معرفی و دانلود کتاب گوساله سرگردان

عکس جلد کتاب گوساله سرگردان
قیمت:
۲۲,۵۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب گوساله سرگردان و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب گوساله سرگردان و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب گوساله سرگردان

کتاب گوساله سرگردان نوشته‌ی مجید قیصری، متشکل از هشت داستان کوتاه متفاوت است که همگی درباره‌ی جنگ ایران و عراق هستند و نگاهی روانشناختی به آن دارند. قیصری در این داستان‌ها از سربازان، اسرا و آوارگان جنگ می‌گوید و تلاش می‌کند از زاویه‌ای دیگر به این اتفاق مهم در تاریخ معاصر ایران نگاه کند. این مجموعه داستان تحسین‌شده برنده و نامزد جوایز متعددی شده بود.

درباره‌ی کتاب گوساله‌ی سرگردان

با جنگ ایران و عراق ژانر جدیدی در حوزه‌ی ادبیات و هنر کشور شکل گرفت که عموماً به نام دفاع مقدس شناخته می‌شود. این ژانر اساساً برای تهییج مردم و نشان دادن شهامت و مظلومیت ایرانی‌ها به وجود آمده بود. در سال‌های ابتدایی بیشتر آثار تبلیغی بودند و خیلی کمتر به حواشی جنگ می‌پرداختند. پس از پایان جنگ و در دهه‌ی 1370، نویسندگان و هنرمندان بر روی تبعات این اتفاق متمرکز شدند و کوشیدند به آدم‌ها و اتفاقاتی اشاره کنند که کمتر دیده شده‌اند. از کهنه‌سربازان یا خانواده‌شان می‌گفتند و سرنوشت آن‌ها را پس از جنگ دنبال می‌کردند.

تقریباً از اوایل دهه‌ی 1380 بود که قصه‌ها از حالت تهییجی و اسطوره‌سازی فاصله گرفتند و تا حدی انتقادی‌تر شدند و شاهد داستان‌هایی بودیم که در عین روایت شجاعت و رشادت سربازان ایرانی، از ماجراهایی می‌گفتند که عمداً نادیده گرفته‌ شده بودند. این‌بار قهرمانان، آدم‌هایی حاشیه‌ای بودند با انگیزه‌های انسانی. آن‌ها از کشته شدن می‌ترسیدند و نگران و مضطرب بودند. همین‌طور سرنوشت خانواده‌هایی روایت می‌شد که پس از مرگ اعضایشان از هم پاشیده و دستخوش اتفاقات پرفرازونشیبی شده بودند. مجید قیصری از نویسندگان همین نسل تازه است. با اینکه او را به‌عنوان نویسنده‌ی همین ژانر می‌شناسند و تقریباً همه‌ی آثارش جنگی هستند، ولی در تمام این سال‌ها تلاش کرده به شکل متفاوتی به آن نگاه کند. کتاب گوساله‌ی سرگردان، مجموعه داستان‌های کوتاه قیصری هستند که در دهه‌ی هشتاد آن را منتشر کرد. این کتاب دربردارنده‌ی هشت داستان است که همگی به‌نحوی با جنگ ارتباط می‌یابند و حول آن می‌گردند. کتاب به خاطر روایت‌های منحصربه‌فردش خیلی زود موردتوجه عموم و منتقدان قرار گرفت.

معرفی و دانلود کتاب گوساله سرگردان

مجید قیصری در سال‌های فعالیتش عامدانه از نگاه رسمی و تبلیغی فاصله گرفته و کوشیده واقعیت جنگ را روایت کند. او مدت‌ها در جبهه‌ها حضور داشته و آن را از نزدیک لمس کرده. بنابراین تجربه‌ای دست‌اول و عینی از آن سال‌ها دارد. از سوی دیگر در رشته‌ی روانشناسی هم درس خوانده. این باعث شده او سوژه‌هایی حساس را انتخاب کند، بتواند به‌خوبی به درون شخصیت‌های داستانش برود و در انگیزه‌های آن‌ها کندوکاو کند. این شیوه‌ی روایی قیصری منجر به این شده که قصه‌های جنگی او عموماً متفاوت، تلخ، واقعی و گاهی حتی هولناک شوند. به خاطر همین هم بوده که برخی از کتاب‌هایش مثل «باغ تلو» سال‌ها توقیف شوند. کتاب گوساله‌ی سرگردان نیز شیوه‌ی همیشگی قیصری را تداعی می‌کند. او در داستان‌های این کتاب هم به سراغ سوژه‌هایی متفاوت و غیررسمی رفته و کوشیده به شکل دیگری به آن‌ها و در نهایت به پدیده‌ی جنگ نگاه کند. برای مثال قصه‌ی «ماه‌زده»، درباره‌ی سربازی است که صداهایی را می‌شوند که دیگران متوجه آن نمی‌شوند. یا «عود عاس سبز» از دیدگاه یک نظامی عراقی روایت می‌شود که به ایران سفر کرده. قیصری در این قصه نگاهی وارونه دارد و یک عراقی را به‌عنوان شخصیت اصلی‌اش انتخاب می‌کند. یا «نور کافی» قصه‌ی اسیری است که بار دیگر به اسارتگاهش باز می‌گردد و خاطرات گذشته را مرور می‌کند. قیصری به خاطر این اثر مورد تحسین قرار گرفت و جوایز زیادی برد.

کتاب گوساله‌ی سرگردان را نشر افق به چاپ رسانده است.

جوایز و افتخارات کتاب گوساله‌ی سرگردان

  • برنده‌ی جایزه‌ی شهید غنی‌پور در بخش رمان با موضوع دفاع مقدس
  • برنده‌ی اول جایزه‌ی ادبی اصفهان
  • برنده‌ی لوح تقدیر جایزه‌ی روزی روزگاری
  • نامزد جایزه‌ی نویسندگان و منتقدان مطبوعات

کتاب گوساله‌ی سرگردان برای چه کسانی مناسب است؟

علاقه‌مندان به داستان‌های کوتاه فارسی و دوستداران ژانر جنگ و دفاع مقدس می‌توانند این کتاب را مطالعه نمایند.

در بخشی از کتاب گوساله سرگردان می‌خوانیم

شاه‌مرادی که در آن جمع نشسته بود می‌گوید صفرعلی هرچه سعی می‌کرد با همان سادگی خودش برای آن‌ها توضیح دهد که صدا مربوط به بچه‌های دسته نیست، آن‌ها اعتنایی نمی‌کنند. شاه‌مرادی می‌گوید انگار با نقشه آمده بودند سراغ صفرعلی. خیلی سؤالات حساب‌شده و دقیقی می‌پرسیدند. هرجا که لازم بوده خودشان را می‌زدند به گیجی و نفهمی که یعنی چه؟ شاه‌مرادی می‌گوید برای اولین‌بار بود که دلم برای صفرعلی می‌سوخت. تنهایی گیر کرده بود میان چند افسر کارکشته. نمی‌دانست چطور از دستشان خلاص شود. از شاه‌مرادی پرسیدند: تو حرف صفرعلی را باور کردی؟ شاه‌مرادی مکثی کرده گفته: باور که نه، ولی ته دلم لرزید از صداقت این سرباز.

فهرست مطالب کتاب

ماه‌زده
تلخک
فقط حرف بزن
عود عاس سبز
کابوس‌خانه
نور کافی
مأمور
گوساله‌ی سرگردان

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب گوساله سرگردان
نویسنده
ناشر چاپینشر افق
سال انتشار۱۳۹۸
فرمت کتابPDF
تعداد صفحات92
زبانفارسی
شابک978-964-369-262-9
موضوع کتابکتاب‌های انقلاب و دفاع مقدس
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب گوساله سرگردان

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب گوساله سرگردان

برای دریافت کتاب گوساله سرگردان و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.