معرفی و دانلود کتاب عکاسی معاصر و نظریه: مفاهیم و مباحث بنیادین

عکس جلد کتاب عکاسی معاصر و نظریه: مفاهیم و مباحث بنیادین
قیمت:
۸۳,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب عکاسی معاصر و نظریه و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب عکاسی معاصر و نظریه و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب عکاسی معاصر و نظریه: مفاهیم و مباحث بنیادین

سالی میلر، استاد عکاسی در دانشگاه برایتون، در کتاب عکاسی معاصر و نظریه تلاش کرده تا با تأمل در تجربیات عکاسانه، ‌پرسش‌هایی مهم را درباره‌ی ارتباط عکاسی معاصر و نظریه‌های هنری و فرهنگی مطرح کند. این کتاب پانزده مقاله‌‎‌ی مجزا را در بر می‌گیرد. گفتنی است کتاب نامبرده ذیل مجموعه کتاب‌های «کانون» به انتشار رسیده است.

درباره‌ی کتاب عکاسی معاصر و نظریه

کتابی که در دست دارید، با نام عکاسی معاصر و نظریه (Contemporary photography and theory concepts and debates Sally Miller) را سالی میلِر (Sally Miller) نوشته است. اثر نامبرده در واقع متنی دانشگاهی است که نویسنده، آن را در سال 2020 به عنوان یک منبع مطالعاتی در اختیار دانشجویان خود قرار داد. از این روست که کتاب عکاسی معاصر و نظریه از روحیه‌ی آموزشی برخوردار است و «روشمندی» در جای‌جای آن به چشم می‌خورد. همین روشمندی در ترتیب، توالی، تحلیل و جمع‌بندی مباحث است که باعث می‌شود کتاب از سایر آثار مشابه متمایز گردد. اگر به دنبال متنی پژوهشی می‌گردید، کتاب حاضر همه‌ی چیزی‌ است که به آن نیاز دارید. این پژوهش کارآمد می‌تواند مدخلی به منابعی متنوع و راه‌گشا برای مطالعات بیش‌تر و مفصل‌تر تلقی شود.

مبنای کتاب عکاسی معاصر و نظریه خلق رابطه‌ای دوسویه و معنادار میان عکاسی و نظریه است و میلِر تلاش می‌کند تا به شکلی متعادل، متوازن و مترقی در این راه گام بردارد. او علاوه بر آنکه می‌خواهد در تجارب عکاسانه تأمل کند و از این طریق به پرسش‌هایی دست‌ یابد و در مباحث نظری به آن‌ها بسط و عمق ببخشد، سعی می‌کند تعمیم‌یافتگی مفاهیم و مباحث نظری را در دل تجربیات عکاسانه بجوید.

معرفی و دانلود کتاب عکاسی معاصر و نظریه

کتاب حاضر، پانزده مقاله درباره‌ی عکاسی معاصر و نظریه را در بر می‌گیرد. در نظر برخی از دانشجویان، رابطه‌ی میان نظریه و عکاسی امری به‌غایت دشوار است و مطالعه‌ی متون نظری به گذر از مانعی صعب‌العبور می‌ماند. سالی میلِر در کتاب نامبرده تلاش نکرده راه‌حلی برای این مشکل ارائه دهد، اما دست‌کم پیچیدگی ارتباط میان نظریه و عکاسی را تأمل‌برانگیزتر می‌سازد. سالی میلِر در کتاب عکاسی معاصر و نظریه می‌خواهد تا با فراهم آوردن تحلیل‌هایی دنباله‌دار از آثار طیفی از هنرمندان تثبیت‌شده و نوظهور در قالب نمونه‌های پژوهشی، برای دانشجویان عکاسی این فرصت را فراهم آورد تا به توسعه‌ی اندیشه‌های خود در باب عکاسی بپردازند.

این کتاب پنج بخش را در بر می‌گیرد که هر بخش به‌نوعی مقدمه‌ای بر یکی از مباحث کلیدی عکاسی معاصر است. «عکاسی و هویت»، «عکاسی، منظره و مکان»، «عکاسی، اجرا و سیاست بازنمایی»، «عکاسی و روان‌کاوی» و «عکاسی و رویداد» نام این پنج بخش‌اند که هر کدام سه فصل را در بر می‌گیرند. نویسنده‌ی کتاب در مقدمه تأکید می‌کند که مانعی برای مستقل خواندن هرکدام از این مقاله‌ها وجود ندارد. بااین‌حال او اشاره می‌کند که میان مطالب هر بخش و ایده‌های پیچیده‌تر بعدی که پیش‌تر برایش مقدمه‌چینی شده ارتباطی متوالی و پیش‌رونده وجود دارد.

همان‌طور که از عنوان آن برمی‌آید، بخش یک کتاب، «عکاسی و هویت» ارتباط میان عکاسی و مسئله‌ی هویت را بررسی می‌کند. در نخستین بخش متون برخی از نظریه‌پردازان همچون میشل فوکو، الن سکولا و جولی‌ین استلابراس معرفی خواهد شد.

فصل یک، «پرتره‌های عکاسانه‌ی محترمانه و سرکوبگر»، ‌به خوانش آثار معاصر آیلین پری‌یر اختصاص دارد که عکاسی پرتره را به دو نوع محترمانه و سرکوبگر طبقه‌بندی می‌کند. فصل دو، «پرتره‌های بی‌حالت و ثبت صمیمی»، نشانگر آن است که چه‌طور این دو ژانرِ معاصرِ پرتره‌سازی در واقع در حکم توسعه و تفسیر همان تقسیم‌بندی پیشین‌ می‌باشند. فصل سه، «پرتره و خودِ معاصر»، جمع‌بندی این بخش است.

بخش دو، «عکاسی، منظره و مکان»، به گسترش بعضی از ایده‌های مرتبط با پرتره می‌پردازد. فصل چهار، «سیاستِ مکان»، دو مفهوم امر والا و خوش‌منظر را مورد بررسی قرار می‌دهد. فصل پنج، «نامکان و زمین‌شناسی‌های جدید»، به نوشته‌های مارک اوژ در مورد آثار آندریاس گفلر و راجر ابرهارت نگاهی دارد. در نهایت، فصل شش، «ویرانه‌ها و آنتروپوسین»، معنای منظره‌های ویران را شرح می‌دهد. همچنین در این فصل نظریات جوئل مایروویتز، تانگ لَم، جوئنا زیلینسکا و متیو باکینگهام به بحث گذاشته می‌شوند.

بخش سه، «عکاسی، اجرا و سیاست بازنمایی»، آثار شماری از عکاسان معاصر را در بر می‌گیرد. نویسنده در این بخش در پی یافتن پاسخ یک سؤال است: «چگونه اجرا به شکل راهی برای مواجهه با سیاست‌های پساهویتیِ نئولیبرالیستی ظاهر شده‌ است؟» فصل هفت، «اجراهای جنسیتی»، فصل هشت، «نژاد، تاریخ و زمان» و فصل نُه، «اجراگری و ناتوانی» نام دارد. در بخش چهار، «عکاسی و روان‌کاوی»، نظریه‌ی روان‌کاوی به‌عنوان راهی برای فهم هراس‌ها، لذات و فانتزی‌های ناخودآگاهی معرفی می‌شوند و این مسأله که عکاسی به عنوان یک ابزار اجتماعی چگونه به رویدادهای ناگوار شکل و معنا بخشیده است. در بخش پنج، «عکاسی و رویداد» به بحث گذاشته می‌شود. فصل ده، «روان‌کاوی، بازنمایی و میل»، اثر لوکاس بلالوک را از منظر مفهوم ابژه‌ی a لکان به بحث می‌گذارد. در فصل یازده، «روان‌کاوی، امر نمایشی و نگاه خیره»، آثار جمیما استلی و لارل ناکادیت برای نیل به نوشته‌های لکان در باب نگاه خیره، تفاوت جنسی و فانتزی با هم مقایسه می‌شوند. و در فصل دوازده، «سیاست لذت»، مجموعه‌ی ‌پرتره‌های جدید ریچارد پرینس در بستر متونی در باب روان‌کاوی و ایدئولوژی و مفهوم لکانی ژوئیسانس به بحث گذاشته خواهند شد.

در فصل سیزده، «عکاسی، حافظه و تاریخ»، به مباحثی چون پساحافظه و حافظه‌ی چندسویه پرداخته می‌شود. فصل چهارده، «پسافتوژورنالیسم و تصاویر معاصر درباره‌ی نزاع» نام دارد و به ظهور اشکال جدیدی از زیبایی‌شناسی در آثار عکاسان اشاره می‌کند. سرانجام، فصل پانزده، «عکاسی، هم‌دلی و مسئولیت‌پذیری»، به مبحث پساواقعه و مباحثی که پیرامون مفهوم «عکس تأخیری» شکل گرفته‌اند اختصاص دارد.

معرفی و دانلود کتاب عکاسی معاصر و نظریه

به عقیده‌ی برخی از صاحب‌نظران، شایسته است که از کتاب عکاسی معاصر و نظریه به عنوان «یک پژوهش بینارشته‌ای چشم‌گیر» و «نمونه‌ای درخور از مطالعات زمینه‌ای» یاد کنیم. میلِر با با زمینه‌مند کردن پیاپی عکس‌ها، شبکه‌ی درهم‌تنیده‌ی حوزه‌های علوم انسانی و پیوند میان آن‌ها را اصلی‌ترین بستر تحقق معنا معرفی می‌کند. کتاب پیش رو به همت نشر گیلگمش به انتشار رسیده و مهدی مقیم‌نژاد آن را به زبان فارسی ترجمه کرده است. مقیم‌نژاد در برگردان این اثر همه‌ی تلاش خود را به کار گرفته تا به‌جای معادل‌سازی‌های مبالغه‌آمیز، به زبان عرفی وفادار بماند.

درباره‌ی مجموعه‌ی کانون

مجموعه‌ کتاب‌های کانون که به همت نشر گیلگمش به انتشار می‌رسند، موضوعاتی در باب نظریه‌ی هنر، فلسفه‌ی هنر و رشته‌های گوناگون هنری را در بر می‌گیرند. ذیل این مجموعه کتاب‌های متعددی منتشر شده که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم. همه‌ی عناوینی که نام می‌بریم، در وب‌سایت و اپلیکیشن کتابراه به انتشار رسیده‌اند.

از عناوین این مجموعه‌اند:

  • «درآمدی بر مطالعات سینمایی» نوشته‌ی اد سیکوف و ترجمه‌ی بشیر سیاح
  • «پرتره‌ها و اشخاص: یک تحقیق فلسفی» از سینتیا فریلند با ترجمه‌ی حسین عظیمی
  • «تاثیر تکنولوژی بر بیان سینمایی: درس‌گفتارهای دانشگاه کلمبیا» به قلم پل شریدر و ترجمه‌ی علی عامری مهابادی
  • «نظریه‌های هنر» (سه‌جلدی) نوشته‌ی موشه باراش و برگردان محمدرضا ابوالقاسمی
  • و ...

کتاب عکاسی معاصر و نظریه برای چه کسانی مناسب است؟

علاقه‌مندان به هنر عکاسی از مخاطبان کتاب عکاسی معاصر و نظریه به شمار می‌آیند.

در بخشی از کتاب عکاسی معاصر و نظریه: مفاهیم و مباحث بنیادین می‌خوانیم

هیچ سوژه‌ی نژادی‌ای‌ مقدم بر قدرت وجود خارجی ندارد و این کنش به نحوی گذشته‌نگرانه هم‌نهادِ قدرت است. فراتر از این، سوژه‌ی نژادی دقیقاً از طریق هویتِ برساخته‌ی گفتمانی‌اش در جایگاه نژاد تحقق می‌یابد. بنابراین، هیچ سوژه‌ای نمی‌تواند «سیاه» دیده شود مگر از طریق برچسبِ گفتمانی که چنین اراده کرده باشد.

با در نظر گرفتن نژاد همچون یک درگیری اجرایی و دسته‌بندی‌ای که به شکل گفتمانی ساخته می‌شود حال باید ببینیم چگونه بازگویی‌های خاصی از این گفتمان شکل بارز به خود می‌گیرند و چگونه بدن‌های مشخصی به معانی خاصی مرتبط می‌شوند. در این‌جا باید بر تفاوت میان رهیافت اجرایی و در نظر گرفتن نژاد همانند یک اجرا که آن را تنها هم‌بسته‌ی تفاوت‌های جسمانی می‌بیند تأکید کرد. رهیافت اجرایی یعنی تشخیص روش‌های پیچیده‌ای که گفتمان نژادی از طریق آن ویژگی‌هایی را که در اصل ارتباط طبیعی با هم ندارند گرد هم می‌آورد. نمونه‌ی آن زمانی است که «مجموعه‌ای از خصایص مرتبط با نژاد سفید (متمدن / باهوش / اخلاقی / سخت‌کوش / تمیز) و خصایص نژاد سیاه (وحشی / غریزی / ابتدایی / بی‌بندو‌بار / تنبل / کثیف) هم‌بسته‌ی هم در خدمت سلسله‌مراتب اجتماعی ویژه‌ای قرار می‌گیرند.» در این‌جا، نژاد نه ویژگی معیّن و ثابت زیست‌شناختی بلکه در حکم عمل انضباطی حی‌و‌حاضری است که از سوژه‌ها می‌خواهد به واسطه‌ی کنش‌های جسمانی چون نحوه‌ی حرف زدن، لباس پوشیدن و ژست گرفتن هنجارهایی را تکرار کنند که مربوط به نژاد خاصِ آن‌هاست.

فهرست مطالب کتاب

مقدمه‌ی مترجم
مقدمه‌ی نویسنده
بخش یک: عکاسی و هویت
1. پرتره‌ی محترمانه و سرکوبگر
2. پرتره‌ی بی‌حالت و ثبت صمیمی
3. پرتره و خودِ معاصر
بخش دو: عکاسی، منظره و مکان
4. سیاست مکان
5. نامکان و زمین‌شناسی‌های جدید
6. ویرانه‌ها و آنتروپوسین
بخش سه: عکاسی، اجرا و سیاست بازنمایی
7. جنسیت و سلفی
8. نژاد، تاریخ و زمان
9. اجراگری و ناتوانی
بخش چهار: عکاسی و روان‌کاوی
10. روان‌کاوی، بازنمایی و میل
11. روان‌کاوی، امر نمایشی و نگاه خیره
12. سیاست لذت
بخش پنج: عکاسی و رویداد
13. عکاسی، حافظه و تاریخ
14. پسافتوژورنالیسم و تصاویر معاصر درباره‌ی نزاع
15. عکاسی، هم‌دلی و مسئولیت‌پذیری
یادداشت‌ها
منابع
نمایه

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب عکاسی معاصر و نظریه: مفاهیم و مباحث بنیادین
نویسنده
مترجممهدی مقیم نژاد
ناشر چاپیانتشارات گیلگمش
سال انتشار۱۴۰۱
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات369
زبانفارسی
شابک978-622-7858-36-5
موضوع کتابکتاب‌های آموزش عکاسی، کتاب‌های فلسفه و منطق
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب عکاسی معاصر و نظریه

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب عکاسی معاصر و نظریه

برای دریافت کتاب عکاسی معاصر و نظریه و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.