معرفی و دانلود کتاب علیه فاشیسم: گزیده‌ی مقالات پیش از زندان

عکس جلد کتاب علیه فاشیسم: گزیده‌ی مقالات پیش از زندان
قیمت:
۶۰,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب علیه فاشیسم و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب علیه فاشیسم و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب علیه فاشیسم: گزیده‌ی مقالات پیش از زندان

کتاب علیه فاشیسم، گزیده‌ای از مقالاتِ پیش از زندانِ نظریه‌پرداز مشهور مارکسیست، آنتونیو گرامشی است که برای توضیح چگونگی پیدایش، چیستی و شیوه‌ی مبارزه با فاشیسم نگاشته شده‌اند. کتاب حاضر به دوران شیوع فاشیسم در ایتالیا و قدرت‌گیری موسولینی در آن کشور مربوط است و تصویری روشن از ظهور پدیده‌ی فاشیسم در ایتالیا به دست می‌دهد.

درباره‌ی کتاب علیه فاشیسم

آنتونیو گرامشی (Antonio Gramsci) نویسنده، فیلسوف، نظریه‌پرداز و فعال سیاسی مشهور مارکسیست است که از بنیان‌گذاران حزب کمونیست ایتالیا در دوره‌ی حکومت موسولینی محسوب می‌شود. او از نظریه‌پردازان مهم مبارزه با سرمایه‌داری و آفریننده‌ی نظریه و اصطلاح مشهور «هژمونی» است. گرامشی در دوره‌ی استقرار فاشیسم در ایتالیا و حملات فاشیست‌ها به کارگران می‌زیست و به همین سبب به مبارزه با فاشیسم نیز مشغول بود. او در سال 1926 به دلیل مبارزات و فعالیت‌های انقلابی‌اش به بیست سال زندان محکوم شد. بنیتو موسولینی او را مغز متفکر حزب کمونیست ایتالیا می‌شناخت و به همین سبب موجب شد گرامشی سال‌های بسیاری را در زندان سپری کند. کتاب علیه فاشیسم (Pre-Prison Writings) که به نوعی چکیده‌ا‌ی از تفکرات گرامشی درباره‌ی مبارزه با فاشیسم است، مجموعه‌ای گزینش‌شده از مقالات اوست که پیش از سال 1926 و رفتن او به زندان نوشته و منتشر شده بوده‌اند.

مقالات کتاب علیه فاشیسم به دوران پیدایش فاشیسم در ایتالیا مربوط می‌شوند. زمانی که موسولینی در حال استقرار یافتن بر اریکه‌ی قدرت بود و متفکران چپ نقشه‌ای برای مبارزه با موج فاشیسم در ذهن نداشتند. در وضعیتی که هیچ امیدی به بهبود وجود ندارد، گرامشی ناامیدی مفرط را به عنوان راهی برای رهایی برجسته کرده است.

دوازده مقاله از آنتونیو گرامشی در این کتاب گرد آمده‌ است که محوریت همه‌ی آن‌ها مقوله‌ی فاشیسم است. او در این مقالات به درک چیستی فاشیسم، شیوه‌های مبارزه با فاشیسم، چگونگی پیدایش آن و مسائلی از این دست پرداخته تا بدین وسیله متفکران و روشنفکران جامعه را آگاه کند.

معرفی و دانلود کتاب علیه فاشیسم

مضامین مقالات کتاب علیه فاشیسم، به رغم وحدت زمینه‌ی اصلی، بسیار گسترده‌اند. گرامشی در این مقالات هم به نقد فرهنگی عمومی پرداخته و هم رویدادهای محلی، ملی و بین‌المللی را تفسیر و بررسی کرده است. این مقالات او به نحوی پیش‌زمینه‌ی مضامین آثار نگاشته‌شده‌ی او در زمان زندان است. به ویژه، نوشته‌های این مجموعه، ریشه‌های سیاسی، فرهنگی و اجتماعی خاص ایتالیایی و ارتباط بسیاری از بازتعریف‌های نوآورانه‌ی گرامشی را در مورد برخی مفاهیم مرکزی تفکر چپ، تبیین می‌کند.

کتاب حاضر علاوه بر دوازده‌ مقاله‌ی پیش‌گفته‌ی آنتونیو گرامشی، مقالات و یادداشت‌هایی را با موضوع فاشیسم نیز، شامل می‌شود. نوشته‌هایی از اسلاوی ژیژک، پل ویریلیو، کریس هجز، و دیگران. این یادداشت‌ها که هر کدام خوانشی از مفهوم فاشیسم ارائه می‌دهند، به همراه نوشته‌های گرامشی، درک بهتری از موضوع فاشیسم را به مخاطب منتقل می‌کنند.

کتاب علیه فاشیسم، نوشته‌ی آنتونیو گرامشی با ترجمه‌ی کامران برادران به همت انتشارات نیماژ به چاپ رسیده است.

درباره‌ی مجموعه‌ی استخوان‌های روح

انتشارات نیماژ مجموعه‌ای از کتاب‌های فلسفی را که بر بازخوانی مسائل و نظریات فلسفی مدرن تمرکز دارند، تحت عنوان مجموعه‌ی استخوان‌های روح به چاپ رسانده است. کتاب‌های این مجموعه، نظریات متفکران و فیلسوفان را بررسی و بازخوانی می‌کنند و جریان‌ها و جنبش‌های نظری متأخر را مورد تحلیل قرار می‌دهند.

برخی از کتاب‌های این مجموعه:

  • «جستارهایی درباره‌ی زن»، نوشته‌ی سوزان سانتاگ
  • «دیرشکوفاشدگان»، نوشته‌ی ریچ کارلگارد
  • «مرگ را جدی نگیر»، نوشته‌ی استیون ندلر
  • «فرازمینی‌ها»، جیم الخلیلی
  • «آینده‌ای برای نقد»، کاترین بلزی

نکوداشت‌های کتاب علیه فاشیسم

  • اولین مجموعه‌ی استدلالی روزنامه‌نگاری سیاسی و فرهنگی گرامشی که به زبان انگلیسی موجود است. گرامشی در درجه‌ی اول یک روزنامه‌نگار درخشان و در مرحله‌ی دوم یک فعال کمونیست شناخته می‌شود. (مارتین کلارک، ضمیمه‌ی ادبی تایمز)
  • این کتاب می‌تواند کمک مفیدی برای شناخت آرای گرامشی باشد. (Ethics)

کتاب علیه فاشیسم برای چه کسانی مناسب است؟

این کتاب برای علاقه‌مندان به فلسفه، تاریخ و سیاست و دانشجویان و پژوهشگران حوزه‌ی تاریخ، فلسفه و علوم سیاسی مناسب است.

در بخشی از کتاب علیه فاشیسم: گزیده‌ی مقالات پیش از زندان می‌خوانیم

دولت نماینده‌ی حاکمیت در پارلمان ملی است. در واقع، دولت در برابر پارلمان ملی و در برابر مردم مسئول حاکمیت است. اگر دولت اجازه دهد قانون اساسی بدون مجازات نقض شود؛ اگر دولت اجازه‌ی تشکیل گروه‌های مسلح در کشور را بدهد؛ اگر دولت به انجمن‌های خصوصی اجازه دهد تا انبارهای تسلیحات ایجاد کنند؛ اگر دولت به ده‌ها هزار شهروند عادی، مسلح و در پوشش نظامی، اجازه‌ی استفاده از کلاه ایمنی را بدهد، اگر دولت به ده‌ها هزار شهروند عادی، مسلح و در آرایش نظامی، با کلاه‌خود و تفنگ، اجازه دهد که بدون مزاحمت در سراسر کشور راهپیمایی کنند، به پایتخت حمله کنند و «قدرت» خود را آشکارا به رخ بکشند، این چه معنایی می‌تواند داشته باشد جز اینکه دولتِ عهده‌دار حاکمیت سوگند وفاداری خویش به قانون اساسی را شکسته است؟ این چه معنایی می‌تواند داشته باشد جز اینکه کودتایی توسط آن دسته از ارگان‌های دولتی که حول قوه‌ی مجریه جمع شده‌اند در حال برنامه‌ریزی است؟ این چه معنایی می‌تواند داشته باشد جز اینکه ما درحال‌حاضر در ایتالیا در فضایی زندگی می‌کنیم که به‌طور خودکار کودتا ایجاد می‌کند؟

بنابراین، پیمان میان مردم و حاکمیت از پیش توسط قدرت دولتی که نماینده‌ی دومی بوده، فسخ شده است. بنابراین، به‌طور خودکار، تمام سوگندهای وفاداری فسخ می‌شوند. اکنون چه پیوندهایی کارمندان دولتی را به حکومت ملزم می‌کند؟ اکنون چه پیوندهایی افسران ارتش را به فرماندهی کل متصل می‌کند؟ منطق وقایع باعث می‌شود مردم به دو اردوگاه تقسیم شوند: طرفداران و مخالفان یک کودتای ارتجاعی، یا بهتر است بگوییم طرفداران یک کودتای ارتجاعی و طرفداران یک قیام مردمی که قادر به سرکوب کودتای ارتجاعی باشد.

فهرست مطالب کتاب

مقدمه‌ی مترجم
1. سوسیالیست‌ها و کمونیست‌ها
2. دیالکتیک‌های واقعی
3. رشدِ فاشیسم
4. رهبران و توده‌ها
5. ویرانگری مرتجعانه
6. آموزه‌ها
7. جنگْ جنگ است
8. تکیه‌گاه دولت
9. چرا بورژوازی دیگر قادر به اداره‌ی کشور نیست
10. مسئله‌ی قدرت
11. دو فاشیسم
12. پراودا، 7 نوامبر 1922‌
یادداشت‌ها
پیوست
دو شکل از تمامیت‌خواهی/ اسلاوی ژیژک
آنتونیو گرامشی و مبارزه علیه فاشیسم/ کریس هجز
سکوت بره‌ها: گفت‌وگو با پل ویریلیو
گرامشی و رژه‌ی رُم/ ناتالیا ترِخووا و گوئیدو لیگوری
فاشیسم، هویت، جُرم/ فرشاد گلزاری
پرده‌ی نخست: رژه‌ی وحشت
پرده‌ی دوم: فاشیسم و آنتی‌فاشیسم
پرده‌ی سوم: فاشیسم زنده است؟
فرجام سخن

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب علیه فاشیسم: گزیده‌ی مقالات پیش از زندان
نویسنده
مترجمکامران برادران
ناشر چاپیانتشارات نیماژ
سال انتشار۱۴۰۱
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات156
زبانفارسی
شابک978-600-367-859-0
موضوع کتابکتاب‌های فلسفه و منطق، کتاب‌های علوم سیاسی
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب علیه فاشیسم

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب علیه فاشیسم

برای دریافت کتاب علیه فاشیسم و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.