معرفی و دانلود کتاب کینو - آگورا: زندگی مولف: اهمیت زندگی و اندیشه‌های فیلمساز

عکس جلد کتاب کینو - آگورا: زندگی مولف: اهمیت زندگی و اندیشه‌های فیلمساز
قیمت:
۷۰,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب کینو - آگورا: زندگی مولف و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب کینو - آگورا: زندگی مولف و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب کینو - آگورا: زندگی مولف: اهمیت زندگی و اندیشه‌های فیلمساز

کتاب کینو - آگورا: زندگی مولف دفاع همه‌جانبه و جسورانه‌ای است از مؤلفانی که در تفسیر و تحلیل آثار سینمایی، نادیده گرفته‌ شده‌اند. سارا کوزلوف عقیده دارد پس از نفوذ نظریه‌ی «مرگ مؤلف» در نقد فیلم و سینما، موضعی ضد مؤلف پدید آمد. او در ابتدا ثابت می‌کند که زندگی‌نامه‌ی مؤلف در تحلیل فیلم اثر دارد و سپس با این چارچوب فکری، فیلم «کیمونوی سرخ» را نقد می‌کند.

درباره‌ی کتاب کینو - آگورا: زندگی مولف

رولان بارت، نظریه‌پرداز و منتقد برجسته‌ی فرانسوی، مفهوم نویسندگی و اهمیت آن را در مقاله‌ی مشهور و پرارجاعش با عنوان «مرگ مؤلف» به چالش کشید. او عقیده داشت هنگامی که هنرمندی اثر خود را به انتشار می‌رساند، آن اثر دستخوش تغییر می‌شود و از نیتی که خالقش دارد، فاصله می‌گیرد. از نظر او، تفسیر و معنای اثر هنری به مقصود اصلی نویسنده محدود نمی‌شود و در دست مخاطبان آن اثر است. در گذشته نویسنده مرجع نهایی برای تببین معنای اثر بود؛ اما بارت برای اثر هنری استقلال قائل شد و اذعان کرد که اثر پس از انتشار در میان عموم مردم، ماهیتی متفاوت پیدا می‌کند. او حتی از این هم فراتر رفت و اعلام کرد که تولد خواننده مستلزم مرگ مؤلف است. از این رو خواننده در تفسیر و برداشت از یک اثر آزادی کامل را دارد. این مقاله‌ی رولان بارت پس از انتشارش بسیار مورد بحث قرار گرفت و در نقد و نظریه‌ی سینما هم کاربرد داشت. فیلمساز معروف روس، آندری تارکوفسکی، با این نظر مخالف بود و به سبک شخصی و منحصربه‌فرد هنرمند در سینما باور داشت. سارا کوزلوف (Sarah Kozloff) در کتاب کینو - آگورا: زندگی مولف (The Life of the Author)، این نظریه‌ی بارت را زیر ذره‌بین می‌برد و ثابت می‌کند که نقش مؤلف فیلم و نیت او، اهمیت زیادی دارد.

معرفی و دانلود کتاب کینو - آگورا: زندگی مولف

وقتی رولان بارت و میشل فوکو «مرگ مؤلف» را اعلام کردند، هرگز پیش‌بینی نمی شد که بسیاری از نظریه‌پردازان از این اندیشه استقبال کنند و علیه نویسندگان موضع بگیرند. سارا کوزلوف جسورانه از یک چارچوب فکری جدید پشتیبانی می‌کند و عقیده دارد که زندگی‌نامه‌ی فیلم‌سازان، نیت‌ها و دیگر اعمالشان در فیلم مؤثر هستند. کوزلوف براساس مطالعات نوئل کَرول، پایسلی لیوینگستون، رابرت کارینگر و پل سلرز نشان می‌دهد ما فیلم‌ها را تماشا می‌کنیم تا با کسانی که در ساخت آن مشارکت داشته‌اند، احساس نزدیکی کنیم. کوزلوف با صراحت تمام این نظر را در کتاب کینو - آگورا: زندگی مولف مطرح می‌کند و تاریخچه‌ی سینما و نظریه‌ی فیلم را در هم می‌آمیزد. او در بخشی از کتاب فیلم «کیمونوی قرمز» را تحلیل می‌کند. به زعم او ‌اگاهی از زندگی‌نامه‌ی افرادی که این فیلم جذاب فمینیستی را ساخته‌اند، می‌تواند تفسیر مخاطب را به‌کلی تغییر دهد.

سارا کوزلوف پس از دریافت مدرک زبان و ادبیات انگلیسی از دانشگاه دارتموث، در یک مرکز تولید فیلم در نیویورک مشغول به کار شد. وی بلافاصله بعد از دریافت مدرک دکتری از دانشگاه استنفورد، در سال 1988 در دپارتمان فیلم کالج واسر مشغول به کار شد. در سال 2012، در میانه‌ی تدریس سمیناری درباره‌ی کارگردانان زن آمریکایی، متوجه شد که نه کتاب‌ها و نه فیلم‌ها، آنطور که باید و شاید نتوانسته‌اند شخصیت‌ زنان را در خودشان منعکس کنند. تابستان همان سال، او شروع به نوشتن کتابی فانتزی درباره‌ی ملکه‌ای کرد که بعدها، به مجموعه‌ای پرمخاطب تبدیل شد. اکنون او در کنار کار آکادمیکش،‌ نویسندگی را نیز دنبال می‌کند.

کتاب کینو - آگورا: زندگی مولف را روبرت صافاریان،‌ منتقد و تحلیل‌گر مشهور سینما، به زبان فارسی برگردانده. نشر لگا این اثر را در مجموعه‌ی کینو – آگورا به چاپ رسانده است.

درباره‌ی مجموعه‌ی کینو - آگورا

مجموعه‌ی کینو - آگورا (Kino-Agora Series) تحت سرپرستی کریستین کیتلی منتشر می‌شود و در ایران، مازیار اسلامی عهده‌دار نظارت بر این مجموعه است. نویسندگان این مجموعه در میان بهترین و مشهورترین نویسنده‌های سینما در جهان قرار می‌گیرند و در ایران نیز شناخته‌شده هستند. هدف از تألیف چنین مجموعه‌ای بررسی سیر تکوین اصطلاحات در تاریخ سینما و تحول آن‌ها در عصر امروز است. رویکرد نویسندگان در این کتاب تبارشناسانه محسوب می‌شود؛ یعنی با مطالعه‌ی این مجموعه تبار و خاستگاه این مفاهیم شناخته می‌شوند. نام مجموعه ترکیبی است از دو کلمه‌ی کینو (سینما) و آگورا (میدان معروفی در یونان باستان که محل گردهم‌آیی و بحث بود). در این مجموعه درباره‌ی سینما و مطالعات آن تأمل می‌شود. برخی کتاب‌های مجموعه‌ی کینو - آگورا عبارتند از: «دکوپاژ»، «زندگی مؤلف»، «میزانسن»، «مونتاژ»، «بدن به مثابه‌ی شیء سینمایی»، «سینه‌فیلیای نوین» و «چرخش کینماتیک».

کتاب کینو - آگورا: زندگی مولف برای چه کسانی مناسب است؟

علاقه‌مندان به نقد فیلم از خواندن کتاب کینو – آگورا: زندگی مولف لذت خواهند برد.

در بخشی از کتاب کینو - آگورا: زندگی مولف: اهمیت زندگی و اندیشه‌های فیلمساز می‌خوانیم

بحث بر سر نظریه مؤلف با مواضع ایدئولوژیک در هم تنیده شده است. بسیاری از پژوهشگران درخشان و متعهد اجتماعی عموماً با تلقی مؤلفان چونان کنشگران نیت‌مند مخالف‌اند، با این استدلال که «مؤلف‌گرایی» به‌نحو درمان‌ناپذیری به «اومانیسم» آلوده است. مارکسیسم آلتوسری «اومانیسم» را ویترینی می‌داند برای منافع طبقات حاکم که انسانیت را چون تصویری از خودشان تصور می‌کنند و خواستار بشریتی هستند جاودانه و تغییرناپذیر، فارغ از نظام‌های اجتماعی.

مکتب ضدیت با اومانیسم می‌تواند به‌ همۀ اسناد استعماری، نژادپرستانه، نخبه‌گرایانه، مردمحور __ از جمله اعلامیۀ استقلال آمریکا__ استناد کند که «بشر» را چونان ملیت، نژاد، جنس، و غیره خاص می‌دانند. ضدیت با اومانیسم اهداف سیاسی تحسین‌برانگیزی دارد، اما حذف کامل عاملیت شخصی از سوی آن، یک حس بی‌روح بودن و انسان‌گریزی پدید می‌آورد. تونی دیویس در اومانیسم: واژه انتقادی نو می‌نویسد که این تلقی که چون گفتمان‌های موجود دربارۀ اومانیسم «غالباً خصلت‌های مشخصه و منافع یک اقلیت قدرتمند را درون خطابه‌های کلی‌گویانه دربارۀ انسانیت همه‌شمول پنهان کرده‌اند و این‌گونه انسانیت خود به مفهومی آلوده بدل شده است، که باید همراه آب کثیف توهم اومانیستی به‌کلی دور ریخته شود»، «احمقانه و نالازم است». به همین‌سان، صرفاً این واقعیت که بسیاری از نمونه‌های پژوهش‌های مؤلف‌گرایی فوق‌العاده ذهنی و تقلیل‌گرا هستند و می‌کوشند همۀ عنصرهای سینمایی را به نبوغ نابغه‌ای منفرد گره بزنند، دلیل نمی‌شود که هرگونه تصور دربارۀ آفرینشگری انسان را همراه آب کثیف توهم رمانتیک دربارۀ انسانیت، دور بریزیم.

فهرست مطالب کتاب

مقدمۀ دبیر مجموعه
پیش‌درآمد
فیلمسازان همچون تخته‌پاره‌های پراکنده بر آب
پژوهشگران فیلم بحث مؤلف را چگونه مدیریت می‌کنند.
بررسی یک مورد: کیمونوی سرخ
یک نظریۀ مؤلف محکم
به‌کاربستن یک تئوری مؤلفِ اومانیستیِ نیت‌گرا
از آینه به چراغ، از چراغ به جز؟
پی‌نوشت‌ها
نمایه

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب کینو - آگورا: زندگی مولف: اهمیت زندگی و اندیشه‌های فیلمساز
نویسنده
مترجمروبرت صافاریان
ناشر چاپینشر لگا
سال انتشار۱۴۰۲
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات104
زبانفارسی
شابک978-600-8987-32-1
موضوع کتابکتاب‌های آموزش فیلم سازی
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب کینو - آگورا: زندگی مولف

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب کینو - آگورا: زندگی مولف

برای دریافت کتاب کینو - آگورا: زندگی مولف و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.