معرفی و دانلود کتاب فروپاشی خانمان آشر

عکس جلد کتاب فروپاشی خانمان آشر
قیمت:
۴۰,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب فروپاشی خانمان آشر و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب فروپاشی خانمان آشر و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب فروپاشی خانمان آشر

کتاب فروپاشی خانمان آشر یکی از آثار مشهور نویسنده‌ی آمریکایی، ادگار آلن پو است. منتقدان و خوانندگان بسیاری از این اثر آلن‌پو استقبال کرده‌اند. این داستان کوتاه، از زبان کسی روایت می‌شود که زمانی با رودریک آشر دوست بوده و حال دارد به خانه‌ی او می‌رود. خانه‌ای که از همان دوردست‌ها نیز فضای ترسناکی دارد...

درباره‌ی کتاب فروپاشی خانمان آشر

داستان فروپاشی خانمان آشر برای اولین بار در سپتامبر 1839 در مجله‌ی برتنز جنتلمنز منتشر گشت و در سال 1840 در مجموعه‌ی «قصه‌های عجیب و خیال‌انگیز» چاپ شد. خوانندگان بسیاری از کتاب فروپاشی خانمان آشر (The Fall of the House of Usher) استقبال کرده‌اند؛ زیرا در آن چندین عنصر مختلف برای ایجاد تعلیق با هم ترکیب می‌شوند. خواننده‌ی معمولی از سبک روایت و حس تعلیق برخاسته از آن لذت می‌برد و خواننده‌ی حرفه‌ای به‌دنبال عناصر سمبولیسم ادگار آلن پو (Edgar Allan Poe) می‌گردد. همان‌طور که بسیاری از منتقدان گفته‌اند این داستان کوتاه آلن‌پو همه‌ی مؤلفه‌های یک داستان گوتیک را دارد: خانه‌ای خالی از سکنه، یک بیماری مرموز، مشکلات روانی، فضای تاریک، مناظر دلخراش و در نهایت سقوط و ویرانی.

معرفی و دانلود کتاب فروپاشی خانمان آشر

داستان کتاب فروپاشی خانمان آشر با رسیدن راوی به خانه‌ی رودریک آشر شروع می‌شود. ادگار آلن پو از همان ابتدا فضای گوتیک را خلق می‌کند. راوی با نزدیک شدن به خانه‌ی آشر احساس بدی پیدا می‌کند. او رودریک آشر را از زمان کودکی می‌شناسد؛ اما درباره‌ی خانواده‌ی او اطلاعات کمی دارد. آشرها با وجود خلق‌وخوهای متفاوت، همگی در زمینه‌ی خلق آثار هنری و موسیقی تبحر دارند.

راوی حتی در زمانی که به خانه‌ی آشر وارد می‌شود، احساسی عجیب و ملال‌انگیز دارد. رودریک ناخوش است و با آن چیزی که راوی زمانی از او می‌شناخت، فاصله دارد. حتی مشخص نیست که رودریک به چه نوعی بیماری‌ای مبتلاست. راوی اعتقاد دارد که این بیماری حاصل از روان‌رنجوری و عصبی بودن رودریک است و سعی دارد تا جایی که امکان دارد او را خوشحال کند؛ اما به نظر می‌رسد هیچ کمکی از دست او برنمی‌آید. راوی، خواهر دوقلوی رودریک، یعنی مادلین را ملاقات می‌کند که او نیز بیمار است. این خواهر و برادر همراه با خدمتکارانشان در خانه‌‌ی آشر زندگی می‌کنند. با ورود راوی انتظار می‌رود که اوضاع بهبود یابد؛ اما راوی نیز بعد از مدتی سکونت، مانند آشرها می‌شود.

کتاب فروپاشی خانمان آشر مانند دیگر داستان‌های ادگار آلن‌پو،‌ مملو از نمادهای متعدد است. در آغاز داستان خواننده با خانه‌ای بزرگ و باشکوه روبه‌رو می‌شود که برخلاف تصورْ دلگیر، نامرتب و ملال‌انگیز است. این خانه نمادی است از خانواده‌ی آشر که زمانی قدرت و ثروت داشتند اما حالا در آستانه‌ی نابودی قرار دارند.

روایت داستان اول‌شخص مفرد است. خواننده تا پایان داستان متوجه نمی‌شود راوی کیست،‌ چگونه با رودریک آشر آشنا شده و چه گذشته‌ای با او داشته است. ادگار آلن پو اطلاعات محدودی را در داستان فروپاشی خانمان آشر می‌گنجاند تا به مرموز و پرتنش شدن فضای داستان کمک کند و خواننده را سردرگم نگه دارد.

فاطمه کاملان به‌درستی کلمه‌ی «خانمان» را برای ترجمه‌ی کلمه‌ی house انتخاب کرده است؛ زیرا هم معنی ساختمان را دربرمی‌گیرد و هم خانواده‌ی آشر را که ساکنان خانه هستند. انتشارات لگا کتاب فروپاشی خانمان آشر را ذیل مجموعه‌ی داستان‌های کوتاه به چاپ رسانده است.

درباره‌ی مجموعه‌ی داستان‌های کوتاه

نگارش داستان کوتاه شاید از نظر دیگران کار بسیار ساده‌ای باشد؛ اما ویلیام فاکنر اعتقاد داشت خلق یک داستان کوتاه از نوشتن یک رمان بلند نیز سخت‌تر است. خلاصه و مختصر بودن داستان‌ کوتاه باعث می‌شود که نویسندگان وقت زیادی برای نوشتن در این قالب ادبی بگذارند. نشر لگا در مجموعه‌ی داستان‌های کوتاه خود، قصه‌هایی را به زبان انگلیسی و از نویسنده‌های سراسر دنیا مانند آمریکا، انگلستان، ایرلند، کانادا و... منتشر می‌کند. داستان‌های این مجموعه پنج‌هزار تا بیست‌هزار کلمه هستند.

اقتباس‌های سینمایی و فرهنگی از کتاب فروپاشی خانمان آشر

این داستان ادگار آلن پو یکی از پراقتباس‌ترین آثار داستانی در جهان است. در سال 1928 دو فیلم صامت از روی کتاب فروپاشی خانمان آشر ساخته شد. یک نسخه‌ی فرانسوی به کارگردانی ژان اپتاین و با بازی مارگریت گانس، ژان دوبوکور و شارل لامی و یک نسخه‌ی انگلیسی که جیمز سیبلی واتسون و ملویل وبر کارگردانی آن را بر عهده داشتند.

راجر کورمن نیز با الهام گرفتن از داستان آلن پو، در سال 1960 فیلمی با نام «خانمان آشر» تولید کرد که وینسنت پرایس، میرنا فاهی و مارک دیمون در آن نقش‌آفرینی کرده‌اند. کانال ایتالیایی «رای» از داستان کوتاه فروپاشی خانمان آشر همراه با دیگر آثار پو در مجموعه‌ی «روایت‌های شگفت‌انگیز ادگار آلن پو» اقتباس کرد. شبکه‌ی NBC نسخه‌‌ی تلویزیونی این داستان را به کارگردانی جیمز کانوی و بازی مارتین لاندو، رابرت هیز، ری والستن و شارلین تیلتون در سال 1982 پخش کرد. کریستوفر لی یک انیمیشن کوتاه از روی داستان آلن‌پو ساخت. نت‌فلیکس به‌سراغ این داستان محبوب رفته و قرار است مینی‌سریالی هشت قسمتی با محوریت داستان فروپاشی خانمان آشر منتشر کند. مایک فلنگن و مایکل فیموگناری کارگردانان این سریال هستند که در اکتبر 2023 پخش خواهد شد.

کتاب فروپاشی خانمان آشر برای چه کسانی مناسب است؟

اگر به خواندن داستان‌های مرموز و گوتیک علاقه دارید، پیشنهاد می‌کنیم مطالعه‌ی کتاب فروپاشی خانمان آشر را از دست ندهید. این داستان کوتاه یکی از معروف‌ترین آثار ادگار آلن پو است.

در بخشی از کتاب فروپاشی خانمان آشر می‌خوانیم

اگرچه با وقوع این همزمانی دوم که بیش از همه عجیب‌غریب بود دیگر به‌راستی پریشان شده بودم، پریشان از هزاران حس متناقضی که از میانشان حیرت و وحشت شدید برجسته‌تر بودند، همچنان حضور ذهنم را آن‌قدر حفظ کرده بودم که از برانگیختن اعصاب حساس رفیقم با هر یک از این مشاهدات پرهیز کنم. به‌هیچ‌وجه مطمئن نبودم متوجه صداهای مذکور شده بود یا نه؛ هرچند یقین داشتم در چند دقیقۀ اخیر تغییری عجیب در طرز رفتارش پیدا شده است. ذره‌ذره صندلی‌اش را از حالت رو در روی من گردانده بود، طوری که صورتش رو به در اتاق باشد؛ برای همین فقط بخشی از اجزای صورتش را می‌توانستم ببینم، با این‌همه لب‌هایش را ‌دیدم که تکان‌تکان می‌خوردند طوری که انگار چیزهایی زیرلب زمزمه می‌کرد که شنیده نمی‌شدند. سرش بر روی سینه افتاده بود _ با این حال می‌دانستم خواب نیست، به‌خاطر چشم کاملاً باز و ثابت‌مانده‌اش که از نیمرخ نگاهی بر آن انداخته بودم. حرکات بدنش نیز با این ایده در تضاد بود چراکه با نوسانی آرام اما مداوم و یکنواخت از سویی به سویی در حرکت بود. به‌سرعت همۀ این‌ها را از نظر گذراندم و روایت سِر لانسلوت را از سر گرفتم که به این شکل ادامه می‌یافت:

«و اینک، آن سلحشور، که از خشم وحشتناک اژدها رهیده بود، به یادِ سپر برنجین و شکسته‌شدن طلسم آن افتاد، لاشه را از سر راهش کنار زد، و دلیرانه بر معبر نقره‌پوش قصر گام نهاد و به دیواری که سپر بر آن بود نزدیک شد، وانگهی سپر آن‌اندازه درنگ نکرد تا کاملاً به آن برسد و با صدایی پرطنین، مهیب و بسیار قوی پیش پای او بر کفپوش نقره‌ای افتاد.»

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب فروپاشی خانمان آشر
نویسنده
مترجمفاطمه کاملان
ناشر چاپینشر لگا
سال انتشار۱۳۹۹
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات54
زبانفارسی
شابک978-600-898784-0
موضوع کتابکتاب‌های داستان و رمان خارجی
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب فروپاشی خانمان آشر

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب فروپاشی خانمان آشر

برای دریافت کتاب فروپاشی خانمان آشر و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.