معرفی و دانلود کتاب کاربرد گریم در سینما

عکس جلد کتاب کاربرد گریم در سینما
قیمت:
۱۰,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب کاربرد گریم در سینما و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب کاربرد گریم در سینما و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب کاربرد گریم در سینما

کتاب کاربرد گریم در سینما تألیف مهسا مهردادیان و محیا مهردادیان، هنر چهره‌پردازی را معرفی می‌کند و ابزارها و تکنیک‌های آن را آموزش می‌دهد. این کتاب راهنما پس‌ از این‌که آناتومی بدن انسان و خصوصیات ظاهری ملیت‌ها و نژادها را توضیح داد، در مورد رابطه‌ی گریم با فیلم‌نامه، کاراکتر و لوکیشن صحبت می‌کند و شیوه‌ی ساخت پروتز، ماسک و گریم جلوه‌های ویژه را می‌آموزد.

درباره‌ی کتاب کاربرد گریم در سینما

چهره‌پردازی در تاریخ، عمری بسیار طولانی دارد و شروع آن به هزاران سال پیش باز می‌گردد. تصور می‌شود حدود شش هزار سال پیش از میلاد مسیح، نوعی آرایش چهره در مصر رواج داشته. مصریان معتقد بودند آرایش به آن‌ها کمک می‌کند به خدایان نزدیک شوند. اما شاید مهم‌ترین کارکرد گریم این بوده که باعث می‌شده افراد ثروتمندتر به نظر برسند. در واقع، آن‌ها با تغییر چهره سعی داشتند خود را از دیگر افراد طبقه‌شان متمایز کنند و طور دیگری دیده شوند.

قرن‌ها بعد، زمانی که هنر تئاتر شکل گرفت، آرایش یا گریم با همین الگوی در آن به کار گرفته شد. چون این امکان را می‌داد تا بازیگر به شخصیت نمایشنامه نزدیک‌تر شود و آن را برای بیننده تداعی کند. در قرن بیستم که سینما به وجود آمد، چهره‌پردازی هم مثل دیگر ارکان تئاتر، همچون بازیگری، نورپردازی، صحنه‌آرایی یا کارگردانی، به این هنر جدید انتقال یافت. اما گریم در فیلم قرار نبود به تغییرات جزئی و ساده محدود بماند. سینما که با تخیل و فانتزی و رؤیا گره خورده بود، از این هنر توقعات بیشتری داشت. چهره‌پرداز باید چهره‌ها و تصویرهای عجیب و خیالی‌تری را خلق می‌کرد. این‌چنین بود که گریم به‌مرور پیشرفت کرد و امکاناتش گسترده‌تر شد. تا جایی که امروز برای ورود به این هنر و ماهرشدن در آن به دانش زیادی نیاز است. کتاب کاربرد گریم در سینما تألیف مهسا مهردادیان و محیا مهردادیان، منبعی کاربردی است که می‌کوشد چهره‌پردازی را معرفی کند و ابزارها و تکنیک‌های آن را توضیح دهد. این کتاب، تاریخ گریم را مرور کرده و انواع چهره‌پردازی را تشریح می‌کند.

یک گریمور حرفه‌ای و ماهر، باید بر چند موضوع مسلط باشد: باید بدن و جزئیات آن را به‌خوبی بشناسد، با نژادها و ملیت‌های مختلف آشنا باشد، و از ابزارهای کارش به‌درستی استفاده کند. چهره‌پرداز در وهله‌ی اول باید بتواند فیلم‌نامه را تحلیل کند و شخصیت‌های آن را درک نماید؛ اینکه اهل کجا هستند، چند سال دارند، در چه دورانی زندگی می‌کنند یا روحیات درونی‌شان چگونه است. این‌ها مسائل مهمی در اجرای گریم هستند، چون به گریمور کمک می‌کنند چهره‌هایی خلق نماید که مخاطب آن‌ها را بپذیرد یا با آن‌ها هم‌ذات‌پنداری کند. اگر او در این مرحله موفق نباشد، تصویرهایی می‌سازد که ضد خود عمل می‌کنند و باعث سقوط فیلم می‌شوند. در گام بعدی، چهره‌پرداز باید با طراح صحنه و لباس و حتی نورپرداز هم هماهنگ باشد تا به این شکل کیفیت کار همگی به حداکثر خود برسد. مهسا مهردادیان و محیا مهردادیان در کتاب کاربرد گریم در سینما، به همه‌ی این موارد به‌تفصیل اشاره می‌کنند و آن‌ها را شرح می‌دهند. نویسندگان در مورد موضوعات مدرن‌تری همچون گریم جلوه‌های ویژه هم ‌صحبت می‌کنند و شیوه‌ی ساخت انواع پروتزها و ماسک‌ها را توضیح می‌دهند. در پایان نیز چند نکته‌ی اساسی و کاربردی ارائه می‌شود و تفاوت‌های گریم سینمایی و تلویزیونی مورد بحث قرار می‌گیرد.

کتاب کاربرد گریم در سینما را نشر پرتاقلم منتشر کرده است.

کتاب کاربرد گریم در سینما برای چه کسانی مناسب است؟

این راهنما به دانش‌آموزان هنرستانی و دانشجویان رشته‌ی گریم توصیه می‌شود.

در بخشی از کتاب کاربرد گریم در سینما می‌خوانیم

یک اصل مهم در گریم، آناتومی و شناخت عضلات و استوان‌های سر و چهره است، که گریمور باید به آن آگاهی و شناخت داشته باشد. برای ارائه گریمی صحیح، آگاهی از زیر بنای چهره یعنی استخوان‌ها، عضلات و پوست، امری ضروری است. شناخت یکا یک عضلات چهره و نحوه عمل آن‌ها در کار میمیک، شخصیت سازی بر چهره بازیگر را آسان خواهد نمود و نیز ایجاد سایه و روشن بر چهره منوط به شناخت استخوان‌ها و عضلات است. در قسمت تکه سازی مانند، ساختن پوست سر، پیشانی، بینی، گونه، چانه، غبغب و فک و نیز تکه سازی جهت نشان دادن پیری تدریجی به شناخت کافی از آناتومی سر و چهره احتیاج دارد. استخوان‌ها، کالبد سر و چهره را تشکیل می‌دهد و عضلات، بافتهای متحرکی هستند که بر روی استخوان و اطراف حفره‌های چهره جای دارند. پوست بر روی عضلات کشیده شده و در واقع حافظ آن است. استخوان بندی چهره بر اثر مرور زمان تغییر می‌کند و عضلات حالت ارتجاعی خود را از دست می‌دهند و پوست به استخوان نزدیک می‌شود و آن را نمایان می‌سازد. این وضعیت در افراد مسن شدید تر خواهد شد، لذا گریمور باید این وضعیت را بر چهره‌ای که مسن می‌سازد، پدید آورد و این کار نیز منوط به شناخت کافی استخوان‌ها و عضلات چهره است. میمیک، بوسیله عضلات چهره و گردن بر چهره پدید می‌آید، عضلات هر کدام میمیک مخصوص به خود دارند، با حرکات عضلات، چین‌هایی بر چهره ظاهر می‌شود، به مرور زمان فرم می‌گیرد و با گذشت زمان چین‌ها بر چهره عمیق می‌شود. هر چه عضلات پر حجم تر باشد، چهره چاق تر و هرچه کم حجم تر باشد، چهره لاغر تر به نظر می‌رسد. استخوان‌های چهره افراد نسبت به هم دارای تفاوتهایی است، به طور کلی نزد بعضی درشت و برخی ظریف است یا قسمت‌هایی درشت و قسمتهایی ظریف است.

فهرست مطالب کتاب

پیشگفتار
مقدمه
آناتومی و شناخت بدن در گریم
لوازم گریم
شناخت فیلمنامه
نژاد شخصیت‌ها
ملیت شخصیت‌ها
زمان
لوکیشن
کاراکتر
سن و شخصیت درونی
شبیه سازی
جلوه‌های ویژه
چندین گریم به یاد ماندنی
سنت‌های غربی
ماسک‌های تئاتری از ویرانه‌های یک تئاتر رومی
انواع گریم جلوه‌های ویژه
گریم و لباس در تولید فیلم
ملاحظات بین گریمورها و طراحان لباس
همکاری بین گریمور‌ها و طراحان لباس
جلوه‌ها در گریم و طراحی لباس
تفاوت بین گریم صحنه و تلویزیون
انواع گریم
تاریخچه گریم
راهنمای پروتز در فیلم
گریم جلوه‌های ویژه
مواد ساخت پروتز
نکات طلایی و کاربردی در گریم
سوالات متداول درباره گریم
کلام پایانی

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب کاربرد گریم در سینما
نویسنده،
ناشر چاپیانتشارات پرتا‌ قلم
سال انتشار۱۴۰۱
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات52
زبانفارسی
شابک978-622-5345-10-2
موضوع کتابکتاب‌های آموزش فیلم سازی
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب کاربرد گریم در سینما

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب کاربرد گریم در سینما

برای دریافت کتاب کاربرد گریم در سینما و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.