معرفی و دانلود کتاب سیاهاب

عکس جلد کتاب سیاهاب
قیمت:
۱۰,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب سیاهاب و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب سیاهاب و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب سیاهاب

جویس کارول اوتس در کتاب سیاهاب داستان دختری بیست‌وشش‌ساله به نام کِلى کلیهر را روایت می‌کند که به جشنی دعوت شده و در آنجا با سناتوری آمریکایی آشنا می‌شود. پس از این دیدار است که همه‌چیز رفته‌رفته تغییر می‌کند. گفتنی است کتاب حاضر افتخارات زیادی را برای نگارنده‌اش به ارمغان آورده. به‌عنوان مثال نامزد جایزه‌ی پولیتزر برای بهترین کتاب داستانی در سال 1993 بوده و در فهرستی موسوم به «1001 رمانی که باید قبل از مرگ بخوانید» جای گرفته است.

درباره‌ی کتاب سیاهاب

کتابی که پیش روی شماست، با نام سیاهاب (Black Water)، نوشته‌ی نویسنده‌ی نام‌آشنای آمریکایی، جویس کارول اوتس (Joyce Carol Oates) است. این نُولا (novella) نخستین بار در سال 1992 منتشر شد و توجه منتقدان را به خود جلب کرد. این رمان بر اساس حادثه‌ی چاپاکویدیک در سال 1969 (Chappaquiddick incident) به نگارش درآمده. حادثه‌ای که در آن سناتور آمریکایی، تدی کندی (Ted Kennedy) با یک ماشین تصادف کرد و باعث مرگِ Mary Jo Kopechne (یکی از کارمندان کمپین انتخاباتی سناتور آمریکایی رابرت اف کندی) شد.

معرفی و دانلود کتاب سیاهاب

«غروب چهارم جولاى است. تویوتاى کرایه‌اى که سناتور آن‌قدر بى‌حوصله پشت فرمانش بوده در جاده‌ى خاکى بى‌نام سرعت می‌گیرد و سرپیچ‌ها با لغزش و وِژوِژ سرگیجه‌آورى مى‌پیچد و بعد، بى‌هیچ علامت اخطارى، معلوم نیست چه‌طور از جاده منحرف می‌شود و در آبِ سیاهِ روان می‌افتد و یک‌بر از سمت بغل دست راننده به ‌سرعت فرو می‌رود.»

کتاب سیاهاب با جملات فوق آغاز می‌شود. جویس کارول اوتس، نویسنده‌ی کتاب سیاهاب، مدام از فلش‌بک‌ استفاده می‌کند تا به مخاطبان خود نشان دهد که چه وقایعی به تصادف و فرو رفتن در سیاهاب منجر شده است. ماجرا از این قرار است که دختری بیست‌وشش‌ساله به نام کِلى کلیهر قصد دارد در مهمانی‌ای که توسط دوستش، آقاى سنت‌جان و معشوقه‌اش، رِى اَنیک برگزار شده، شرکت کند. همچنین قصد دارد تا آخر هفته را با آن‌ها بماند. در این میان، ری «سناتور» را نیز به جشن دعوت کرده است؛ کسی که حضورش همه‌چیز را در هم می‌ریزد.

کِلى کلیهر از قماش زن‏‌هاى جوانى نیست که دیگران را فریب می‌دهند. او رازش را پنهان نمی‌کند. او با سناتور در جشن آشنا شده است. کِلی و سناتور عاشق و معشوق نیستند. واقعاً دوست هم نیستند. تازه با هم آشنا شده‌اند و با توجه به قراین از یکدیگر خوش‏شان آمده است. هیچ‌کدام از لحاظ حرفه‌اى نیز به هم ارتباط ندارند. هر چند مى‌توان گفت از لحاظ تمایلات لیبرالى در برخى عقاید سیاسى اشتراک نظر دارند. کِلى به هیچ‌وجه استخدام نشده و هرگز به خدمت سناتور، کارمندانش و سازمان‌دهندگان مبارزه‌ى انتخاباتى‌اش درنیامده است. پس چه چیزی کِلی و سناتور را به هم پیوند می‌دهد و باعث می‌شود آن دو در تاریخ چهارم جولای پشتِ فرمانِ تویوتاى کرایه‌اى سناتور بنشینند و بعد کارشان به سیاهاب بکشد؟

کِلی و سناتور در ماشین گرم گفت‌وگوى دوستانه‌ای هستند و مثل دوستان قدیم، مثل خودمانى‌ترین دوستان دیرین، راحت به حرف‌هاى یکدیگر مى‌خندند و کِلى با احتیاط مى‌کوشد دست‌هاى سناتور را راست نگه دارد تا باقى‌مانده‌ى ودکا و سودا که هنگام رانندگى در دست دارد از لیوان پلاستیکى نریزد و بعد ناگهان، مثل فیلمى که گیر کند و تصویرش بپرد، چنان ناگهانى که هرگز نخواهد فهمید چه‌قدر، جاده از زیر اتومبیلِ در حال سرعت جاخالى می‌دهد و آن دو در آبِ سیاه فرو مى‌روند و براى جان به در بردن دست و پا مى‌زنند و آب به شیشه‌ى جلو مى‌پاشد و راهِ ورود مى‌جوید، انگار که رؤیاوار تالاب از همه سو جان گرفته و دست دراز کرده تا آن‌ها را ببلعد.

کتاب سیاهاب را مهدی غبرائی به زبان فارسی برگردانده و انتشارات نیماژ آن را روانه‌ی بازار نشر کرده است.

جوایز و افتخارات کتاب سیاهاب

  • نامزد جایزه‌ی حلقه‌ی منتقدان کتاب ملی در سال 1992
  • نامزد جایزه‌ی پولیتزر برای بهترین کتاب داستانی در سال 1993
  • حضور در فهرستی موسوم به «1001 رمانی که باید قبل از مرگ بخوانید»
  • حضور در فهرست برترین کتاب‌های جویس کارول اوتس به انتخاب تایمز، رامی مَونتِن نیوز و اینترتینمنت ویکلی

نکوداشت‌های کتاب سیاهاب

  • یک تریلر هوشمندانه. (Metro)
  • داستانی قدرتمند با پیروی از سنت گراهام گرین و جان لو کار. (Kirkus)
  • در کتاب سیاهاب بخشی فراموش‌شده از تاریخ پرتلاطم اندونزی به خوبی تداعی می‌شود. (Kate Saunders ― The Times)
  • از نظر بصری قابل‌توجه و از نظر احساسی قوی است. این یک درام روان‌شناختی متقاعدکننده و واضح است. (Leyla Sanai ― Guardian)
  • بی‌رحمانه و بلندپروازانه... کتاب سیاهاب واقعاً خواندنی و جذاب است و موضوعات اخلاقی، نژادی و داوری در آن محوریت دارند. (Press Association)
  • کتاب سیاهاب واقعاً زیبا نوشته شده است، اما گاهی اوقات به طرز نگران‌کننده‌ای تاریک است. این کتاب انتخابی خوب برای وقت‌هایی است که در فرودگاه منتظرید و پروازتان به تأخیر خورده است. (Stylist)

کتاب سیاهاب برای چه کسانی مناسب است؟

کتاب سیاهاب برای علاقه‌مندان به رمان‌های تاریخی و سیاسی مناسب است.

در بخشی از کتاب سیاهاب می‌خوانیم

وادارش مى‌کند بخندد، سرگرمش مى‌کند.... مردى خسته در نیمه‌هاى چهل سالگى که نرم‌نرم خودش را در دلت جا مى‌کند، با موهاى تاب‌دار جوگندمى که وسط سرش خلوت شده، زانوى چپش در بازى اسکواش ژانویه این‌جور در رفته، مرده‌شور برده، توى زمین براى رى اَنیک هم‌بازى راحتى است، اَنیک وحشى با دومین سِروِ مردافکنش، بله مرا بخندان سرگرمم کن خیلى دلم مى‌خواهد شادى کنم به این ترتیب کِلى کلیهر الهام گرفت که داستانش را بگوید (که مدت‌ها پیش به بافى گفته اما بافى نازنین وانمود کرده بوده براى اولین بار مى‌شنود) داستان دعواى خانوادگى تپه‌هاى گوواندا را، نه چیزى بیش از دعواى خانوادگى بود جنگ تمام عیار بود، صاحبان املاک شهر ناچار بودند موضع خود را روشن کنند و روده درازى مجاز نبود: یا باید «سنت» تپه‌هاى گوواندا را درباره‌ى جاده خاکى ترجیح مى‌دادند (که در کمال تعجب بسیار پرهزینه بود دست‌کم سالى 40000 دلار به‌طور متوسط براى هر جاده بالاتر از هزینه‌ى نگهدارى جاده‌هاى آسفالته) یا طرفدار «مدرنیزه کردن» مى‌شدند و از هر دو سو و به‌خصوص از جانب سنت‌گرایان احساسات تندى برانگیخته شده بود.... مثل آرتى کلیهر از اسکاچ پاین وى که عقیده داشت اگر این جاده آسفالت شود قیمت ملکش پایین مى‌آید و با یکى از دوستان قدیمش که در تالار شهردارى با او مخالفت کرده بود سخت دعوا کرد به‌طورى که مادرِ کِلى مى‌ترسید مبادا او سکته کند. دوستى‌هاى زیادى به هم خورد، همسایه‌ها با هم قهر کردند، همدیگر را تهدید کردند که کار را به دادگاه مى‌کشانند، دست‌کم در یک مورد ظنین شدند که به سگى زهر داده باشند.... کِلى خندان پرسید، همه‌ى این‌ها براى چى، همه براى چى: جاده‌هاى کثافت!

سناتور خندید اما خوب، بله، تصور مى‌کرد مى‌فهمد، باید قلب آدم‌ها را بشناسى و چیزهاى پیش پا افتاده‌اى را که براى قلب انسان گرامى است، به قول توماس مان چیزى نیست که سیاسى نباشد هر چند که به چشم ناظر بى‌طرف بى‌اهمیت خودخواهانه و جاهلانه به نظر برسد، شاید کِلى براى فهم این نکته خیلى جوان بود. «جوان؟ من اصلاً جوان نیستم. اصلاً احساس جوانى نمى‌کنم.» این جمله‌ها ناگهانى و خشن ادا شد و خنده‌ى کِلى نسبتا خشن بود، بنابراین دیگران نگاهش کردند؛ او نگاهش کرد.

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب سیاهاب
نویسنده
مترجممهدی غبرایی
ناشر چاپینشر افق
سال انتشار۱۳۸۷
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات160
زبانفارسی
شابک978-964-369-280-9
موضوع کتابکتاب‌های داستان و رمان خارجی
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب سیاهاب

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب سیاهاب

برای دریافت کتاب سیاهاب و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.