وهم‌آلود خود، جامعه‌ی ایران را به تصویر می‌کشد.

کتاب سمفونی مردگان یکی از کتاب‌های مهم در تاریخ ادبیات معاصر است که اولین بار در سال 1368 چاپ شد. انتشارات ققنوس این کتاب را بعد از چندین بار تجدید چاپ، باری دیگر روانه‌ی بازار کرده است.

جوایز و افتخارات کتاب سمفونی مردگان

  • برنده‌ی جایزه‌ی بنیاد انتشارات ادبی فلسفی سورکامپ در سال 2001
  • برنده‌ی جایزه‌ی بنیاد غیردولتی کگدوپ در سال 2001
  • فروش نیم میلیون نسخه از کتاب در سراسر جهان
  • ترجمه به زبان‌های انگلیسی، آلمانی، عربی، کردی، ترکی استانبولی و آذری

نکوداشت‌های کتاب سمفونی مردگان

  • قبل از هر چیز باید گفت که کتاب سمفونی مردگان یک شاهکار است. (هفته‌نامه‌ی دی ولت سوئیس)

  • کتاب سمفونی مردگان در چهار موومان داستان خانواده‌ی کوچکی را روایت می‌کند که در مقیاسی وسیع‌تر، نماینده‌ی جامعه‌ای بیمار و منحط است. دقت و ظرافت عباس معروفی در ساختار داستان حساب‌شده است. (سیمین بهبهانی)

  • سمفونی مردگان سنگی در برکه‌ی ادبیات ما بود که تاثیر موج‌هایی را که ایجاد کرد نباید تنها در سطح یک اثر ادبی دید. (رضا سیدحسینی)

  • اولین رمان عباس معروفی در سال 1367 در ایران منتشر شد و بلافاصله خوانندگان بسیاری به شاهکار بودن این اثر پی برند. کتاب سمفونی مردگان روایت ویرانی، نابودی و مرگ است؛ مرگی که چیزی بسیار بزرگ در آن پنهان شده. (فایننشال تایمز)

  • عباس معروفی در رمان سمفونی مردگان با استفاده از یک ساختار سمفونیک غیرمعمول، انحلال جامعه‌ی ایران را بعد از جنگ جهانی دوم به‌خوبی نشان می‌دهد. (پابلیشرز ویکلی)

کتاب سمفونی مردگان برای چه کسانی مناسب است؟

اگر به خواندن رمان‌های مدرن ایرانی با جریان سیال‌ ذهن علاقه دارید، کتاب سمفونی مردگان را بخوانید. عباس معروفی روان‌شناسی، جامعه‌شناسی، موسیقی، ادبیات، عشق، نفرت، برادرکشی و... را در رمان سمفونی مردگان در کنار هم قرار داده است.

در بخشی از کتاب سمفونی مردگان می‌خوانیم

لحظه‌اى بعد هیاهوى خیابان خوابید و شهر در تاریکى و سکوتى فرو رفت که انگار سال‌هاست آدم‌هاش مرده‌اند. تاریکى یک ساعت و نیم به طول انجامید. صداى گریه‌اى از دور شنیده مى‌شد، صدایى شبیه ناله زنى زیر آوار. حتى یوسف هم زوزه مى‌کشید و مى‌خواست از جاش حرکت کند. به نظر مى‌آمد زلزله‌اى در شرف وقوع است. پدر نماز وحشت خواند، و بعد که هوا گرگ و میش شد، بى‌آن که با کسى حرف بزند به حیاط رفت. در زیرزمین را با لگد گشود، و درست در لحظه‌اى که خورشید از تیرگى درآمد، آن اتاق را با تمام اثاثیه و کتاب‌هاش به آتش کشید. روى لکه سیاهى که کنار حوض از ماه‌ها پیش مثل عنکبوت سیاه لش خود را پهن کرده بود، قدم مى‌زد و مى‌گفت: «این روح شیطان است که دارد مى‌سوزد.»

غروب پیش از تاریک شدن هوا آیدین آمد. خانه در سکوت غم‌انگیزى فرو رفته بود. گویى یکى از افراد خانواده مرده است، و دیوارها راز مرگى را پنهان نگه مى‌دارند. و سال‌ها بعد هنگامى که آیدین این روزها را به یاد مى‌آورد به مادر گفت: «خیلى غم‌انگیز بود.»

بوى سوختگى مى‌آمد. بوى دود مى‌آمد. و آیدین انگار که مى‌داند چه اتفاقى افتاده، با خونسردى تمام به حیاط رفت، به دخمه نزدیک شد، و در برابر آن سیاهى احساس مى‌کرد بى‌وزن شده است. نمى‌توانست باور کند و از خشم به خود مى‌لرزید. از پله‌هاى زیرزمین پایین رفت. آن‌جا فقط سیاهى و نیستى بود. آب سیاهرنگى کف زمین را پوشانده بود. بوى ویرانى و مرگ مى‌آمد، بوى بشر اولیه، و بوى حیوانیت. انگار کسى را سوزانده‌اند و خاکسترش را به در و دیوار مالیده‌اند. اتاق پر از خاکستر و چوب نیم‌سوخته بود. و کتاب‌ها و شعرها همراه شعله آتش به آسمان رفته بودند. حتى چیزى هم پیدا نمى‌شد که آیدین بتواند لحظه‌اى روى آن بنشیند. یک لحظه تصمیم گرفت با سنگ تمام شیشه‌هاى خانه را بریزد پایین. بعد هوار بکشد: «اگر زندگى‌ات را آتش نزنم بچه تو نیستم.»

سال‌ها بعد مادر گفت: «از آن روز لعنتى تا به‌حال روز خوشى ندیده‌ایم. آن روز، یوسف هم زوزه مى‌کشید.»

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب سمفونی مردگان
نویسنده
ناشر چاپیانتشارات ققنوس
سال انتشار۱۴۰۲
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات375
زبانفارسی
شابک978-964-311-344-2
موضوع کتابکتاب‌های داستان و رمان ایرانی
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب سمفونی مردگان

کیومرث صدیق وزیری
۱۴۰۲/۶/۱۸
این کتاب داستان همیشگی نسل جوان و نسل قبل از خود است که در بسیاری موارد زندگی افراد را در جهات مختلف تحت تاثیر قرار داده است. کتاب به صورت جملات کوتاه و مقطع نوشته شده و به منفی‌ترین شکل ممکن به این مطلب پرداخته است. متن نوشته به شکل تقطیع شده میباشد که به کرات به زمانهای گذشته و حال می‌پردازد که و تا حدی باعث آزردگی خواننده می‌شود. در فصل چهار یا به قول نویسنده موومان چهار جملات تقطیع شده تا حدودی نامفهوم به اوج می‌رسد. داستان در فضایی غم انگیز پیش می‌رود.
F R
۱۴۰۳/۱/۲۰
خیلی زیبا بود کتابی که واقعیت‌های زندگی فرزندان پدر دیکتاتور و به شدت دهن بین و مادری که بین بچه‌ها فرق می‌ذاره رو توصیف کرده و مشخص نبودن راوی در ابتدای فصل‌ها از جذابیت‌های کتابه که ذهن خواننده رو درگیر می‌کنه و جمله بندی‌ها بین زمان حال و گذشته به خصوص در فصل آخر در رفت و آمده که گیج کننده است یه مقدار اما به نظر من اگه کتاب رو با فاصله زمانی زیاد نخونده باشیم میشه درکش کرد
سمیرا شعبانی
۱۴۰۲/۱۲/۳
داستان بسیار قوی و عالی بود، بسیار ملموس و آشنا چون تقریبا بیش از نیمی از جمعیت ایران درگیر خودخواهی و نادانی پدر و مادر‌هایی هستند که فقط صرف داشتن رابطه جنسی، بچه دار شدن و آگاهی لازم و کافی از مسوولیت و اینکه صاحب بچه هاشون نیستن ندارند، یه جاهایی شدیدا منقلب شدم و همزاد پنداری کردم و متاسف شدم که در واقع همچین جامعه ناآگاه و کم دانی داریم
بهاره اظهاری
۱۴۰۲/۹/۱۳
به نظرم طرز فکر پدر و جهالت و نادانی که داشت کل خانواده نابود کرد هر کدوم به طریقی از بین رفتن و فضاسازی داستان بسیار تاریک و وهم آلود بود بعضی جاها اصلا متوجه نمی‌شدم از زبان چه کسی روایت میشه و اینکه ناآگاهی چه بلایی میتونه سر یه خانواده بیاره همین رو تعمیم بدین به جامعه
نرجس فرامرزی
۱۴۰۲/۷/۲۷
باسلام اولش حس کردم این داستان واقعی هست و چون با این دیدگاه جلو میرفتم غرق در داستان میشدم ودر اولین فرصت ممکن ادامه میدادم خیلی تلخ به پایان رسید پدر بداخلاق دهن بین تعصبی. که با رفتار و تفکر اشتباه آینده فرزند باهوش بخطر انداخت
محمد عنایت‌زاده
۱۴۰۲/۶/۱۰
کتاب سمفونی مردگان داستان است که وقتی مطالعه میکنی انگار زندگی هر یک از ما را بیان می‌کند. تلخی زندگی آیدین و اینکه ما خودمان هم یک آیدین هستیم اوج هنر این کتاب است.
بزرگان زیادی این کتاب را توصیه کرده‌اند.
مینا دمرچلی
۱۴۰۳/۱/۸
داستان بسیار آشنایی بود، پدری مغرور و دهن بین که زندگی حتی چند نسل رو به تباهی میکشه، جاهایی از داستان خیلی عالی روایت شده بود ولی بعضی از جاها داستان گم میشد و حوصله سر بر چون نمیدونستی از زبان چه کسی داره روایت میشه
سارا تیموری
۱۴۰۲/۱۲/۱۳
از دیدگاه من کتاب بسیار سنگینی هست برای کسانی که کمتر اهل این جور داستان‌ها هستن ولی در کل اخر قصه ان کسی که طمع کرده و به جز خودش کسی رو نمیبینه به جایی که باید باشه میرسه و این قسمت به نظرم بهترین قسمته
Pani malak
۱۴۰۳/۱/۸
از خواندنش پیشمون نیستم حقیقت تلخی است که اکثر جوامع بین نسل‌های قبل و بعد شاهد ان هستند معضل اصلی همه جوانان درک نشدن! نادانی یک پدر که منجر به نابود یک خانواده میشود.
آناهیتا شاهنظری
۱۴۰۲/۷/۷
موندم یک نویسنده چقدر توانایی داره اینقدر زیبااااا توصیف کنه اینقدر زیبا کلمات و به هم ببافه
من که لذت بردم
عباس رستمی
۱۴۰۲/۸/۲۰
در ادبیات داستانی ایران جایگاه بالایی داره و از شاهکارهاست.
یاد عباس معروفی همیشه گرامی باد.
راضیه چهره پرداز
۱۴۰۲/۷/۱
خیلی تلخ و غم انگیز بود. تفاوت نسل جوان و نسل قبل... که فکر میکنم اکثرا لمسش کردیم
فاطمه روزبه
۱۴۰۲/۱۰/۲۳
کلا نوع داستان سرایی عباس معروفی متفاوت باید با سبک ایشون اشنا بود و از داستان لذت برد
هادی جعفریان
۱۴۰۲/۸/۱۸
باید این کتابها را خواند تا بفهمی انسان بودن چقدر مهم است.
mona tamimi
۱۴۰۲/۱۲/۳
این کتاب عالیه. هر کسی حداقل باید یک بار بخونه
مشاهده همه نظرات 15

راهنمای مطالعه کتاب سمفونی مردگان

برای دریافت کتاب سمفونی مردگان و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.