معرفی و دانلود کتاب کتاب سوزی و چشم انداز گذرگاه خیالی

عکس جلد کتاب کتاب سوزی و چشم انداز گذرگاه خیالی
قیمت:
۲۲,۵۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب کتاب سوزی و چشم انداز گذرگاه خیالی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب کتاب سوزی و چشم انداز گذرگاه خیالی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب کتاب سوزی و چشم انداز گذرگاه خیالی

کتاب کتاب سوزی و چشم انداز گذرگاه خیالی شامل دو نمایشنامه با مضمون راز، فراموشی و بخشش است که اشاراتِ تاریخی و اجتماعی، آن را به اثری قدرتمند بدل کرده. پیتر د بویسر در این اثر، داستان‌هایی افسانه‌ای، اما نزدیک به واقعیت را به تصویر می‌کشد که توجه طرفدارانِ نمایش‌نامه‌های مدرن و پست‌مدرن را جلب می‌کند.

درباره‌ی کتاب کتاب سوزی و چشم‌ انداز گذرگاه خیالی

کتاب کتاب سوزی و چشم‌ انداز گذرگاه خیالی (Landscape with Skiproads & Book Burning) به قلمِ نویسنده‌ی بلژیکی، پیتر د بویسر (Pieter DeBuysser)، شامل دو نمایشنامه با مضمون فراموشی، بخشش، آگاهی و راز است. پیتر د بویسر فعالِ حوزه‌ی نمایش، فیلم، ادبیات و فلسفه در بروکسل، بلژیک زندگی می‌کند. موضوعاتی تکرارشونده مثل ترکیب واقعیت و خیال، بدبینی فرهنگی دربرابر خوش‌بینی علمی و... در آثار او متجلی می‌شوند. استفاده‌ی پیتر د بویسر از زبانْ موجز و شاعرانه است. او به اشیا در صحنه‌ی تئاتر ماهیت ویژه‌ای می‌بخشد و تاریخ را به‌مثابه‌ی بستری رؤیاگونه برای روایت خود انتخاب می‌کند.

در نمایش‌نامه‌ی کتاب‌سوزی یک صندوق وسط صحنه قرار دارد و شخصی خودش را گربه‌ی شرودینگر معرفی می‌کند. نام این اثر به از بین بردنِ گزینه‌ها و منابع اطلاعاتی ازپیش‌تعیین‌شده اشاره دارد. همچنین کتاب‌سوزی را می‌توان نمایانگر جراحت‌های تاریخی دانست. کتاب‌سوزی داستان مردی به نام سباستین را روایت می‌کند که همسرش را به‌علت یک نوع بیماری ژنتیکی از دست داده و دخترش نیز در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارد. او به‌ دنبال درمان می‌گردد که در این مسیر درگیر رسوایی‌های شرکتی می‌شود که پرونده‌های محرمانه‌ی سیا و دیگر پرونده‌های فساد اخلاقی را مدیریت می‌کند. سباستین مِیلی سیری‌ناپذیر به فاش کردن فیلم‌های مخفی، رمزگشایی کد ژنتیکی و شکستن کد اقتصادی کلان دارد.

معرفی و دانلود کتاب کتاب سوزی و چشم انداز گذرگاه خیالی

در نمایش‌نامه‌ی دوم، چشم‌ انداز گذرگاه خیالی، مردی با یک جعبه‌ی مقوایی در صحنه حضور دارد. او جعبه را متعلق به گی دبور، نویسنده و نظریه‌پرداز انقلابی می‌داند که آن را از ژان لوک گدار، فیلم‌ساز فرانسوی هدیه گرفته است. این مرد با پسرکی روبه‌رو می‌شود که ظاهر متفاوتی دارد و گویی از سرزمین قصه‌ها آمده. پسرک اسبی به نام آباس دارد که پیتر د بویسر معتقد است نام آن را از نام عباس کیارستمی گرفته است. مرد به همراه پسرک و اسب در جست‌وجوی آینده‌ای گم‌شده، سفری حماسی را آغاز می‌کنند. داستان سرشار از دستاوردهای اتفاقی است و صحنه از آرشیوِ اشیا ساخته شده؛ یک کیسه شن کوچک از غار افلاطون، یک حلقه‌ی آهنی، دست‌کش آدام اسمیت، اسب هنری فورد و ....

ساختار نمایش‌نامه‌های کتاب کتاب سوزی و چشم‌ انداز گذرگاه خیالی با نمایش‌نامه‌های مرسوم متفاوت است. گویی نویسنده به‌عنوان راوی حضور خود را در روایت حفظ می‌کند. دیالوگ‌ها در ترکیب با توصیفات نوشته شده‌اند؛ گویی نویسنده توضیحاتی را که باید در صحنه قابل‌مشاهده باشند، از زبان راوی بیان می‌کند. درواقع می‌توان این اثر را مرزی میان نمایش‌نامه و داستان به حساب آورد. مترجم پس از اتمام نمایش‌نامه‌ها تحلیلی مفصل از این دو اثر ارائه داده است. انتشارات مهرگان خرد کتاب کتاب سوزی و چشم‌ انداز گذرگاه خیالی را با ترجمه‌ی ندا تسلیمیان چاپ و منتشر کرده است.

نکوداشت‌های کتاب کتاب سوزی و چشم‌ انداز گذرگاه خیالی

  • ادای احترامی به اندیشه‌ی انتقادی، دانش، طنز و هنر روایتگری. (Cobra ، بلژیک)
  • اتحاد جادویی شعر و سیاست. (Le temps، سوئیس)
  • درخشان و قابل‌توجه. (Laure Dasinière، فرانسه)

کتاب کتاب سوزی و چشم‌ انداز گذرگاه خیالی برای چه کسانی مناسب است؟

فعالین حوزه‌ی تئاتر و علاقه‌مندان به ادبیات نمایشی، از مطالعه‌ی این کتاب لذت خواهند برد.

در بخشی از کتاب کتاب سوزی و چشم انداز گذرگاه خیالی می‌خوانیم

سباستین مثل یه فانوس دریایی می‌تابه. مردم با عجله از کنار هم عبور می‌کنن، آستین همدیگه رو می‌کشن با هم صحبت می‌کنن. هیچ‌کس از یه پیرزن می‌پرسه که آیا دختری با یه صندوق دیده؟ پیرزن سرخ می‌شه، با خوشحالی غیرقابل‌وصفی می‌گه: «این یه رسواییه.» پسر می‌پرسه: «چی؟» «برو خودت ببین. من نمی‌تونم تعریف کنم.» و راه رو نشون می‌ده. پسر مسیری رو که پیرزن مشخص کرده می‌ره، و هجوم مردم رو می‌بینه، تعداد کمی از اون‌ها درخشان و خندان برمی‌گردن، اون‌ها سرشار از انرژی‌ان، و برانگیخته قدم می‌زنن. بیشترشون عجله دارن و به‌سمت میدون پرازدحام می‌رن. پسر می‌پرسه: «اینجا چه خبره؟» یه مرد نورانی جواب می‌ده: «واقعاً بی‌سابقه‌ست.»

پسر به سباستین می‌گه: «اینجا منتظر بمونید، می‌رم یه نگاهی بندازم.» پسر به‌زور از بین جمعیت رد می‌شه و بعد تیلدا رو می‌بینه: کنار صندوقش ایستاده و در حال حرف زدنه. پسر دهنش باز مونده، گوش می‌ده نگاه می‌کنه به اون موهای تیره که امروز صبح نوازششون کرده بود، به دختری که می‌خواست زندگی‌ش رو باهاش شروع کنه. پسر می‌بینه که تیلدا چطور حرف می‌زنه، تقریباً آواز می‌خونه، و به چهره‌ی مردمی نگاه می‌کنه که به هر کلمه‌ش متوسل شدن. درباره‌ی گلدمن ساکس و دولت ایالات متحده، درباره‌ی گازپروم و دولت روسیه، درباره‌ی ساکنان غیرقانونی و دولت اروپا، و درباره‌ی خاخام ناهمان رهبر مذهبی براتیسلاوا که شاگردهاش رو دور خودش جمع کرده و گفته بود که آخرین کتاب رهایی‌بخش حکمت رو نوشته و بعد آتیش بزرگی روشن کرده و کتاب رو توش انداخته و گفته: «خاکستر را بخوان.» پسر که وسط جمعیت له شده بود، پیش سباستین برمی‌گرده و مستقیم به چشم‌هاش نگاه می‌کنه. «ما به تیلدا نزدیکیم. می‌خوام شما رو روی شونه‌م بذارم، با نور وسیعی که بین جمعیت پخش می‌شه، می‌تونید تیلدا رو ببینید.»

فهرست مطالب کتاب

مقدمه‌ی مترجم
مقدمه‌ی نویسنده
کتاب‌سوزی
چشم‌انداز گذرگاه‌های خیالی
تحلیلی بر نمایش کتاب‌سوزی: داستان‌های فلسفی
تحلیلی دیگر بر نمایش کتاب‌سوزی
تحلیلی بر نمایش چشم‌انداز گذرگاه‌های خیالی: مشخصه‌ی وزن اشیا

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب کتاب سوزی و چشم انداز گذرگاه خیالی
نویسنده
مترجمندا تسلیمیان
ناشر چاپیانتشارات مهرگان خرد
سال انتشار۱۴۰۲
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات112
زبانفارسی
شابک978-622-7678-26-0
موضوع کتابنمایشنامه
قیمت نسخه الکترونیک

راهنمای مطالعه کتاب کتاب سوزی و چشم انداز گذرگاه خیالی

برای دریافت کتاب کتاب سوزی و چشم انداز گذرگاه خیالی و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.