معرفی و دانلود کتاب علم در قرن بیستم

عکس جلد کتاب علم در قرن بیستم
قیمت:
۴۵,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب علم در قرن بیستم و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب علم در قرن بیستم و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب علم در قرن بیستم

کتاب علم در قرن بیستم تحقیقات دانشمندان بزرگ این قرن و تأثیر آن‌ها را بر پیشرفت‌های علمی دوران مورد بحث، بررسی می‌کند. لیزا یونت و هری هندرسون در این کتاب به موضوعاتی چون فیزیک، نجوم، ستاره‌شناسی، زیست‌شناسی، ژنتیک و علوم کامپیوتر پرداخته‌اند. حاصل تحقیقات دانشمندان بزرگی چون آلبرت انیشتین، استیون هاوکینگ، جیمز واتسون، الکساندر فلمینگ و ماری کوری در این اثر آمده‌ است.

درباره‌ی کتاب علم در قرن بیستم

شاید بتوانیم قرن بیستم را در یک عبارت خلاصه کنیم: جنگ میان قدرت‌ها. دو جنگ جهانی و دوران طولانی جنگ سرد، اغلب سال‌های قرن بیستم را تحت‌الشعاع خود قرار دادند. شاید واژه‌ی جنگ، ویرانی و مرگ را به ذهن متبادر کند؛ اما همین جنگ‌ها بودند که بر تکامل و پیشرفت علم و فناوری تأثیر گذاشتند. در جنگ جهانی اول کشورهایی که علم و فناوری را جدی نگرفته بودند، با مشکلات بیشتری دست‌وپنجه نرم می‌کردند. در قرن بیستم بسیاری از سران کشورها متوجه شدند که علم و فناوری بیش از آن چیزی که تصور می‌کردند قدرت دارد؛ به همین خاطر آن را در اولویت‌های خود قرار دادند. در کتاب علم در قرن بیستم (Twentieth-Century Science)، با مثال‌های بسیار از تأثیر علم بر جهان آن روزگار مواجه می‌شویم.

در جنگ جهانی دوم اهمیت علم و فناوری بیش از پیش به دیگران ثابت شد. همه‌ی کشورها تلاش می‌کردند از همه بهتر باشند و برای این کار از برترین دانشمندان کمک می‌گرفتند. پروژه‌ی منهتن که به ساخت بمب اتمی منجر شد، فقط یکی از عوامل سرنوشت‌ساز در جنگ جهانی دوم محسوب می‌شود. آلبرت انیشتین که در ساخت بمب‌های اتمی همکاری کرده بود، بعداً اقرار کرد که چقدر از چنین کاری پشیمان است. لیزا یونت (Lisa Yount) و هری هندرسون (Harry Henderson)، عواقب این پروژه را به‌طور کامل در کتاب علم در قرن بیستم بررسی کرده‌اند.

فصل اول این کتاب به اکتشافات در حوزه‌ی فیزیک اتمی اختصاص دارد. تحقیقات دانشمندانی چون هانری بکرل، ماری کوری، پیر کوری، نیلز بور، ارنست رادرفورد، انریکو فرمی، اتو هان، آلبرت انیشتین و... در این بخش بررسی شده‌اند. فصل دوم کتاب علم در قرن بیستم درباره‌ی نجوم، ستاره‌شناسی، سیاه‌چاله‌ها، مهبانگ، منظومه‌ی شمسی و در پایان زمین‌شناسی است.

معرفی و دانلود کتاب علم در قرن بیستم

لیزا یونت و هری هندرسون در فصل سوم کتاب، به علم ژنتیک و زیست‌شناسی پرداخته‌اند. آن‌ها این فصل را با تحقیقات گرگور مندل که راهبی اتریشی بود و به تحقیق روی گیاهان علاقه داشت، شروع می‌کنند. مندل بعد از انجام آزمایش‌هایی روی گیاه نخود سبز، به این نتیجه رسید که بعضی از خصلت‌ها به ارث می‌رسند. او در قرن نوزدهم نتیجه‌ی تحقیقات خود را منتشر کرد؛ اما در قرن بیستم به یافته‌های او توجه شد. در نیمه‌ی قرن بیستم، جیمز واتسون و فرانسیس کریک موفق شدند که به ساختار مولکول دی‌ان‌ای پی ببرند. بعد از این کشف مهم، علم ژنتیک تحولات مهمی را پشت سر گذاشت.

فصل چهارم و پنجم کتاب علم در قرن بیستم، مختص پیشرفت علوم پزشکی است. در اوایل قرن بیستم بود که دانشمندان داروهایی را برای نابود کردن میکروب‌ها تولید کردند. در این فصل به داستان کشف پنی‌سیلین، ساخت انواع واکسن و استفاده از داروها برای درمان بیماری‌های روانی بیشتر پرداخته می‌شود. در فصل پنجم دیگر تکنولوژی‌هایی که در خدمت علم پزشکی بوده‌اند، معرفی می‌شوند. تکنولوژی‌هایی مانند پرتوشناسی، برش لیزری، ساخت اعضای مصنوعی و...

در فصل ششم کتاب به پیشرفت‌های علوم کامپیوتر پرداخته می‌شود. البته لیزا یونت و هری هندرسون کتاب علم در قرن بیستم را در سال 1997 به نگارش درآورده‌اند. از آن زمان تاکنون بشر شاهد پیشرفت‌های چشمگیری در حوزه‌ی علوم کامپیوتر بوده؛ اما همانطور که از عنوان کتاب برمی‌آید، موضوع اصلی توسعه‌ی علم در قرن بیستم میلادی است. در فصل هفتم کتاب نیز به موضوع جالب‌توجهی پرداخته می‌شود: اثر خیال‌پردازی انسان در پیشرفت علم.

انتشارات ققنوس کتاب علم در قرن بیستم را در مجموعه تاریخ جهان خود به انتشار درآورده است. رضا یاسائی عهده‌دار ترجمه‌ی این کتاب لیزا یونت و هری هندرسون بوده.

درباره‌ی مجموعه تاریخ جهان

مجموعه‌ی تاریخ جهان نام مجموعه‌ای 87 جلدی از انتشارات ققنوس است که هر جلد آن ترجمه‌ای از مجموعه‌‌ی World History به حساب می‌آید. دان ناردو، مایکل وی. آزکان، جیمز آ. کوریک و بسیاری دیگر از صاحب‌نظران حوزه‌ی تاریخ، نویسندگان هر جلد از این مجموعه هستند. هر جلد از مجموعه‌ی تاریخ جهان یک دوره‌ی مهم تاریخی را از نظر سیاسی، اجتماعی، تاریخی و فرهنگی با زبانی ساده به خوانندگان می‌شناساند. بعضی از کتاب‌های این مجموعه عبارتند از: «جنگ کره»، «آمریکا و روسیه»، «اسطوره‌های یونان و روم»، «پیدایش مسیحیت»، «جنگ کریمه»، «امپراتوری مغول» و... . مخاطبان اصلی این کتاب‌ها نوجوانانی هستند که می‌خواهند دانش عمومی خود را پایه‌ریزی کنند اما بزرگسالان و علاقه‌مندان و پژوهشگران نیز می‌توانند از مطالب کتاب‌های این مجموعه بهره‌ی بسیار ببرند.

کتاب علم در قرن بیستم برای چه کسانی مناسب است؟

کتاب علم در قرن بیستم برای علاقه‌مندان به تاریخ علم مناسب است.

در بخشی از کتاب علم در قرن بیستم می‌خوانیم

در اوایل دهه‌ی 1930، در میان تعداد زیادى از فیزیکدانان، انریکو فِرمى در ایتالیا و اُتو هان در آلمان شروع به بمباران اتم‌هاى اورانیوم، سنگین‌ترین عنصر طبیعى، با نوترون کردند. آنان امیدوار بودند که اتم‌ها، نوترون‌ها را جذب کنند و به صورت اتم‌هاى عناصر جدید و مصنوعى سنگین‌تر از اورانیوم درآورند. ولى به نظر نمى‌رسید که وزن اتمى اتم‌هاى حاصل، نزدیک به وزن اتمى اورانیوم باشد. در حقیقت، وزن اتمى اتم‌ها در برخى آزمایش‌هاى هان که با همکارى فریتز اشتراسمان آن‌ها را انجام داد، فقط حدود نصف وزن اتمى اورانیوم بود.

در دسامبر 1938، هان نتایج پژوهش‌هاى خود را براى لیزه مایتنر، فیزیکدان اتریشى، که از دوستان و همکاران قدیمى‌اش به شمار مى‌رفت، بازگو کرد. مایتنر که یهودى بود براى ایمن ماندن از آزار نازى‌ها از آلمان به سوئد گریخته بود. وى تجربیات هان را با برادرزاده و همکار فیزیکدانش، اتو فریش در میان گذاشت. این دو فیزیکدان به نتیجه خارق‌العاده‌اى رسیدند که بر پایه‌ی آن بمباران اتمى صورت گرفته از جانب هان منجر به شکافته شدن هسته اتم‌هاى اورانیوم، به دو قسمت مى‌شود و در این فرایند، حدود یک درصد از جرم هر اتم به انرژى تبدیل مى‌شود. فریش، این فرایند را شکافت هسته‌اى نام نهاد که آن را از اصطلاحى زیست‌شناختى مربوط به تکثیر سلول‌ها از طریق شکافته شدن، به وام گرفته بود.

فهرست مطالب کتاب

تاریخ‌هاى مهم در تحولات تاریخى علم در قرن بیستم
مقدمه: علم قرن را شکل مى‌دهد
1: در درون اتم
2: عالم در حال انبساط
3: رمز حیات
4: گلوله‌هاى جادویى
5: بازسازى بدن
6: انقلاب اطلاعات
7: آینده‌اى پیش‌بینى‌ناپذیر
یادداشت‌ها
اصطلاح‌نامه
براى مطالعه بیش‌تر
منابع

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب علم در قرن بیستم
نویسنده،
مترجمرضا یاسائی
ناشر چاپیانتشارات ققنوس
سال انتشار۱۴۰۰
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات159
زبانفارسی
شابک978-964-311-364-3
موضوع کتابکتاب‌های تاریخ جهان، کتاب‌های فیزیک
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب علم در قرن بیستم

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب علم در قرن بیستم

برای دریافت کتاب علم در قرن بیستم و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.